Autor Wątek: Inteligencja i Chłopi w "Weselu"  (Przeczytany 6215 razy)

Offline iorum

  • Pomożesze: 0
  • Wiadomości: 3
Inteligencja i Chłopi w "Weselu"
« dnia: 27 paź 2014, 20:06:50 »
Witam, uczęszczam do liceum i niedawno pisałem na lekcji na ocenę wypracowanie z "Wesela". Moja nauczycielka oceniła go na 2-, ale kazała również wziąć je do domu i ocenić zgodnie z obowiązującymi normami CKE. Ponieważ uważam, że ocena jest mocno niesprawiedliwa, to prosiłbym, żeby ktoś ocenił moją rozprawkę. (Tym bardziej, że nauczycielka czytała przy mnie wypracowanie koleżanki, którą oceniono tak samo, a jej poziom był niższy, a przynajmniej tak mi się wydaję). Przedstawiam poniższą rozprawkę, wraz z systemem oceniania CKE. W nawiasach będę pisał również gdzie moja nauczycielka dopatrzyła się błędu. :) Z góry przepraszam jeżeli umieściłem temat w złym dziale, ale wydał mi się on najbardziej trafny. Dodam, że jestem umysłem ścisłym,a z polskiego zdaję jedynie maturę podstawową.

Nawiasy kwadratowe to uwagi nauczycielki zaś normalne, to zwykła część tekstu którą pisałem w nawiasach.

Temat: Inteligencja i Chłopi w "Weselu". Wykorzystując poniższe fragmenty (Akt I scena VI; Akt I scena XII) oraz opierając się na znajomości całego utworu odczytaj społeczną wymowę sztuki Stanisława Wyspiańskiego

     Krakowska inteligencja wybierająca się na spektakl "Wesele" S. Wyspiańskiego spodziewała się sensacji oraz ukazania prawdziwego zachowania uczestników Wesela. Autor spełnił ich oczekiwania, jednakże inteligencja nie spodziewała się, że w dramacie zostaną poruszone problemy wagi narodowej.
     Do napisania "Wesela" Wyspiańskiego zainspirował ślub jego wieloletniego przyjaciela Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną. Autor chciał ukazać niemożność porozumienia się szlachty [tutaj słowo "szlachty" zostało uznane za karygodny błąd logiczny] z chłopami oraz otwarcie skrytykował powszechną dla inteligencji postawę chłopomanii.
     W akcie I "Wesela" poprzez zastosowanie szybkiej akcji i dialogów, Wyspiański przedstawił poszczególnych bohaterów oraz przypisał ich do warstw społecznych [ Nauczycielce bardzo nie spodobało się "Wyspiański przypisał ich do warstw społecznych" ponieważ, Wesele opiera się na prawdziwych wydarzeniach, więc Wyspiański tych postaci nie wymyślił, więc nie mógł ich przypisać]. Scena 7 ukazuje dialog przedstawicielki "panów z miasta" [ "panów z miasta" błąd logiczny - nie rozumiem dlaczego] - Radczyni z chłopką Kliminą. We fragmencie widać, iż inteligencja nie ma pojęcia o wiejskich obyczajach [ nie ma pojęcia - pani uznała to sformułowanie za potocyzm ] i życiu na wsi. Ponadto, poeta ukazał jeden z problemów narodowych jakim jest brak możności porozumienia się tych dwóch warstw społecznych. Aby zrozumieć ten konflikt jako problem narodowy warto przypomnieć kontekst historyczny. Polska znajdowała się pod zaborami: rosyjskim, pruskim i austriackim ( na którym rozgrywa się akcja utworu). Polska inteligencja była świadoma, że chłopi mają ogromne znaczenie w zrywie narodowo-wyzwoleńczym. Najniższa warstwa społeczna była największą i najliczniejszą siłą. Właśnie dlatego brak porozumienia pomiędzy tymi dwoma warstwami był tak tragiczny dla sprawy polskiej.
     Wyspiański był przeciwnikiem postawy chłopomanii powszechnej wśród polskiej szlachty. Było to zjawisko fascynacją najniższą warstwą społeczną, jednak jedynie pozornie. Chłopomania to wynik mody wśród modernistów, a nie rzeczywista chęć zrozumienia problemów wsi. W scenie 12 w akcie I przedstawiony jest dialog Pana Młodego ( Lucjan Rydel - inteligencja ) z Panną Młodą ( Jadwiga Mikołajczykówna - chłopka ). We fragmencie widać pozorną fascynację chłopką ze strony pana młodego. bohater zachwyca się jej strojem ludowym oraz pochodzeniem. Jest w niej zakochany. Nie rozmawia z nią o niczym innym tylko o miłości. Dialog jest kolejnym dowodem pozornej próby zrozumienia chłopów oraz ich problemów.
      Poeta porusza w "Weselu" wiele problemów schyłku XIX i XX w. krytycznie ocenia literaturę powszechną, który pogłębia kryzys duchowy społeczeństwa. Autor skompromitował wiele mitów narodowych np. mit "kosyniera-wybawcy" ukazując chłopów jako prymitywną warstwę społeczną zdolną jedynie do "bitki i wypitki". Skompromitował również mit "panów z miasta" prezentując postać Gospodarza i Jaśka. Gospodarz misję zbierania chłopów w celu zrywu [ "zbierania chłopów" - błąd za styl] narodowo-wyzwoleńczego przekazaną od zjawy Wernychory zlecił Jaśkowi po czym poszedł spać. Natomiast Jasiek przez hedonizm i materializm [ złe użycie słowa hedonizm] nie wykonał misji. Autor tym samym udowodnił, że szlachta polska jest niezdolna do poprowadzenia chłopów podczas rewolucji.
     "Wesele" to dramat narodowy poruszający wiele problemów społecznych. Wyspiański chciał uświadomić, że obecna postawa inteligencji nie przybliża Polaków do niepodległości. Autor, niczym wiesz, zauważa, że są szanse na zryw rewolucyjny jeśli inteligencja jak i chłopi, zaczną pracować nad swoimi wadami, a najważniejszy stanie się naród.

ZASADY CKE: http://imageshack.com/a/img537/3426/RUKVgQ.png
« Ostatnia zmiana: 27 paź 2014, 20:10:38 wysłana przez iorum »

Offline iorum

  • Pomożesze: 0
  • Wiadomości: 3
Odp: Inteligencja i Chłopi w "Weselu"
« Odpowiedź #1 dnia: 27 paź 2014, 20:12:35 »
Dodam, że nauczycielka uznała, iż teza jest prawie na 0 punktów, ponieważ nie ma nic wspólnego z tematem, styl pisania jest bardzo bardzo słaby, a argumentacja prawie średnia.

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Pomożesze: 722
  • Wiadomości: 4246
  • Country: ru
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Conlangi: Ziemli, Zapadni, Nešši, Nesdotir, Slawlangi
Odp: Inteligencja i Chłopi w "Weselu"
« Odpowiedź #2 dnia: 27 paź 2014, 20:51:15 »
Przepraszamy, ale chyba źle trafiłeś.

Tu nie ma nic o przymiotniku ;<.

Offline Vilène

  • Pomożesze: 709
  • Wiadomości: 2225
  • Country: sy
Odp: Inteligencja i Chłopi w "Weselu"
« Odpowiedź #3 dnia: 27 paź 2014, 20:57:20 »
Bez czytania daję w ciemno 5.0.
END DERFOR AJ FINK DAT POLISZ KONLANGER FORUM SZUD BI DISTROJT

Offline ArturJD

  • Piewca tabel
  • Pomożesze: 125
  • Wiadomości: 435
  • Country: pl
  • Baroque
  • Conlangi: Tjevango
Odp: Inteligencja i Chłopi w "Weselu"
« Odpowiedź #4 dnia: 27 paź 2014, 21:18:52 »
Hm... może trochę złe forum, poszukaj rady na jakimś forum polonistycznym, tutaj raczej ludzie są wrogo nastawieni do tego typu kwestii.

Jestem Twoim towarzyszem niedoli :)

Żaden tam ze mnie autorytet, ale obawiam się, że ocena może tkwić w niemożności (moim zdaniem) przełożenia skali punktowej maturalnej na skalę ocen, gdyż pokazują dwie odmienne aspekty pracy: ocena szkolna powinna opisać Twoją umiejętność konstruowania wypowiedzi, styl pisania oraz przede wszystkim wiedzę. I fakt, przez to również uważałbym "-2" za przegięcie pały. Punktacja maturalna ma w głębokim poważaniu Twoją wiedzę nt. dzieła, a już szczególnie nie obchodzi jej, jaką nadprogramową wiedzę posiadasz. Więc - przepraszam, że to mówię, ale to niestety prawda - sprawdzając swoją pracę i doszukując się w niej błędów, odrzuć samą treść (która jest OK, masz szczegółową wiedzę), a skup się na formie, bo do niej rzeczywiście mogę się doczepić. Teza jest rzeczywiście pogmatwana i nie widzę w jej konstrukcji sensu. Moja rada: pisz jak dla debila, krótszymi prostymi zdaniami. Wydadzą Ci się one wtedy ubogie, ale egzaminatorom nie chodzi o ich erudycję tylko o to, czy się zgadzają z kluczem. Pamiętaj - w komisji nie siedzi sam Kochanowski i nie kłóci się z Norwidem i Tuwimem o poziom artystyczny i przesłanie Twojej pracy. Tam siedzą ludzie, którzy chcą mieć pracę napisaną z kluczem.

Pozdrawiam!
(img)

Offline iorum

  • Pomożesze: 0
  • Wiadomości: 3
Odp: Inteligencja i Chłopi w "Weselu"
« Odpowiedź #5 dnia: 27 paź 2014, 21:37:47 »
Dzięki za odpowiedź, może rzeczywiście należy mi się 2-. Już sam wątpię. Dzięki i pozdrawiam :)