Ostatnie wiadomości

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Conworldy i althisty / Odp: Co by było gdyby?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Artaxes dnia Luty 16, 2019, 18:50:52 »
Zgłaszam się !
22
Conworldy i althisty / Co by było gdyby?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Henryk Pruthenia dnia Luty 16, 2019, 18:32:10 »
Projekt grupowy!

Zasady są proste - każdy przesyła jeden, dwa, góra trzy propozycje, co mogłoby pojść inaczej w historii Europy i okolic, od późnego antyku do starożytności, może renesans. Ale!

Tak jak w dziecięcej zabawie co by było gdyby...? każdy przesyła mi to na priwa, tak, by jeden nie widział propozycji drugiego.

Proszę jednak o zgłaszanie się też tutaj - termin zgłoszeń mija do końca niedzieli :)
23
Inspiracje / Odp: X Sztafeta językowa
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Henryk Pruthenia dnia Luty 16, 2019, 18:03:32 »
To lecimy! Krewetek otrzymuje tekst.

  • HP
  • Krewetek
  • Vaylor
  • Borlach
  • Cywil
  • Caraig
  • Obcy
  • Kazimierz
  • Lukas
  • Torkan
24
Conlangi: a priori / Odp: Język Napasei
« Ostatnia wiadomość wysłana przez CivilixXXX dnia Luty 15, 2019, 20:19:36 »
Zaimki często oznaczają swojego adresata (nî - pan, tâ - pani), część z nich to złożenia (âpê, skrót od tâipê, żeński przyjaciel, takesî oznacza wieki Pan) wiele z nich działa podobnie.
25
Conlangi: a priori / Odp: Język Napasei
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Toyatl dnia Luty 15, 2019, 19:33:12 »
Są z czegoś te zaimki wywiedzione? Tak jak np. waść od "wasza miłość".
26
Conlangi: a posteriori / Odp: Narzecze wysokopolskie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Ainigmos dnia Luty 15, 2019, 18:07:17 »
Do awokado pasowałaby bowiem znaczeniowo uchwytna tłuszczka, a nie znaczeniowo nietrafna smaczliwka, która nie zgadza się z tłustością i przaśnością owego niesłodkiego owocu.
27
Conlangi: a priori / Odp: Język Napasei
« Ostatnia wiadomość wysłana przez CivilixXXX dnia Luty 15, 2019, 07:21:31 »
System honoryficzny języka Nâpâsei (tylko najważniejsze zaimki), razem z osobami, do których można taki zaimek stosować:

Bóstwo - takešî 大帝
Kapłan - kešî 帝
Król - kârâ 王
Szef - tü 头
Pan - nî 人
Pani - tâ 女
Młody pan - hâ 哥
Chłopiec - salî 第
Dziecko - šunü 子
Młoda pani - šêa 姐
Dziewczynka - fî 妹
Kolega - pê 朋
Koleżanka - âpê 女朋

Zaimki te są umieszczane przed imieniem lub tytułem osoby.
Do władcy dawniej używano zaimka (大)帝, obecnie jest on zastąpiony zaimkiem dawniej używanym dla książąt i arystokracji, 王.
28
Lingwistyka ogólna / Odp: Największe błędy przy nauce języków obcych
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Toyatl dnia Luty 14, 2019, 22:17:10 »
Cytuj
. Wiara w cud II
Uleganie tym pseudonaukowym bzdurom typu ,,dzieci uczą się tylko słuchając'', ,,chuj w dupę gramatyce, tylko czytamy to, co nas ciekawi'', ,,słuchaj muzyki, nauczysz się''. Po prostu nie. Takie rzeczy to tylko współpomoc.
Już widzę jak ktoś się nauczył języka wklepując na pamięć tabelki odmian. Ciekawe tylko, jak się dawniej niepiśmienni potrafili nauczyć języków obcych, jeśli nikt im regułek gramatycznych do łba nie wbijał, bo sobie nawet nie zdawał sprawy z ich istnienia.
29
Lingwistyka ogólna / Odp: Największe błędy przy nauce języków obcych
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Úlfurinn dnia Luty 14, 2019, 20:55:19 »
1. Próby upraszczania
Przeżyłem to dwa razy - pierwszy raz bezboleśnie, kiedy miałem swój krótki epizod z norwezkim i nie uczyłem się rodzaju żeńskiego oraz drugi raz, gdy zabolało, bo po 1000 rzeczowników po rumuńsku zorjentowałem się, że rodzaj nijaki trzeba znać. Nie wszystkiego niestety idzie się domyśleć, przy każdym nowym poznanym słowie warto znać formę podstawową i formę fleksyjną której nie możemy być pewni - nie zajmuje to wiele czasu, aby dopamiętać sobie takie rzeczy, a serjo pomaga.

2. Wiara w cud II
Uleganie tym pseudonaukowym bzdurom typu ,,dzieci uczą się tylko słuchając'', ,,chuj w dupę gramatyce, tylko czytamy to, co nas ciekawi'', ,,słuchaj muzyki, nauczysz się''. Po prostu nie. Takie rzeczy to tylko współpomoc.

3. Nieogarnięcie kolejności alfabetu
Tyczy się głównie języków niełacinkowych.
Niesamowicie utrudnia korzystanie z słownika

4. Niedokładność
Dotyczy przede wszystkiem słów, których nauczyliśmy się z angielskiego lub jednojęzycznego źródła. Trzeba dokładnie zwracać uwagę na konkretne znaczenie słów, bo serjo można się ostro machnąc na podstawie ,,bo tak było w podręczniku''. Jest to czasochłonne, ale naprawdę niweluje sporo błędów.

5. Niechlujność
Jak się uczymy języka, to w końcu, prędzej czy później zazwyczaj komunikujemy się z rodzimomówcą (chyba, że uczymy się języka nieżywotnego).  Jak dla mnie wtedy trzeba jak najbardziej starać się o zachowanie dokładności. Wiadomo, błędy się zdarzają, nie można panikować, ale warto zadbać o perfekcję.

6. ,,Nie poprawiaj mnie na każdym kroku, jeszcze się uczę''
Strasznie rakowe. Każdy błąd najlepiej eliminować najszybciej jak się da, patrz punkt 1.

7. Cudowne planowanie
Wiadomo, plan zawsze jakiś może być, ale nigdy nie wchodzi się w ostre schematy i sztywne ramy czasowe.
Jak decydujemy się na np. ,,w każdą środę, piątek i niedzielę poświęcę godzinę na islandzki o 17:00, a potem o 18:00 rosyjski'' to nie możemy się bóldupić o to, że islandzki jednak zajął niespodziewanie dwie godziny albo dwadzieścia minut. Zdarza się i tyle, sztywne planowanie bardzo zaburza naukę.
30
Lingwistyka ogólna / Odp: Humor, ciekawostki i WTF lingwistyczne
« Ostatnia wiadomość wysłana przez spitygniew dnia Luty 14, 2019, 19:48:50 »
A to zasługa Maćka Bandura, który mocno hejtuje rozwiązania oficjalnej kodyfikacji.
W ogóle to śmieszna przypadłość tych wszystkich mniejszościowych gadek - robienie wszystkiego, by tylko utrudniać zdobycie im prestiżu i łatwości dla nauczenia się dla tych mniej zawziętych, i to przez samych ich propagatorów. Nie ma ustalonego sposobu zapisu? To stwórzmy od razu pięć. Nie ma języka literackiego? To stwórzmy dwa, jeszcze dzieląc nasz mały język na dwa jeszcze mniejsze. To ostatnie to oczywiście do łużyckiego, który ma kolejne odstraszające utrudnienie: po co zapisywać każde [w] jako <w>, niech niektóre pisze się <ł> by było Jak W Innych Słowiańskich, a że dzieci muszą się uczyć gdzie jest która litera, to mniejsza.
Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10