Cúrsa na Gaeilge

Zaczęty przez stadoszatanow, Styczeń 30, 2015, 02:31:04

Poprzedni wątek - Następny wątek

stadoszatanow

Fáilte romhaibh go Cúrsa na Gaeilge!
['fˠa:lʲtʲə 'ɾˠowəvʲ gˠɔ 'ku:ɾˠsə nˠə 'gˠelʲgə]

Sesja się skończyła więc mogę Was powitać  ::-) na wstępnej lekcji forumowego kursu irlandzkiego. Z uwag wstępnych – pierwszy raz prowadzę jakikolwiek kurs więc jeśli macie jakieś zastrzeżenia/uwagi/pretensje to jestem chętny na ich przyjęcie (w pewnych granicach :P) Po drugie – irlandzkiego uczę się sam i chociaż postaram się wyjaśnić wszystko najlepiej jak umiem to jest niezerowa szansa że coś mi się popieprzy. W takiej sytuacji – punkt wyżej :P Tyczy się to szczególnie transkrypcji, bo chociaż IPĘ jako-tako znam, to w transkrybowaniu dłuższych tekstów nie mam w ogóle doświadczenia i tu mogą pojawić się jakieś skandaliczne błędy  ::-)

Na początek chciałbym zrobić małe wprowadzenie do fonologii i ortografii, bo zwłaszcza ta druga bez porządnego wprowadzenia może skutecznie utrudniać naukę. Poza tym na koniec wrzucę jakiś krótki dialog z podstawowym słownictwem itd.

Ceacht a náid - lekcja zerowa
[caxtˠ ə nˠa:dʲ]

1. Fonologia - An Fhóneolaíocht [ə'nˠo:nʲo,lˠi:əxt]

Zacząć trzeba od tego, że spółgłoski irlandzkie dzielą się na wąskie, czyli palatalizowane i szerokie czyli welaryzowane. Wygląda to mniej więcej tak:








WargoweAlweolarneMiękkopodniebienne
Zwartepˠ pʲ bˠ bʲtˠ tʲ dˠ dʲk c g ɟ
Szczelinowe/Aproksymantyfˠ fʲ vˠ vʲsˠ ʃ x ç ɣ j
Nosowemˠ mʲnˠ nʲŋ ɲ
Uderzeniowerˠ rʲ
Bocznelˠ lʲ

Rozróżnienie między spółgłoskami obu typów jest oczywiście fonemiczne, np:
bó /bˠo:/ - krowa vs beo /bʲo:/ - żywy
Co do alofonii to warto wspomnieć że:

  • /r/ powinno być wymawiane uderzeniowo, ale współcześni irlandczycy którzy uczą się języka jako obcego w szkołach raczej wciskają tu niechlujne [ɹ]. [ɾ] można spotkać na zachodzie kraju w rejonach natywnie irlandzkojęzycznych