Autor Wątek: Język Ysański  (Przeczytany 1967 razy)

Offline Борівой

  • Форумовъйь Гноітель Фраеровъ
  • Administrator
  • Wiadomości: 3 081
    • Zobacz profil
  • Konlangi: Szybski, truski, brocki
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 18, 2018, 21:11:15 »
Cytuj
Nawet nie będę się wciągał w dyskusję, bo znów wybrałeś skrawki wypowiedzi, które Ci były wygodne i nie odpowiedziałeś na meritum mojego posta. Niech autor tematu zdecyduje czyje podejście mu bardziej odpowiada.
Pozbyłem się zbędnego pieprzenia. Jeśli to były ważne argumenty, to przepraszam.

Online 洋貴

  • Hiroki
  • Wiadomości: 96
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 19, 2018, 00:39:10 »
Cytuj
Wszystkie Twoje upodobania lingwistyczne, pod którymi przebiega ocena jakiegokolwiek konlangu, opierają się na tym, że w naszym świecie istnieją języki i dyktują jak język może wyglądać, jeśli jest osadzony w czymkolwiek przypominającym człowieka
Doskonale rozumiem że są pewne prawidłowości, które będą występować wśród języków ludzkich, a kategoryczne nie zastosuję się bo nie może nieco "ranić" końcowy efekt i odbierać trochę realizmu czy poprawności. Natomiast ja aktualnie nie rozumiem procesów które zachodzą w fonetyce. Tworząc samogłoski zależało mi żeby sprecyzować o jaki dźwięki mi chodzi np że "u" nie jest tylna, a przednia/centralna. Nie jestem w stanie na tym etapie prześledzić w którym miejscu jaka samogłoska jak będzie wymówiona, nie wspominając o tym że różnice między kilkoma rodzajami "o" są dla mnie nowością (nie fakt że istnieją, ale z osłuchaniem się). Zapamiętam co mówiłeś i będę miał to na uwadze tworząc jakiś inny język czy modyfikując ten :)

Cytuj
(a zakładam, że autor nie ma konworldu z gadającymi mątwami w innym wymiarze)
Interesujący pomysł. Ale do mątw z innego wymiaru  bardziej mi pasuje telepatia
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2018, 00:42:23 wysłana przez Vaylor »
Oświadczam, ja niżej podpisany
Ostatni biały rycerz samuraj PFJ

Online 洋貴

  • Hiroki
  • Wiadomości: 96
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 22, 2018, 14:23:45 »
Sioocaxecfa lmane lammallyl takyhnai teehif. Taavaxycfo feĥechar taky hafukrai dehtychrai, kiiramaxycfo tatechar ćhataakrai tiannatechrai, hafuxycfo catechar pufechy ihykrai. Ysaxefa lmane takyslai- pasyxyrakka ren haar sioocaxe daxynakka gvuroxycnakka ihy takyhnai. Vysaxycfa takyr- futĥyẋek lmaneg pasyxy ryna haarar sioocaxykur nahnaxyc ihy rekan lammalrai tulyclai rycio. Vexec’hy lmane lammalnai. Futĥyxecfa lmane sahnuxecfarakka duuraĥor.

Owca i konie po ysańsku. Troche roboty przy tym było ale językowi wyszło to na dobre. Za niedługo o gramatyce.
W sumie jedyne, do czego mogę się przyczepić to
Cytuj
Ćh-  [ ʂ ]
Strasznie to wygląda, kropka nad "c" (co byłoby analogiczne do x z kropką) wyglądałaby o niebo lepiej moim zdaniem.

Kropka zarówno nad x jak i z oznacza udźwięcznienie głoski więc nie chciałem dawać jej nad c
 mi osobiście akurat to "ć" bardzo odpowiada :)
Oświadczam, ja niżej podpisany
Ostatni biały rycerz samuraj PFJ

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderatór
  • Wiadomości: 5 077
  • Pieśń Arjów!
    • Zobacz profil
    • Mój konlangerski dorobek
  • Konlangi: Ziemskie, Kyońskie, Adnackie; autor neszszszczyzny
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 22, 2018, 17:09:53 »
Powiem Ci, że wygląda na pewno ciekawie.
Nie przypomina mi niczego ;)

Online 洋貴

  • Hiroki
  • Wiadomości: 96
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 09, 2018, 13:59:59 »
Przechodzimy do rzeczowników. Trochę to trwało ale zaszło też trochę zmian, ale raczej kosmetyczne więc poprzednie posty zredaguję przy okazji:

Rodzaj:
 Rzeczowniki występują w 3 rodzajach męski, żeński, nieokreślony. Rzeczowniki II deklinacji należą do rodzaju nijakiego i kończą się spółgłoską- tu nie ma filozofii. Przykładowe słowo- Bĥuur (złoto). Natomiast rzeczowniki I deklinacji kończą się na samogłoskę (odpowiednio- u- rdz. M, e- rdz. Ż, y,a,o- rdz. N), należą do wszystkich rodzajów i co najciekawsze zmiana rodzaju pociąga za sobą zmianę znaczenia. Jest to mniej lub bardziej orientacyjne:
- Haru- ojciec, Hare- matka, Haro- rodzic. Analogicznie tworzone są słowa dziadek/babcia/no i tu płci nieokreślonej albo król/królowa/monarcha(?) etc.
- Wszystkie zwierzęta są rodzaju  nieokreślonego jeśli nie chcemy od razu podać czy to samiec czy samica: Taky- koń, Take- samica konia, Taku- samiec konia
- Niektóre rzeczowniki zmieniają znaczenie znacznie i mało orientacyjnie. Ale i tu można zauważyć jakąś prawidłowość. Np. dana rzecz rodzaju męskiego jest bardziej typowa dla mężczyzn, rodzaju żeńskiego dla kobiet. Inna prawidłowość to to, że rodzaj żeński będzie oznaczał rzecz mniejszą, a nieokreślony większą: Ehu- topór, Ehe- siekiera, Ehy- dwuręczny topór. Nahnu- dłoń, Nahne- palec, Nahna- ręka.
Liczba:
Tutaj mamy 4. Pojedyncza (koń), mnoga (konie, kilka koni, wiele koni), zerowa (żaden koń, nie koń), niezliczona (wszystkie konie, konie). Liczba niezliczona używana jest również do uogólniania.
Końcówka rodzajowa w I deklinacji, a w II spółgłoska daje nam znać czy mamy do czynienia z liczbą pojedynczą/mnogą, czy bezwzględną- zerową/niezliczoną. Przy zmianie na zerową/niezliczoną u zmienia się w iu, e  ie, a ia, o/y  io. Natomiast jeśli spółgłoską jest c, s, f, v, ćh, ch, m, n, l, r, h, ĥ ulega zdwojeniu a jeśli to k, t, z, x, p zmienia się w ich dźwięczne odpowiedniki. To konkretnie w której jest liczbie precyzuje końcówka przypadka.



Przypadki:
Nie wiedziałem jakie nadać im nazwy, a przez ich mnogość nie było to zbyt łatwe…  Nadałem więc żeby się nie pogubić łacińskie, można pozmieniać jak by były nie właściwe ale i tak koniec końców dostaną, mam nadzieje ysańskie nazwy.



  • Nominativus- Podmiot zdania.
  • Vocativus- Zwroty bezpośrednie.
  • Accusativus I- wyrażamy nim coś na co oddziałujemy, zmieniając stan, wygląd, tworząc to lub niszcząc. „Zbudowałem dom”, „Wykąpałem psa
  • Accusativus II- wyrażamy nim coś czego położenie zmieniamy. „Daję ci książkę”, „rzuciłem kamień”.
  • Accusativus III- Wyrażamy nim to na co oddziałujemy ale bez zmieniania stanu. Łączy się z określonymi czasownikami. „Widzę ciotkę”, „Wygłaszam przemówienie”, „kocham żonę”, „Mam samochód
  • Genitivus I- Dopełnienie dalsze czasownika którego pacjens wyrażony jest pierwszym biernikiem. Najczęściej jest to efekt czynności: „Kroję marchew [plasterki-w]” „Zmieniam wodę [złoto-w]” „Maluję ścianę [biało-na]
  • Genitivus II-  Dopełnienie dalsze czasownika którego pacjens wyrażony jest drugim biernikiem. Najczęściej jest to miejsce docelowe: „Kładę książkę [stole-na]
  • Genitivus III-  Dopełnienie dalsze czasownika którego pacjens wyrażony jest biernikiem trzecim: „Wygłaszam przemówienie [podatkach-o]
  • Dativus I- wyrażamy nim dla kogo/na czyj pożytek dokonywana jest czynność. „Walczę [ojczyznę-za]”, „zabieram książkę bratu” (bo zapomniał skądś)
  • Dativus II- wyrażamy nim na czyją szkodę dokonywana jest czynność. „Walczę [ojczyźnie-przeciw]” „Zabieram książkę [bratu]” (żeby nie miał)
  • Possesivus- relacje przynależności
  • Comitativus - wyrażamy nim występowanie jednego desygnatu z innym.
  • Instrumentalis - Wyraża narzędzie wykonania czynności
  • Essivus - Występowanie w jakiejś funkcji: „Mówię to [przywódca-jako] wasz”. Tworzy konstrukcje analogiczne do polskiego czasownika „być” (w ysańskim nie ma takiego czasownika)
  • Equativus- Występuje w porównaniach: „Jeżdżę dobrze [ty-jak]
  • Causalis I- Oznacza czym spowodowana była dana czynność. Ma wydźwięk pozytywny. „znalazłem to [tobie-dzięki]
  • Causalis II- Oznacza czym spowodowana była dana czynność. Ma wydźwięk negatywny lub neutralny „Nie przyjechałem [deszcz-przez]
  • Inessivus- Oznacza przebywanie wewnątrz czegoś
  • Adessivus- Oznacza przebywanie przy czymś, obok czegoś czy w pobliżu czegoś
  • Superessivus- Oznacza przebywanie na czymś. W odniesieniu do czasu informuje o dokonaniu czynności o jakieś porze/godzinie
  • Subessivus- Oznacza przebywanie pod czymś. W odniesieniu do czasu informuje o dokonaniu czynności za ileś godzin
  • Antessivus- Oznacza przebywanie przed czymś
  • Postessivus- Oznacza przebywanie za czymś. W odniesieniu do czasu informuje o dokonaniu czynności po jakiejś porze/godzinie
  • Intrativus- Oznacza przebywanie pomiędzy lub pośród czegoś. W odniesieniu do czasu informuje o dokonaniu czynności podczas jakiejś pory lub od jakieś godziny do innej
  • Perlativus- Oznacza przebywanie lub ruch wzdłuż czegoś lub przez wnętrze czegoś  W odniesieniu do czasu informuje o dokonywaniu czynności  przez jakiś okres/ileś godzin
  • Lativus- Oznacza ruch do czegoś
  • Allativus- Oznacza ruch bądź położenie w stronę czegoś
  • Elativus-  Oznacza ruch skądś
  • Ablativus- Oznacza ruch od strony czegoś
  • Distributivus- Informuje o występowaniu desygnatu po ileś sztuk lub odbywaniu się czegoś co jakiś czas odległość itp. (po 5 sztuk, co 5 minut, co 5 słupków)
  • Partitivus- informuje że desygnat jest częścią jakiejś większego zbioru „jeden [dziesięciu-z]
Powiem Ci, że wygląda na pewno ciekawie.
Nie przypomina mi niczego ;)
Każde słowo było wymyślane od podstaw bez jakiegoś szczególnego inspirowania się jakimś językiem, więc to chyba tego zasługa  8-)

to be continued
ale najtrudniejsze już za nami
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 26, 2018, 02:26:33 wysłana przez Vaylor »
Oświadczam, ja niżej podpisany
Ostatni biały rycerz samuraj PFJ

Offline Borlach

  • Moderatór
  • Wiadomości: 548
  • Aryamehr
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 09, 2018, 15:35:22 »
O, bardzo fajnie to wygląda, nie spodziewałem się czegoś takiego! A ilość przypadków szanuję mocno, jak to się mówi - im więcej tym weselej XDDD Chciałbym zobaczyć też w miarę możliwości jakiś dłuższy tekst w ysańskim, co by dał też jakiś podgląd jak to wygląda w praktyce.

W ogóle to dostrzegam tu kilka zaskakujących podobieństw do mojego ajdyniriańskiego! Tak samo jak u mnie, w ysańskim występują 3 rodzaje - męski, żeński i nieokreślony, który w ajdyniriańskim nazywany jest neutralnym. Charakterystycznym dla ajdyniriańskiego (i najpewniej innych języków ajniadańskich) jest to, że te rodzaje określają płeć rzeczownika ożywionego, czyli np słowo bazdir, będące rodzaju neutralnego, oznacza "dziecko". Bazdiri natomiast "syn" a bazdira "córka". Ńarmad to taki rodzaj wielkiego drapieżnego ptaka, nieistotne czy samiec czy samica, ńarmadi to samiec ńarmada, ńarmada to samica tego ptaka etc.

Występują w ajdyniriańskim też 4 liczby - pojedyncza, podwójna, mnoga i absolutna, gdzie ta absolutna spełnia praktycznie tą samą rolę co liczba niepoliczalna w ysańskim - "wszystkie dzieci", "wszyscy ludzie", "wszystkie kraje".

Przypadek? XDDD 
 
Oto ja, Adwokat Diabłów

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderatór
  • Wiadomości: 5 077
  • Pieśń Arjów!
    • Zobacz profil
    • Mój konlangerski dorobek
  • Konlangi: Ziemskie, Kyońskie, Adnackie; autor neszszszczyzny
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 09, 2018, 16:20:59 »
No, lista przypadków miła oku. Czekam na tekst! :)

Offline Obcy

  • Loof þän Semien onn þän Horden!
  • Uciekinier
  • Wiadomości: 1 716
  • Vourfäirer ƨ̆ermaneslands
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 09, 2018, 17:22:40 »
Prosimy o system czasownikowy :)

Offline Caraig

  • [ˈkaɾɪɣ]
  • Moderatór
  • Wiadomości: 607
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 09, 2018, 17:31:02 »
Cytuj
Liczba niezliczona
Imo lepiej brzmi kolektywna/zbiorowa.

Te różne accusativi podobają mi się :P

Cytuj
Genitivus I- Dopełnienie dalsze czasownika którego pacjens wyrażony jest pierwszym biernikiem. Najczęściej jest to efekt czynności: „Kroję marchew [plasterki-w]” „Zmieniam wodę [złoto-w]” „Maluję ścianę [biało-na]”

Z opisu bardziej chyba pasowałby translativus.

Cytuj
Genitivus II-  Dopełnienie dalsze czasownika którego pacjens wyrażony jest drugim biernikiem. Najczęściej jest to miejsce docelowe: „Kładę książkę [stole-na]”

Bardziej to brzmi jak jakiś przypadek latywny. W sumie to jak allativus.

Offline Kazimierz

  • Wiadomości: 766
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #24 dnia: Kwiecień 09, 2018, 17:40:00 »
Lista przypadków wygląda rzeczywiście imponująco! Podobna liczba ma być w jednym z mojich planowanych conlangów, ikmeckim  :-)

W sumie, to wole takie języki, niż takie, w których wszystko trzeba łapać z  kontekstu.

Offline Canis

  • Moderatór
  • Wiadomości: 1 808
  • Uliczny kundel
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #25 dnia: Kwiecień 09, 2018, 22:34:35 »
Przechodzimy do rzeczowników. Trochę to trwało ale zaszło też trochę zmian, ale raczej kosmetyczne więc poprzednie posty zredaguję przy okazji:

Rodzaj:
 Rzeczowniki występują w 3 rodzajach męski, żeński, nieokreślony. Rzeczowniki II deklinacji należą do rodzaju nijakiego i kończą się spółgłoską- tu nie ma filozofii. Przykładowe słowo- Bĥuur (złoto). Natomiast rzeczowniki I deklinacji kończą się na samogłoskę (odpowiednio- u- rdz. M, e- rdz. Ż, y,a,o- rdz. N), należą do wszystkich rodzajów i co najciekawsze zmiana rodzaju pociąga za sobą zmianę znaczenia. Jest to mniej lub bardziej orientacyjne:
- Haru- ojciec, Hare- matka, Haro- rodzic. Analogicznie tworzone są słowa dziadek/babcia/no i tu płci nieokreślonej albo król/królowa/monarcha(?) etc.
- Wszystkie zwierzęta są rodzaju  nieokreślonego jeśli nie chcemy od razu podać czy to samiec czy samica: Taky- koń, Take- samica konia, Taku- samiec konia
- Niektóre rzeczowniki zmieniają znaczenie znacznie i mało orientacyjnie. Ale i tu można zauważyć jakąś prawidłowość. Np. dana rzecz rodzaju męskiego jest bardziej typowa dla mężczyzn, rodzaju żeńskiego dla kobiet. Inna prawidłowość to to, że rodzaj żeński będzie oznaczał rzecz mniejszą, a nieokreślony większą: Ehu- topór, Ehe- siekiera, Ehy- dwuręczny topór. Nahnu- dłoń, Nahne- palec, Nahna- ręka.
Liczba:
Tutaj mamy 4. Pojedyncza (koń), mnoga (konie, kilka koni, wiele koni), zerowa (żaden koń, nie koń), niezliczona (wszystkie konie, konie). Liczba niezliczona używana jest również do uogólniania.
Końcówka rodzajowa w I deklinacji, a w II spółgłoska daje nam znać czy mamy do czynienia z liczbą pojedynczą/mnogą, czy bezwzględną- zerową/niezliczoną. Przy zmianie na zerową/niezliczoną u zmienia się w iu, e  ie, a ia, o/y  io. Natomiast jeśli spółgłoską jest c, s, f, v, ćh, ch, m, n, l, r, h, ĥ ulega zdwojeniu a jeśli to k, t, z, x, p zmienia się w ich dźwięczne odpowiedniki. To konkretnie w której jest liczbie precyzuje końcówka przypadka.



Przypadki:
Nie wiedziałem jakie nadać im nazwy, a przez ich mnogość nie było to zbyt łatwe…  Nadałem więc żeby się nie pogubić łacińskie, można pozmieniać jak by były nie właściwe ale i tak koniec końców dostaną, mam nadzieje ysańskie nazwy.



  • Nominativus- Podmiot zdania.
  • Vocativus- Zwroty bezpośrednie.
  • Accusativus I- wyrażamy nim coś na co oddziałujemy, zmieniając stan, wygląd, tworząc to lub niszcząc. „Zbudowałem dom”, „Wykąpałem psa
  • Accusativus II- wyrażamy nim coś czego położenie zmieniamy. „Daję ci książkę”, „rzuciłem kamień”.
  • Accusativus III- Wyrażamy nim to na co oddziałujemy ale bez zmieniania stanu. Łączy się z określonymi czasownikami. „Widzę ciotkę”, „Wygłaszam przemówienie”, „kocham żonę”, „Mam samochód
  • Genitivus I- Dopełnienie dalsze czasownika którego pacjens wyrażony jest pierwszym biernikiem. Najczęściej jest to efekt czynności: „Kroję marchew [plasterki-w]” „Zmieniam wodę [złoto-w]” „Maluję ścianę [biało-na]
  • Genitivus II-  Dopełnienie dalsze czasownika którego pacjens wyrażony jest drugim biernikiem. Najczęściej jest to miejsce docelowe: „Kładę książkę [stole-na]
  • Genitivus III-  Dopełnienie dalsze czasownika którego pacjens wyrażony jest biernikiem trzecim: „Wygłaszam przemówienie [podatkach-o]
  • Dativus I- wyrażamy nim dla kogo/na czyj pożytek dokonywana jest czynność. „Walczę [ojczyznę-za]”, „zabieram książkę bratu” (bo zapomniał skądś)
  • Dativus II- wyrażamy nim na czyją szkodę dokonywana jest czynność. „Walczę [ojczyźnie-przeciw]” „Zabieram książkę [bratu]” (żeby nie miał)
  • Possesivus- relacje przynależności
  • Comitativus - wyrażamy nim występowanie jednego desygnatu z innym.
  • Instrumentalis - Wyraża narzędzie wykonania czynności
  • Essivus - Występowanie w jakiejś funkcji: „Mówię to [przywódca-jako] wasz”. Tworzy konstrukcje analogiczne do polskiego czasownika „być” (w ysańskim nie ma takiego czasownika)
  • Equativus- Występuje w porównaniach: „Jeżdżę dobrze [ty-jak]
  • Causalis I- Oznacza czym spowodowana była dana czynność. Ma wydźwięk pozytywny. „znalazłem to [tobie-dzięki]
  • Causalis II- Oznacza czym spowodowana była dana czynność. Ma wydźwięk negatywny lub neutralny „Nie przyjechałem [deszcz-przez]
  • Inessivus- Oznacza przebywanie wewnątrz czegoś
  • Adessivus- Oznacza przebywanie przy czymś, obok czegoś czy w pobliżu czegoś
  • Superessivus- Oznacza przebywanie na czymś. W odniesieniu do czasu informuje o dokonaniu czynności o jakieś porze/godzinie
  • Subessivus- Oznacza przebywanie pod czymś. W odniesieniu do czasu informuje o dokonaniu czynności za ileś godzin
  • Antessivus- Oznacza przebywanie przed czymś
  • Postessivus- Oznacza przebywanie za czymś. W odniesieniu do czasu informuje o dokonaniu czynności po jakiejś porze/godzinie
  • Intrativus- Oznacza przebywanie pomiędzy lub pośród czegoś. W odniesieniu do czasu informuje o dokonaniu czynności podczas jakiejś pory lub od jakieś godziny do innej
  • Perlativus- Oznacza przebywanie lub ruch wzdłuż czegoś lub przez wnętrze czegoś  W odniesieniu do czasu informuje o dokonywaniu czynności  przez jakiś okres/ileś godzin
  • Lativus- Oznacza ruch do czegoś
  • Allativus- Oznacza ruch bądź położenie w stronę czegoś
  • Elativus-  Oznacza ruch skądś
  • Ablativus- Oznacza ruch od strony czegoś
  • Distributivus- Informuje o występowaniu desygnatu po ileś sztuk lub odbywaniu się czegoś co jakiś czas odległość itp. (po 5 sztuk, co 5 minut, co 5 słupków)
  • Partitivus- informuje że desygnat jest częścią jakiejś większego zbioru „jeden [dziesięciu-z]
Powiem Ci, że wygląda na pewno ciekawie.
Nie przypomina mi niczego ;)
Każde słowo było wymyślane od podstaw bez jakiegoś szczególnego inspirowania się jakimś językiem, więc to chyba tego zasługa  8-)

to be continued
ale najtrudniejsze już za nami

Czy ty ziombuś w jakikolwiek sposób orientujesz się w tych zasadach?
Jesteś w stanie w ogóle pisać jakieś dłuższe teksty w tym języku nie kalecząc go?

Online 洋貴

  • Hiroki
  • Wiadomości: 96
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #26 dnia: Kwiecień 12, 2018, 01:14:30 »
Borlach: Ja takiej liczby się też nie spodziewałem :D Ale same się zaczęły mnożyć tak jakoś. Nie ma widać problemu którego nie rozwiążemy przypadkiem ;)

Henryk Pruthenia: Teksty będą, nie wiem jeszcze kiedy ale będą. Nie wiem tylko czy napisać coś dłuższego czy może przetłumaczyć fragment książki. Albo jedno i drugie w sumie

Caraig: nom zastanowię się nad tą nazwą. Ale nie wiem czy kolektywna czy zbiorowa to dobre określenie. Zbiór to bardziej kojarzy mi się z liczbą mnogą i jakąś konkretną ilością, a nie wszystkimi możliwymi desygnatami

Obcy: Następny post merytoryczny będzie dotyczył czasownika

Kazimierz: Czekam zatem z niecierpliwością. Ciekaw jestem jak ugryziesz je oraz konstrukcje z nimi. Bo na swoim przykładzie wiem że nie jest to rzecz banalna :D

Canis: Jest to system dla mnie logiczny i główny problem stanowi zapamiętanie tych końcówek aniżeli dobór przypadku :)
Oświadczam, ja niżej podpisany
Ostatni biały rycerz samuraj PFJ

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderatór
  • Wiadomości: 5 077
  • Pieśń Arjów!
    • Zobacz profil
    • Mój konlangerski dorobek
  • Konlangi: Ziemskie, Kyońskie, Adnackie; autor neszszszczyzny
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #27 dnia: Kwiecień 12, 2018, 07:19:38 »
Polecam "Owcę i konie", albo "Żyda i pieniążki"!

Offline Kazimierz

  • Wiadomości: 766
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #28 dnia: Kwiecień 12, 2018, 14:41:12 »
Kazimierz: Czekam zatem z niecierpliwością. Ciekaw jestem jak ugryziesz je oraz konstrukcje z nimi. Bo na swoim przykładzie wiem że nie jest to rzecz banalna :D
No to się naczekasz :D
Bo narazie ten język (jak i większość mojich) istnieje tylko w postaci kilku, czasami nawet zupełnie sprzecznych ze sobą notatek.

Offline Caraig

  • [ˈkaɾɪɣ]
  • Moderatór
  • Wiadomości: 607
    • Zobacz profil
Odp: Język Ysański
« Odpowiedź #29 dnia: Kwiecień 12, 2018, 19:54:20 »
Caraig: nom zastanowię się nad tą nazwą. Ale nie wiem czy kolektywna czy zbiorowa to dobre określenie. Zbiór to bardziej kojarzy mi się z liczbą mnogą i jakąś konkretną ilością, a nie wszystkimi możliwymi desygnatami

No zbiór słusznie kojarzy się z liczbą mnogą, ale wcale nie musi być to konkretna ilość. Wymyślmy słowo w conlangu x:

dmera - żołnierz
{dmera:∅ = żołnierz:SG.NOM}

Markerem liczby mnogiej niech będzie -q:

dmeraq - żołnierze
{dmera-q = żołnierz-PL.NOM}

A markerem liczby kolektywnej -kwo:

dmerakwo - armia
{dmera-kwo = żołnierz-COL.NOM}
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 14, 2018, 23:23:01 wysłana przez Caraig »