Autor Wątek: Staronordyjski  (Przeczytany 6480 razy)

Offline Aureliusz Chmielewski

  • Pomożesze: 79
  • Wiadomości: 436
  • Country: no
  • BBNG ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #15 dnia: 17 cze 2012, 20:12:50 »
Ano łacina też spoko :D
I też jest zajebiście :D
A ja zgłębię zasady staropolskiego

To wiesz gdzie się podzielić wiedzą : D
The n-word

Offline Rémo

  • Pomożesze: 22
  • Wiadomości: 986
  • Country: fr
  • Conlangi: Lantopel, Boka, Loter
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #16 dnia: 17 cze 2012, 20:18:43 »
Ano łacina też spoko :D
I też jest zajebiście :D
A ja zgłębię zasady staropolskiego

To wiesz gdzie się podzielić wiedzą : D

Oui!  ;-D Tylko najpierw muszę coś znaleźć! ^^
Pozdrawiam! :)

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderator
  • Pomożesze: 861
  • Wiadomości: 4916
  • Country: ru
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Conlangi: Ziemli, Zapadni, Nešši, Nesdotir, Slawlangi
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #17 dnia: 17 cze 2012, 20:43:55 »
Ano łacina też spoko :D
I też jest zajebiście :D

A ja zgłebie zazady staro opolskiego xD A ja zgłębię zasady staropolskiego a najbardziej mojego kochanego "é"  ;-D
Co Ty wiész o »é«... :P

Offline Aureliusz Chmielewski

  • Pomożesze: 79
  • Wiadomości: 436
  • Country: no
  • BBNG ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #18 dnia: 17 cze 2012, 20:49:56 »
Ano łacina też spoko :D
I też jest zajebiście :D

A ja zgłebie zazady staro opolskiego xD A ja zgłębię zasady staropolskiego a najbardziej mojego kochanego "é"  ;-D
Co Ty wiész o »é«... :P

Nic, przed chwilą mu na fejsie tłumaczyłem : D (bardziej to cytowałem Ciebie : D)

btw. podaj mi swoje gygy jeszcze raz jak możesz, żebym Cię potem po nocach mógł męczyć xD pl0x
The n-word

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderator
  • Pomożesze: 861
  • Wiadomości: 4916
  • Country: ru
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Conlangi: Ziemli, Zapadni, Nešši, Nesdotir, Slawlangi
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #19 dnia: 17 cze 2012, 21:03:02 »
42983155

Chyba.

Offline Rémo

  • Pomożesze: 22
  • Wiadomości: 986
  • Country: fr
  • Conlangi: Lantopel, Boka, Loter
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #20 dnia: 17 cze 2012, 21:20:36 »
42983155

Chyba.

Ooooo to zapałasz mnie miłością do cyrylicy  ;-D
Pozdrawiam! :)

Offline Mścisław Bożydar

  • Πατριάρχης Γλώσσοποιίας
  • Batiuszka
  • Pomożesze: 78
  • Wiadomości: 1269
  • Country: pl
  • Conlangi: Mevu, Ariosłowiański, Hokmański, Natfariński
Hvernig á að þjálfa Dragon þín?

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderator
  • Pomożesze: 861
  • Wiadomości: 4916
  • Country: ru
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Conlangi: Ziemli, Zapadni, Nešši, Nesdotir, Slawlangi
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #22 dnia: 24 lut 2018, 11:20:05 »
Rozjaśnił by mi ktoś, jak dokładnie działała staronordyjska deklinacja, z jej wszystkimi przegłosami i nasalizacjami?

Silmethúlë

  • Gość
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #23 dnia: 24 lut 2018, 12:10:02 »
Nie wiem dokładnie, w czym potrzebujesz wyjaśnień (no i pewnie do tego i tak Widsið byłby potrzebny ;-)), ale tylko rzucę, że Jackson Crawford w swoich filmach o staronordyckim IMO całkiem fajnie tłumaczy procesy w st.n. odmianie. Szczególnie filmy Old Norse Sound Changes, Old Norse: How Nouns Work i Old Norse: How Verbs Work AFAIR były godne uwagi.

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderator
  • Pomożesze: 861
  • Wiadomości: 4916
  • Country: ru
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Conlangi: Ziemli, Zapadni, Nešši, Nesdotir, Slawlangi
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #24 dnia: 24 lut 2018, 12:14:51 »
Dzięki, na pewno przejrzę, też mam nadzieję że Widsid pomoże :)

Offline Widsið

  • Adgarios totias
  • Administrator
  • Pomożesze: 1021
  • Wiadomości: 2744
  • Country: se
  • Conlangi: burgundzki, drawski, nowantyjski
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #25 dnia: 24 lut 2018, 12:15:18 »
Ja też potrzebuję precyzyjniejszego pytania :p

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderator
  • Pomożesze: 861
  • Wiadomości: 4916
  • Country: ru
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Conlangi: Ziemli, Zapadni, Nešši, Nesdotir, Slawlangi
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #26 dnia: 24 lut 2018, 12:46:13 »
Na jakiej zasadzie działały te przegłosy, do czego co się przegłasza, w jaki sposób działał przegłos do nosówek?

Ew. czy znasz jakieś fajne opracowanie na ten temat? :)

Offline Widsið

  • Adgarios totias
  • Administrator
  • Pomożesze: 1021
  • Wiadomości: 2744
  • Country: se
  • Conlangi: burgundzki, drawski, nowantyjski
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #27 dnia: 24 lut 2018, 13:22:37 »
Staronordyjska deklinacja jest w gruncie rzeczy bardzo regularna. Znaki ǫ i ę nie oznaczają samogłosek nosowych tylko odpowiednio /ɔ/ (później > ø) i /ɛ/ później /e/. Samogłoski nosowe nie były fonemami - postuluje się z jakiegoś powodu silną nazalizację przed spółgłoskami nosowymi, niemniej, z synchronicznego punktu widzenia dźwięki te podlegały dokładnie tym samym przemianom, jak ich ustne odpowiedniki.

W odmianach możemy zobaczyć historyczne rodzaje przegłosu, gdzie wyzwalacz jest już niewidoczny: i-mutację (maðr - menn < *mannz - *manniz, więcej tutaj) i a-mutację (horn < *hurnan, więcej tutaj. Łatwiej jest z u-mutacją, której wyzwalacz ciągle jest widoczny w niektórych formach (arm - ǫrmum), chociaż oczywiście nie we wszystkich (land - lǫnd < *landa - *londu).

Załączam wycinek z norweskiej książki, który ci na pewno pomoże w lepszym przełożeniu tych ogólników na stan staro(zachodnio)nordycki.

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderator
  • Pomożesze: 861
  • Wiadomości: 4916
  • Country: ru
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Conlangi: Ziemli, Zapadni, Nešši, Nesdotir, Slawlangi
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #28 dnia: 1 mar 2018, 14:31:21 »
Czym się różni œ od ø i ą (o z ogonkiem), oraz e od ae?
Wybacz krzywą transkrypcję, ale piszę z telefonu.

Offline Widsið

  • Adgarios totias
  • Administrator
  • Pomożesze: 1021
  • Wiadomości: 2744
  • Country: se
  • Conlangi: burgundzki, drawski, nowantyjski
Odp: Staronordyjski
« Odpowiedź #29 dnia: 1 mar 2018, 15:34:26 »
Stuleciem :D