Akcent wyrazowy i zdaniowy

Zaczęty przez martyna_fil, Kwiecień 06, 2016, 22:53:29

Poprzedni wątek - Następny wątek

martyna_fil

Bardzo proszę o pomoc w odpowiedzeniu na kilka pyta dotyczących akcentu w języku polskim. Słowem wstępu pytania te zadał mi wykładowca przedmiotu Fonologia, jednakże studiuję anglistykę a pytania mają na celu doszukanie się różnic w akcencie języka polskiego i angielskiego. Sama sobie nie poradzę. Liczę ogromnie na Waszą pomoc.

1.Does Polish have stress-neutral and stress-determining affixes ( Czy w języku polskim są przedrostki i przyrostki które dodane do wyrazu zmieniają jego pierwotny akcent?)

2. Can Polish words (e.g. nouns and verbs) be differentiated by means of stress only? (Czy słowa jak np rzeczowniki i czasowniki mogą być rozróżnione za pomocą akcentu)

3. Are there words in Polish which can be stressed in two different ways? (Czy w języku polskim występują słowa które mogą być akcentowane na 2 różne sposoby?

Z góry dziękuję za jakiekolwiek podpowiedzi.
  •  

Siemoród

2. Tak, np. nie-żýd i niéżyt
3. Tak, nawet czasami zmienia to znaczenie.
fízyka - 1. dziedzina nauki
fizýka - 1. dziedzina nauki, 2. dopełniacz od "fizyk"
Generalnie z wieloma -ikami i -ykami tak można robić, a przynajmniej tak rozróżnia to mój idjolekt.
Niech żyje Wolny Syjam!
  •  

martyna_fil

Co do 2 to nie doprecyzowałam chodzi tu bardziej o parę rzeczownik i czasownik,co się tak samo pisze np. rewrite po angielsku w zależności na którą sylabę damy akcent otrzymamy rzeczownik lub czasownik a Pana przykład to dwa rzeczowniki
  •  

Siemoród