Éxan Khshāyarvan Aydīnirani (Wielkie Imperium Ajdyniriańskie)

Zaczęty przez Borlach, Wrzesień 14, 2016, 01:43:41

Poprzedni wątek - Następny wątek

Borlach

W Mellakoi, zamiast liści, wisieć będą ikonoklasiści!
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Pluur

Przeczytałem te cuda ajdyniriańskie!

Mam spostrzeżenie, że Neszowie są ogólnokyońskim zagrożeniem dla ludności..  8)

Miniatury ajdynirskie będą, coś mi się wydaje, bardzo popularne na Wschodzie. Wkrótce Wschód czeka katastrofa, a ostaną się obie Wyspy i południe Wschodu - czy w tych odizolowanych na kilkaset kyońskich lat od Ajdyniru skrawkach uchowają się miniatury? A może będą podwaliną pod miniatury olseskie?

Atlas! Cudowny! To musi się znaleźć na wikipedi! Szczerze, to żałuję, że opisałeś tylko siedem prowincji. Bardzo chciałbym poczytać coś o prowincjach najbliższych Wschodowi (44, 45, 46, 43, 42, 41, wg tej mapy):. Podoba mi się te rozróżnienie na miasta poezji, przemysłu metalurgicznego, rolnictwa, świątyni oraz zdrowia! Ayńarad mi przypomina Tenochititlan :D

Szczerze to zauważam też spory problem w obrębie naszego projektu jako takiego.
List miejsc jest nieczytelna, mało znana i mało uczęszczana. Problem duży jest też z nieopisanymi państwami, a dodanymi do listy państw (oraz tego baneru pod artykułami). Tutaj na przykład dużo państw dodali HP i Borlach, a nie ma o nich wzmianki, nie wiadomo gdzie są.

Apeluję o przerzucanie tego co na forum na wikipedię!

Henryk Pruthenia

Cytat: Pluur w Kwiecień 20, 2020, 13:29:58Mam spostrzeżenie, że Neszowie są ogólnokyońskim zagrożeniem dla ludności..  8)
Nešši ībwūle, nešši sase, nešši urse!

Pluur

Cytat: Henryk Pruthenia w Kwiecień 20, 2020, 18:48:53
Cytat: Pluur w Kwiecień 20, 2020, 13:29:58Mam spostrzeżenie, że Neszowie są ogólnokyońskim zagrożeniem dla ludności..  8)
Nešši ībwūle, nešši sase, nešši urse!

Co je to za groźba?
  •  

Borlach

Cytat: Henryk Pruthenia w Kwiecień 20, 2020, 18:48:53
Cytat: Pluur w Kwiecień 20, 2020, 13:29:58Mam spostrzeżenie, że Neszowie są ogólnokyońskim zagrożeniem dla ludności..  8)
Nešši ībwūle, nešši sase, nešši urse!

Aťeaji Khshāyar raheto! Rahetarto!

Cytat: Pluur w Kwiecień 20, 2020, 13:29:58
Przeczytałem te cuda ajdyniriańskie!

Mam spostrzeżenie, że Neszowie są ogólnokyońskim zagrożeniem dla ludności..  8)

Miniatury ajdynirskie będą, coś mi się wydaje, bardzo popularne na Wschodzie. Wkrótce Wschód czeka katastrofa, a ostaną się obie Wyspy i południe Wschodu - czy w tych odizolowanych na kilkaset kyońskich lat od Ajdyniru skrawkach uchowają się miniatury? A może będą podwaliną pod miniatury olseskie?

Atlas! Cudowny! To musi się znaleźć na wikipedi! Szczerze, to żałuję, że opisałeś tylko siedem prowincji. Bardzo chciałbym poczytać coś o prowincjach najbliższych Wschodowi (44, 45, 46, 43, 42, 41, wg tej mapy):. Podoba mi się te rozróżnienie na miasta poezji, przemysłu metalurgicznego, rolnictwa, świątyni oraz zdrowia! Ayńarad mi przypomina Tenochititlan :D

Szczerze to zauważam też spory problem w obrębie naszego projektu jako takiego.
List miejsc jest nieczytelna, mało znana i mało uczęszczana. Problem duży jest też z nieopisanymi państwami, a dodanymi do listy państw (oraz tego baneru pod artykułami). Tutaj na przykład dużo państw dodali HP i Borlach, a nie ma o nich wzmianki, nie wiadomo gdzie są.

Apeluję o przerzucanie tego co na forum na wikipedię!

Cóż, dobrze wiedzieć, że w Ostatecznej Wojnie Jądrowej przeciw fanatykom z północy Imperium będzie miało sprzymierzeńców!

W sumie... podoba mi się pomysł powstania olseskiej szkoły miniatur, bazującej na miniaturach ajdyniriańskich. Pasuje to w sumie to prawdziwej historii miniatur, które co ciekawe zaczęli Arabowie w Bagdadzie (chociaż chyba i tak inspirowali się wcześniejszą sztuką perską). W Iranie szkoły miniatur powstały dopiero w czasach/po Inwazji Mongolskiej. I na Kyonie mogłoby być podobnie. Przed Inwazją Kauradzką Wschód kupowałby ajdyniriańskie miniatury. Być może w trakcie panowania Kauradów spora ilość ajdyniriańskich miniaturzystów została przesiedlona lub wzięta w niewolę i przeniesiona na Wschód. Co ostatecznie dało początek wschodnim szkołom. W Ajdynirze ta sztuka również przetrwa i odrodzi się po jakimś czasie. Wtedy mielibyśmy już dobrze rozwinięte tradycje tworzenia miniatur zarówno w Ajdynirianie jak i na Wschodzie.

Taka kategoria jak "miasto czegoś" będzie w sumie tradycyjnym elementem ajdyniriańskiego światopoglądu. Trochę spoiler, ale mam w Imperium znacznie więcej takich miast o znanej, stereotypowej wręcz specjalności, lub takich które są znane z czegoś konkretnego. I tak, muszę to poprzerzucać na wiki xD

Hej, podoba mi się to porównanie do Tenochititlan xD
Chociaż samemu nie planowałem takiego podobieństwa. Chciałem mieć taki Kyon-Tenochititlan, ale niekoniecznie w Ajdynirze - zasugerowałem Korejcowi, by podobna do Tenochititlan była stolica Surandralu. 

Faktycznie, wiele elementów naszego głównego artykułu na wiki trzeba będzie przerobić i uaktualnić. Artykuł o rasach Kyonu czy lista miejsc są tego przykładami.
Tymi państwami i ludami z moich ziem mogę się wkrótce zająć.
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Pluur

Cytat: BorlachAťeaji Khshāyar raheto! Rahetarto!
O czym wy mówicie?

Cytat: BorlachW sumie... podoba mi się pomysł powstania olseskiej szkoły miniatur, bazującej na miniaturach ajdyniriańskich. Pasuje to w sumie to prawdziwej historii miniatur, które co ciekawe zaczęli Arabowie w Bagdadzie (chociaż chyba i tak inspirowali się wcześniejszą sztuką perską). W Iranie szkoły miniatur powstały dopiero w czasach/po Inwazji Mongolskiej. I na Kyonie mogłoby być podobnie. Przed Inwazją Kauradzką Wschód kupowałby ajdyniriańskie miniatury. Być może w trakcie panowania Kauradów spora ilość ajdyniriańskich miniaturzystów została przesiedlona lub wzięta w niewolę i przeniesiona na Wschód. Co ostatecznie dało początek wschodnim szkołom. W Ajdynirze ta sztuka również przetrwa i odrodzi się po jakimś czasie. Wtedy mielibyśmy już dobrze rozwinięte tradycje tworzenia miniatur zarówno w Ajdynirianie jak i na Wschodzie.
Jestem za. Myślałem też o takiej opcji, że miejscowi olsescy twórcy próbowaliby naśladować to co widzą, jednak swoimi technikami - szczególnie myślę o tym w kwestii rozwoju kultury na Rubanii. Warto zwrócić uwagę, że Wschód za sztukę uznaje tylko coś co płynie w czasie: a więc nie sam efekt - obraz, co jego proces - malowanie. To dlatego muzyka na Wschodzie będzie stać na wysokim poziomie. Marzy mi się, żeby Olsenia była wylęgarnią kompozytorów niczym połączenie Austrii, Francji i Rosji.

Cytat: BorlachTaka kategoria jak "miasto czegoś" będzie w sumie tradycyjnym elementem ajdyniriańskiego światopoglądu. Trochę spoiler, ale mam w Imperium znacznie więcej takich miast o znanej, stereotypowej wręcz specjalności, lub takich które są znane z czegoś konkretnego. I tak, muszę to poprzerzucać na wiki xD
U mnie wręcz przeciwnie, acz jeszcze nie wiem jak to ugryzę. Pierw chciałbym na porządnie zająć się mitologią.

Cytat: BorlachFaktycznie, wiele elementów naszego głównego artykułu na wiki trzeba będzie przerobić i uaktualnić. Artykuł o rasach Kyonu czy lista miejsc są tego przykładami.
Tymi państwami i ludami z moich ziem mogę się wkrótce zająć.
Jeżeli się piszesz na to, to chętnie Ci pomogę.
  •  

Canis

Szefie, przypomnij w czym robiłeś mapę Djyazhoaru?
  •  

Borlach

Cytat: Canis w Maj 01, 2020, 17:05:50
Szefie, przypomnij w czym robiłeś mapę Djyazhoaru?
Tego programu do wygenerowania szkicu (plus ręcznie Painta przy jego przerabianiu)
https://watabou.itch.io/medieval-fantasy-city-generator

Chociaż zdaje się, że robiłem to na starszej wersji
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  
    Pochwalone przez: Canis

Canis

Cytat: Borlach w Maj 01, 2020, 18:28:24
Cytat: Canis w Maj 01, 2020, 17:05:50
Szefie, przypomnij w czym robiłeś mapę Djyazhoaru?
Tego programu do wygenerowania szkicu (plus ręcznie Painta przy jego przerabianiu)
https://watabou.itch.io/medieval-fantasy-city-generator

Chociaż zdaje się, że robiłem to na starszej wersji
Twoje mapy Djyazhoaru dzięki tej pomocy wyglądają fenomenalnie. Świetne znalezisko.
Skorzystam z tego do projektu Ahari.

Borlach

Skorzystałem ze znacznie ładniejszej spiritusowej tabeli nazw państw i ulepszyłem swoją, dodając miejsce na nazwę mieszkańca
https://jezykotw.webd.pl/wiki/Ajdynir#Nazwy_w_innych_j.C4.99zykach

Dlatego prośba do wszystkich o uzupełnianie! 
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Borlach

Dobra, mam pewien konspekt dla historii Środkowowschodniego Kyonu (pogranicze Środka i Wschodu), od paleolitu aż do rozwoju i ostateczny upadek Cywilizacji Ajniadzkiej. Tereny których tyczy się ta propozycja odejmują obecne Stepy Kauradzkie, położone między Ajdinirem a Olsenią. W ajdyniriańskiej tradycji obszar ten nosi nazwę Ainadestra (ze staroajdyniriańskiego "[ziemia] skąd Ajniadowie [przyszli]"), odnosi się więc do praojczyzny Ajniadów (także Ajniadanów - obie nazwy w użyciu), znajdującej się w górnym i środkowym biegu rzek Yitrazhi (ols. Korana) oraz Ŝvaeryazhi (pewnie nosi inną olseską/kauradzką nazwę).

Zatrzymajmy się na chwilę przy rzece Ŝvaeryazhi. Obecnie jest to jedynie jeden z trybutariuszy Yitrazhi/Korany, co prawda jeden z największych. Jednak już dawno temu padł pomysł, by w czasach antycznych przez tereny Ainadestry przypływała nie jedna, lecz dwie wielkie rzeki. Pomysł ten stał się częścią kanonu, a śladem tego jest między innymi widoczne na mapie i występujące w roku wspólnym niewielkie jezioro - pozostałość dawnego koryta wielkiej rzeki. Jest to tak naprawdę jawna inspiracja historią indyjskiej Sarasvati - niegdyś jedna z największych rzek subkontynentu, święta rzeka wraz z Gangesem, stanowiąca (paradoksalnie) centrum Cywilizacji Doliny Indusu. Jednak na skutek zakrojonych na szeroką skalę zmian w regionie, Sarasvati wyschła kompletnie, jej dopływy natomiast zmieniły bieg, łącząc się z Indusem. Cywilizacja Doliny Indusu upadła, a sam Indus, będący niegdyś w cieniu Sarasvati, stał się znacznie większy, zasilany częścią dopływów martwej Saraswati. Podobnie tutaj, Niegdyś Yitrazhi oraz Ŝvaeryazhi płynęły równolegle do siebie, tworząc coś w rodzaju Mezopotamii Wschodu (krainy między rzekami). Jednak na skutek zmian zaistniałych podczas Wojny Bogów (katastrofa planetarna na którą potrzebujemy osobnej nazwy) również i Ŝvaeryazhi zniknęła z mapy, stając się kolejnym gwoździem do trumny ajniadzkiej cywilizacji. Przyczyną może być susza oraz gwałtowne trzęsienie ziemi, które zmieniło bieg rzeki, zmuszając ją do nagłego skręcenia na północ. Tak też Ŝvaeryazhi stała się dopływem Yitrazhi, a tereny leżące nad jej niegdysiejszym dolnym biegiem uległy pustynnieniu/jałowieniu, co tłumaczy czemu nikt nie jest nimi specjalnie zainteresowany. Wyjątkiem jest wspomniane wcześniej jezioro-relikt po dawnej rzece, które może działać jako oaza pośród pustyni. Chociaż to jest akurat do ustalenia później.

Mam też drobną propozycję wobec terenów na południe od Szyszeni, między Szyszenią a Olsenią, mniej więcej tam gdzie wpadała niegdyś do morza Ŝvaeryazhi - mógłby znajdować się tam obszar solnisk i bagien, podobny do Wielkiego Rannu. Co Ty na to Pluur?

Zaznaczam, że cześć z tego może ulec zmianie wraz ze zmianami w Klimacie Kyonu.

Współczesny system rzeczny Indusu:
Spoiler
[Zamknij]
Dawny system rzeczny Sarasvati:
Spoiler
[Zamknij]
Wielki Rann, z zaznaczonym obszarem bagnisk - dawniej prawdopodobnie delta Sarasvati
Spoiler
[Zamknij]

Tyle słowem wstępu. Wracając natomiast do mojej proponowanej historii antycznej regionu:



1. Epoka Kamienia
Jeszcze przed rozwojem rolnictwa, w górnym biegu Ŝvaeryazhi społeczności łowiecko-zbierackie, identyfikowane przez niektórych z ludami Proto-Ajniadzkimi (w tej kwestii jednak nie ma konsensusu), stworzyły wielki kompleks świątynny złożone z wałów ziemnych oraz gigantycznych monolitów ułożonych w liczne koncentryczne kręgi. Część z nich transportowana była setki kilometrów, z innych partii Gór Pochodzenia, pomimo tego że kompleks megalityczny znajdował się w rozległej dolinie otoczonej z 3 stron górami (myślcie o Baktrii/Afganistanie). Niektóre monolity mają na sobie nawet wyrzeźbione różne symbole, między innymi sępy. Znaleziska archeologiczne sugerują, że miejsce to było obiektem pielgrzymek wielu ludów łowiecko-zbierackich, wywodzących się nie tylko spoza doliny lecz także z całego regionu - rozległych równin znajdujących się na północ. Niektóre co bardziej odjechane teorie doszukują się podobieństwa między symbolami znalezionymi w jaskiniach oraz grobowcach należących do homo altus z symbolami z tego paleolitycznego kompleksu megalitycznego.

Inspiracja: Gobekli Tepe
Czas: ??

Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]

2. Rewolucja neolityczna
Wynalezienie/rozpowszechnienie rolnictwa. Znaczne zwiększenie populacji. Powstanie nowej kultury archeologicznej oraz rozszerzenie się jej wzdłuż zachodniego Międzyrzecza - górnego odcinka Ŝvaeryazhi oraz środkowego Yitrazhi. Dalsze powstawanie megalitów, bardziej w stylu Stonegenge i megalitów Wysp Brytyjskich. Zanik reliefów i symboli na megalitach, za to częstsze wstawianie w środek kręgu kamiennego "ołtarza". Ślady składania krwawych ofiar, kwestia sporna czy ze zwierząt, z ludzi czy w zależności od okoliczności i to i to. Megality działają zorientowane na gwiazdy, odmierzają pory roku, służą kultowi Słońca, Lykaonu oraz Drogi Mlecznej.

Inspiracja: Stonehenge, megality Wysp Brytyjskich
Czas: ??

Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]


Zanik budowy megalitów. Powstanie pierwszych miast nad górnym i środkowym biegiem Yitrazhi. Miasta państwa rywalizują między sobą o pola uprawne, chociaż bardzo ważnym źródłem żywności a także główną arterią komunikacyjną jest sama wielka rzeka. Poza obszarem miast państw, na stepach żyją społeczności pasterskie. Okazjonalne ślady walk między społecznościami pasterzy a rolników-mieszkańców miast, także ślady handlu między nimi. Początki Cywilizacji Ajniadzkiej (także "Ajniadańskiej" - obie nazwy używane zamiennie). Ślady ekspansji ludów ajniadzkich także na zachód, na tereny Ajdyniriany. Być może również na wschód i południe (do obgadania z Pluurem). Społeczeństwo Ajniadów jest na wpół osiadłe, podzielone z grubsza na 3 klasy:
- klasę wojowników, broniących miasta
- klasę rolników, zamieszkującą miasta
- klasę pasterzy, mieszkającą poza miastami
Każda z klas miała tradycyjnie przypisane do siebie konkretne atrybuty, zjawiska oraz bogów, wchodzących w skład wspólnego panteonu. Przywódcy plemion/klanów noszą nazwę będącą przodkiem współczesnego ayńadātar (jeden z tytułów ajdyniriańskich Imperatorów).

Inspiracja: Starożytni Indo-Arjowie
Czas: ??

4. Rozwój Cywilizacji Ajniadzkiej
Powstanie zorganizowanych miast państw, na czele z królem-kapłanem (przodek współczesnego ajdyniriańskiego ruj/rozh "król"). Klasa wojowników przeradza się w klasę arystokracji. Handel wzdłuż całej Yitrazhi, powstanie pierwszych znaczących ośrodków miejskich także nad brzegami Ŝvaeryazhi. Następuje rytualizacja walki i konfliktów między miastami oraz plemionami pasterskimi - prawdopodobnie rytualna walka między nimi reprezentuje rytualną walkę między bogami-patronami w ramach jednego wspólnego panteonu. Początki pisma - nierozszyfrowane, logograficzne, być może cos w stylu pisma Cywilizacji Indusu.

Inspiracja: miasta-państwa Mezopotamii, Cywilizacja Doliny Indusu
Czas: ??

5. Pierwszy okres przejściowy i dalszy rozwój
Znaleziska archeologiczne sugerują, że nastąpił okres wzmożonej brutalności. Po nim następuje zjednoczenie miast-państw w coś w rodzaju wspólnej konfederacji na czele z jednym Najwyższym Królem/Królem Królów. Wytworzenie się z logogramów nowego, alfabetycznego pisma. Okres ten identyfikowany z występującym w ajdyniriańskiej mitologii okresem Pierwszego Królestwa. Miasta charakteryzują się rozległymi kompleksami pałacowo-świątynno-użytkowymi, znajdującymi się w centrum miasta (miasto budowane dookoła pałaców). Niewiele śladów murów lub fortyfikacji. Bogate malowidła oraz wyrafinowana sztuka przedstawiające modę, rytuały, zabawę, gry i życie codzienne. Bardzo zaawansowany system kanalizacyjny, akwedukty, bieżąca woda, planowane miasta, proste ulice. Prócz kompleksów pałacowo-świątynnych brak innych wielkich świątyń, jedynie rzadkie pozostałości kapliczek, rytuały także w jaskiniach. Pradawne kompleksy megalityczne otoczone wielkim tabu. Ich użytkowane jedynie w bardzo specjalnych i wyjątkowych sytuacjach - odbicie w ajdyniriańskich mitach.

Inspiracja: Minojczycy, Cywilizacja Doliny Indusu
Czas: ??

Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]

6. Drugi okres przejściowy oraz okres klasyczny
Okres wzmożonego chaosu, upadek władzy centralnej/konfederacji, spalenie części miast i kompleksów pałacowo-świątynnych. Być może katastrofa naturalna połączona z inwazją z zewnątrz (sugerują to fragmenty ajdyniriańskiej mitologii). Następuje znaczna militaryzacja społeczeństwa. W znaleziskach archeologicznych odnajduje się znaczne ilości broni z brązu, tematy wojskowe pojawiają się znacznie częściej w malowidłach, niekiedy stanowiąc ich motyw przewodni. Miasta zostają otoczone cyklopowymi kamiennymi murami, powstanie cytadel. Ponowne zjednoczenie miast, wytworzenie się jednego scentralizowanego organizmu państwowego na czele z absolutnym władcą o boskim statusie (początki tytulatury khshāyara. Centrum władzy przesuwa się jednak na wschód, znad górnego/środkowego biegu Yitrazhi do terenów położonych między środkowymi biegami Yitrazhi oraz Ŝvaeryazhi (Międzyrzecze). Klasyczny okres Cywilizacji Ajniadzkiej, utożsamiany z (Wielkim) Imperium Świtu. Wytworzenie się klasycznego pisma ajniadzkiego (bezpośredni przodek pism ajdyniriańskich). Powstanie ogromnych inskrypcji naskalnych wykutych w zboczach Gór Pochodzenia, być może też Gór Żelaznych, oraz rozsianych po regionie. Imperium Ajniadów jest państwem agresywnym i ekspansjonistycznym, zyskuje kontrolę nad całym biegiem rzek Yitrazhi i Ŝvaeryazhi aż do ich delt. Zdyscyplinowana armia, rydwany, łucznicy, procarze oraz ciężka pancerna piechota. Flota wojskowa (rzeczna, chociaż obiew rzeki są tak duże, że okręty mogły wypływać na wody Wszechoceanu). Pod koniec tego okresu w delcie powstaje I Państwo Szyszeńskie (ajniadzki wasal?). Znaczny ajniadzki wpływ kulturowy na tereny Wschodu oraz Środkowego Kyonu, handel z cywilizacjami Starożytnej Ajdyniriany, ślady świadczące o kontaktach z Tarum i cywilizacjami Pluura na wyspach.

Inspiracje: Mykeńczycy, imperia mezopotamskie (Akkad, Assyria, Media, Persja) oraz ich inskrypcje naskalne
Czas: ?? aż do Wojny Bogów i Wielkiej Wschodniej Wędrówki Ludów

Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]
Spoiler
[Zamknij]




Proponowana mapa-szkic Starożytnego (Środkowego) Wschodu



Legenda:
- niebieska przerywana linia: proponowany bieg Ŝvaeryazhi w czasach antycznych
1. położenie pierwszego gigantycznego kompletu megalitycznego
2. centrum Cywilizacji Ajniadzkiej z okresu Pierwszego Królestwa
3. centrum Cywilizacji Ajniadzkiej z okresu Imperium Świtu
4. położenie jednej z większych znanych późno ajniadzkich inskrypcji naskalnych. Coś w stylu inskrypcji z Behistunu

Czekam na wszelkie uwagi oraz komentarze, zwłaszcza ze strony Henryka (uzgodnienie mojego konspektu z kyońską prehistorią) oraz Pluura (połączenie tego wszystkiego z zaplanowaną historią regionu i jego ludów).
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  
    Pochwalone przez: Canis

Borlach

Do potencjalnej historii antycznej regionu dorzucam jeszcze to.

EDYT: i cyk, mam postowego hat-tricka
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Henryk Pruthenia

Jeżeli chodzi o jakiekolwiek budowy w paleolicie/przed rolnictwem, to zawiodę, jest to całkowicie niemożliwe. Grupka zbieraczy łowców przenosiła się z miejsca na miejsce, nie byli w stanie po prostu nic zbudować i nie umrzeć z głodu. Co do wątku z h. altus - właśnie jak sobie wyobrażasz to u siebie? Wiem, że mieli dać jakaś domieszkę krwi do przodków Ajdynirczyków, a w późniejszych czasach być kozackimi dziwnymi czaszkami™, i Ajdynirski Däniken będzie szukał jakichś etycznych. Jeżeli chodzi o ten drugi gatunek na północy, to miałby się załapać na rewolucję neolityczną, coś pobazgrać na kamieniach, załapać się na jakieś antyczne opisy i wymrzeć/ulec silnej metysacji.

Pluur

No to żeś Borlachu zaszalał. Jak na moją wizję Kyonu to dość odległa historia. Odniosę się więc ino do części.

Cytat: BorlachMam też drobną propozycję wobec terenów na południe od Szyszeni, między Szyszenią a Olsenią, mniej więcej tam gdzie wpadała niegdyś do morza Ŝvaeryazhi - mógłby znajdować się tam obszar solnisk i bagien, podobny do Wielkiego Rannu. Co Ty na to Pluur?
Jeżeli chcemy się zapuszczać w historię rozkładu rzek Kyonu w starożytności to niech Ci będzie, ale jakoś za bardzo to indyjskie na mnie. Co do słonych bagien, to pogranicze olsesko-szyszeńskie mogłoby takowe być. Tłumaczyłoby to problemy komunikacyjne i dwa silne ośrodki przed i za bagnami. Zresztą tak jak zaznaczyłeś potem, powinniśmy pierw poczekać na dokładniejsze ustatlenia na temat kyońskiego klimatu.

Pokrótce o epokach najwcześniejszych:
1. Epoka kamienia - jak HP wspomniał raczej bez takich budowli, ewentualnie jakoweś ułożone kamynie w kręgi abo figury geometryczne.
2. Rewolucja neolityczna - rozprzestrzenienie rolnictwa widziałbym tak:
I) Dwójka na mapie zamieszczonej przez ciebie
II) Rozprzestrzenianie się w stronę lądu (obecny Ajdynir) oraz morza (Szyszenia) - mniej więcej 1000 lat ziemskich (?) - ciężko mi datować takie rzeczy, bez konkretnej wiedzy
III) Rozprzestrzenieni się na południe (obecna Olsenia) i dalej na wyspy - Rubanię - to musiałoby nastąpić przynajmniej 3000 lat ziemskich temu (abo i 4000?), gdyż na rok kyoński wspólny 1740 (2700 lat ziemskich temu) są datowane pierwsze zorganizowane miasta-państwa na Rubanii - acz tu chyba mowa jest już o czasie rozwoju Cywilizacji Ajniadzkiej
Tym samym około 2600 lat ziemskich temu dochodzi do zjednoczenia Szyszenów i powstania I Państwa Szyszeńskiego. Jego zorganizowanie byłoby możliwe dzięki Cywilizacji Ajniadzkiej, a niepodległość/powstanie tegoż państwa powiązane by musiało być z zrzuceniem jarzma ajniadzkiego. W najbliższym czasie - około 2300 lat ziemskich temu - rozpoczyna się Wielka Wschodnia Wędrówka Ludów.
Dużo łatwiej by mi było się dookreślić, gdybyś podał przybliżone ramy czasowe tych wydarzeń.
  •  

Borlach

CytatJeżeli chodzi o jakiekolwiek budowy w paleolicie/przed rolnictwem, to zawiodę, jest to całkowicie niemożliwe. Grupka zbieraczy łowców przenosiła się z miejsca na miejsce, nie byli w stanie po prostu nic zbudować i nie umrzeć z głodu.
Niby tak, ale z drugiej strony mamy przykład Göbekli Tepe, które zostało przecież zbudowane ok. 12 tysięcy lat temu, w głębokim paleolicie. Jak mówi artykuł na wikipedi:

"Daty zostały ustalone metodą radiowęglową 14C. Koniec warstwy III to 9000 lat przed naszą erą. Początek jest określany w przybliżeniu jako 11 000 lat przed naszą erą lub wcześniej. Warstwa II sięga do około 8000 przed naszą erą.

Uważa się więc[16], że te struktury są starsze niż ceramika, metalurgia, pismo, lub koło. Zostały zbudowane przed tzw. rewolucją neolityczną, czyli przed początkiem rolnictwa i hodowli zwierząt. Wiele ze słupów waży od 10 do 20 ton, a niektóre nawet 50. Organizacji społecznej, jaka była konieczna do zbudowania tych struktur, nie wiązano dotychczas ze społeczeństwami przed-neolitycznymi."

A ja ten kompleks megalityczny wzorowałem właśnie na Gobekli Tepe. Skoro mamy przykład czegoś takiego na Ziemi, to czemu nie na Kyonie?
Poza tym, powstanie tego kompleksu w żyznej Baktrio-podobnej górskiej dolinie pełnej rzek mogłoby mieć jakieś związki z początkiem rolnictwa, jak prawdopodobnie miało i Gobekli Tepe. Znów za wikipedią:

"Wykonana pod koniec lat 90. analiza DNA pszenicy wskazuje, że jej dzika odmiana występująca w okolicy Karaca Dağ jest najbliższa pszenicy współczesnej[18]. Karaca Dağ leży ok. 30 km od Göbekli Tepe; możliwe więc, że rejon ten pełnił kluczową rolę w powstaniu rolnictwa."
CytatCo do wątku z h. altus - właśnie jak sobie wyobrażasz to u siebie? Wiem, że mieli dać jakaś domieszkę krwi do przodków Ajdynirczyków, a w późniejszych czasach być kozackimi dziwnymi czaszkami™, i Ajdynirski Däniken będzie szukał jakichś etycznych.
Chciałbym, żeby homo altus zamieszkiwał właśnie obszar pogranicza Wschodniego i Środkowego Kyonu - Ainadestry oraz część Ajdyniriany. Pasuje mi większość z tego co napisałeś o homo altusie na naszej wiki, mógłby wytwarzać biżuterię z kości, praktykować rytualne pochówki. Na naszej wiki napisałeś, że "nie pozostawił po sobie jednak żadnych rysunków naskalnych" - to bym chciał zmienić. Niech homo altus udekoruje jaskinie w Górach Pochodzenia malowidłami, odbiciami dłoni na czerwonej i białej ochrze, niech maluje/ryje w skale dziwne symbole i figury geometryczne, głównie koła i trójkąty.

Też wolałbym, żeby wyginął później niż, jak pisze na naszej wiki, "160 tys. k. lat temu" (czyli 60 tysięcy ziemskich lat temu, o ile dobrze rozumiem). Wolałbym, żeby było to trochę jak z Neandertalczykami, jakieś 20 tysięcy, maksymalnie 40 tysięcy lat ziemskich temu. W wyniku jakiejś katastrofy naturalnej populacja homo altusa bardzo by się zmniejszyła, a ci który ocaleli wymieszaliby się z homo sapiens.
CytatJeżeli chcemy się zapuszczać w historię rozkładu rzek Kyonu w starożytności to niech Ci będzie, ale jakoś za bardzo to indyjskie na mnie. Co do słonych bagien, to pogranicze olsesko-szyszeńskie mogłoby takowe być. Tłumaczyłoby to problemy komunikacyjne i dwa silne ośrodki przed i za bagnami. Zresztą tak jak zaznaczyłeś potem, powinniśmy pierw poczekać na dokładniejsze ustatlenia na temat kyońskiego klimatu.
Dobra, no to czekamy na klimatyczną magię Pieseła.
CytatPokrótce o epokach najwcześniejszych:
1. Epoka kamienia - jak HP wspomniał raczej bez takich budowli, ewentualnie jakoweś ułożone kamynie w kręgi abo figury geometryczne.
2. Rewolucja neolityczna - rozprzestrzenienie rolnictwa widziałbym tak:
I) Dwójka na mapie zamieszczonej przez ciebie
II) Rozprzestrzenianie się w stronę lądu (obecny Ajdynir) oraz morza (Szyszenia) - mniej więcej 1000 lat ziemskich (?) - ciężko mi datować takie rzeczy, bez konkretnej wiedzy
III) Rozprzestrzenieni się na południe (obecna Olsenia) i dalej na wyspy - Rubanię - to musiałoby nastąpić przynajmniej 3000 lat ziemskich temu (abo i 4000?), gdyż na rok kyoński wspólny 1740 (2700 lat ziemskich temu) są datowane pierwsze zorganizowane miasta-państwa na Rubanii - acz tu chyba mowa jest już o czasie rozwoju Cywilizacji Ajniadzkiej
Tym samym około 2600 lat ziemskich temu dochodzi do zjednoczenia Szyszenów i powstania I Państwa Szyszeńskiego. Jego zorganizowanie byłoby możliwe dzięki Cywilizacji Ajniadzkiej, a niepodległość/powstanie tegoż państwa powiązane by musiało być z zrzuceniem jarzma ajniadzkiego. W najbliższym czasie - około 2300 lat ziemskich temu - rozpoczyna się Wielka Wschodnia Wędrówka Ludów.
Dużo łatwiej by mi było się dookreślić, gdybyś podał przybliżone ramy czasowe tych wydarzeń.
Ramy czasowe zaproponują potem, bo sam jeszcze muszę nad tym pomyśleć. Natomiast co do epoki kamienia, zastrzeżenia HP odnosiły się jedynie do megalitów sprzed czasów rolnictwa. Swoją drogą musimy ustalić kiedy skończyła się na Wschodzie oraz w Ajdynirianie epoka kamienia a zaczęła epoka brązu - jest spore okno czasu do manewru, jak mówi anglojęzyczna wikipedia: epoka kamienia skończyła się pomiędzy 8700 a 2000 rokiem p.n.e ("ended between 8700 BCE and 2000 BCE").

Co do rozprzestrzeniania się rolnictwa - nie ma problemu. W ogóle jestem bardzo ciekaw jak rozwinie się wspólna historia Ajniadów i Szyszenów. A i o samej Szyszenii, jej kulturze i religia chętnie bym więcej poczytał
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •