Językoznawstwo > Polszczyzna

Historia języka polskiego na konkrentych przykładach

(1/2) > >>

Maciej88:
Witam.

Mam konkretny problem. Muszę opisać przekształcenia, umieścić je w czasie oraz wyjaśnić jakie zjawiska językowe miały miejsce w wyrazach mać,macierz,matka. Pomocą ma mi służyć słownik.
Czy istnieje jakaś dobra dusza która pomogła by mi wyjaśnić owe zagadnienia? Jestem w tym zielony i nie rozumiem z tego nic a nic.

Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam

varpho :Ɔ(X)И4M::

--- Cytat: Maciej88 w Maj 09, 2012, 17:00:27 ---Pomocą ma mi służyć słownik.
--- Koniec cytatu ---

otóż to.

poszukaj tu:
http://etymologia.org/wiki/S%C5%82ownik+etymologiczny/matka
i tu:
http://www.sciaga.pl/slowniki-tematyczne/szukaj/slownik-etymologiczny/matka/

parę tropów:
macierz - odpowiednik łacińskiej mater
matka - zdrobnienie od maci

Silmethúlë:
Jaki słownik? Prasłowiańskiego, etymologiczny polskiego, polsko-rosyjski, SJP, swahili-afrykanerski...?

Wszystkie te słowa są pochodną ps. słowa mat-i, -eri

Ogólnie: mać powstało od prasłowiańskiego mati, które powstało z wcześniejszego mater poprzez skrócenie końcówki -er do -i.

Macierz to wyrównanie do mianownika dawnego dopełniacza słowa mać: macierze (co pochodzi od prasłowiańskiego matere).

Matka jest zdrobnieniem słowa mać (choć nie bardzo wiem jakim cudem jest to matka, a nie maćka :P).

Feles:

--- Cytat: Silmethúlë w Maj 09, 2012, 17:19:44 ---Matka jest zdrobnieniem słowa mać (choć nie bardzo wiem jakim cudem jest to matka, a nie maćka :P).
--- Koniec cytatu ---
Takim samym, jak nić to nitka, a nać to natka. :-P

Silmethúlë:

--- Cytat: Fēlēs w Maj 09, 2012, 17:27:07 ---
--- Cytat: Silmethúlë w Maj 09, 2012, 17:19:44 ---Matka jest zdrobnieniem słowa mać (choć nie bardzo wiem jakim cudem jest to matka, a nie maćka :P).
--- Koniec cytatu ---
Takim samym, jak nić to nitka, a nać to natka. :-P

--- Koniec cytatu ---