PORADNIK: Tworzenie postaci, zdarzeń losowych, rozstrzyganie bitew

Zaczęty przez Henryk Pruthenia, Czerwiec 15, 2017, 23:16:07

Poprzedni wątek - Następny wątek

Henryk Pruthenia

W tym poradniku mam zamiar krok po kroku opisać, i jak najbardziej zmechanizować losowe tworzenie postaci, zdarzeń i losowe rozstrzyganie bitew. A więc:
Kości zostały rzucone!
1) Postać powinna być wzorowana na postaci historycznej, to jest mającej podobne cechy i działającej w podobnych warunkach (na ile to możliwe). Powinno być brane pod uwagę, jak dana osoba zachowała by się w naszych warunkach.

2) Daty narodzin i śmierci: Tutaj. Wpisujemy dwójeczkę i jedziemy. Wybieramy parę dat (to jest najbardziej skrajne - najwcześniej, kiedy może się urodzić, i najpóźniej, kiedy może umrzeć) i losujemy. Jeżeli zdarzy się, że postać umiera bardzo wcześnie, jest to normalne, postać może mieć braci, siostry, czy co tam u Was jest. Jedyneczkę z przodu możemy zignorować. Pamiętajmy o różnicach w kalendarzu!

3) Dzieci: Data urodzeń. Wpisujemy liczbę zależną od uwarunkowań cywilizacyjnych. Na przykład neszyjczycy rodzą dużo dzieci, ze względu na duży podział ról, więc maksymalna liczba może być większa. Musimy patrzeć na to, czy dwie daty nie sąsiadują zbyt blisko siebie (wtedy możemy wybrać: albo bliźniaki/trojaczki/czworaczki, albo jedno dziecko pomijamy). Jeżeli ojciec/matka umarli po drodze, to oczywiście nadliczbowe daty urodzenia dzieci usuwamy. Chyba, że, w pewnych sytuacjach, kiedy data urodzenia i śmierci matki są bliskie siebie, możemy doprowadzić do śmierci przy porodzie. Tak samo, sytuacja wygląda z ojcem, możemy wszak mieć pogrobowców.

4) Płeć: Tutaj rzucamy złotówką (wersja z 10 monetami)!. Lub wybieramy samemu. Wybór płci jest łatwy - rzucamy monetą i pierwsze rzuty to wybór płci dziecka. Oczywiście, rzut monetą możemy wykorzystać do wszystkich sytuacji, gdzie mamy szanse pół na pół.

5) Wyniki bitew. Najpierw ustalamy datę. Data bitwy może być zazwyczaj łatwa do przewidzenia, takoż i jej wynik. Czasami nie wiemy w ile dni dojdzie wojsko, wtedy możemy możemy skorzystać z tego. Wpisujemy możliwe skrajne ilości dni marszu (najmniejszą-największą) i losujemy. To może bardzo wpłynąć na wynik.
Inną rzeczą jest ocenić możliwe wyniki bitew. Tu możemy skorzystać ze znanego nam już generatora i wylosować liczbę, która może pomóc nam ustalić wynik (np, od 1 do 100). Tylko najpierw należy wybrać prawdopodobieństwo różnych wyników (przy czym, dla smaczku, polecam dawać też te mniej realistyczne, nawet z szansą wynoszącą 1%! :) ), np:
a) X przegrał całkowicie. Z małe straty 1-5
b) X przegrał całkowicie, Z średnie straty 6-15
c) X przegrał całkowicie, Z duże straty 16-35
d) Remis, duże straty obu stron 36-45
e) X duże straty, ale zdołał się wycofać...
I tak dalej, i tak dalej. Powinniśmy jednak pamiętać, że czasami taka bitwa może być z góry przesądzona, to wtedy losowanie jest zbędne. Powinniśmy też usuwać nieprawdopodobne warianty.
Takie rzeczy jak długość oblężenia etc też powinny mieć znaczenie.

6) Cechy charakteru Rzucamy kostką!. Mamy paręnaście cech:
1. Wojskowość
2. Zmysł polityczny
3. Obyczajność
4. Religijność
5. Zainteresowanie nauką
6. Zainteresowanie kulturą
7. Kultura osobista
8. Skłonność do okrucieństwa
9. Zachowanie po używkach
10. Poparcie dla władcy
11. Poglądy polityczne
Im wyższy wynik, tym bardziej pozytywna cecha, im niższy, tym charakter gorszy. I tu właśnie jest najważniejsza rzecz, bo co jest dobre, a co złe, powinniśmy sami decydować, co powinno nam dać dość mocno wpłynąć na charakter postaci. Co do dziedziczenia, to sądzę, że syn geniusza z wojskowości powinien mieć "domyślnie" +2 do wyniku, a syn chama -2 do kultury osobistej. Pamiętajmy też, że nie każdą postać trzeba losować, też nie każdy punkt. Też ważny jest wpływ kultury, cywilizacji, rodziny, rodu, religii, środowiska, jeżeli nawet nie najważniejszy. Na przykład głupi monarcha może być strasznie religijny i wysokiej obyczajności, w wyniku czego skupi się na krzewieniu wiary i obyczajności, ale jako nie zainteresowany polityką, może tę sferę oddać swoim doradcom, w wyniku czego jest syn będzie zmuszony z nimi walczyć... Chyba, że też będzie głupi. Tu mamy duże pole do popisu, ale pamiętajmy, że im bardziej jesteśmy neutralni, tym też uczciwszy.

Sądzę, że może to ułatwić też tworzenie własnych postaci, które nie mają brać udziału w "grze", jak to Todsmer określił. Takie rzeczy jak ilość dzieci, ich płeć, charakter, daty etc. może być dużo szybciej wylosowane i pod nie możemy tworzyć naszą rzeczywistość, co według mnie, jest dużo ciekawsze, niż sztuczne tworzenie postaci (jest też łatwiejsze jak dla mnie i bardziej pobudza wyobraźnię).

Jeżeli coś pominąłem, to mówcie. Post będzie edytowany, jako że ma skupiać wszystko w jednym miejscu wszystko. Oczywiście o każdej zmianie będziecie informowani.

EDIT: Niech ktoś to przypnie :)

Pluur

  •  

Borlach

A w 4 domyślnie ustawionych jest 10 monet, i przynajmniej u mnie, nie da się kliknąć "Go Back". Także chyba też sos się spieprzyło
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Henryk Pruthenia


Obcy

Cytat: Henryk Pruthenia w Czerwiec 15, 2017, 23:48:06
Poprawione. A jakieś komentarze odnośnie do systemu?

Prezepraszam za offtop, ale niezmiernie mnie ucieszyło ( :-D ), że ktoś w końcu stosuje poprawną rekcję tego wyrażenia, bo ponad 99% społeczeństwa mówi błędnie odnośnie kogo/czego.
  •  

Borlach

Ja większych komentarzy, przynajmniej na razie, nie mam. Mi ten system się podoba, myślę że jest to duże urozmaicenie do naszego Psiego Świata. Najbardziej chcę wypróbować te rzeczy związane z tworzeniem postaci i ich cech, bo w najbliższej przyszłości potworzę kilka postaci. Kilku z nich mam nawet w głowie zarys, a to powinno mi całkiem pomóc.

Taki nieco offtop ale odnośnie opierania się na postaciach historycznych - wie ktoś czy postać Marka Aureliusza przedstawiona w Gladiatorze odpowiada rzeczywistemu Markowi?
PS: Todsmer, mógłbyś przypiąć? :D 
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Pluur

No tak tworzenie postaci jest ciekawe. Jedyny problem jaki widzę obecnie to transformowanie dat.
  •  

Henryk Pruthenia

Chyba starczy zrobić większą rozpiętość (zgodnie ze stosunkiem kalendarza ziemskiego do kyońskiego) a  dni roku można logować jak każdą inną liczbę.

Pluur

Cytatmożna logować jak każdą inną liczbę.
Na tym stanę, acz nie wiem czy same daty będę losować. Zobaczymy.
  •  

Spacepunker

#9
To się ogólnie sprawdza, nie tylko w Kyonie
  •  

Spacepunk_member

  •  

Canis

Szanowni państwo,

Prezentuję serię modelowych artykułów o wojnach na Kyonie, w moim obszarze zainteresowań, z wykorzystaniem nowego szablonu poświęconemu opisywaniu konfliktów zbrojnych!

  •  


Spacepunker

  •