Ok, pora w końcu (po 9 latach od założenia konta i po 38 dniach bycia zalogowanym na forum xD) pochwalić się w końcu jakimś konlangiem.
Język proto-pirkirski(?)*
Projekt, nad którym spędziłem już ok. 2 tygodnie, pracując po 6 godzin dziennie (tak się spędza wolne po obronie inżynierki xD) w końcu zaczyna przybierać sensowne kształty i może pora na jakąś (konstruktywną) krytykę.
Nie znam się zbytnio na natlangach, żeby wywieść z nich własny conlang a posteriori, więc opcja była tylko jedna - własny proto-język
1. Założenia i inspiracje- Dorwałem bardzo ciekawą książkę w internecie - An Introduction ro Ryukyuan Languages autorstwa Michinori Shimoji i Thomasa Pellarda. Bardzo spodobało mi się brzmienie, zwłaszcza języka/dialektu Ura, więc chciałem stworzyć język, z którego bardzo prosto będzie wywieść podobną fonologię.
- Chciałem sprawdzić na ile kreatywny jestem, więc protopirkirski ma bardzo ograniczony zestaw fonemów - 13 spółgłosek i 14 samogłosek, plus jedynie sylaby o strukturze CV - tak! Obowiązkowy nagłos!
- Nie znam się prawie w ogóle na gramatyce, ale chciałem pobawić się z obcymi dla mnie pojęciami, takim jak ergatywność czy hierarchia żywotności
2. Fonologia2.1 SamogłoskiMamy 3 cechy na podstawie których rozróżniane są 3 podstawowe samogłoski /a i u/:
- długość - /aː iː uː/
- nosowość - /ã ĩ ũ/
- rotyczność -/a˞ i˞ u˞ /
Cechy te są wyłączne, więc samogłoska nie jest fonemicznie długa i nosowa jednocześnie.
Samogłoski krótkie | Przednie | Środkowe | Tylne |
Zamknięte | i | | u |
Otwarte | | a | |
Samogłoski długie | Przednie | Środkowe | Tylne |
Zamknięte | ii /iː/ | | uu /uː/ |
Otwarte | | aa /aː/ | |
Samogłoski nosowe | Przednie | Środkowe | Tylne |
Zamknięte | in /ĩ/ | | un /ũ/ |
Otwarte | | an /ã/ | |
Samogłoski rotyczne | Przednie | Środkowe | Tylne |
Zamknięte | ir /i˞ / | | ur /u˞ / |
Otwarte | | ar /a˞ / | |
Dla wygody i czytelności, nie używam IPowego haczyka dla rotycznych, tylko lepiej widocznego i większego /ʳ/.Jeszcze są dwa dyftongi:
ai /aj/ i