Wierzenia :: Mitologie

Zaczęty przez Canis, Luty 22, 2016, 19:53:33

Poprzedni wątek - Następny wątek

Canis

Conmitologie na razie opracowujemy w tajemnicy.
Świat, który zamieszkują nasze narody, prowadzące własne państwa, położony jest pod niesamowitym nocnym niebem. Układ słoneczny lokalnej planety znajduje się w bardzo specyficznym miejscu, które powoduje, że podczas tysięcy lat ewolucji człowiek, wpatrując się w niebo, zapewne wytworzył sobie system mitologii inny od nam znanego. To od początku było jednym z powodów powstania tego conworldu.

Uwaga!
Krótki opis dla każdego narodu zamieszczamy w pliku .txt, który następnie należy spakować do archiwum (.zip, .rar, inne), które blokujemy hasłem. Hasło należy sobie zapisać i go nie ujawniać. Taki ohasłowany plik wstawiamy na forum, w tym temacie, jako załącznik do posta. Można go również przesłać na swój hosting.

Jak to zrobić?
(Instrukcja dla WinRAR pod Windows 7)
Piszemy co trzeba i zapisujemy plik.
Dodajemy do archiwum
Dodajemy hasło
Wpisujemy jakie hasło i potem zapisujemy wszystko
Cel tego zabiegu: uniknięcie inspirowania się wzajemnie. Niech każda mitologia będzie równolegle ułożonym, niezależnym od pomysłowości pozostałych graczy tworem.

Status:

  • ✓ Canis - przesłał
  • ✗ Henryk Pruthenia
  • ✓ Pluur - przesłał
  • ✗ Todsmer
  • ✗ ArturJD
  • ✗ Spiritus
  • ✓ Widsið - przesłał
Po przesłaniu plików przez każdego zaczniemy podawać hasła i analizować wierzenia. Zakończy to etap tak wyraźnie prowadzonego świata i zacznie się czas na freestyle.
  •  

Canis

Prześlijcie proszę swoje. Henryk Pruthenia, Pluur, Todsmer, ArturJD, Spiritus.
  •  

Canis

Ej, bo przyślę po was czarną wołgę!
  •  

Pluur

#3
Jako, że nikt nic, to ja.
  •  

Canis

Cytat: Pluur w Luty 28, 2016, 13:40:02
Jako, że nikt nic, to ja.
No i czemu żeś usunął, zapomniałem zapisać xD
  •  

Pluur

Bo się zastanawiam czy mam tam zawrzeć opisy pochówku czy jakiś obrzędów, czy tylko i wyłącznie powstanie świata i ogólne informacje.
  •  

Canis

Spokojnie możesz zawrzeć kwestie pochówku i obrzędów, jeśli sobie tego życzysz. I uploadnij ponownie.

Henryk Pruthenia, mogę liczyć na twój plik?
  •  

Pluur

To nie daję, a co! Więc łapcie :S
  •  

Borlach

#8
Pomysł z ohasłowanymi plikami upadł, ale zapostuję tutaj krótki wstęp do ajdyniriańskiej religii - parę podstawowych informacji, charakterystyka i spis bogów. Mitologia, legendy i konkretniejsze założenia pojawią się niedługo w temacie poświęconym Imperium.

Kolejne arcydzieło wykonane w paincie

Ajdyniriańczycy swoje wierzenia określają mianem Chahtini Jaerish, co znaczy "Słuszna Droga", lub po prostu Jaerish (ma ktoś pomysł jak mogłoby się to nazywać po polsku?). Jest to religia politeistyczna, jednak z dość silnymi tendencjami henoteistycznymi. Wywodzi się z mitologii starożytnych Ayńadhanów. Posiada bardzo długą i bogatą tradycję literacką, a najświętszym ze świętych tekstów jest Hwadāmi (Wiedza), opisująca dzieje świata i wszechświata od jego stworzenia, przez powołanie do życia ludzi, wojny bogów aż do ucieczki z Ayńadhanaz Vaedjorxa i osiadlenia się Ayńadhanów nad Jeziorem Szmaragdowym. Jaerish jest oficjalną religią Wielkiego Imperium Ajdyniriańskiego, a jego przywódcami są Khshāyar i Siedmiu Arcykapłanów.

Jeden z głównych symboli religijnych przedstawia Trójcę, czyli najwyższych bogów panteonu. Jest on stylizowany na płomień lub koronę, a każdy z 'płomieni' symbolizuje innego boga. Najwyższy, położony w centrum symbolizuje Radhevara, stojącego na czele Trójcy, po jego prawej - Ishār, a na lewo - Ghrezdana.       

W wierzeniach Ajdyniriańczyków nie ma tak popularnej w naszych religiach monoteistycznych idei absolutnego dobra i absolutnego zła. Nie ma też tylu zakazów i tabu. Zamiast tego istnieją pewne podstawowe, uniwersalne prawa, a rolę zbliżoną do grzechu odgrywa ich złamanie. Religia dopuszcza istnienie reinkarnacji. Po śmierci dusza człowieka staje przed obliczem bogów i zostaje osądzona przez Trójcę, zwaną również Trybunałem (ajd. azhirham). W zależności od tego jak dana osoba przeżyła swoje życie, jej dusza może dostać jeden z 3 wyroków.
- najpowszechniejsza opcja to właśnie reinkarnacja, dusza powraca na Kyon i wciela się w człowieka lub zwierzę, w zależności od jej czynów w poprzednim życiu. Ma za zadanie ponownie doświadczać i uczyć się.     
- inny werdykt zapada, jeśli ktoś za życia popełnił jakąś niewyobrażalną obrzydliwość, lub coś jasno łamiącego boskie prawo. Trybunał może wtedy zadecydować o niedopuszczeniu do ponownej reinkarnacji, zamiast tego wydając duszę Akhrīshowi.
- trzecia możliwość zachodzi, gdy Trybunał uznaje, że dusza przeżyła już wszystko, co powinna, nauczyła się wszystkiego co mogła i że jej czas nadszedł. Wtedy jest wysyłana do Érusha. Co dzieje się dalej z duszą jest przedmiotem wielu teologicznych dyskusji, a opinie na ten temat różnią się znacznie.

Bogowie i istoty o boskich atrybutach podzieleni są na kilka grup.


Kyarwāya Ahûranęri
Istoty Święte/Boskie. Wszystkie byty powołane do istnienia wolą Érusha przed początkiem mierzalnego czasu. Zaliczają się do nich wszyscy bogowie należący do innych grup (jak matrioszka).


Kyarwāya Atsannęri
Istoty Przybyłe. Istoty Boskie, które przybyły na ten świat i wzięły go w posiadanie. To one tchnęły w pusty świat życie i stworzyły pierwszych ludzi.


Dévanaya
Odłam Istot Przybyłych, pod wodzą Radhevara. To oni są czczeni i to im oddaje się cześć. Można ich uznać za 'tych dobrych' bogów.


Ŝur̄anaya
Odłam Istot Przybyłych, pod wodzą Akhrīsha. Robią za 'tych złych'.



Ważniejsi bogowie:

Radhevar - przywódca Trójcy i najwyższy bóg panteonu. Jest bogiem władzy, panowania, mądrości i wiedzy. Jest również ucieleśnieniem żywiołu ognia i to on ma w swej pieczy cząstkę Wiecznego Płomienia.
Ishār - bogini wojny, kreacji, piękna, seksualności i przyjemności, a także małżonka Radhevara. Jest ucieleśnieniem żywiołu wody.
Ghrezdan - bóg tajemnic i sekretów, zachowania i zmiany, magii, a także patron medycyny i alchemii. Jest ucieleśnieniem powietrza.
Hanar̄ - pierworodny syn Radhevara i Ishār, bóg oddania. Zakochał się w śmiertelniczce, a jego potomkami są Khshāyarowie.   
Akhrīsh - szalony bóg, przywódca Ŝur̄anaya. Niegdyś największy i najpotężniejszy z Istot Przybyłych.
Ńorta - bogini śmierci.
Far - Los, przedstawiany pijany tancerz. Uwielbia rzucać ludziom kłody pod nogi i obserwować jak się potykają. Jest bardzo ważną postacią w ajdyniriańskiej mitologii, mimo, że nie należy ani do Dévanaya ani do Ŝur̄anaya.
Īdunniya - Kyon, planeta. Posiada status istoty o atrybutach boskich, tak samo jak wszystkie ciała niebieskie. Ucieleśnienie żywiołu ziemi.
Érush - praprzyczyna, bóg nieograniczonego, niemierzalnego czasu. Powołał do istnienia wszystkie Istoty Boskie. Prawdopodobnie był niegdyś głównym bogiem lecz jego miejsce jako najwyższe bóstwo zajął później Radhevar.

PS: poproszę o to jeszcze raz - czy osoby które swoje mitologie już stworzyły, mogłyby, tak jak to Widsið zrobił, podać pliki .rar i hasła, albo po prostu zapostować je jeszcze raz, bo jestem ich strasznie ciekawy. 
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •