Autor Wątek: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów  (Przeczytany 53688 razy)

Offline Borlach

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #390 dnia: Czerwiec 07, 2017, 20:43:43 »
Już nie będę namolny, ale mi zależało na wschodnich krańcach terenów H.P (wtedy jeszcze nieruszonych), na tych skrawkach ziemi przy lądolodzie. :p
Oczywiście nie poprawiaj, jak nie chcesz.
Nie wiem w końcu co na to H.P (Henryk, zgłoś się) i jak by się potoczyły w takim razie losy Raľuhhruş. A nie chcę się za bardzo rządzić nie swoimi ziemiami.

A może byśmy stworzyli jakiś prajęzyk tych Mongołonomadotatarów i potem na własne potrzeby rozwijali różne języki?
Witam po długiej przerwie starych i nowych użytkowników. Pozwolę sobie wtrącić się do rozważań na temat budowy conworldu.

Mam pomysł na fonologię języka dla ludu "mongoloidalnych" koczowników, inspirowaną pięcioma natlangami (mongolski, kazachski, ket, buruszaski, koreański):

Spółgłoski

p t k q
pʰ tʰ kʰ qʰ
b d g ɢ
t͡ɕ
t͡ɕʰ
d͡ʑ
s ɕ ʂ h
z ʑ ʐ
m n ɲ ŋ
ɾ r
j ɰ w

i ɯ u
e o
ɛ ɔ
a

Samogłoski

iː ɯː uː
eː oː
ɛː ɔː


Budowa sylaby

CVCC

Akcent

Stress akcent na drugiej sylabie wyrazu.
O, i to mi się bardzo podoba! Zwłaszcza, że chciałbym mieć na południu Imperium kilkanaście ludów spokrewnionych z Mongołonomadotatarami, być może nawet Unagurowie byliby jakimiś ich krewnymi. Ta fonologia miałaby się odnosić do Mongołonomadotatarskiego prajęzyka, czy już do jakiejś jego obecnej formy?

Swoją drogą - Artaxes, nie chciałbyś może dołączyć do projektu? Ajdynir jest krajem tylko trochę mniejszym od Rosji, wieloetnicznym a na jego terenach mają żyć dziesiątki, jeśli nie setki podbitych ludów. Jeśli chcesz, mógłbyś na przykład zająć się którymiś prowincjami Imperium, tchnąć w nie trochę życia
 
Oto ja, Adwokat Diabłów
 

Offline Artaxes

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #391 dnia: Czerwiec 07, 2017, 20:59:49 »
Cytat: Borlach
Ta fonologia miałaby się odnosić do Mongołonomadotatarskiego prajęzyka, czy już do jakiejś jego obecnej formy?

To zależy od dalszych ustaleń; albo mamy kilka/kilkanaście spokrewnionych języków (jak ałtajskie), albo tygiel niespokrewnionych bliżej. Nie chcę sam o tym decydować.
Co do powstawania języka, proponuję metodę collablangu (język tworzony wspólnie przez więcej niż jednego użytkownika).

Cytat: Borlach
Swoją drogą - Artaxes, nie chciałbyś może dołączyć do projektu? Ajdynir jest krajem tylko trochę mniejszym od Rosji, wieloetnicznym a na jego terenach mają żyć dziesiątki, jeśli nie setki podbitych ludów. Jeśli chcesz, mógłbyś na przykład zająć się którymiś prowincjami Imperium, tchnąć w nie trochę życia

Mogę pomóc w tworzeniu różnych języków i kultur. Jeśli chcesz, mogę zająć się Twoimi "podbitymi ludami".
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 07, 2017, 21:05:36 wysłana przez Artaxes »
 

Offline ɈʝĴ

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #392 dnia: Czerwiec 07, 2017, 21:11:31 »
Ja bym się decydował na kilkanaście spokrewnionych języków.
 

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderatór
  • Wiadomości: 5 898
  • Pochwalisze: 219 razy
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Konlangi: Ziemskie, Kyońskie, Adnackie; autor neszszszczyzny
Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #393 dnia: Czerwiec 07, 2017, 21:28:52 »
Wolałbym zostawić przy sobie, bo:
1) skąd ten lud miałby się tam wziąć?
2) opis został stworzony już rok temu,
3) zachwianie spójności cywilizacyjnej obszaru,
4) za bardzo jałowy obszar na taką różnorodność,
5) zaczątki religii.

Offline Artaxes

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #394 dnia: Czerwiec 07, 2017, 21:38:38 »
Może zrobimy tak, że będzie tam jeden język komendy wojskowej w ordzie/związku plemiennym przy współistnieniu grupki mniej istotnych, dość blisko spokrewnionych dialektów.

Wobec tego stwórzmy jeden język, pasujący do zaprezentowanych przez HP realiów.
 

Offline Borlach

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #395 dnia: Czerwiec 07, 2017, 21:43:12 »
To zależy od dalszych ustaleń; albo mamy kilka/kilkanaście spokrewnionych języków (jak ałtajskie), albo tygiel niespokrewnionych bliżej. Nie chcę sam o tym decydować.
Co do powstawania języka, proponuję metodę collablangu (język tworzony wspólnie przez więcej niż jednego użytkownika).
Ja bym się decydował na kilkanaście spokrewnionych języków.
Tak, też bym wolał kilkanaście pokrewnych języków. Ba, mogłaby na z tego wyjść nawet spora rodzina językowa, rozciągająca się na stepach, pustyniach i półpustyniach od granic Wielkiej Pustyni aż po Wschodni Kyon, czyli ziemie Pluura, ɈʝĴ i Úlfurinn. A idea collablangu wydaje mi się bardzo ciekawa, także jestem za.

Mogę pomóc w tworzeniu różnych języków i kultur. Jeśli chcesz, mogę zająć się Twoimi "podbitymi ludami".
Świetnie, no to zapraszam do współpracy. Jaki region Ajdyniru chciałbyś sobie wziąć na warsztat?

Jedyne co na razie opisałem odnośnie demografii Imperium to to, że rdzenne ziemie Ajdyniriańczyków to niziny nad Jeziorem Szmaragdowym, a rozległe stepy południa zamieszkane są przez nomadów. Może właśnie tych mongoloidalnych. Na zachodnich rubieżach żyje też kilka czarnoskórych ludów spokrewnionych z Rikkadańczykami.

Edit: Ewentualnie mógłbyś rozwinąć kultury i języki Kavelów, Unagurów albo Rikkadańczyków, bo oni mają już jakieś podstawy.

I jestem też za pomysłem głównego języka ordy. Znacząco ułatwi to sprawę, a pozycja tego języka mogłaby wypływać z jakiś czynników religijnych, jak np pozycja arabskiego w świecie islamu   
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 07, 2017, 21:46:47 wysłana przez Borlach »
Oto ja, Adwokat Diabłów
 

Offline Artaxes

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #396 dnia: Czerwiec 07, 2017, 22:03:08 »
Być może wepchnąłbym jakiś językowy izolat, gdzieś na terenie Ajdyniru. Ot podobna sytuacja jak z buruszaskim.
 

Offline Pluur

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #397 dnia: Czerwiec 08, 2017, 11:37:41 »
Widzę, że zaczęto mocno ingerować w moich Tatarów.

1. Lud ten w założeniu miał potrwać kilka stuleci, aż w końcu wyginąć/zasymilować się z Olsami. Podobnie, jak w znacznej mierze stało się z Tatarami.
2. Możemy zrobić jakieś strzępy języka ichniejszego, ale myślę, że jakieś wielkie rozwinięcie tego nie wchodzi w grę. Takie projekty rzadko kiedy wychodzą. Jednak oddaję wam tę możliwość, z tym, że będę mógł czasem coś tam dodać od siebie.
3.
Cytuj
Ja bym się decydował na kilkanaście spokrewnionych języków.
Jestem przeciwny. Jeden język z kilkoma dialektami (wytworzonymi dzięki wymianami handlowymi z odpowiednimi kulturami).
4.
Cytuj
Tak, też bym wolał kilkanaście pokrewnych języków. Ba, mogłaby na z tego wyjść nawet spora rodzina językowa, rozciągająca się na stepach, pustyniach i półpustyniach od granic Wielkiej Pustyni aż po Wschodni Kyon, czyli ziemie Pluura, ɈʝĴ i Úlfurinn.
Ziemie Pluura są demograficznie i kulturowo w przeważającej mierze olseskie, szczególnie te na kontynencie. Nomadzi/Orda od czasu do czasu najeżdża te ziemie i nie zmienią czynniku narodowego.
 

Offline Borlach

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #398 dnia: Czerwiec 08, 2017, 13:05:05 »
Cytuj
3. Jestem przeciwny. Jeden język z kilkoma dialektami (wytworzonymi dzięki wymianami handlowymi z odpowiednimi kulturami).
Niech i tak będzie. Jeśli tak to proponuję stworzyć, tak jak to Artaxes mówił, dominujący w ordzie dialekt, dialekt wojskowy o najwyższym "statusie" i co najmniej 3 inne dialekty.
-północny, poddany ajdyniriańskim wpływom
-południowy, poddany oleskim wpływom
-wschodni, na który wpływ wywarłyby języki ziem Úlfurinna i ɈʝĴ     

Ale w takim razie musiałby to być język izolowany, jeśli nie posiada innych krewnych.
Cytuj
1. Lud ten w założeniu miał potrwać kilka stuleci, aż w końcu wyginąć/zasymilować się z Olsami. Podobnie, jak w znacznej mierze stało się z Tatarami.
Ale w chwili obecnej Mongołonomady jeszcze istnieją i mają się dobrze, prawda? 
Cytuj
Możemy zrobić jakieś strzępy języka ichniejszego, ale myślę, że jakieś wielkie rozwinięcie tego nie wchodzi w grę. Takie projekty rzadko kiedy wychodzą. Jednak oddaję wam tę możliwość, z tym, że będę mógł czasem coś tam dodać od siebie.
Oczywiście, że nie wyjdzie z tego język tak zaawansowany jak nasze główne mowy, ale wypadałoby stworzyć przynajmniej solidne podstawy, żeby ci Tatarzy mieli przynajmniej namiastkę jakiejś kultury i "lorowych" pleców
Cytuj
Ziemie Pluura są demograficznie i kulturowo w przeważającej mierze olseskie, szczególnie te na kontynencie. Nomadzi/Orda od czasu do czasu najeżdża te ziemie i nie zmienią czynniku narodowego.
W porządku, ale jeżeli Twoje ziemie są w przeważającej części oleskie to czy jest szansa na umieszczenie tego małego góralskiego ludu który byłby pokrewny Ajdynirianczykom o którym wspomniałem parę postów temu? 
Oto ja, Adwokat Diabłów
 

Offline Artaxes

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #399 dnia: Czerwiec 08, 2017, 14:08:12 »
Postanowiłem stworzyć język Unagurów.

Pierwszy krok: fonologia.

Spółgłoski

p t c k
b d ɟ g
t͡ʃ
d͡ʒ
f s ʃ x h
v z ʒ ɣ
m n
r l
j w

Samogłoski

i y ɯ u
e ø o
æ
a

iː yː ɯː uː
eː øː oː
æː


Budowa sylaby

CVCC

Akcent

Stress akcent na pierwszej sylabie.
 

Offline Borlach

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #400 dnia: Czerwiec 08, 2017, 14:26:48 »
Język Unagurów
Świetnie, i od razu nasz Kyon stał się pełniejszy.
Z Unagurami jest tylko taki problem, że nie są oni jednolitym ludem a raczej zbiorczą nazwą na kilkanaście blisko spokrewnionych plemion. Zastanawiam się więc, czy ten język byłby jakimś językiem praunagurskim czy może językiem najlepiej poznanego plemienia.

Swoją drogą, mógłbyś też opisywać te języki na naszej wiki
http://jezykotw.webd.pl/wiki/Kyon

Edit: Dopisałem Cie do listy osób uczestniczących w projekcie
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 08, 2017, 14:31:15 wysłana przez Borlach »
Oto ja, Adwokat Diabłów
 

Offline Artaxes

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #401 dnia: Czerwiec 08, 2017, 14:39:47 »
Cytat: Borlach
Zastanawiam się więc, czy ten język byłby jakimś językiem praunagurskim czy może językiem najlepiej poznanego plemienia.

Raczej ta druga opcja, chyba, że ktoś chce się bawić w zmiany diachroniczne.
 

Offline Pluur

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #402 dnia: Czerwiec 08, 2017, 14:52:23 »
Cytuj
Niech i tak będzie. Jeśli tak to proponuję stworzyć, tak jak to Artaxes mówił, dominujący w ordzie dialekt, dialekt wojskowy o najwyższym "statusie" i co najmniej 3 inne dialekty.
-północny, poddany ajdyniriańskim wpływom
-południowy, poddany oleskim wpływom
-wschodni, na który wpływ wywarłyby języki ziem Úlfurinna i ɈʝĴ     

Ale w takim razie musiałby to być język izolowany, jeśli nie posiada innych krewnych.
Niech i będzie izolatem. Okoliczna ludność będzie się ich jeszcze bardziej obawiała.

Cytuj
W porządku, ale jeżeli Twoje ziemie są w przeważającej części oleskie to czy jest szansa na umieszczenie tego małego góralskiego ludu który byłby pokrewny Ajdynirianczykom o którym wspomniałem parę postów temu?
Raczej nie.

Cytuj
Postanowiłem stworzyć język Unagurów.
Załóżcie nowy temat. Nie dawajcie tego tutaj, to nie miejsce na to...

 

Offline Úlfurinn

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #403 dnia: Czerwiec 09, 2017, 23:42:08 »
Mogę w takim razie dostać ten Raľuhhruş? Zależy komuś specjalnie na tym?
Cieszę się, że na PFJ nie ma już Bojlera <3
Może teraz czas na Canisa...
 

Offline Canis

Odp: Kyon, Epizod 1: Świt Narodów
« Odpowiedź #404 dnia: Czerwiec 10, 2017, 04:44:00 »
Na pewno w najbliższym czasie nie będę w stanie prowadzić tego projektu. Proszę chętnych do prowadzenia projektu w moim imieniu o zgłoszenie się, w sumie nie ma niczego gorszego niż dobry projekt z dobrym zespołem pełnym entuzjazmu, prowadzonym przez gościa bez ikry, a takim właśnie ostatnio jestem i do połowy lipca przynajmniej się to nie zmieni. Wszystkie moje twórcze projekty stanęły, nawet specjalnie w gry nie gram. Chcę tylko spać. Spring gloom jak co roku

Zamierzam też uhonorować jedno z moich czołowych założeń: tereny nieaktywnych od dłuższego czasu użytkowników można podbić. Zrzekam się zatem wszystkich państw oprócz Tangii oraz jej potężnych wpływów na morzach. Pozostałe kraje można przejąć, lub podbić i wykorzystać jako swoje. Obszar mojej strefy wpływów ma być znacznie ograniczony i głównie dotyczyć oceanów.

Starając się odpowiedzieć na pytania, choć stale dochodzą nowe posty:
  • Nie mam nic przeciwko takiemu kalendarzowi.
  • Możemy otworzyć epizod drugi, natomiast niech zrobi to osoba, która jest z projektem na bieżąco.
Również uprzejma prośba z mojej strony by osoby, które ogarniają temat i zmiany, o aktualizowanie danych na http://jezykotw.webd.pl/wiki/Kyon. Ten artykuł jest bardzo ważny, to jest nasz dashboard, który ma przeciwdziałać konieczności wyszukiwania informacji w tematach, z których tylko ten jeden tu ma już 27 stron.