Historia języka polskiego na konkrentych przykładach

Zaczęty przez Maciej88, Maj 09, 2012, 17:00:27

Poprzedni wątek - Następny wątek

Maciej88

Witam.

Mam konkretny problem. Muszę opisać przekształcenia, umieścić je w czasie oraz wyjaśnić jakie zjawiska językowe miały miejsce w wyrazach mać,macierz,matka. Pomocą ma mi służyć słownik.
Czy istnieje jakaś dobra dusza która pomogła by mi wyjaśnić owe zagadnienia? Jestem w tym zielony i nie rozumiem z tego nic a nic.

Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam


  •  

varpho :Ɔ(X)И4M:

K̥elHä wet̥ei ʕaK̥un kähla k̥aλai palhʌ-k̥ʌ na wetä
śa da ʔa-k̥ʌ ʔeja ʔälä ja-k̥o pele t̥uba wete
Ѫ=♥ | Я←Ѧ
  •  

Silmethúlë

#2
Jaki słownik? Prasłowiańskiego, etymologiczny polskiego, polsko-rosyjski, SJP, swahili-afrykanerski...?

Wszystkie te słowa są pochodną ps. słowa mat-i, -eri

Ogólnie: mać powstało od prasłowiańskiego mati, które powstało z wcześniejszego mater poprzez skrócenie końcówki -er do -i.

Macierz to wyrównanie do mianownika dawnego dopełniacza słowa mać: macierze (co pochodzi od prasłowiańskiego matere).

Matka jest zdrobnieniem słowa mać (choć nie bardzo wiem jakim cudem jest to matka, a nie maćka :P).
  •  

Feles

Cytat: Silmethúlë w Maj 09, 2012, 17:19:44Matka jest zdrobnieniem słowa mać (choć nie bardzo wiem jakim cudem jest to matka, a nie maćka :P).
Takim samym, jak nić to nitka, a nać to natka. :-P
anarchokomunizm jedyną drogą do zbawienia ludzkości
  •  

Silmethúlë

Cytat: Fēlēs w Maj 09, 2012, 17:27:07
Cytat: Silmethúlë w Maj 09, 2012, 17:19:44Matka jest zdrobnieniem słowa mać (choć nie bardzo wiem jakim cudem jest to matka, a nie maćka :P).
Takim samym, jak nić to nitka, a nać to natka. :-P

No dobra, to działa :P. Czyli polski nie gubi zmiękczenia w zdrobnieniach jedynie przy nie(zwarto)szczelinowych: bańka, kalka, ale matka, wiązka, gąska... cikawo.
  •  

Towarzysz Mauzer

#5