Rudobrody
Niziołki doczekają następnych istot elfopodobnych właściwych, rudobrodów, które pojawią się w piątym rozdziale, w ciężkich czasach przed babim latem centaurów. Będę mieć
- wzrost krasnoludów,
- gładką rudą brodę i ogólnie gładką cerę,
- prostokątne uszy,
- włosy na palcach dłoni, zwłaszcza na małym palcu,
- czarne, ewentualnie fioletowe, wyjątkowo blond włosy,
- beżową lub pomarańczową skórę,
a nie będą mieć brwi.
Już po babim lecie centaurów pewnej grupie rudobrodów uda się zmienić w doskonalszą rasę dzięki długiej pracy i czemuś w rodzaju promieniowania. Będą się od rudobrodów różnić m.in. tym, że będą mieć
- zielonkawą, ewentualnie niebieską skórę, już nie tak gładką
- łuski zamiast włosów na palcach,
- siwe albo zielone, zawsze kręcone włosy,
- brwi.
Rasa ta będzie nazywać się wiekobrodami, chociaż w użycie będą też gorzej dobrane nazwy - nieśmiertelne rudobrody (mimo, że nie będą nieśmiertelne), długowieczne rudobrody (co wciąż nie podkreśla, że są zupełnie odrębną rasą) i zielone rudobrody.
Czas życie i szlachetność
Flisacy żyli 700 lat. W chlebowym wieku ludzie będą żyć mniej więcej 300 lat, a krasnoludy - 450. Niziołki będą żyć jakieś 300 lat, rudobrody 110, wiekobrody 800, a ryby C - 860.
Niziołki będą odrobinę bardziej szlachetne od ludzi, a centaury i rudobrody - od niziołków. Wiekobrody będą trochę bardziej szlachetne od elfów.
Wana
Ważnym zjawiskiem będzie wana, która zostanie odkryta tak, jak ogień w czasach starożytnych i kamieni. Wanę odkryje w trzecim rozdziale trzecia nieśmiertelna rasa (rasa ta pojawi się już w drugim rozdziale, w drugiej erze i będzie należeć do istot flisakopodobnych właściwych). Będzie się mówić, że wana jest niebieska (chociaż nie zawsze, a ściśle biorąc najczęściej błękitna w czarne kropki). Będzie uśmierzać swędzenie i zapewniać miłe, zdrowe dźwięki, ale niewłaściwie użyta (np. przyłożona do spodu łokcia, pachy, kolana albo do gruntu) będzie powodować sztywnienie, nawet trwałe. Rośnie, jeśli dotknąć nią do orzechów. Łatwo ją przechowywać. Istoty elfopodobne noszą ją na lewym ramieniu. Niszczy chleb. Niszczą ją liście drzew. Można ją rozsmarować, ale podzielona metalowym nożem zawsze przyjmuje charakterystyczny, zbliżony do prostopadłościanu lekko wklęsły kształt. Dotknięta bezpośrednio przez istotę elfopodobną i dotknięta drewnem wydaje się twarda. Kiedy wana dotknie ognia, i wana, i ogień stają sie zielone. Odbija pole magnetyczne. Z wodą tworzy pianę, które nie ma w sobie baniek, służy do mycia i unosi się w górę. Narywa się ją (tak jak ogień rozpala). Ale najważniejszą własnością wany jest to, że dodana do szpinaku sprawia, że chroni on przed istotami niesamowitości o wiele skuteczniej niż czosnek. Dlatego drugą erę trzeciego rozdziału będzie się nazywać szpinakową erą.
Ponure czasy
Era zaszczucie zacznie się, kiedy wszyscy zaczną się bać świecić. W czasie swojego babiego lata szympansy umieszczą na niebie wielką lampę, która potem zostanie zniszczona. W erze kompletnego zaszczucia nie da nawet rady używać martwych źródeł światła i dlatego wymrą ryby latające (Kamienie widzą w ciemnosci, a starożytni, kyrgi, kyrgostarozytni i trzecie kyrgi mają zmysł, który pozwala im orientować się po omacku).
Era ryb B i dalej
Po erze kompletnego zaszczucie przyjdzie era ryb B. Ryby B pełzają po lądzie, są niemal tak szlachetne jak elfy i bardzo bojowe, więc zdołają odeprzeć istoty niesamowitości do czasu, aż te osiągną wyższy poziom. W erze ryb B ujawnią się też trzecie kyrgi. W kolejnej erze pojawią się nadobłoczki, odrobinę bardziej szlachetne od ryb B, a później wymrą trzecie kyrgi. Ryby B wymrą tuż po końcu babiego lata centaurów.
Okresy czasu cd.
Początek ery er flisaków trwał ok. 4 tysięcy lat, a era starożytnych prawie 12 tysięcy lat. Cały pierwszy rozdział trwa jednak ok. 48 tysięcy lat (z powodu zaokrągleń, mimo że 4+12+12+(5+1+4)+1+10=49 tys. lat).
Babie lato szympansów
Babie lato szympansów będzie ostatnim przejawem cywilizacji, jaką znamy (ponieważ małpy pochodzą z ery ziemi i zawsze będą tęsknić za techniką i słońcem). Na jej początku ocieplenie ograniczy ataki białych małp, a światła lamp będą przynosić nadzieję, a na końcu, po zniszczeniu słońca, ostatnie szympansy będą daremnie uciekać na saniach przed atakiem syren, wampirów i białych małp. W tych mrocznych erach, tak jak w erze ziemi, zginie wiele kamieni. Jeszcze przed końcem pierwszego rozdziału, zginie Łopata wraz z braćmi, kuzynami i innymi krewnymi, którzy mogliby przekazać imię trzeciego nieśmiertelnego kamienia. Jednak Prałopata i jego syn dożyją śmierci ze starości, przy czym syn Prałopaty umrze tylko pięćdziesiąt lat po Prałopacie.
Worβy
Do końca ery ryb B doprowadzi między innymi pojawienie się worβów. Będą to rozumne stworzenia niesamowitości przypominające nieco bezskrzydłe muchy z nogami krabów, szczególnie nastawione na niszczenie ryb.
Rodzina kamieni
Przyrost naturalny nieśmiertelnych kamieni to w sprzyjających warunkach średnio 2,5% rocznie. Od ślubu, krótko po pełnoletniości, przynajmniej do czasu, gdy skończą 16 lat kamieni, kobiety-kamienie rodzą dzieci średnio co dziesięć lat. Ciąża u kamieni trwała początkowo tylko dziewięć miesięcy, a dziś trwa nieco ponad sześć i pół roku. Bliźnięta zdarzają się bardzo rzadko. Ostatnich śmiertelnych kamieni był jakiś tysiąc. Jakieś 900 należało do rodu Desek.
Lymeanie
Trzecia nieśmiertelna rasa to lymeanie. Dorównają szlachetnością starożytnym i kyrgostarożytnym.