Język proto-pirkirski(?)

Zaczęty przez zabojad, Luty 18, 2021, 20:47:39

Poprzedni wątek - Następny wątek

zabojad

Ok, pora w końcu (po 9 latach od założenia konta i po 38 dniach bycia zalogowanym na forum xD) pochwalić się w końcu jakimś konlangiem.

Język proto-pirkirski(?)*
Projekt, nad którym spędziłem już ok. 2 tygodnie, pracując po 6 godzin dziennie (tak się spędza wolne po obronie inżynierki xD) w końcu zaczyna przybierać sensowne kształty i może pora na jakąś (konstruktywną) krytykę.
Nie znam się zbytnio na natlangach, żeby wywieść z nich własny conlang a posteriori, więc opcja była tylko jedna - własny proto-język

1. Założenia i inspiracje

  • Dorwałem bardzo ciekawą książkę w internecie - An Introduction ro Ryukyuan Languages autorstwa Michinori Shimoji i Thomasa Pellarda. Bardzo spodobało mi się brzmienie, zwłaszcza języka/dialektu Ura, więc chciałem stworzyć język, z którego bardzo prosto będzie wywieść podobną fonologię.
  • Chciałem sprawdzić na ile kreatywny jestem, więc protopirkirski ma bardzo ograniczony zestaw fonemów - 13 spółgłosek i 14 samogłosek, plus jedynie sylaby o strukturze CV - tak! Obowiązkowy nagłos!
  • Nie znam się prawie w ogóle na gramatyce, ale chciałem pobawić się z obcymi dla mnie pojęciami, takim jak ergatywność czy hierarchia żywotności
2. Fonologia
2.1 Samogłoski
Mamy 3 cechy na podstawie których rozróżniane są 3 podstawowe samogłoski /a i u/:

  • długość - /aː iː uː/
  • nosowość - /ã ĩ ũ/
  • rotyczność -/a˞  i˞  u˞ /
Cechy te są wyłączne, więc samogłoska nie jest fonemicznie długa i nosowa jednocześnie.


   
   
   
Samogłoski krótkiePrzednieŚrodkoweTylne
Zamknięteiu
Otwartea



   
   
   
Samogłoski długiePrzednieŚrodkoweTylne
Zamknięteii /iː/uu /uː/
Otwarteaa /aː/



   
   
   
Samogłoski nosowePrzednieŚrodkoweTylne
Zamkniętein /ĩ/un /ũ/
Otwartean /ã/



   
   
   
Samogłoski rotycznePrzednieŚrodkoweTylne
Zamknięteir /i˞ /ur /u˞ /
Otwartear /a˞ /