Wczoraj było o Kryście Spasie, synu Przeczystej Bogurodzicy.
Dziś będzie o Tym-Który-Jest-Nieprzyjacielem-Pana.
Jest to też zwyczajowa nazwa wszystkich demonów chrześcijańskich, duchów nieczystych, kłobuków, rokitów i borutów.
Jednakże tak naprawdę to nazwę tę stosować się powinno jedynie do duchów piekielnych powiązanych z samym Szatanem i Piekłem.
Insze duchy nieczyste - Däncrï* - klasyfikuje się odpowiednimi nazwami określającymi ich grupę przynależności. Na przykład Däncra Arïmany to duch, potężny demon pokazujący się jako cień rzucany na powierzchnie płaskie, obrazujący lwa w koronie**. Jak sama nazwa wskazuje jest to duch klasy, kategorii Arïmany - najpotężniejszej i skupiającej niecielesne demony niezmiernie silne i pełne różnorakich mocy magicznych, cwane, a nienawistne wobec wszystkiego co jest dobre, żywe i cielesne.
* Geneza pochodzi od słowa Tengri.
** Babilon płonie.
Däncra Arïmany jest głównym antagonistą narodowego eposu Republiki Wołgarii pt.
Başïl a bïş.
Jest to dzieło literckie okresu romantyzmu spisane przez jednego z ważniejszych ówczesnych autorów wołgarskich, którym byl Micäl Canyany Arşac-Ävça.
Z wielu powodów, jego najsłynniejsze dzieło pt. "Başïl a bïş" ("Książe i dyabeł") bywa porównywane do takich pozycji światowej literatury, klejnotów czarnego romantyzmu jak "Frankenstein" Mary Shelley, czy też "Dracula" Brama Stokera.
Opowiada ona historię młodego botanika prosto ze studiów w mieście Çïvany. Zostaje on poproszony przez chorego dziadka o zajęcie się grobowcem rodzinnym, położonym w miejscowości Cümir-any-vädyah.
Lokacje:
Budynek klasztoru w Cümir-any-vädyah
Dawny klasztor prawosławny, potem cerkiew, następnie został przejęty przez świecką rodzinę ostatniego popa.
Cmentarz w Cümir-any-vädyah
Grobowcem rodzinnym zwykle zajmowała się rodzina ze strony matki. Najpewniej ze względu na to, że potomek właściwej linii byłby w niebezpieczeństwie przybywając do Cümir-any-vädyah.
Osoby:
Nicäl Väldany Başïlyany
Botanik, wielbiciel orientu. Człek światowy, wykształcony i oczytany. Głowa rodziny - dziadek ze strony matki prosi go o zajęcie się grobowcem rodzinnym w Cümir-any-vädyah. GŁÓWNY BOHATER.
Räcşany Ivanyävany
Dziewcze lat piętnastu, zbliżające się do ukończenia szesnastu. Wraz z matką i stryjem (naczelnikiem rejonowym) zamieszkują w zamku, będącym dawnym klasztorem. Ugaszczają głównego bohatera. Däncra Arïmany chce ją pożreć w dniu jej 16-stych urodzin. Jej ojciec Ivan zniknął - miał popaść w szaleństwo niedługo przed swoim późniejszym zaginięciem. Naprawdę ofiarował samego siebie Däncra Arïmany, by ten nie nękał jego bliskich. Niestety, potwór nie dotrzymał umowy, jego rozbuchane ego znów jest głodne ofiar.
Hüy Crïc Uşirïd Cadürïd
Książe wołgarski, wnuk Uşir'a, zwanego Kocurem. Jako dziecko wychowywał się na dworze wasala, magnata Isayä Icurïd. Zdradził własny kraj i sprzedał go Rosji za ichniejsze tytuły. Historycy spekulują także, że był on jednym z wielu kochanków carycy i prawdopodobnym, obok Stanisława Augusta Poniatowskiego biologicznym ojcem carewicza Pawła.
Yüsav Isayäny Icurïd
Szlachcic, niemal brat Ksiecia Grzegorza Kocurzyty, syn magnata (başïl) Isayä Icurïd. W wojnie, jaką rozpętał Grzegorz, zwany Szczurem początkowo stał po stronie swego pana i przyjaciela. Wzięty do niewoli pojął rozmiar zdrady Kocurzyty i przyłączył się do stawiających opór sił magnaterii. Jego syn, Nicäl nie podzielał zdania ojca. Starli się obaj - ojciec i syn - w przegranej dla magnaterii bitwie niedaleko późniejszego Cümir-any-vädyah. Przed tą bitwą Yüsav przysiągł swemu synowi i jego potomstwu śmierć za zdradę. Leżąc śmiertelnie ranny na pobojowisku zawarł pakt z Däncra Arïmany, który ma mu w tym pomóc.
Däncra Arïmany
Nieimienny (nazwa jest klasą wg. systematyki wołgarskiej, nie imieniem) , silny zły duch, objawiający się najczęściej w postaci lwa z wysoką koroną. Uważa się za bóstwo i chce, by oddawać mu cześć. Rezyduje w budynku dawnego klasztoru w Cümir-any-vädyah. Bombastyczny i narcyz.
Baynäl
Przedstawiać nie trzeba. Sam przesłynny Anioł Zegara przywołany przez głównego bohatera, udziela mu rad i pomocy w zamian za zagwarantowanie mu prawa do dwóch życzeń. Pierwszym jest zorganizowanie dla niego wielkiego i pysznego balu niedaleko Klasztoru Słowa w Czyfaniu. Zwraca się do głównego bohatera per "Dziedzicu Izajaszowy".
Akcja:
- Przyjazd i zaproszenie przez rodzinę panny Räcşany, oferta noclegu.
- Duch Yüsav Isayany Icurïd atakuje Nicäl'a chcąc wypełnić klątwę, jaką rzucił na własny ród. Ten ledwo mu ucieka.
- Międzyczas, rozwój tła fabularnego, omówienie historii miejsca i ludzi. Pokonanie Yüsav Isayany Icurïd;
- W ksieżycową noc pojawia się Däncra Arïmany, demoluje część zamku i przepowiada Räcşany, że pożre (a wpierw poślubi) ją w dniu jej nadchodzących za tydzień, szesnastych urodzin.
- Próby rozprawienia się z Däncra Arïmany, zmylenia go i wywiezienia Räcşany w bezpieczne miejsce. Bezskuteczne.
- Porwanie Räcşany w dwa dni przed jej urodzinami.
- Ból istnienia bohatera, obwiniającego się za taki stan rzeczy. Moment kryzysu oraz buntu przeciw wszystkiemu (vide Kordian)
- Próba wezwania na pomoc samego diabła przez głównego bohatera przy użyciu narzędzi od miejscowej zielarki-wiedźmy (będącej czarownicą ze świty Baynäl-a)
- Pojawia się Baynäl wraz ze świtą (prócz Jean-Marie Roquit). Obaj zawierają pakt.
- Wyjawienie prawdziwej natury potwora. Łowy na niego.
- Räcşany uratowana, naczynie Däncra Arïmany zostaje zniszczone, a ów duch zostaje zesłany przez Baynäl'a na zasłużoną kaźń.