Nowy projekt Canisowy

Zaczęty przez Canis, Kwiecień 05, 2020, 21:14:25

Poprzedni wątek - Następny wątek

Canis

Tangia zakończona! Zdobyłem mnóstwo doświadczenia. Może czas pobawić się czymś od zera  :)
Niniejszy wątek traktujcie jako brudnopis. Na razie jestem na etapie kompletnego wstępu, są to luźne, średnio zobowiązujące przemyślenia.

Założenia
Ideologiczne
  • Kyonowe badanie wpływu innego nocnego nieba na kultury było prawidłowe. Zachowuję.
  • Kyonowe aprioryczne podejście było prawidłowe. Zachowuję.
  • Kyonowe trzeciorzędowo-współczesne podejście do fauny było prawidłowe. Zachowuję.
  • Kyonowe masowe podejście (duża liczba graczy) było nieprawidłowe. Uchylam. Projekt będzie albo prowadzony samodzielnie, albo przy współpracy z najbardziej doświadczonymi osobami, które będą dobrze rokowały na dłuższą współpracę.
  • Kyonowe założenie, że mają być tylko ludzie i żadnego elementu fantastyki było prawidłowe, ale w tym projekcie je uchylam. Analogicznie do The Expanse, tu będzie projekt low fantasy/low sci-fi.
  • Kyonowe założenie, że większość państw ma być na poziomie XI, a najwybitniejsze na poziomie XV wieku, było nieprawidłowe. Uchylam. Są ciekawsze czasy. Tu będzie późny wiek XIX - początek XX.
  • Prywatne założenie, że język ayu, pierwotnie stosowany w światach takich jak Aoma, Draaksvuurt, a potem Kyon, może być używany w różnych projektach bez zmian, jest genetycznie bez sensu, ale co tam, nie chcę się skupiać na językotwórstwie. Zachowuję dla głównego projektu.
Techniczne
  • Upgrade do Space Engine wersja Steam 0.9.9.0 (ta płatna).
  • Wersja 0.9.9.0 nie wniosła nic nowego w kwestii zapisywania edycji planet. Bazowa planeta zatem absolutnie nie ma mieć żadnych, ale to żadnych modyfikacji.
  • Bazowa planeta ma być o nieco innym charakterze w skali makro niż Kyon.
Projektowe

  • Maksymalny cywilizacyjny poziom rozwoju: Ziemia rok 1914
  • Przeciętny cywilizacyjny poziom rozwoju: Ziemia rok 1880
  • Różnorodność w poziomie rozwoju: znaczna, są kraje w epoce kamienia łupanego, inne w średniowieczu, inne utknęły w renesansie, itd.
  • Odchylenia od realizmu: a) bramy pozostawione przez potężną, wymarłą cywilizację, które pozwalają przechodzić na zupełnie inne planety b) skąpo dostępna, ale dostępna cybernetyka w stylu atlantydzkim (magitech, steampunk), ale nie w centrum uwagi projektu c) telepatia istnieje, niektórzy ludzie się na niej znają i są groźni, "rasa królów", ludzie przez to rozwijają społeczności eusocjalne (patrz: borg), co wpływa na charakter narodów d) rośliny i zwierzęta użytkowe mogą być ziemskie, mogą być własne, ale bez obscenicznej kosmitologii, mają wyglądać ziemsko
  • Poziomy cywilizacyjne: te opisywane w Kyonie były prawidłowe, zostają rozszerzone o kolejne trzy poziomy (6, 7 i 8 )
  • Geografia i klimat: dokładniejsza symulacja wymagana
  • Gospodarka: główny focus projektu, dokładniejsza symulacja wymagana w modelu "z dołu do góry" lub "z góry na dół"
Bazowa planeta
Roboczo nazwałem ją Ahari Aoma, co znaczy "Nowa Aoma", na cześć starego projektu, ale to bez związku z nim, nazwa zostanie zmieniona.

  • Bazowa planeta ma kod SE RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1
  • Bazowa planeta wcale nie jest planetą, tylko satelitą gazowego olbrzyma, wokół którego orbituje bardzo, bardzo blisko i z synchronizacją orbitalną
  • Powierzchnia:
    Spoiler

    [Zamknij]
  • Bazowa planeta ma wyraźne pierścienie
  • Bazowa planeta w pewnych miejscach doświadcza codziennego zaćmienia słońca na około 2 godziny, kiedy to słońce zachodzi za gazowego olbrzyma
  • Gazowego olbrzyma widzisz na niebie zawsze w tym samym miejscu, o ile ty się nie przemieszczasz. W niektórych miejscach globu nie zobaczysz go nigdy. W innych widzisz go zawsze na wschodzie lub zachodzie. W jeszcze innych, jest zawieszony gdzieś na niebie, i słońce za niego wschodzi i zachodzi codziennie.
Spoiler






[Zamknij]

Canis

  •  

Henryk Pruthenia

#2
W odpowiedzi na Twoje pytanie, nie wiem, czy zadałeś je tutaj, czy gdzie indziej, po prostu pamiętam, że zadałeś ciekawe pytanie.

Dla rozwoju świata jako całości polecam uczynić go donem dla historii. Po pierwsze pozwoli Ci to skupić się na rozwoju elementów świata, które są konieczne i przydatne, ograniczy pracę na elementami zbędnymi, a też obnaży problemy i niespójności. Po drugie upodobni go do rzeczywistości, zmieniając go w świat, w którym musimy rozwiązywać zastane problemy. Po trzecie światotwórstwo wprowadzi wartość dodaną - stanie się polem urzeczywistniania i testowania rozwiązań  a nurtujące Cię pytania.

Ale! Ale tylko, gdy potrajtujesz historię tocząca się w tym świecie jako powód to rozważań nad niezrozumiałymi dla Ciebie kwestiami, słabostkami i zaletami świata, w którym żyjesz, czekającymi Cię задачами. Polecam też przekształcić te pytania w postaci, które to będą oddziaływać z budowowanym przez Ciebie światem. Jeszcze mocniej polecam najbardziej pasujące Ci odpowiedzi, tu już przełożone na poziom postaci, utrudnić punkt wyjścia oraz napotykane przeszkody w celu dowiedzenia się, czy to co zakładałeś było słuszne, a postaciom, które urzeczywistniają odpowiedzi na postawy,  z którymi się nie zgadzasz nadać jak największą siłę

Nawet gdy nić nie zdecydujesz się spisać swoich pomysłów, uda Ci się wykryć cały wachlarz niedociągnięć aktualnego projektu.

Canis

Cytat: Henryk Pruthenia w Kwiecień 07, 2020, 00:06:58
W odpowiedzi na Twoje pytanie, nie wiem, czy zadałeś je tutaj, czy gdzie indziej, po prostu pamiętam, że zadałeś ciekawe pytanie.

Dla rozwoju świata jako całości polecam uczynić go donem dla historii. Po pierwsze pozwoli Ci to skupić się na rozwoju elementów świata, które są konieczne i przydatne, ograniczy pracę na elementami zbędnymi, a też obnaży problemy i niespójności. Po drugie upodobni go do rzeczywistości, zmieniając go w świat, w którym musimy rozwiązywać zastane problemy. Po trzecie światotwórstwo wprowadzi wartość dodaną - stanie się polem urzeczywistniania i testowania rozwiązań  a nurtujące Cię pytania.

Ale! Ale tylko, gdy potrajtujesz historię tocząca się w tym świecie jako powód to rozważań nad niezrozumiałymi dla Ciebie kwestiami, słabostkami i zaletami świata, w którym żyjesz, czekającymi Cię задачами. Polecam też przekształcić te pytania w postaci, które to będą oddziaływać z budowowanym przez Ciebie światem. Jeszcze mocniej polecam najbardziej pasujące Ci odpowiedzi, tu już przełożone na poziom postaci, utrudnić punkt wyjścia oraz napotykane przeszkody w celu dowiedzenia się, czy to co zakładałeś było słuszne, a postaciom, które urzeczywistniają odpowiedzi na postawy,  z którymi się nie zgadzasz nadać jak największą siłę

Nawet gdy nić nie zdecydujesz się spisać swoich pomysłów, uda Ci się wykryć cały wachlarz niedociągnięć aktualnego projektu.
Ja chyba odwykłem od przebywania wśród humanistów. Wytłumacz mi związek tego całego posta z niniejszym tematem albo co cię skłoniło do napisania go.
  •  

Henryk Pruthenia


Canis

W Kyonie nazywaliśmy układ planetarny imionami greckich bóstw. Jak to zrobić w tym conworldzie?
Może nordyckie bóstwa? Niby cliche bardzo ciężkiej wody, ale też nie chcę stawiać na kompletną hipsternię.
Nie chciałbym też słowiańskich bóstw, too close to home.
  •  

Borlach

Cytat: Canis w Kwiecień 07, 2020, 20:09:39
W Kyonie nazywaliśmy układ planetarny imionami greckich bóstw. Jak to zrobić w tym conworldzie?
Może nordyckie bóstwa? Niby cliche bardzo ciężkiej wody, ale też nie chcę stawiać na kompletną hipsternię.
Nie chciałbym też słowiańskich bóstw, too close to home.
Perskie/mezopotamskie/indyjskie bóstwa!
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Canis

Cytat: Borlach w Kwiecień 07, 2020, 20:14:49
Cytat: Canis w Kwiecień 07, 2020, 20:09:39
W Kyonie nazywaliśmy układ planetarny imionami greckich bóstw. Jak to zrobić w tym conworldzie?
Może nordyckie bóstwa? Niby cliche bardzo ciężkiej wody, ale też nie chcę stawiać na kompletną hipsternię.
Nie chciałbym też słowiańskich bóstw, too close to home.
Perskie/mezopotamskie/indyjskie bóstwa!
Co byś zaproponował? :)


  •  

Borlach

#8
Zestaw perski:

1. Asza
Asza to uosobienia kosmicznego ładu, porządku, prawdy. 

2. Ormazd
Czyli Ahura Mazda. Pan Mądrości, kreator świata. Uosobienie światłości i generalnie wszystkiego co zajebiste

3. Aryman
Uosobienie ciemności, zła, ignorancji, najgorszego skurwysyństwa. Czasem równy-ale-przeciwny brat bliźniak Ahury

4. Anahita
Bogini kojarzona z wodą, a więc płodnością, mądrością i zdrowiem. Wd niektórych podań żona Ahury. Mocno zmieszana z mezopotamską Isztar, przez co była też często boginią wojny/wojowników

5. Mitra
Obrońca Aszy, bóg przysiąg i obietnic.

6. Zurwan
Bóg czasu, nieskończoności oraz zmian w przyrodzie, takich jak fazy księżyca. Też doczekał się własnej religii/herezji gdzie był pierwotnym bóstwem

7. Atar
Uosobienie świętego ognia.

8. Daena
Uosobienie koncepcji objawienia, świadomości i religii

9. Sorusz soros XD
Inaczej Sraosza, boski posłaniec. Prowadzić miał dusze w zaświaty gdzie był jednym z sędziów.

10. Bahram
Bahram, średnioperskie Warahrām, awestyjskie Vərəθraγna/Verethragna. Bóstwo uosabiające zwycięstwo, triumf.

Możesz samemu wybrać, do jakich planet jaka nazwa pasuje najlepiej. Jak nie pasuje Ci zestaw, następny proponowałbym mezopotamski XD
A jeśli zestaw perski się przyjmie, ale jest za mało nazw, to mogę potem jeszcze kilka dorzucić
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Canis

APDEJT
Co wiemy na razie o nowym pieskowym projekcie:


  • Skład atmosfery 56,7% tlen, 25,9% para wodna (reszta - inne, głównie azot). To prawdopodobnie będę zmieniał, trudno mi sobie wyobrazić atmosferę mającą 26% h2o.
  • Nasza akcja dzieje się na księżycu, orbitującym synchronicznie wokół gazowego giganta zwanego Obroną. Ten księżyc nazywa się "Ahari" i będę o nim mówił jak o "planecie", a o planecie macierzystej będę mówił "nadplaneta". Orbita Ahari jest okrągła, ale orbita Obrony (a więc Ahari razem z nią) jest eliptyczna. Odległość od słońca waha się od 0,67 j.a. latem do 0,82 j.a. zimą. Jakby tego było mało to pamiętajmy, że samo orbitowanie wokół nadplanety to też ostre wyhylenie temperatur.
  • Jak tego nie dość, to około 50% planety doświadcza codziennie zaćmienia słońca trwającego 1h 24min. Reszta też tego doświadcza, ale nie zauważa, bo w tych miejscach i tak wtedy jest noc.
  • Obrona jest widoczna na niebie zawsze w tym samym punkcie. Jeżeli chcesz ją zobaczyć z innego miejsca na Ahari, to musisz podróżować
  • Ciśnienie atmosferyczne 1,44 atm, średnia wysokość terenu 2-5 km. Temperatura wrzenia wody pod ciśnieniem 1,44 atm to 110oC, nie 100oC, temperatura zamarzania dalej zbliżona do 0.

Ergo zimy i lata są bardzo brutalne, różnice między latem i zimą muszą być dość znaczne

Tu prawdopodobnie jednak nie będę stosował się do prawideł ziemskich, jak to robiliśmy w Kyonie, pojedziemy z fantastyką.
  •  
    Pochwalone przez: Pluur

Canis

Szanowni państwo, poniżej przedstawiam mapę z nazwami miejsc na planecie w języku ayu. Co prawda mało realne, by jakaś jedna nacja używająca tego języka miała narodowe nazwy na wszystkie miejsca, ale od czegoś trzeba zacząć, czyli są to wszystko nazwy wstępne.

  •  
    Pochwalone przez: Pluur

Henryk Pruthenia

Któraś strona jest wiecznie ciemna?

Canis

Cytat: Henryk Pruthenia w Kwiecień 12, 2020, 21:51:36
Któraś strona jest wiecznie ciemna?
Nie. Ahari jest w orbicie synchronicznej ze swoja planeta macierzysta, ale caly uklad nie jest w takowej wobec centralnej gwiazdy.
  •  

Canis

Zdecydowałem, że główną uwagę będę koncentrował w pobliżu zatoki Okki i wyspy Ka'ori oraz okolicznych (ale całkiem rozległych) terenów, gdzie utworzę pewne imperium.
Na mapie znajdziecie to w terenach okołorównikowych, Aoma, kraina Meria, wschodnia (nadmorska) część.
  •  

Canis

Szanowni państwo, współużytkownicy forum i Wiki, mili goście...
Zapraszam na opowieść.

Ahari Aoma to dosyć specyficzny projekt, w którym znajdziemy elementy fikcyjne niewystępujące wcześniej w projektach takich jak Kyon. Jest tak z wielu powodów, choćby stabilizacja klimatu, który bez takich fikcyjnych zabiegów padłby ofiarą dość zwariowanej orbity księżyca i jego macierzystej planety wokół słońca zwanego w tym projekcie Światłością. Ten projekt także - podobnie jak moja ukochana Tangia - ma się skupić bardziej na gospodarce i demografii, a zatem muszą po temu istnieć odpowiednie warunki. Odpowiedni dobór założeń daje mi prawo manipulacji zasobami tak ziemskimi, jak i fikcyjnymi, i o tym chciałbym w niniejszym blogpoście pomówić.

Gospodarka świata realnego, a także ta kyońska, opierały się prędzej czy później na złocie. Kruszec rzadki, trudny do zniszczenia, trudny do podrobienia, unikatowy, elastyczny i z realnymi zastosowaniami, a nade wszystko piękny. Patrząc po innych fikcyjnych światach, np. po MMORPG, możemy dostrzec inne podstawy gospodarki, choć złoto zazwyczaj pozostaje wartościowe - dla mnie główną inspiracją jest tutaj mój ulubiony Black Desert Online, gdzie występowanie na tytularnych pustyniach czarnego kamienia obdarzonego mocą magiczną stało się podstawą tak gospodarki, jak i zarazem ogromnych przeobrażeń społecznych i ruchów militarno-politycznych. Choć nie jest to w żaden sposób unikatowe, połowa gier i wiele filmów i książek podąża do zarzygania identyczną ścieżką, to koreański Black Desert zrobił to na tyle dobrze, że jest inspiracją. Identyczny manewr wykonał Pillars of Eternity, moja ukochana gra wszechczasów, gdzie fikcyjny kamień zwany adrą mógł być nośnikiem dusz i przeplatając świat jak korzeniami, był bardzo namacalnym wytłumaczeniem reinkarnacji.

Zarazem, dla ciekawych, przypomnę, że w moim poprzednim flagowym projekcie, Ahtialii, również były dwie substancje fikcyjne: kerumu (teleportował pomiędzy Ziemią a planetą Haivoori) i assinine (antygrawitacyjna ciecz). One też wpłynęły na obraz świata.

Tutaj podstawową substancją fikcyjną jest chaoryt (ay. χαορι). Podążając za popularnym ad nauseam trendem, miejmy za sobą to, co oczywiste:

  • Chaoryty są substancją naturalną, występującą na Ahari pod postacią głównie rudy chaorytu, w ograniczonych ilościach.
  • Chaoryty mają różne właściwości. Generalnie składują paranormalną moc i są w stanie w różny sposób (magiczny, mówiąc wprost) oddziaływać ze środowiskiem oraz z ludźmi.
  • Chaoryty dzielą się na dwie grupy. Pierwsza wiąże się z tym, co nieorganiczne. Wzmacnia broń, upiększa ozdoby, poprawia narzędzia, napędza pojazdy. Druga wiąże się z tym, co organiczne. Reaguje na duszę osób szczególnie uzdolnionych, stanowiąc dla nich katalizatory magii, w szczególności dając moc osobom posiadającym zdolności telepatyczne. To będzie dla nas rdzeń wielu przyszłych opowieści.
Chaoryty znalezione tak po prostu mają pewne właściwości, ale są one raczej słabe. Umiejętne ich skomponowanie z innymi substancjami jest w stanie spotęgować ich siłę o całe rzędy wielkości. Odkrywanie tych tajników oraz wykopywanie różnych takich kamieni jest centralnym punktem działań wielu polityk.



I tu dochodzimy do podziału ludzkości. Na Ahari występują trzy gatunki ludzkie:

  • Homo sapiens neanderthalensis (!).
  • Homo sapiens sapiens.
  • Homo sapiens eusocialis.
Ten ostatni gatunek będzie dla nas bardzo interesujący w przyszłości.



Ponadto, będziemy mieli do czynienia z Homo titanis. Tę supernaturalne istoty nadzorujące dzieje homo sapiens i homo sapiens eusocialis, tworzące aharyjski panteon, już zostawiam na zupełnie inne czasy.

Kończąc humanistyczny słowotok, będziemy przechodzić od konkretów. Na Wiki artykuły podzielą się na 4-5 epok i będą odpowiednio oznaczane:

  • Epoka prehistoryczna. Wszystkie artykuły opisujące tę epokę będą miały dopisaną literę P. Na przykład, "Ahari P".
  • Epoka starożytna. Wszystkie artykuły opisujące tę epokę będą miały dopisaną literę S. Na przykład, "Ahari S".
  • Epoka średniowieczno-renesansowa. Wszystkie artykuły opisujące tę epokę będą miały dopisaną literę R. Na przykład, "Ahari R".
  • Epoka współczesno-nowożytna. Wszystkie artykuły opisujące tę epokę będą domyślne. Na przykład, "Ahari". Można tu używać "N".
  • Epoka futurystyczna. Wszystkie artykuły opisujące tę epokę będą miały dopisaną literę F. Na przykład, "Ahari F".
Zapamiętajcie te litery (P-S-R-N-F), ponieważ będziemy do nich często wracać.

Wkrótce zajmiemy się regionem zatoki Okki w czasach P (starożytnych), gdzie umieścimy centralny naród/państwo. Centralne, ponieważ ono przeżyje wszystkie te epoki w takiej czy innej formie i do epoki N stanie się mocarstwem tej części planety. To na kanwie jego rozwoju będziemy budowali inne państwa tego regionu.

  •  
    Pochwalone przez: Pluur