Język Maoński (Kyon)

Zaczęty przez ɈʝĴ, Czerwiec 26, 2017, 21:40:37

Poprzedni wątek - Następny wątek

Spiritus

Cytat: Obcy w Lipiec 19, 2017, 20:33:00
Cytat: Obcy w Czerwiec 28, 2017, 19:42:29
I potwierdzam te uwagi o braku biernika
Odwołuję to zdanie, w celtyckich biernik funkcjonuje jako mianownik, chociaż też jest dopełniacz i celownik.
No tylko że w celtyckich jest to wynikiem zmian fonetycznych, i to tylko z ich powodu mają one taki "niestandardowy" jak na indoeuropejszczyznę zestaw przypadków. Przy maońskich mutacjach dźwięków, taki układ wydaje się pierwotny.

Inna sprawa, że przecież, wnioskując z tego,
co pisał niedawno Silmeth, ów celownik jest w praktyce prepozycjonałem - nazwa ma tutaj charakter wyłącznie etymologiczny. Nota bene, już kiedyś była swego czasu na forum na ten temat dyskusja w związku z moim dawnym nóblangiem - ogólnie doszliśmy do wniosku, że jakkolwiek standardowy czy nierealny na pierwszy rzut oka jest zestaw przypadków w conlangu, ważne jest rzeczywiste konkretnych przypadków użycie, a nie (w dużej mierze arbitralne) nazwy. I to właśnie to użycie, wraz z ogólną strukturą gramatyczną i historią języka, powinno zadecydować o przyjęciu jako realnego bądź dyskredytacji danego zestawu przypadków (czy bardziej szeroko, jakiejkolwiek cechy gramatycznej czy nawet fonetycznej).

Cytat: Borlach w Lipiec 19, 2017, 20:56:10
O, to jest ciekawy pomysł. Maoński mógłby być właśnie takim sztucznym Język Bogów czy coś takiego, stworzonym na potrzeby mistycznych rytuałów i ogólnie sfery religijnej. A Zakon jako teokracja dawałby ciekawe pole użycia takiego Boskiego Języka. 
No no, musieliby naprawdę odjechać, żeby wymiślić tak powalony język.

Cytat: Borlach w Lipiec 19, 2017, 20:56:10
ɈʝĴ - jak się na to zapatrujesz?
Nie łudź się, ɈʝĴ to wciąż tylko jjj
[szydercze] xD.
  •  

Henryk Pruthenia

A mi dalej się projekt nie podoba. Jest bardzo nierealistyczny, strasznie!
I te wymiany afrykata : mlask, gdzieś jest chyba jakaś perkusyjna : zwarta ? (I tu mam wrażenie, że gdyby Duszacz tego wcześniej nie pisał, to by tej spółgłoski tu nie było :P). I jeszcze Zakon, którego celem jest nieupraszczanie mlasków w celowniku dopełniaczu...
To nie jest zgodne z zasadami Kyonu [/moderator Kyonu].

Ale gdyby to potraktować poza Kyonem, to jest ciekawe, nieralistyczne, ale ciekawe.

ɈʝĴ

#17
Nowy język maoński
Alfabet
Aa [ä]
Dd [d]
Đđ [ð]
Ee [ɛ]
Ǝǝ [ʌ]
Ff [f]
Gg [g]
Hh

  • Iı [.i]~[j̩]1
    İi [y]~[j̩ʷ]1
    Jj [j]~[i̯]2
    Ĵĵ [jʷ]~[y̯]2
    Kk [k]
    Ll [l]
    Łł [ɮ]
    Ŀŀ [ɬ]
    Mm [m]
    Nn [n]
    Ňň [ŋ]
    Oo [ɔ]
    Øø [œ]
    Rr [r]
    Řř [ɾ]
    Ss [.s]
    Tt [t]
    Ŧŧ [θ]
    Uu [.u]~[w̩]1
    Ŭŭ [w]~[u̯]2
    Vv [v]
    Ww [ɰ]~[ɯ̯]2
    Xx [h]
    Yy [ɯ]~[ɰ̩]1
    Zz [z]
    Przypisy:
    1w dyftongach w nieakcentowanej pozycji
    2między spółgłoskami
    Koniugacja
    Czasowniki odmieniają się przez:
    1.czasy:
    -przeszły
    -przyszły w przeszłości
    -teraźniejszy
    -przeszły w przyszłości
    -przyszły
    2.liczby:
    -pojedyncza,
    -podwójna,
    -potrójna,
    -mnoga,
    -grzecznościowa
    3.osoby:
    -pierwsza,
    -druga,
    -trzecia,
    4.aspekt:
    -dokonany,
    -niedokonany,
    5.tryb:
    -oznajmujący,
    -pytający,
    -rozkazujący,
    -życzący,
    -nieświadka,
    Deklinacja
    Rzeczownik odmienia się przez:
    1.liczby:
    -pojedyncza,
    -mnoga,
    2.przypadki:
    -mianownik,
    -dopełniacz,
    -celownik,
    -biernik,
    -wołacz,
    -ablatyw,
    -allatyw,
    3.rodzaj:
    -męski,
    -żeński,
    -nieokreślony,
    -nieżywotny,
    Przymiotnik oprócz tego potrafi się stopniować przez dwa stopnie.
  •  

ɈʝĴ

Koniugacja
Czasowniki mogą przyjmować jedną z trzech końcówek:
-eř np. Ŀaheř - rozkwitać
-oř (tę końcówkę przyjmują najczęściej czasowniki ze zbitką spółgłosek) np. Lŭkoř - zniknąć
-ař (tą końcówkę przyjmują tylko czasowniki o temacie zakończonym na spółgłoskę dźwięczną) np. Oïdař - chodzić
Odmiana (na podstawie czasownika Ŀaheř):

Występują jeszcze przeszły II i przyszły II tworzy się je za pomocą czasownika Ǝř - być (odmienianego nieregularnie) i formy bezosobowej czasownika.
Odmiana być:

W czasie teraźniejszym być się pomija (jak w rosyjskim)
Tworzenie formy bezosobowej czasownika:

W czasownikach nieregularnych forma bezosobowa jest najczęściej jednakowa z bezokolicznikiem.
Tak wyglądają stworzone formy czasów w pierwszej osobie liczby pojedynczej:

Występują też tryby:

A teraz język w akcji; pierwsza zwrotka ,,Katiuszy'' po maońsku:
Ŀahaŧuřu utołı y đeňge
Lŭkaŧuřu njvo da řıokrıu
Oïdaň za łoŭe Katíusa
za ĵøre łoŭe za venedar
[ɬäxäθuɾu utɔɮi ɯ ðɛŋɡɛ
lu̯käθuɾu ni̯vɔ dä ɾj̩ɔkrj̩u
ɔydäŋ zä ɮɔwɛ kätiusä
zä jʷœwɛ ɮɔwɛ zä vɛnɛdär]
  •  

Henryk Pruthenia

Liczba podwójna zawsze się chwali. Ortografia cudaczna, ale tego u Ciebie się chyba nie da zmienić :)
Fleksyjność też zawsze pozostaje tylko chwalić :)

Borlach

O, i to wygląda całkiem fajnie. Liczba potrójna rzadka jest, nawet dobrze że się gdzieś na Kyonie pojawiła. Chciałbym też jakiś dłuższy tekst zobaczyć, na przykład klasycznie ''owcę i konie''. Ortografia trochę dziwaczna, fakt, ale mnie się nawet podoba
I tak czysto brzmieniowo to podobają mi się te wszystkie końcówki "astere" czy "ataro"
Oto ja, Adwokat Diabłów
  •  

Henryk Pruthenia

Ale tekst masz podany :D
I da się śpiewać nawet, może za wyjątkiem ostatniego wersu, ale się da teoretycznie. :D

ɈʝĴ

Deklinacja
Rzeczownik może kończyć się na spółgłoskę (np. Et - koń) lub samogłoskę (np. Deí - pan/władca), wtedy pomiędzy temat a końcówkę wstawiamy ,,protezę'',,ŭ''.
Odmiana rzeczownika o rodzaju nieokreślonym zakończonym na spółgłoskę bądź ,,protezę'':

Odmiana rzeczownika o rodzaju nieokreślonym zakończonym na zbitkę spółgłosek:

Odmiana rzeczownika o rodzaju nieżywotnym zakończonym na spółgłoskę bądź ,,protezę'':

Odmiana rzeczownika o rodzaju nieżywotnym mającym dziwną odmianę:

Odmiana rzeczownika o rodzaju męskim:

Odmiana rzeczownika o rodzaju żeńskim (jedyne regularne rzeczowniki posiadające końcówkę w mianowniku):

Tworzenie przymiotników:

I jeszcze zaimki osobowe:

I ,,Owca i konie''

Øíŧ y etı
Za oru øíŧ aí łaj aíxaň ketsa nozíałaň etı ys uňaň orrođíø kaxa jek pǝïłaň orrojíe giza piaŭ ĵoxaň orrogoŭ voxo.
Øíŧ múeŭaň fø etoj: /díǝđ ĵo gevio đyk zíałio houp vox dja tuny etave/.
Etı nomúeŭyo: /øíŧy dja đøızïo díǝđ oïl gevoı đyk zíałoid ňu vox hoĵı-deí piŭı đepu joïŧia za joïŧerrıa ja ŀǝ. Y øíŧ łaj aíxı joïŧa./
Øíŧ đøızaň y nojuŀaň dı mohir.
[œiθ ɯ ɛti]
[zä ɔru œiθ äi ɮäj äihäŋ kɛtsä nɔziäɮäŋ ɛty ɯŋäŋ ɔrrɔðiœ kähä jɛk pʌyɮäŋ ɔrrɔjiɛ gyzä pj̩ʷäw jʷɔhäŋ ɔrrɔgɔw vɔhɔ]
[œiθ muɛwäŋ fœ ɛtɔj diʌð jʷo gɛvj̩ʷɔ ðɯk ziäɮj̩ʷɔ xɔw̩p vɔh djä tunɯ ɛtävɛ]
[ɛti nomuɛwj̩ʷɔ œiθɯ djä ðœj̩zyɔ diʌð ɔyl gɛvɔj̩ ðɯk ziäɮoj̩ʷd ŋu vɔh xɔjʷi‿dɛi pywi ðɛpu jɔyθj̩ä zä jɔyθɛrrj̩ä jä ɬʌ ɯ œiθ ɮäj äihi jɔyθä]
[œiθ ðœj̩zäŋ ɯ nɔjuɬäŋ di mɔxir]

  •