Ahari (projekt): Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 14 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
{{sp}}'''Ahari''' - stricte aprioryczny conworld projektowany przez [[Użytkownik:Canis|Canisa]] w ramach [[Polskie Forum Językotwórców|Poslkiego Forum Językotwórców]], a w szczególności w ramach niniejszej Wiki. Na dzień 6 kwietnia 2020 istnieje jako projekt w najwcześniejszej fazie rozwoju, bez wiążących ustaleń. Jest kontynuacją szeregu bardzo udanych założeń innych projektów, takich jak Akasayon, Mavi (Draaksvuurt), Nirane (Aoma) czy szczególnie [[Tangia]] ([[Kyon]]), co pozwoliło prowadzącemu projekt krytycznie podejść do pracy nad poprzednim projektem, przenosząc udane koncepcje i eliminując błędy. Wśród zachowanych założeń jest silne wykorzystanie programu Space Engine, zainteresowanie wpływem odrębnego nocnego nieba na kreację kultury (mitologii, religii, języka, itd.), aprioryczność, antropocentryzm czy fauna i flora całego kenozoiku. Zrewidowane koncepcje zakładają mniejszą skalę a większą aktywność, scentralizowany model zarządzania projektem, przewaga koncentracji uwagi na projektowanie fikcyjnego świata nad projektowaniem języków sztucznych, wykorzystywanie modeli tabelarycznych czy matematycznych do symulacji czasu, gospodarki czy demografii, choćby akceptując margines błędu, filozofia odejścia "na krok, ale ważny krok" od realizmu wprowadzając elementy kompletnie fikcyjne, oraz bezwzględny porządek w artykułach na Wiki. Jednocześnie, jest to projekt nieco inny niż Kyon, mniej ambitny, w innych czasach, o nieco innych założeniach.  
+
{{Ahari intro}}
 +
[[Plik:Ahari.jpg|thumb|right|400px|Planeta Ahari z pierścieniami, widok z kosmosu.]]{{sp}}'''Ahari''' ([[język ayu|ay.]] ''αχαρι'' "nowy") - stricte aprioryczny conworld projektowany przez [[Użytkownik:Canis|Canisa]] w ramach [[Polskie Forum Językotwórców|Polskiego Forum Językotwórców]], a w szczególności w ramach niniejszej Wiki. Na dzień 6 kwietnia 2020 istnieje jako projekt w najwcześniejszej fazie rozwoju, bez wiążących ustaleń. Jest kontynuacją szeregu bardzo udanych założeń innych projektów, takich jak Akasayon, Mavi (Draaksvuurt), Nirane (Aoma) czy szczególnie [[Tangia]] ([[Kyon]]), co pozwoliło prowadzącemu projekt krytycznie podejść do pracy nad poprzednim projektem, przenosząc udane koncepcje i eliminując błędy. Wśród zachowanych założeń jest silne wykorzystanie programu Space Engine, zainteresowanie wpływem odrębnego nocnego nieba na kreację kultury (mitologii, religii, języka, itd.), aprioryczność, antropocentryzm czy fauna i flora całego kenozoiku. Zrewidowane koncepcje zakładają mniejszą skalę a większą aktywność, scentralizowany model zarządzania projektem, przewaga koncentracji uwagi na projektowanie fikcyjnego świata nad projektowaniem języków sztucznych, wykorzystywanie modeli tabelarycznych czy matematycznych do symulacji czasu, gospodarki czy demografii, choćby akceptując margines błędu, filozofia odejścia "na krok, ale ważny krok" od realizmu wprowadzając elementy kompletnie fikcyjne, oraz bezwzględny porządek w artykułach na Wiki. Jednocześnie, jest to projekt nieco inny niż Kyon, mniej ambitny, w innych czasach, o nieco innych założeniach.  
 +
 
 +
<center>[[Plik:Ahari_surface_map_edited.png|1000px]]</center>
  
 
=Informacje projektowe=
 
=Informacje projektowe=
 
Projekt wystartował w 2020 roku. Uczestników projektu nazywa się "graczami". Projekt kierowany jest według konkretnych założeń.
 
Projekt wystartował w 2020 roku. Uczestników projektu nazywa się "graczami". Projekt kierowany jest według konkretnych założeń.
 +
==Gracze==
 +
Jedynym graczem jest [[Użytkownik:Canis|Canis]].
 
==Założenia==
 
==Założenia==
 
{| class="wikitable" style="text-align:center;"
 
{| class="wikitable" style="text-align:center;"
Linia 84: Linia 89:
 
|Space Engine 0.9.9.0<br/>RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1
 
|Space Engine 0.9.9.0<br/>RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1
 
|Space Engine 0.9.7.3<br/>RS 8414-5-7-615-188-1 5
 
|Space Engine 0.9.7.3<br/>RS 8414-5-7-615-188-1 5
 +
|-
 +
!16
 +
!Poprawność licencyjna
 +
|Ściśle przestrzegana<br/><small>Grafiki WikiMedia Commons & Unsplash</small>
 +
|<small>Każdy autor na swoją odpowiedzialność</small>
 
|}
 
|}
 +
 +
==Konwencje Wiki==
 +
Artykuły związane z projektem Ahari muszą spełniać kilka norm.
 +
===Licencje grafik i encyklopedyczność artykułów===
 +
# Grafiki muszą mieć źródło i być dozwolone przez ich autorów do użycia ich na niniejszej Wiki.
 +
# Artykuły muszą być pisane stylem encyklopedycznym (bez blogpostingu, forumowych opowieści, formalnym językiem, itd.).
 +
===Linie czasu===
 +
{{Ahari linie czasu}}
  
 
==Poziomy cywilizacyjne==
 
==Poziomy cywilizacyjne==
{| class="wikitable"
+
{{Ahari poziomy cywilizacyjne}}
! width="80"|
+
 
! Porównanie
+
=Elementy fikcyjne=
! Przykładowa<br/>administracja
+
{{Główny artykuł|Elementy fikcyjne projektu Ahari}}
! Przykładowa<br/>wojskowość
+
Elementy fikcyjne projektu Ahari w skrócie są następujące:
! Poziom cywilizacyjny
+
# Cywilizacje pozaziemskie - co najmniej 4. Pierwsza (inżynier) wybudowała orbitalny system łagodzący klimat i zjawiska fizyczne na Ahari. Druga (farmer) przyniosła życie z innych miejsc. Trzecia (klucznik) zainstalowała bramy przez które do Ahari dostali się ludzie, z różnych czasów. Czwarta (tytan) jest nadnaturalna, obserwuje planetę, i chroni pewne swoje terytorium, na którym żyją ludzie.
! Opis
+
# Kompleksowy System Kontroli Klimatu - samonaprawiający się mechanizm orbitujący księżyc Ahari, którego głównym celem jest złagodzenie klimatu i sił pływowych Obrony. Pozostawione przez pierwszą cywilizację.
! Przykłady
+
# Bramy - przejścia do innych miejsc we Wszechświecie. Pozostawione przez trzecią cywilizację.
|-
+
# Chaoryty - kopalne minerały dające nadnaturalną moc przedmiotom i życiu.
! Poziom 0
+
# Ludzkość istnieje w formie neandertalczyka, istoty rozumnej i istoty eusocjalnej.
| Zwierzęta
 
| Różnie
 
| Zęby, pazury i jad
 
| Brak
 
| Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej
 
| Brak
 
|-
 
! Poziom 1
 
| Kultury prymitywne
 
| Struktura plemienna
 
| Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki
 
| Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin.
 
| Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne.
 
|
 
|-
 
! Poziom 2
 
| Prosta cywilizacja
 
| Struktura plemienna lub związki międzyplemienne
 
| Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła.
 
| Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka.
 
| Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem.
 
|
 
|-
 
! Poziom 3
 
| Cywilizacja
 
| Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele
 
| Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna.
 
| Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja.
 
| Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku.
 
|
 
|-  
 
! Poziom 4
 
| Wysoko rozwinięta cywilizacja
 
| Może się pojawić parlament
 
| Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece.
 
| Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg.
 
| Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku.
 
|
 
|-  
 
! Poziom 5
 
| Renesans
 
| Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja
 
| Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Petardy.
 
| Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania).
 
| Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku.
 
|
 
|-
 
! Poziom 6
 
| Epoka nauki
 
| Silny rozwój osiągnięć naukowych
 
| Broń palna jest rozpowszechniona. Broń biała w mniejszości. Wycofanie użycia pancerzy. Olbrzymi wzrost popularności artylerii. Zamki przechodzą w fortece.
 
| Świetny rozwój sztuki, głównie muzyki i malarstwa. Ceny książek gwałtownie spadają. Rozwój optyki. Przeskok w medycynie i anatomii.
 
| Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XVII-XVIII wieku.
 
|
 
|-
 
! Poziom 7
 
| Oświecenie/rewolucja przemysłowa
 
| Konstytucja, współczesne sądownictwo, kolej, parostatki
 
| Kartaczownica. Rewolwer. Okopy. Okręty z metalu. Pierwszy czołg.
 
| Znaczny rozwój ogólnej wiedzy, powstanie dziedzin psychologii, nowoczesna oświata, prawodawstwo, kluby, kino nieme, pierwszy samolot.
 
| Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XIX-początku XX wieku.
 
|
 
|}
 
  
==Porównanie Ahari do Kyonu==
+
=Porównanie Ahari do Kyonu=
 +
{{Główny artykuł|Tabele astronomiczne Ahari}}
 
{| class="wikitable" style="text-align:center;"
 
{| class="wikitable" style="text-align:center;"
 
!Parametr
 
!Parametr
Linia 247: Linia 203:
 
|77,8% N<sub>2</sub>; 20,9% O<sub>2</sub>; 0,93% Ar; 0,4% H<sub>2</sub>O
 
|77,8% N<sub>2</sub>; 20,9% O<sub>2</sub>; 0,93% Ar; 0,4% H<sub>2</sub>O
 
|}
 
|}
 
==Gracze==
 
Jedynym graczem jest [[Użytkownik:Canis|Canis]].
 
 
==Kalendarium==
 
==Kalendarium==
 
* '''5.04.2020:''' otwarcie projektu.
 
* '''5.04.2020:''' otwarcie projektu.
 +
 +
=Inspiracje=
 +
# Ahari Aoma jest inspirowana projektem Aoma, który został porzucony dawno temu.
 +
# Bramy zostały zainspirowane wieloma podobnymi pomysłami: magicznymi portalami, np. tymi z gry Starbound.
 +
# Chaoryty zostały zainspirowane przez adrę z Pillars of Eternity i czarny kamień (''black stone'') z Black Desert Online.
 +
# Tytani zostali zainspirowani przez Warframe.
 +
 +
[[Kategoria:Ahari|!]]

Aktualna wersja na dzień 23:24, 23 kwi 2020

A H A R I
Czytasz artykuł z serii Ahari.
O projekcie Świat · O projekcie · Linie epok · Poziomy cywilizacji · Ahari i Space Engine                  O unikatach Elementy fikcyjne · Kontrola Klimatu · Bramy · Chaoryt · Kaeryt
O świecie Astronomia · Układ planetarny · Topografia (Zbiór map · Zasoby · Tabela) O historii Historia globalna | A-P-S-R-N-Z-C-F
O biologii Biologia · Tytani · Antropologia · Tabele biologiczne O krajach Lista krajów
Planeta Ahari z pierścieniami, widok z kosmosu.

        Ahari (ay. αχαρι "nowy") - stricte aprioryczny conworld projektowany przez Canisa w ramach Polskiego Forum Językotwórców, a w szczególności w ramach niniejszej Wiki. Na dzień 6 kwietnia 2020 istnieje jako projekt w najwcześniejszej fazie rozwoju, bez wiążących ustaleń. Jest kontynuacją szeregu bardzo udanych założeń innych projektów, takich jak Akasayon, Mavi (Draaksvuurt), Nirane (Aoma) czy szczególnie Tangia (Kyon), co pozwoliło prowadzącemu projekt krytycznie podejść do pracy nad poprzednim projektem, przenosząc udane koncepcje i eliminując błędy. Wśród zachowanych założeń jest silne wykorzystanie programu Space Engine, zainteresowanie wpływem odrębnego nocnego nieba na kreację kultury (mitologii, religii, języka, itd.), aprioryczność, antropocentryzm czy fauna i flora całego kenozoiku. Zrewidowane koncepcje zakładają mniejszą skalę a większą aktywność, scentralizowany model zarządzania projektem, przewaga koncentracji uwagi na projektowanie fikcyjnego świata nad projektowaniem języków sztucznych, wykorzystywanie modeli tabelarycznych czy matematycznych do symulacji czasu, gospodarki czy demografii, choćby akceptując margines błędu, filozofia odejścia "na krok, ale ważny krok" od realizmu wprowadzając elementy kompletnie fikcyjne, oraz bezwzględny porządek w artykułach na Wiki. Jednocześnie, jest to projekt nieco inny niż Kyon, mniej ambitny, w innych czasach, o nieco innych założeniach.

Ahari surface map edited.png

Informacje projektowe

Projekt wystartował w 2020 roku. Uczestników projektu nazywa się "graczami". Projekt kierowany jest według konkretnych założeń.

Gracze

Jedynym graczem jest Canis.

Założenia

# Temat Założenie Ahari
Opis
Założenie Kyon
Opis
1 Wykorzystanie Space Engine
2 Wersja Space Engine 0.9.9.0 beta Steam 0.9.7.3 beta
3 Medium kanoniczne PFJ Wiki de facto PFJ Forum
4 Skala 2-3 graczy Do 12 graczy
5 Symulacje matematyczne Kluczowe Brak, z wyj.
Tangii
6 Model zarządzania
projektem
Scentralizowany,
hierarchiczny
Zdecentralizowany,
demokratyczny
7 Antropocentryzm
8 Pełen realizm
9 Aprioryczność
10 Rozkład uwagi 95% conworlding
5% conlanging
50%-65% conworlding
50%-35% conlanging
11 Pochodzenie życia panspermia panspermia
12 Maksymalny poziom
rozwoju
Ziemia rok 1914 Ziemia rok 1550
13 Przeciętny poziom
rozwoju
Ziemia rok 1880 Ziemia rok 900
14 Warstwowość Wielowarstwowy
przestrzeń i czas
Jednowarstwowy,
z centralnym rokiem,
tzw. wspólnym
z wyj. Tangii
15 Planeta bazowa Space Engine 0.9.9.0
RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1
Space Engine 0.9.7.3
RS 8414-5-7-615-188-1 5
16 Poprawność licencyjna Ściśle przestrzegana
Grafiki WikiMedia Commons & Unsplash
Każdy autor na swoją odpowiedzialność

Konwencje Wiki

Artykuły związane z projektem Ahari muszą spełniać kilka norm.

Licencje grafik i encyklopedyczność artykułów

  1. Grafiki muszą mieć źródło i być dozwolone przez ich autorów do użycia ich na niniejszej Wiki.
  2. Artykuły muszą być pisane stylem encyklopedycznym (bez blogpostingu, forumowych opowieści, formalnym językiem, itd.).

Linie czasu

KOD Nazwa Epoka Charakterystyka Porównanie do Ziemi Szczyt osiągnięć
(por. do Ziemi)
Sufiks artykułów
na Wiki
- Hadejska
- Ogólnohadejska Przed założeniem Kontroli Klimatu Ahari. Przed epoką tytanów. Hadeik N/D Brak
  A  
Archaiczna
Przed pojawieniem się ludzi na świecie. Przed epoką ludzi, czasy tytanów Brak takiego okresu. Brak Brak
  A1  
Archaiczna Pierwszej cywilizacji Wysoko rozwinięta cywilizacja zwana Cywilizacją 1 instaluje system Kontroli Klimatu wokół Ahari. Szuka obcego surowca, którego nie znajduje, i opuszcza świat. Prawdopodobnie zasiali pierwsze formy życia przy okazji prac, ale nie rozwinęło się ono znacznie. Stworzyło atmosferę tlenową. Przed epoką ludzi, czasy przedtytaniczne Brak A
  A2  
Archaiczna Drugiej cywilizacji Druga, nowa cywilizacja udoskonaliła system Kontroli Klimatu, zapewniła jej zasoby do autonomicznej regeneracji na miliardy lat, przyniosła własne formy życia do mórz i na lądy. Zapadli na chorobę, która wybiła większość z nich, w tym samym czasie ich macierzysty świat został zniszczony przez rozbłysk gamma. Cywilizacja 2 nie podniosła się już. Przed epoką ludzi, czasy przedtytaniczne Brak A
  A3  
Archaiczna Trzeciej cywilizacji Trzecia cywilizacja zajmująca się eksploracją kosmosu trafia na Ahari, fascynuje ją system Kontroli Klimatu. Uczą się jej tajników, co staje się tak docenianym darem wobec ich macierzystego świata, że postanawiają postawić na Ahari bramy do żyznych ziem na innych planetach. Sprowadzą oni pod koniec tej ery ludzi na Ahari i dają im swobodnie żyć i umierać. Zostawiają strażników zwanych Tytanami, którzy mają obserwować i się uczyć. Przed epoką ludzi, czasy tytaniczne Brak A
  P  
Prehistoryczna
Przed wynalezieniem pisma. Od pojawienia się człowieka w paleolicie po wynalezienie pisma. 2,5 mln - 5 tys. lat temu Pięściaki, włócznie, łuk, czółno, siekiera, krzemień, itd. P
  P1  
Prehistoryczna Paleolit Epoka zbieractwa-łowiectwa. 2,5 mln lat temu Pięściaki, włócznie P
  P2  
Prehistoryczna Mezolit Pierwsze rolnictwo, etap stopniowego przechodzenia z gospodarki łowiecko-zbierackiej do gospodarki farmerskiej. Udomowienie pierwszych zwierząt. Nowe narody, silniejsze związki plemienne, osady okresowe. Udomowienie psa. 40 tys. lat temu Siekiera, łuk, czółno, krzemień. Tkactwo. P
  P3  
Prehistoryczna Neolit Uprawa roli bardzo powszechna, uprawianie mirwu i innych zbóż, udomowienie kaburi, kota i innych zwierząt. 10 tys. lat temu Uprawianie dzikiej pszenicy (samopszy), jęczmienia, żyta, ryżu. Udomowienie kóz, owiec, potem kota, wielbłąda, krowy, wołu, świni, ptactwa grzebiącego. Kaeri wynajduje pismo i opuszcza etap prehistoryczny, wchodzi w etap starożytny. P
  S  
Starożytna
Przed wielkimi odkryciami. Różne epoki metali niższej populacji po wynalezieniu pisma i do upowszechnienia się: fortec, artylerii, druku, wielkich odkryć. Od Sumeru po Imperium Rzymskie Imperium Rzymskie S
  S1  
Starożytna Miedzi
(chalkolit)
Epoka kamienia wzbogacana coraz częściej o narzędzia wykonywane z miedzi. 5 tys. p.n.e. Uruk S
  S2  
Starożytna Brązu Epoka brązu, stopu miedzi z cyną w stos. 9:1. Sumer, Akad, Elam, Amoryci, Babilon Ur III S
  S3  
Starożytna Żelaza Narzędzia żelazne, wymagające wysokiej temperatury obróbki, szybko wypierające narzędzia kamienne, miedziane i z brązu Asyria, Hetyci, Egipt III Asyria S
  S4  
Starożytna Stali Fenicja. Starożytna Grecja, Rzym V wiek p.n.e. - V wiek n.e. Odpowiednik całej świeższej starożytności od czasów mieszanych kultur kamienia i metali po czasy żelaza i stali. Wprowadzenie machin wojennych, sieci dróg, bibliotek, itd. Rzym V wiek S
  R  
Średniowieczno-renesansowa
Przed epoką przemysłową. Różne epoki metali wyższej populacji po upowszechnieniu się fortec, artylerii, druku, pancerzy płytowych, wielkich odkryć, ale przed epoką przemysłową. Od średniowiecznej Normandii i Wikingów, przez krucjaty, Imperium Bizantyjskie, Wenecję, Florencję, renesansową Anglię Renesans włoski R
  R1  
Średniowieczno-renesansowa Wczesne średniowiecze Długie łuki, strzały ogniowe, ogromne świątynie, fajerwerki, lanca ogniowa. Rzym VI - VIII stulecie, Normandia, Anglia X wieku, pierwsi Słowianie, Mongołowie, ekspansja arabska, Turcy seldżuccy Imperium Bizantyjskie, dynastia Song R
  R2  
Średniowieczno-renesansowa Późne średniowiecze Okulary, armaty, kusze, pełne pancerze płytowe, miny lądowe, bomby, sprężyny Większość Europy XIII-XIV wieku Niemcy XIV wiek R
  R3  
Średniowieczno-renesansowa Renesans Arkebuz, karabin, ciężka kawaleria, druk, petardy, miny lądowe, sprężyna napędowa, astrolabium, księgowa reguła podwójnego zapisu, sekstans, teleskop Polska, Niemcy XV wiek Imperium Osmańskie, Florencja, Wenecja, Kastylia i odkrycie Ameryki R
  N  
Wczesnonowożytna
Wczesna globalizacja. Epoka globalizacji od wielkich imperiów kolonialnych, przez rewolucję przemysłową, aż do epoki rozwoju. Hiszpania, Anglia, Francja, Holandia XVIII i XIX wieku, wczesny XX wiek Pierwsza wojna światowa, Londyn 1914 N
  N1  
Wczesnonowożytna Oświecenia Galeon, zaawansowana siatka administracyjna, rewolucje, konstytucja, feminizm, komunizm, romantyzm Europa z jej koloniami w XVIII wieku Europa z jej koloniami w XIX wieku N
  N2  
Wczesnonowożytna Rewolucja przemysłowa Parostatki, czółenko szybkobieżne, ciężki przemysł, parowóz, rewolucja kolejowa, telegraf Europa z jej koloniami w XIX wieku Anglia 1888 N
  N3  
Wczesnonowożytna Rewolucja zbrojeniowa Czołg, sterowiec, aeroplan, kartaczownica, ciężka artyleria, broń chemiczna, automobil, kino nieme, fotografia Europa 1910 Europa 1914-1918 N
  Z  
Późnononowożytna
Epoka postępu. Świat XX wieku od upowszechnienia się lotnictwa, przez broń masowego rażenia, do powstania Internetu. Ziemia 1960 Ziemia 1990 Z
  Z1  
Późnonowożytna Epoka szalonego postępu Nowoczesna medycyna, znaczny rozwój astronomii, kino czarno-białe, rewolucje kulturowe, emancypacja kobiet, epoka skrajnych ideologii, siatka wywiadowcza, silny rozwój radia, masowa elektryfikacja Europa, USA lata 1920 Europa, USA lata 1935 Z
  Z2  
Późnonowożytna Epoka postwojenna Broń masowego rażenia. Broń rakietowa. Broń międzykontynentalna. Wczesne odrzutowce. Globalne unie i bloki. Pierwszy satelita. Czarno-biała telewizja. Europa, USA lata 1945 Europa, USA lata 1955 Z
  Z3  
Późnonowożytna Epoka wyścigu kosmicznego Satelity, nowsza optyka, upowszechnienie się odrzutowców, pierwsza robotyka i komputery, wzrost wydajności upraw i hodowli, broń masowego rażenia transportowana przez ICBM raczej niż przez bomby, człowiek w kosmosie Europa, USA lata 1962 Europa, USA lata 1975 Z
  Z4  
Późnonowożytna Epoka plastiku Plastik. Proste, ale upowszechnione komputery, pralki, maszyny do szycia, kolorowa telewizja, gigantyczny wzrost industrializacji, znaczny wzrost znaczenia paliw, odrzutowce naddźwiękowe, znaczny wzrost populacji, podróże międzykontynentalne, rewolucje ideologiczne, subkultury. Technologia stealth. Europa, USA lata 1982 Europa, USA lata 1990 Z
  C  
Cyfryzacji
Epoka cyfryzacji. Świat 1990 - 2020, od znacznego spadku cen pierwszych domowych komputerów, przez erę telefonów komórkowych, po erę smartfonów. Ziemia 1990 Ziemia 1920 C
  C1  
Cyfryzacji Epoka konsumenta elektroniki Prymitywne komputery wypierają maszyny do pisania. Osoby fizyczne zaczynają mieć dostęp do drukarek igłowych, telefony stacjonarne stają się programowalne. Cegłowe telefony komórkowe. Automaty gier wideo oraz pierwsze przenośne konsole do gier. Pierwsze połączenia między komputerami, zalążek Internetu. Lepsze samochody. Nawigacja GPS. Cybernetyka wojskowa. Zmywarka. Międzynarodowa stacja kosmiczna. Europa, USA lata 1990 Europa, USA lata 2004 C
  C2  
Cyfryzacji Epoka telefonów komórkowych Nanotechnologia. Epoka laptopów, GSM, upowszechniona i globalna telefonia komórkowa, SMS, znacznie wydajniejsze komputery, branża gier komputerowych, Internet na stałym łączu dla znacznej populacji, drukarki atramentowe i laserowe, cyfrowe aparaty fotograficzne, zaawansowana robotyka w rolnictwie i przemyśle, w wojskowości skomputeryzowana artyleria, broń antysatelitarna, broń EMP Ziemia 2008 Ziemia 2013 C
  C3  
Cyfryzacji Epoka smartfonów Szeroko rozpowszechniony Internet, w tym szybki Internet mobilny, smartfony wypierają telefony i przewyższają wydajnością wiele starszych komputerów, wysokiej jakości aparaty fotograficzne w telefonach, bardzo wysokiej jakości lustrzanki i aparaty kompaktowe, kamery, dominacja portali społecznościowych, globalizacja turystyczna i biznesowa, unifikacja społeczeństw wraz z radykalizacją i populizmem, wojny o ropę naftową, stagnacja w eksploracji kosmosu. Broń mikrofalowa. Broń laserowa. Railgun. Ziemia 2015 Ziemia 2020 C
  F  
Futurystyczna
Epoka przyszłości. Wszelka fantastyka dotycząca przyszłości, od lekkiej futurystyki po podboje galaktyk, spotkania z obcymi, i kroki po skali Kardaszewa. Różnie, cyberpunk i skala podboju układu słonecznego i Bram aharyjskich Kolonizacja innych światów dzięki Bramom aharyjskim aż po podboje galaktyk F
  F1  
Futurystyczna Pierwsze kroki w przyszłość Pierwsze implanty. Kolonie pozaplanetarne. Wydobycie minerałów z asteroidów. Badania boriaxys. Prymitywne roboty i AI. Konflikty między koloniami. Udoskonalenie i upowszechnienie broni mikrofalowej i typu railgun. Gra Crysis, serial The Expanse Film Interstellar F
  F2  
Futurystyczna Pełen cyberpunk Bionanotechnologia. Szeroko rozpowszechnione implanty. Protezy i różnego rodzaju techniczne ulepszenia budowy ciała, szczególnie optyki. Sieć mentalna na bazie cyfryzacji. Futurystyczne samochody i samoloty, Komiks Battle Angel Alita, gra Cyberpunk 2077, serial animowany Batman Przyszłości, serial Altered Carbon Gra PlanetSide 2 F
  F3  
Futurystyczna Epoka statków kosmicznych Warp 1. Technologia podróży nadświetlnej (taka czy inna). Znaczne przeskalowanie przemysłu, budowa okrętów i flot kosmicznych, siatka stacji kosmicznych, broń antyplanetarna. Seriale Star Trek, Filmy Star Wars Cywilizacja borg z serialu Star Trek F
  F+  
Futurystyczna Epoka nadludzka Wszelkie cywilizacje wchodzące zasięg stopni skali Kardaszewa, od I do III i wszelkich możliwych powyżej. Cywilizacja Q z serialu Star Trek F

Poziomy cywilizacyjne

Porównanie Przykładowa
administracja
Przykładowa
wojskowość
Poziom cywilizacyjny Opis Przykłady
  0  
Zwierzęta Różnie Zęby, pazury i jad Brak Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej Brak
  1  
Kultury prymitywne Struktura plemienna Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne. Kaeri P, Ouran P, Helai P, Misava P
  2  
Prosta cywilizacja Struktura plemienna lub związki międzyplemienne Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem.
  3  
Cywilizacja Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku.
  4  
Wysoko rozwinięta cywilizacja Może się pojawić parlament Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku.
  5  
Renesans Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Petardy. Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku.
  6  
Epoka nauki Silny rozwój osiągnięć naukowych Broń palna jest rozpowszechniona. Broń biała w mniejszości. Wycofanie użycia pancerzy. Olbrzymi wzrost popularności artylerii. Zamki przechodzą w fortece. Świetny rozwój sztuki, głównie muzyki i malarstwa. Ceny książek gwałtownie spadają. Rozwój optyki. Przeskok w medycynie i anatomii. Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XVII-XVIII wieku.
  7  
Oświecenie/rewolucja przemysłowa Konstytucja, współczesne sądownictwo, kolej, parostatki Kartaczownica. Rewolwer. Okopy. Okręty z metalu. Pierwszy czołg. Znaczny rozwój ogólnej wiedzy, powstanie dziedzin psychologii, nowoczesna oświata, prawodawstwo, kluby, kino nieme, pierwszy samolot. Telegraf. Radio. Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XIX-początku XX wieku.
  8  
Druga wojna światowa Radar. Powszechna prasa. Kino. Drednoty. Odrzutowce. Karabiny maszynowe. Czołgi lekkie/średnie/ciężkie. Epoka masowych ideologii, rozwoju nauki i technologii, skoncentrowana na militariach. Cywilizacja porównywalna do poziomu mocarstw 1944.
  9  
Zimna wojna Telewizja. Telewizja kolorowa. Powszechna fotografia analogiczna. Mass media. Korporacjonizm. Komunizm. Komputeryzacja korporacji. Broń atomowa. Broń MIRV i napędy ICBM. Lotnictwo naddźwiękowe. Wczesne czołgi podstawowe. Epoka podboju kosmosu. Cywilizacja porównywalna do poziomu mocarstw 1990.
  10  
Epoka cyfryzacji Traktaty pokojowe. Nowoczesna medycyna. Powszechny Internet, komputery, telefonia. Precyzyjne systemy MIRV/ICBM. Bombowce stealth. Zaawansowana siatka satelitarna. Hakerstwo. Epoka cyfryzacji. Cywilizacja porównywalna do poziomu państw w 2020.
  11  
Cyberpunk Integracja ludzi z układami elektronicznymi. Sieci neuronowe podłączone do Internetu. Pojazdy lewitujące. Inteligentne domy. Wysoko rozwinięta robotyka. Eksperymenty na kodzie genetycznym człowieka. Pierwsze państwa pozaaharyjskie dzięki rakietom. Epoka cyberpunkowa z dużą dawką fikcyjnych technologii. Cywilizacja porównywalna do opisywanych w utworach Battle Angel Alita, Matrix, Altered Carbon.
  12  
Pełna futurystyka Podróże międzygwiezdne. Statki kosmiczne. Wojenne okręty kosmiczne, portale międzywymiarowe, kontrola bram aharyjskich. Poziom tytanów. Wysoko rozwinięta epoka przyszłości. Cywilizacja porównywalna do opisywanych w różnych utworach sci-fi.

Elementy fikcyjne

Lupa2.gif
Główny artykuł: Elementy fikcyjne projektu Ahari

Elementy fikcyjne projektu Ahari w skrócie są następujące:

  1. Cywilizacje pozaziemskie - co najmniej 4. Pierwsza (inżynier) wybudowała orbitalny system łagodzący klimat i zjawiska fizyczne na Ahari. Druga (farmer) przyniosła życie z innych miejsc. Trzecia (klucznik) zainstalowała bramy przez które do Ahari dostali się ludzie, z różnych czasów. Czwarta (tytan) jest nadnaturalna, obserwuje planetę, i chroni pewne swoje terytorium, na którym żyją ludzie.
  2. Kompleksowy System Kontroli Klimatu - samonaprawiający się mechanizm orbitujący księżyc Ahari, którego głównym celem jest złagodzenie klimatu i sił pływowych Obrony. Pozostawione przez pierwszą cywilizację.
  3. Bramy - przejścia do innych miejsc we Wszechświecie. Pozostawione przez trzecią cywilizację.
  4. Chaoryty - kopalne minerały dające nadnaturalną moc przedmiotom i życiu.
  5. Ludzkość istnieje w formie neandertalczyka, istoty rozumnej i istoty eusocjalnej.

Porównanie Ahari do Kyonu

Lupa2.gif
Główny artykuł: Tabele astronomiczne Ahari
Parametr Ahari Kyon
Charakterystyka Księżyc orbitujący
gazowego olbrzyma
Pełnoprawna planeta
Księżyce 0 1 + 2 karłowate
Galaktyka NGC 2207 Scl dSph
Obrót synchroniczny 1:1 Brak
Mimośród orbity 0,00006 0,005
Okres orbity planetarny: 24h 57m 23s 51s
solarny: 237,455 dni ziemskich
solarny: 136,350 dni ziemskich
Okres obrotu 24h 57m 23s
(1:1)
42h 30m 43s
Nachylenie osi 0°16'32.69" 31°18'54".36
Masa 0,30246 MT 0,19838 MT 1,000 MT
Średnica 8305,30 km (0,65181 DT) 7524,940 km (0,5899 DT) 1,000 DT
Spłaszczenie 0,0027902 0,001045629
Grawitacja na równiku 6,9639 m/s2 / 0,71012 g 5,5866 m/s2 / 0,56948 g 1 g
Pierścienie Bardzo silne Brak
Ruchy tektoniczne Brak Bardzo silne
Wulkanizm Bardzo potężny
źródło: tarcie pływowe
Umiarkowany, ziemski
Siły pływowe Olbrzymie Większe od ziemskich
Średnia temperatura 7,8439°C + ef. szkl. 20,535°C = 28,38 °C 11,57°C Ziemska
Struktura planety 56,6% płaszcz krzemowy
43,4% żelazne jądro
68% płaszcz krzemowy
32% żelazne jądro
Magnetosfera Potężna Silna
Skład atmosfery 56,7% O2; 25,9% H2O; 16,1% N2; 1,06% SO2 77,8% N2; 20,9% O2; 0,93% Ar; 0,4% H2O

Kalendarium

  • 5.04.2020: otwarcie projektu.

Inspiracje

  1. Ahari Aoma jest inspirowana projektem Aoma, który został porzucony dawno temu.
  2. Bramy zostały zainspirowane wieloma podobnymi pomysłami: magicznymi portalami, np. tymi z gry Starbound.
  3. Chaoryty zostały zainspirowane przez adrę z Pillars of Eternity i czarny kamień (black stone) z Black Desert Online.
  4. Tytani zostali zainspirowani przez Warframe.