Ahari (projekt)
Ahari (ay. αχαρι "nowy") - stricte aprioryczny conworld projektowany przez Canisa w ramach Poslkiego Forum Językotwórców, a w szczególności w ramach niniejszej Wiki. Na dzień 6 kwietnia 2020 istnieje jako projekt w najwcześniejszej fazie rozwoju, bez wiążących ustaleń. Jest kontynuacją szeregu bardzo udanych założeń innych projektów, takich jak Akasayon, Mavi (Draaksvuurt), Nirane (Aoma) czy szczególnie Tangia (Kyon), co pozwoliło prowadzącemu projekt krytycznie podejść do pracy nad poprzednim projektem, przenosząc udane koncepcje i eliminując błędy. Wśród zachowanych założeń jest silne wykorzystanie programu Space Engine, zainteresowanie wpływem odrębnego nocnego nieba na kreację kultury (mitologii, religii, języka, itd.), aprioryczność, antropocentryzm czy fauna i flora całego kenozoiku. Zrewidowane koncepcje zakładają mniejszą skalę a większą aktywność, scentralizowany model zarządzania projektem, przewaga koncentracji uwagi na projektowanie fikcyjnego świata nad projektowaniem języków sztucznych, wykorzystywanie modeli tabelarycznych czy matematycznych do symulacji czasu, gospodarki czy demografii, choćby akceptując margines błędu, filozofia odejścia "na krok, ale ważny krok" od realizmu wprowadzając elementy kompletnie fikcyjne, oraz bezwzględny porządek w artykułach na Wiki. Jednocześnie, jest to projekt nieco inny niż Kyon, mniej ambitny, w innych czasach, o nieco innych założeniach.
Informacje projektowe
Projekt wystartował w 2020 roku. Uczestników projektu nazywa się "graczami". Projekt kierowany jest według konkretnych założeń.
Założenia
# | Temat | Założenie Ahari Opis |
Założenie Kyon Opis |
---|---|---|---|
1 | Wykorzystanie Space Engine | ✓ | ✓ |
2 | Wersja Space Engine | 0.9.9.0 beta Steam | 0.9.7.3 beta |
3 | Medium kanoniczne | PFJ Wiki | de facto PFJ Forum |
4 | Skala | 2-3 graczy | Do 12 graczy |
5 | Symulacje matematyczne | Kluczowe | Brak, z wyj. Tangii |
6 | Model zarządzania projektem |
Scentralizowany, hierarchiczny |
Zdecentralizowany, demokratyczny |
7 | Antropocentryzm | ✓ | ✓ |
8 | Pełen realizm | ✗ | ✓ |
9 | Aprioryczność | ✓ | ✓ |
10 | Rozkład uwagi | 95% conworlding 5% conlanging |
50%-65% conworlding 50%-35% conlanging |
11 | Pochodzenie życia | panspermia | panspermia |
12 | Maksymalny poziom rozwoju |
Ziemia rok 1914 | Ziemia rok 1550 |
13 | Przeciętny poziom rozwoju |
Ziemia rok 1880 | Ziemia rok 900 |
14 | Warstwowość | Wielowarstwowy przestrzeń i czas |
Jednowarstwowy, z centralnym rokiem, tzw. wspólnym z wyj. Tangii |
15 | Planeta bazowa | Space Engine 0.9.9.0 RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1 |
Space Engine 0.9.7.3 RS 8414-5-7-615-188-1 5 |
Poziomy cywilizacyjne
Porównanie | Przykładowa administracja |
Przykładowa wojskowość |
Poziom cywilizacyjny | Opis | Przykłady | |
---|---|---|---|---|---|---|
Poziom 0 | Zwierzęta | Różnie | Zęby, pazury i jad | Brak | Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej | Brak |
Poziom 1 | Kultury prymitywne | Struktura plemienna | Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki | Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. | Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne. | |
Poziom 2 | Prosta cywilizacja | Struktura plemienna lub związki międzyplemienne | Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. | Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. | Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem. | |
Poziom 3 | Cywilizacja | Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele | Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. | Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. | Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku. | |
Poziom 4 | Wysoko rozwinięta cywilizacja | Może się pojawić parlament | Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. | Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. | Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku. | |
Poziom 5 | Renesans | Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja | Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Petardy. | Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku. | |
Poziom 6 | Epoka nauki | Silny rozwój osiągnięć naukowych | Broń palna jest rozpowszechniona. Broń biała w mniejszości. Wycofanie użycia pancerzy. Olbrzymi wzrost popularności artylerii. Zamki przechodzą w fortece. | Świetny rozwój sztuki, głównie muzyki i malarstwa. Ceny książek gwałtownie spadają. Rozwój optyki. Przeskok w medycynie i anatomii. | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XVII-XVIII wieku. | |
Poziom 7 | Oświecenie/rewolucja przemysłowa | Konstytucja, współczesne sądownictwo, kolej, parostatki | Kartaczownica. Rewolwer. Okopy. Okręty z metalu. Pierwszy czołg. | Znaczny rozwój ogólnej wiedzy, powstanie dziedzin psychologii, nowoczesna oświata, prawodawstwo, kluby, kino nieme, pierwszy samolot. Telegraf. Radio. | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XIX-początku XX wieku. |
Porównanie Ahari do Kyonu
Parametr | Ahari | Kyon |
---|---|---|
Charakterystyka | Księżyc orbitujący gazowego olbrzyma |
Pełnoprawna planeta |
Księżyce | 0 | 1 + 2 karłowate |
Galaktyka | NGC 2207 | Scl dSph |
Obrót synchroniczny | 1:1 | Brak |
Mimośród orbity | 0,00006 | 0,005 |
Okres orbity | planetarny: 24h 57m 23s 51s solarny: 237,455 dni ziemskich |
solarny: 136,350 dni ziemskich |
Okres obrotu | 24h 57m 23s (1:1) |
42h 30m 43s |
Nachylenie osi | 0°16'32.69" | 31°18'54".36 |
Masa | 0,30246 MT | |
Średnica | 8305,30 km (0,65181 DT) | |
Spłaszczenie | 0,0027902 | 0,001045629 |
Grawitacja na równiku | 6,9639 m/s2 / 0,71012 g | |
Pierścienie | Bardzo silne | Brak |
Ruchy tektoniczne | Brak | Bardzo silne |
Wulkanizm | Bardzo potężny źródło: tarcie pływowe |
Umiarkowany, ziemski |
Siły pływowe | Olbrzymie | Większe od ziemskich |
Średnia temperatura | 7,8439°C + ef. szkl. 20,535°C = 28,38 °C | |
Struktura planety | 56,6% płaszcz krzemowy 43,4% żelazne jądro |
68% płaszcz krzemowy 32% żelazne jądro |
Magnetosfera | Potężna | Silna |
Skład atmosfery | 56,7% O2; 25,9% H2O; 16,1% N2; 1,06% SO2 | 77,8% N2; 20,9% O2; 0,93% Ar; 0,4% H2O |
Gracze
Jedynym graczem jest Canis.
Kalendarium
- 5.04.2020: otwarcie projektu.