Morze Płomieni: Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
Linia 10: Linia 10:
 
==Nazwa==
 
==Nazwa==
 
===Etymologia===
 
===Etymologia===
Ten solno-skalisty obszar nosi nazwę '''Morza Płomieni''' ([[Język ajdyniriański|ajd.]] ''Dhrāya Perzisis''), ponieważ warunki znajdujące się na jego dnie są skrajne nawet w porównaniu z otaczającym go obszarem, który i tak należy do jednych z najsurowszych regionów planety. Również inne popularne nazwy dosadnie oddają nieprzyjazne realia Morza Płomieni. '''Quananaryan''' tłumaczyć można jako "Siewca Śmierci" lub "Posiadacz Śmierci", nie tylko dlatego, że obszar ten jest jałowy i martwy. Wiatry znad Wielkiej Pustyni wywiewają także okresowo pewne ilości soli z dna basenu, tworząc ostre i toksyczne wiatry, stanowiące znaczne zagrożenie na terenach położonych nad brzegami Morza Płomieni. W związku z tym basen Morza Płomieni często łączony był z mitologią i wierzeniami okolicznych ludów, szczególnie zaś z siłami złymi lub szkodliwymi. W tym właśnie duchu w ajdyniriańskim kontekście religijno-kulturowym wytworzyła się nazwa '''Ŝur̄anvąd''', oznaczająca "krainę opanowaną przez demony/złych bogów". W wielu podaniach i tekstach religijnych Morze Płomieni utożsamiane jest z miejscem ukrycia się boga [[Arysz|Arysza]], głównego antagonisty [[Mitologia ajdyniriańska|mitologii ajdyniriańskiej]]. W zależności od tekstu, ma on spać na dnie Morza Płomieni razem z resztą służących mu demonów lub też czekać tam, liżąc swe rany i gromadząc rozproszonych popleczników. Tam właśnie przygotowuje się do swego powrotu, który rozpocząć ma [[Druga Wojna Bogów|Drugą Wojnę Bogów]]. 
+
Ten solno-skalisty obszar nosi nazwę '''Morza Płomieni''' ([[Język ajdyniriański|ajd.]] ''Dhrāya Perzisis''), ponieważ warunki znajdujące się na jego dnie są skrajne nawet w porównaniu z otaczającym go obszarem, który i tak należy do jednych z najsurowszych regionów planety. Również inne popularne nazwy dosadnie oddają nieprzyjazne realia Morza Płomieni. '''Quananaryan''' tłumaczyć można jako "Siewca Śmierci" lub "Posiadacz Śmierci", nie tylko dlatego, że obszar ten jest jałowy i martwy. Wiatry znad Wielkiej Pustyni wywiewają także okresowo pewne ilości soli z dna basenu, tworząc ostre i toksyczne wiatry, stanowiące znaczne zagrożenie na terenach położonych nad brzegami Morza Płomieni. W związku z tym basen Morza Płomieni często łączony był z mitologią i wierzeniami okolicznych ludów, szczególnie zaś z siłami złymi lub szkodliwymi. W tym właśnie duchu w ajdyniriańskim kontekście religijno-kulturowym wytworzyła się nazwa '''Ŝur̄anvąd''', oznaczająca "krainę opanowaną przez demony/złych bogów".  
 
==Nazwy w językach obcych==
 
==Nazwy w językach obcych==
 
{| class=wikitable border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" style="background: #f9f9f9; border: 1px #aaaaaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
 
{| class=wikitable border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" style="background: #f9f9f9; border: 1px #aaaaaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
Linia 53: Linia 53:
 
</gallery>
 
</gallery>
  
Można wyróżnić trzy główne regiony, lub też krainy, składające się na Morze Płomieni. Są to: '''Czerwone Ziemie''' ([[Język ajdyniriański|ajd.]] ''Kshaenęri Vaedjoraya''), będące najbardziej na północ wysuniętą część Morza; '''Wielka Depresja''' ([[Język ajdyniriański|ajd.]] ''Éxan Firyayesh''), będąca jego centralną a zarazem największą częścią; oraz '''Blizny Arysza'''<ref>Nazwa często skracana do formy ''Blizny''.</ref> ([[Język ajdyniriański|ajd.]] ''Xendrah Arhishaz''), będące najmniejszą częścią Morza Płomieni, położona na samym jego południowo-wschodnim skraju. Krainy te zauważalnie różnią się od siebie krajobrazem oraz panującymi w nich warunkami klimatycznymi.   
+
Można wyróżnić trzy główne regiony, lub też krainy, składające się na Morze Płomieni. Są to: '''Czerwone Ziemie''' ([[Język ajdyniriański|ajd.]] ''Kshaenęri Vaedjoraya''), będące najbardziej na północ wysuniętą część Morza; '''Wielka Depresja''' ([[Język ajdyniriański|ajd.]] ''Éxan Firyayesh''), będąca jego centralną a zarazem największą częścią; oraz '''Blizny Arysza'''<ref>Nazwa często skracana do formy ''Blizny''.</ref> ([[Język ajdyniriański|ajd.]] ''Xendrahas Arhishaz''), będące najmniejszą częścią Morza Płomieni, położona na samym jego południowo-wschodnim skraju. Krainy te zauważalnie różnią się od siebie krajobrazem oraz panującymi w nich warunkami klimatycznymi.   
 
====Czerwone Ziemie====
 
====Czerwone Ziemie====
 
====Wielka Depresja====
 
====Wielka Depresja====
Linia 59: Linia 59:
  
 
===Fauna i flora===
 
===Fauna i flora===
 +
 +
==Znaczenie religijno-mitologiczne==
 +
W wielu ajdyniriańskich podaniach i tekstach religijnych Morze Płomieni utożsamiane jest z miejscem ukrycia się boga [[Arysz|Arysza]], głównego antagonisty [[Mitologia ajdyniriańska|mitologii ajdyniriańskiej]]. W zależności od tekstu, ma on spać na dnie Morza Płomieni razem z resztą służących mu demonów lub też czekać tam, liżąc swe rany i gromadząc rozproszonych popleczników. Tam właśnie przygotowuje się do swego powrotu, który rozpocząć ma [[Druga Wojna Bogów|Drugą Wojnę Bogów]]. 
  
 
=Morze Płomieni jako projekt=
 
=Morze Płomieni jako projekt=

Wersja z 20:15, 25 lut 2021

Morze Płomieni
Vinicius-henrique-photography-A7GwggrhXm4-unsplash.jpg
Widok środkową część Morza Płomieni

MPłomien.png
Morze Płomieni na mapie Kyonu
Język {{{Język}}}
Lokalizacja Pustynia Południowa
Krainy Czerwone Ziemie, Wielka Depresja, Blizny Arysza
Państwa brak[1]
Największe miasta {{{Miasta}}}
Narody {{{Narody}}}

Morze Płomieni (ajd. Dhrāya Perzisis [dʰra:'ja pɛrzi'sis], alternatywnie znane także jako Quananaryan [kʷanana'rjan] oraz Ŝur̄anvąd [ɬur:an'vãd]) — region Wielkiej Pustyni Południowej, znajdujący się na południe od regionu Ajdyniriany oraz tamtejszych Pustkowi Południa. Jest to całkowicie wyschnięty basen morski pochodzenia tektonicznego, a zarazem największa depresja na świecie. Wytworzył się na granicy dwóch rozchodzących się płyt tektonicznych, co stanowi jednocześnie dowód na rozpadanie się pangei. Region ten dorównuje lub przekracza swym rozmiarem średniej wielkości państwom kyońskim, osiągając aż XXX, a jego głębokość może sięgać aż 5 kilometrów poniżej planetarnego poziomu morza.

Nazwa

Etymologia

Ten solno-skalisty obszar nosi nazwę Morza Płomieni (ajd. Dhrāya Perzisis), ponieważ warunki znajdujące się na jego dnie są skrajne nawet w porównaniu z otaczającym go obszarem, który i tak należy do jednych z najsurowszych regionów planety. Również inne popularne nazwy dosadnie oddają nieprzyjazne realia Morza Płomieni. Quananaryan tłumaczyć można jako "Siewca Śmierci" lub "Posiadacz Śmierci", nie tylko dlatego, że obszar ten jest jałowy i martwy. Wiatry znad Wielkiej Pustyni wywiewają także okresowo pewne ilości soli z dna basenu, tworząc ostre i toksyczne wiatry, stanowiące znaczne zagrożenie na terenach położonych nad brzegami Morza Płomieni. W związku z tym basen Morza Płomieni często łączony był z mitologią i wierzeniami okolicznych ludów, szczególnie zaś z siłami złymi lub szkodliwymi. W tym właśnie duchu w ajdyniriańskim kontekście religijno-kulturowym wytworzyła się nazwa Ŝur̄anvąd, oznaczająca "krainę opanowaną przez demony/złych bogów".

Nazwy w językach obcych

język nazwa regionu
języki ziemskie
polski Morze Płomieni
angielski Sea of Flames
języki kyońskie
adezaski X
/X/
ajdyniriański Dhrāya Perzisis, Quananaryan, Ŝur̄anvąd
/dʰra:'ja pɛrzi'sis/, /kʷanana'rjan/, /ɬur:an'vãd/
ayu X
/X/
rykadański X
/X/
sechtoński X
/X/

Kynografia i dane przyrodnicze

Warunki klimatyczne

Na obszarze Morza Płomieni panują skrajnie nieprzyjazne warunki klimatyczne. Na obszarze centralnym, a więc na pustyni o głębokości 5 km p.p.m. parcie atmosferyczne kolumny powietrza wynosi około 1770 hPa, znacznie zwiększając ryzyko przegrzania. Z uwagi na to oraz inne efekty, skrajnie wysoką temperaturę oraz słone dno, basen Morza Płomieni jest biologicznie całkowicie jałowy, z wyjątkiem nielicznych mikroorganizmów ekstremofilnych. Jedyne okazy fauny i flory zamieszkują pogranicze Czerwonych Ziem, na północy Morza Płomieni. Gdyby doszło do zalania Morza Płomieni wodą oceaniczną, globalny poziom morza mógłby się znacznie obniżyć, a ciśnienie atmosferyczne w pozostałych częściach świata wyraźnie podnieść. Miejsce to byłoby bogate w surowce i ciekawostki naukowe.

Regiony

Można wyróżnić trzy główne regiony, lub też krainy, składające się na Morze Płomieni. Są to: Czerwone Ziemie (ajd. Kshaenęri Vaedjoraya), będące najbardziej na północ wysuniętą część Morza; Wielka Depresja (ajd. Éxan Firyayesh), będąca jego centralną a zarazem największą częścią; oraz Blizny Arysza[2] (ajd. Xendrahas Arhishaz), będące najmniejszą częścią Morza Płomieni, położona na samym jego południowo-wschodnim skraju. Krainy te zauważalnie różnią się od siebie krajobrazem oraz panującymi w nich warunkami klimatycznymi.

Czerwone Ziemie

Wielka Depresja

Blizny Arysza

Fauna i flora

Znaczenie religijno-mitologiczne

W wielu ajdyniriańskich podaniach i tekstach religijnych Morze Płomieni utożsamiane jest z miejscem ukrycia się boga Arysza, głównego antagonisty mitologii ajdyniriańskiej. W zależności od tekstu, ma on spać na dnie Morza Płomieni razem z resztą służących mu demonów lub też czekać tam, liżąc swe rany i gromadząc rozproszonych popleczników. Tam właśnie przygotowuje się do swego powrotu, który rozpocząć ma Drugą Wojnę Bogów.

Morze Płomieni jako projekt

Morze Płomieni jest zainspirowane historią Morza Środziemnego, które w pewnym momencie zostało odcięte od Oceanu Atlantyckiego, w następstwie czego wyschło w dużej mierze lub całkowicie[3][4]. Obszar został zaproponowany późno (w październiku 2020) przez Canisa, przez co model klimatyczny Wielbłąd i Rekin nie uwzględnia tego obszaru. Ponieważ nie wpływa w żaden istotny sposób na kraje innych osób, decyzję odnośnie kanoniczności pomysłu pozostawiono Borlachowi odpowiedzialnemu za Ajdynir oraz szerzej, region Ajdyniriany. Ostatecznie oraz oficjalnie, Morze Płomieni zostało uznane za kanoniczne na przełomie 2020 oraz 2021.

Przypisy

  1. Morze Płomieni charakteryzuje się skrajnie nieprzyjaznym dla życia klimatem.
  2. Nazwa często skracana do formy Blizny.
  3. https://www.wikiwand.com/en/Zanclean_flood
  4. https://www.wikiwand.com/en/Messinian_salinity_crisis
Kyon.jpg
REGIONY
KYONU

Czytasz artykuł z serii
regiony Kyonu.
Środkowy Kyon Kyon Wschodni Pustynia Południowa Kanisja Kyon Północny Dewia Pustynia Północna Wszechocean Arktozja Sfeniscja
Ajdyniriana
Medengia
Góry i Przedgórze Dachu Świata
Harensuran
Todsmerszczyzna
Dahicja
Pas Życia
Morze Słone
Ilaruzja
Góry Żelazne
Dorzecze
Arewia
Góry Pochodzenia
Kiskuadia
Saszkuigodia
Rubania
Felża
Morze Płomieni
Rabirumubadin
Zagórze Harruńskie
Korytarz Talonbacki
Talonbat
Dazag Harim
Martwe Ziemie
Gydamana
Wyspy Tangijskie
Auria
Szur
Wielkie Góry Niebosiężne
Dzikie Ziemie
Tarfiy
Qabōr Māgdōr
Ajkulia
płw. Pinu
Biały Półksiężyc
Haukia
Wyspy Iriańskie
Region Miteński
Wyspy Północne
Wielka Dewia
Mała Dewia
Wyspy Zachodnie
Maria
Takta
Wyspa Dołgańska
Wyspy Południowe
Lelegia
Atirai
Ma'uri
Wyspa Nowocesarska
Aroman
Archipelag Murski
Archipelag Sałatański
Ocean Biały
Ocean Dewiański
Ocean Północny
Kyońskie Obszary Arktyczne Nuaria
Tsiqaxus

Inne pojęcia: Pierścień Życia Kyonu · Pas Życia