Pinu: Różnice pomiędzy wersjami
m |
|||
Linia 70: | Linia 70: | ||
=Kyonografia i dane przyrodnicze= | =Kyonografia i dane przyrodnicze= | ||
+ | Pinu jest stosunkowo płaskim półwyspem. Przewyższenia nie sięgają więcej niż 500 metrów, miejsca o wysokości 1000 metrów są niewielkie. Spływają z nich liczne rzeki, których wilgoć przynoszą wiatry oceaniczne przez cały rok. Cała wyspa jest porośnięta bardzo gęstym, deszczowym lasem równikowym. Istnieje kilka mniejszych wysp. Są tylko trzy miejsca, które można nazwać miasteczkami, wszystkie trzy są portami. | ||
+ | |||
+ | [[Plik:Pinu cities.png|700px]] | ||
==Klimat== | ==Klimat== | ||
+ | {{Główny artykuł|Wielbłąd i Rekin/Tangia i Pinu}} | ||
+ | Przyjęty model klimatyczny to model [[Wielbłąd i Rekin]]. Według niego, klimat Pinu jest generalnie deszczowy i ciepły przez cały rok. Podczas fazy rekina, wiatr jest zimą i podczas równonocy południowowschodni, wiejący z morza w stronę kontynentu. Opady są bardziej intensywne. Latem nad Pinu zawisa niestabilny wyż. Z jednej strony, są to suche i gorące masy powietrza, ale z drugiej strony silne promieniowanie słoneczne powoduje intensywne parowanie mórz i wieczorne burze, nieraz bardzo intensywne. | ||
=Demografia= | =Demografia= |
Wersja z 11:39, 24 paź 2020
- Artykuł w trakcie gruntownej przebudowy.
| ||||
Państwo Ludów Pinu | ||||
---|---|---|---|---|
Pinu Serik | ||||
ROK 8973 | ||||
Flaga Pinu |
Emblemat Pinu | |||
{{{jedna flaga}}} | ||||
Pinu na mapie świata | ||||
Polityka | ||||
Stolica | Komi | |||
Wielki wódz | Ablublu II Kapustonogi | |||
Ustrój | grupa wodzów | |||
Porządek prawny | prawo zwyczajowe, lokalne | |||
Ustawa zasadnicza | {{{ustawa zasadnicza}}} | |||
Zbiory praw | {{{zbiory praw}}} | |||
Język urzędowy: | brak | |||
Początek | {{{pojawienie}}} | |||
Koniec państwa | {{{koniec}}} | |||
Demografia | ||||
Ludność 8973 EK |
ok. 250 000 - 30 000 stolica Komi | |||
Narodowości | Pinusi | |||
Języki używane: | języki grupy pinu (grupa parafiletyczna) | |||
Średnia dł. życia | 60 lat | |||
Wiara | ||||
Religia państwowa | {{{religia państwowa}}} | |||
Religia dominująca | {{{religia dominująca}}} | |||
Typ religii | {{{typ religii}}} | |||
Siła wyższa lub panteon | {{{siła wyższa}}} | |||
Najważniejsze ośrodki kultu | {{{ośrodki kultu}}} | |||
Poziom wolności wyznania | {{{wolność wyznaniowa}}} | |||
Inne religie | {{{inne religie}}} | |||
Geografia i natura | ||||
Położenie na świecie | Kanisja | |||
Powierzchnia | 1 058 701 km² | |||
Stefy klimatyczne | wilgotny, tropikalny, dżungle | |||
Gospodarka | ||||
Kraje eksportu | Tangia, Secht, Buania | |||
Towary eksportowe | żywność, drewno, metale, | |||
Kraje importu | Tangia, Secht, Buania | |||
Towary importowe | broń, naczynia, materiały gotowe | |||
System monetarny | wymienny | |||
Waluta | muszle, kamienie szlachetne | |||
Kod waluty | n/d | |||
{{{motto}}} | ||||
Ewolucja | ||||
|
Pinu (wspólne słowo pinuskie: pinu), właściwie Kraj Ludów Pinu (pinu: Pinu Serik /'pinu se'rik/, n~e: Bw@e Ndwi /ʘʷe dʷi/, pilu: Pinu Serara /pi'nu se'rara/, gobe: Ugberatxa Peenu /ug͡be'raːtǃa 'pɛːnu/, miyami: Ōpīpi Pēnu /uː'piːpi 'peːnu/, tonema: Pin u Kap'upu /pin uka'p’upu/, 'usa͂: ?, kilkadziesiąt innych) - nadmorski kraj znajdujący się na półwyspie Pinu, który został założony w 8720 EK z mariażu Wielkiego Wodza Agalasraka IV Jednogłowego z plemienia Biały Ząb z Wielką Kapłanką Suchych Liści Migdalakiripupuni I Dwuręką z plemienia Tępe Włócznie, których połączone plemiona zdołały jako-tako zjednoczyć setki zamieszkujących gęste dżungle półwyspu półdzikich plemion i nie dać się przy okazji najechać ani Tangii, ani Sechtowi, ani Buanii. Założyli oni granice w porcie nadmorskim Komi i zdołali zmanipulować Cesarza Tangijskiego i jego Radę Państwa oraz Wielką Radę Konfederacji Sechtu do potraktowania dżungli Pinu jako przedłużenie obszaru buforowego Dzikich Ziem Kanisji i podpisania gwarancji niepodległości Pinu za cenę handlu o preferencyjnych cłach.
Symbolem narodowym jest owoc kiri. Symbolicznie regionowi przypisuje się dwukolorową, błękitno-zieloną flagę.
Nazwa kraju i używane języki
Kraj posiada jedno z największych zagęszczeń lingwistycznych na świecie. Używanych jest ponad dwieście różnych języków, z przeróżnych grup, często kompletnie niepowiązanych ze sobą. Często przeciętny język posiada nie więcej niż 30-50 użytkowników. Języki mieszają się ze sobą, ewoluują, i giną - to zjawisko zachodzi w kraju Pinu w bardzo dużym tempie. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
- Grupa mimska:
- Pinu,
- Pilu,
- Miyami,
- Grupa Plemienia Śmierci:
- Grupa Ugabe:
- Gobe,
- Debeb,
- Grupa tonemska:
- Tonema,
- Grupa 'usa͂:
- 'usa͂.
Słowo "Pinu" jest zapożyczeniem, które rozpowszechniło się w wielu językach. Ma oznaczać "las" i odróżniać plemiona od "ludów morza" (Tangijczycy) i "ludów kamieni" (Sechtończycy). Wiele języków nazywa się "językiem pinu", choć w opisach tylko jeden z grupy mimskiej jest określany tym mianem.
Polityka i administracja
Część ludów Pinu spotyka się na dożynkach, na które wysyłają swoich reprezentantów. Tam zazwyczaj wybierany jest Wielki Wódz, który posiada pewne przywileje, i jego obowiązkiem jest organizacja współpracy międzynarodowej. Pinu aktywnie handluje z Tangią, Sechtem i z Buanią. W 8973 EK, Wielkim Wodzem został Ablublu II Kapustonogi z plemienia Ognistych Czerwi.
Poza tym aspektem, administracja jest znikoma. Jedyne miasto, Komi, jest zamieszkane w 60% z obcokrajowców: Buańczyków, Tangijczyków i Sechtończyków, którzy mają tam prawo organizować swoje ambasady. Obsługują oni port, płacąc haracz Pinusom. Pozostałe plemiona udają się na targ w Komi, by zawieźć towary i uzyskać pewne towary, których akurat potrzebują, lub otrzymać pewne usługi, na przykład medyczne. W Pinu nie ma imponujących pałaców królów, powozów, rzadko korzysta się z koni. Nie istnieje instytucja podatkowa. Kraj nie posiada instytucjonalnych podziałów administracyjnych. Nie istnieją archiwa państwowe, nie istnieje regularna armia, w kraju nie ma policji. W Pinu nie ma sądów szczebla państwowego. Granice są naturalne, jedynie wschodnia część stanowi postawioną przez Buańczyków granicę. Granica ta nie jest uznawana przez Pinusów. Najeżdżają oni Buanię powodują straty w ludziach, mieniu i wywołując popłoch. Stan ten będzie trwał aż do 9654 EK, kiedy wybuchnie Trzecia Wojna o Saakę.
Północnozachodnia granica nie jest wyraźna. Ta wyznaczana na mapach dotyczy plemion zjednoczonych w roku 8720 EK przez mariaż Wielkiego Wodza Agalasraka IV Jednogłowego z plemienia Biały Ząb z Wielką Kapłanką Suchych Liści Migdalakiripupuni I Dwuręką z plemienia Tępe Włócznie. Wszystkie plemiona pinuskie są bardzo agresywne i, co prawda ziemie północnozachodnie stanowią kontinuum pinusko-buańskie, to nie zalicza się ich do Pinusów. Te ziemie, ciągnące się aż po Secht, w roku 8973 EK były całkowicie nie do skontrolowania przez żadne z lokalnych sił, i były nazywane Dzikimi Ziemiami.
Kyonografia i dane przyrodnicze
Pinu jest stosunkowo płaskim półwyspem. Przewyższenia nie sięgają więcej niż 500 metrów, miejsca o wysokości 1000 metrów są niewielkie. Spływają z nich liczne rzeki, których wilgoć przynoszą wiatry oceaniczne przez cały rok. Cała wyspa jest porośnięta bardzo gęstym, deszczowym lasem równikowym. Istnieje kilka mniejszych wysp. Są tylko trzy miejsca, które można nazwać miasteczkami, wszystkie trzy są portami.
Klimat
- Główny artykuł: Wielbłąd i Rekin/Tangia i Pinu
Przyjęty model klimatyczny to model Wielbłąd i Rekin. Według niego, klimat Pinu jest generalnie deszczowy i ciepły przez cały rok. Podczas fazy rekina, wiatr jest zimą i podczas równonocy południowowschodni, wiejący z morza w stronę kontynentu. Opady są bardziej intensywne. Latem nad Pinu zawisa niestabilny wyż. Z jednej strony, są to suche i gorące masy powietrza, ale z drugiej strony silne promieniowanie słoneczne powoduje intensywne parowanie mórz i wieczorne burze, nieraz bardzo intensywne.
Demografia
Gospodarka
Religia
Kultura
Relacje międzynarodowe
Ajdynir – Azenia – Ażerimowie – Âng Qo'or – Bolosja – Broci – Buania – Cesarstwo Poitów – Czerachowie – Dynastia Aralezejska – Dżaszir – Dżaugria – Emnaegnir – Erutia – Esmia – Giadur – Harenia – Harrun – Ilirion – Iszaria – Jalżpowie – Kadonia – Kauradowie – Kawelia – Kejren – Kǫl – Kuniecy – Lucja – Merawia – Mitenia – Mokucja – Monarchia Olsów (Olsenia – Surd – Rubania – Szyszenia) – Máktowie/Mugadir – Muria – Nuapaq – Nuaria – Państwo Neszów – Państwo Truskie – Pinu – Piri – Punyszowie – Raľuhhruş – Rikkadan – Sanżenia – Secht – Siedmiomieście¹ – Stojeziory – Sulimaq – Surandral – Północni Barbarzyńcy – Szur – Talonbat² – Tangia – Tarum – Taugrowie – Tjevangono – Unagurowie – Unia Lomarska – Wertynia – Wiraflycy – Wolne Księstwa – Zamb – Związek Bałaszasków – Związek Północny
¹ Siedmiomieście jest podmiotem prawa międzynarodowego równoważnym z państwami. ² Wszystkie miasta-państwa Talonbatu znajdują się de iure pod polityczną hegemonią miasta Tȝinur, jednak de facto każde z nich prowadzi niezależną politykę.