Projekt Kyon: Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 44 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Kyon.jpg|thumb|350px|right|''Kyon. Psia planeta. Wyrzucona na skraj galaktyki, z dala od innych gwiazd'']]{{sp}}'''Kyon''' (inne proponowane nazwy: ''Kynogea'', ''Kyngea'', ''Kynoge'') - stricte aprioryczny conworld tworzony wspólnie przez użytkowników [[Polskie Forum Językotwórców|Polskiego Forum Językowego]], umieszczony w świecie opartym na układzie planetarnym wygenerowanym przez symulator wszechświata Space Engine. Główna planeta orbituje wokół gwiazdy położnej na zupełnym skraju karłowatej, satelickiej galaktyki położonej w odległości około 1/4 - 1/5 drogi pomiędzy doskonale widoczną z góry Drogą Mleczną, a galaktyką Andromedy. Jednym z głównym założeń projektu jest symulacja wpływu bardzo specyficznego wyglądu nocnego nieba na tworzenie się legend miejscowych ludów.<br>
+
    '''''Ten artykuł opisuje projekt Kyon. Jeżeli chcesz poczytać o samej planecie, [[Planeta Kyon|przejdź do artykułu o planecie]].'''''
 +
{{Kyon Intro}}
 +
{{ProjektKyon}}
 +
{{sp}}'''Kyon''' (inne proponowane nazwy: ''Kynogea'', ''Kyngea'', ''Kynoge'') - stricte aprioryczny conworld tworzony wspólnie przez użytkowników [[Polskie Forum Językotwórców|Polskiego Forum Językowego]], umieszczony w świecie opartym na układzie planetarnym wygenerowanym przez symulator wszechświata Space Engine. Główna planeta orbituje wokół gwiazdy położnej na zupełnym skraju karłowatej, satelickiej galaktyki położonej w odległości około 1/4 - 1/5 drogi pomiędzy doskonale widoczną z góry Drogą Mleczną, a galaktyką Andromedy. Jednym z głównym założeń projektu jest symulacja wpływu bardzo specyficznego wyglądu nocnego nieba na tworzenie się legend miejscowych ludów.<br>
  
 
Projekt jest dowodzony przez [[Użytkownik:Henryk_Pruthenia|Henryka Pruthenię]], a założony był i pierwotnie dowodzony przez [[Użytkownik:Canis|Canisa]], od którego pseudonimu (łac. ''canis'' - pies) zaproponowano nazwę projektu (starogr. ''κύων''<ref>https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CF%8D%CF%89%CE%BD#Ancient_Greek</ref> - pies). Projekt jest prowadzony zgodnie z kilkoma zasadami. Jest aprioryczny - nie można opracowywać dla niego języków opartych na językach naturalnych (można za to na komputerach korzystać ze znanych systemów zapisu, np. z pisma chińskiego czy greki, z zastrzeżeniem, że dany lud ma własne pismo). Pod uwagę brani są tylko ludzie - żadnych elfów czy krasnali. Przeciętna cywilizacja znajduje się na poziomie rozwoju cywilizacyjnego około IX wieku na Ziemi. Szczyt rozwoju państwa (około 1% - 2% państw/ludów) może odpowiadać wczesnemu renesansowi ze szczyptą steampunku, gdzie maksymalnym osiągnięciem razy ludzkiej jest prymitywny silnik parowy<ref>Tak naprawdę prymitywne silniki parowe znane były już w starożytności.</ref>. Więcej uwagi należy poświęcić botanice niż zoologii. Dopuszczalne jest dublowanie fauny z Ziemi, z zastrzeżeniem, że głównie ma to być fauna plejstocenu (w tym tak zwana megafauna, tj. wielkie ssaki). Space Engine jest ważnym źródłem informacji, których nie trzeba wymyślać, a także map i zdjęć, ale do uczestników należy, czy należy pewne elementy traktować poważnie (zrezygnowano zupełnie z wygenerowanego układu rzek). Nazwy miejscowe są zapożyczane dla języka polskiego bezpośrednio z języka danego ludu.<br>  
 
Projekt jest dowodzony przez [[Użytkownik:Henryk_Pruthenia|Henryka Pruthenię]], a założony był i pierwotnie dowodzony przez [[Użytkownik:Canis|Canisa]], od którego pseudonimu (łac. ''canis'' - pies) zaproponowano nazwę projektu (starogr. ''κύων''<ref>https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CF%8D%CF%89%CE%BD#Ancient_Greek</ref> - pies). Projekt jest prowadzony zgodnie z kilkoma zasadami. Jest aprioryczny - nie można opracowywać dla niego języków opartych na językach naturalnych (można za to na komputerach korzystać ze znanych systemów zapisu, np. z pisma chińskiego czy greki, z zastrzeżeniem, że dany lud ma własne pismo). Pod uwagę brani są tylko ludzie - żadnych elfów czy krasnali. Przeciętna cywilizacja znajduje się na poziomie rozwoju cywilizacyjnego około IX wieku na Ziemi. Szczyt rozwoju państwa (około 1% - 2% państw/ludów) może odpowiadać wczesnemu renesansowi ze szczyptą steampunku, gdzie maksymalnym osiągnięciem razy ludzkiej jest prymitywny silnik parowy<ref>Tak naprawdę prymitywne silniki parowe znane były już w starożytności.</ref>. Więcej uwagi należy poświęcić botanice niż zoologii. Dopuszczalne jest dublowanie fauny z Ziemi, z zastrzeżeniem, że głównie ma to być fauna plejstocenu (w tym tak zwana megafauna, tj. wielkie ssaki). Space Engine jest ważnym źródłem informacji, których nie trzeba wymyślać, a także map i zdjęć, ale do uczestników należy, czy należy pewne elementy traktować poważnie (zrezygnowano zupełnie z wygenerowanego układu rzek). Nazwy miejscowe są zapożyczane dla języka polskiego bezpośrednio z języka danego ludu.<br>  
  
W lutym 2020 roku w projekcie brało udział jedenaście osób:
+
==Gracze==
 +
We lutym 2021 roku w projekcie brało udział sześć osób:
  
 
<div style="column-count:3;-moz-column-count:3;-webkit-column-count:3">
 
<div style="column-count:3;-moz-column-count:3;-webkit-column-count:3">
 
* [[Użytkownik:Canis|Canis]]
 
* [[Użytkownik:Canis|Canis]]
* [[Użytkownik:Henryk_Pruthenia|Henryk Pruthenia]]
 
 
* [[Użytkownik:Pluur|Pluur]]
 
* [[Użytkownik:Pluur|Pluur]]
 
* [[Użytkownik:Tqr|Todsmer]]
 
* [[Użytkownik:Tqr|Todsmer]]
* [[Użytkownik:ArturJD|ArturJD]]
 
 
* [[Użytkownik:Spiritus|Spiritus]]
 
* [[Użytkownik:Spiritus|Spiritus]]
* [[Użytkownik:Widsið‏‎|Widsið]]
 
 
* [[Użytkownik:Borlach|Borlach]]
 
* [[Użytkownik:Borlach|Borlach]]
 
* [[Użytkownik:F1req|F1req]]
 
* [[Użytkownik:F1req|F1req]]
* [[Użytkownik:Ulfurinn|Ulfurinn]]
 
* [[Użytkownik:Caraig|Caraig]]
 
 
</div>
 
</div>
<br>
 
*w projekcie pomagali/pomagają również [[Użytkownik:커래얟쓰|Vaylor]] i [[Użytkownik:Artaxes|Artaxes]], odpowiadający za stworzenie kilku conlangów używanych na Kyonie, przede wszystkim na terenie [[Ajdyniriana|Ajdyniriany]]. 
 
<br>
 
  
 +
W projekcie pomagali/pomagają również [[Użytkownik:커래얟쓰|Vaylor]] i [[Użytkownik:Artaxes|Artaxes]], odpowiadający za stworzenie kilku conlangów używanych na Kyonie, przede wszystkim na terenie [[Ajdyniriana|Ajdyniriany]].
 +
 +
===Nieaktywni===
 +
* [[Użytkownik:Widsið‏‎|Widsið]] - odpowiadał głównie za [[Siedmiomieście]].
 +
* [[Użytkownik:Henryk_Pruthenia|Henryk Pruthenia]] - odpowiadał za [[Państwo Neszów]] i całą rzeszę małych państewek.
 +
* [[Użytkownik:ArturJD|ArturJD]] - odpowiadał za Tjevangono.
 +
* [[Użytkownik:Ulfurinn|Ulfurinn]] - odpowiadał za [[Erutia|Erutię]] i [[Kaalpas]].
 +
* ɈʝĴ - odpowiadał za pomysł [[Cesarstwa Tiłoharyno]].
 +
* [[Użytkownik:Caraig|Caraig]] - odpowiadał za [[Mokucja|Mokucję]].
 +
 +
===Obszary zainteresowań===
 
<center>''Obszary zainteresowań poszczególnych graczy''<br/>
 
<center>''Obszary zainteresowań poszczególnych graczy''<br/>
[[Plik:Kyonlinie.png|800px]]
+
[[Plik:Kyonlinie.png|801px]]
 
</center>
 
</center>
  
 
==Świat - astronomia, topografia==
 
==Świat - astronomia, topografia==
 +
{{Główny artykuł|Astronomia Kyonu}}
 
Akcja conworldu toczy się na planecie, na której występuje życie oparte na wodzie - jak na Ziemi. Zarówno jednak planeta, jak i cała okolica kosmiczna są dość niestandardowe jak na fantastykę. Można tu opisać kilka poziomów, od galaktycznego po planetarny.
 
Akcja conworldu toczy się na planecie, na której występuje życie oparte na wodzie - jak na Ziemi. Zarówno jednak planeta, jak i cała okolica kosmiczna są dość niestandardowe jak na fantastykę. Można tu opisać kilka poziomów, od galaktycznego po planetarny.
===Położenie układu w galaktyce i wpływ na nocne niebo===
 
[[Plik:Zye69Zr.jpg|thumb|left|Wielki wir i gwiezdna strona nieba, oglądane podczas zaćmienia słońca]]Gwiazda centralna układu położona jest na skraju niewielkiej, prawie zupełnie kulistej galaktyki orbitującej w znacznej odległości Drogę Mleczną. Galaktyka ta, znaleziona przez program Space Engine, prawdopodobnie odpowiada rzeczywistej galaktyce Karła Rzeźbiarza<ref>https://pl.wikipedia.org/wiki/Karze%C5%82_Rze%C5%BAbiarza</ref>, odległej o 280 000 lat świetlnych od Ziemi. Z tej odległości, zarówno Droga Mleczna jak i oba obłoki Magellana są dość dobrze widoczne na nocnym niebie. Specjalne położenie gwiazdy centralnej, na skraju macierzystej galaktyki i z widokiem na Drogę Mleczną, sprawia, że nocne niebo ma dwa oblicza: gwiezdne - usiane ogromną ilością ciasno upakowanych gwiazd - i bezgwiezdne - gdzie gwiazdy są tylko pojedyncze, za to dobrze widoczne są dwa obłoki będące Obłokami Magellana i ogromny wir, będący Drogą Mleczną. Dokładny widok nocnego nieba zależy również od punktu patrzenia na planecie oraz od pory roku. W wielu miejscach widać na jednym skraju nieba morze gwiazd, a na drugim skraju wielki wir.
 
 
Pory roku i punkt na planecie istotnie wpływa na dokładny widok nocnego nieba. Symulator wykazał, że w niektórych miejscach (północ planety) przez wiele tygodni nocne niebo cechowało się zupełnym mrokiem. Fakt, że gwiazda centralna nie znajduje się kompletnie na skraju galaktyki, powoduje, że na bezgwiezdnej stronie nieba zawsze widać około 3 do 10 gwiazd (przy doskonałych warunkach). Na samo nocne niebo wpływa więcej czynników, między innymi tak zwany Snop Ognia (ogromny strumień materii wywiewanej z pierwszej planety układu przez słońce), który będzie opisany później. Na południowej części planety (państwo [[Tangia]]), gdy datę symulacji ustawiono na wczesny styczeń 2015, przez kilka tygodni strona bezgwiezdna w ogóle nie znikała z nieba - zachodziła tylko częściowo i obracała się wokół własnego środka, by potem częściowo wzejść.
 
  
 
===Układ planetarny===
 
===Układ planetarny===
{{Główny artykuł|Układ planetarny Kyonu}}
+
{{Kyon Astronomia Intro}}
Układ planetarny zawiera 12 planet, w tym pięć olbrzymów (gazowych i lodowych). Wiele z nich jest widocznych gołym okiem, dotyczy to również niektórych ich księżyców. Sam Kyon posiada trzy ksieżyce, jeden duży, i dwa małe, prawdopodobnie przechwycone asteroidy. Pierwsza planeta, bardzo blisko słońca, jest źródłem Snopa Ognia, wspomnianego wcześniej.
 
 
 
===Planeta===
 
 
Akcja toczy się na piątej planecie, którą można nazwać Kyon, znajdującej się w sferze życia. Większą część globu zajmują oceany. De facto planeta posiada dwa kontynenty, z czego jeden jest superkontynentem, a drugi można uznać za dużą wyspę. Nachylenie osi planety wynosi aż 31°18'54".36, przez co obraca się ona niejako po skosie. Dzień jest dużo dłuższy od ziemskiego (1,813 dnia = ok. 44h), a rok dużo krótszy (136,35 dni ziemskich). Dni trwają dłużej, ale pory roku zmieniają się dużo szybciej. Ze względu na nachylenie osi obrotu, nawet na równiku zdarza się wyraźny podział na pory roku. <br/>
 
Akcja toczy się na piątej planecie, którą można nazwać Kyon, znajdującej się w sferze życia. Większą część globu zajmują oceany. De facto planeta posiada dwa kontynenty, z czego jeden jest superkontynentem, a drugi można uznać za dużą wyspę. Nachylenie osi planety wynosi aż 31°18'54".36, przez co obraca się ona niejako po skosie. Dzień jest dużo dłuższy od ziemskiego (1,813 dnia = ok. 44h), a rok dużo krótszy (136,35 dni ziemskich). Dni trwają dłużej, ale pory roku zmieniają się dużo szybciej. Ze względu na nachylenie osi obrotu, nawet na równiku zdarza się wyraźny podział na pory roku. <br/>
 
<center>[[Plik:Kyon_linie.png|600px|center]]<br/><small>''Równik i równoleżniki 30° i 60°''</small></center><br/>
 
<center>[[Plik:Kyon_linie.png|600px|center]]<br/><small>''Równik i równoleżniki 30° i 60°''</small></center><br/>
  
 
Kyon posiada magnetosferę (dowodzą tego zorze polarne). Lokalnie występuje wulkanizm (wyspa wulkaniczna znajduje się na środku oceanu, półkula południowa). Łańcuchy górskie dowodzą istnienia także płyt tektonicznych, a wraz z nimi, trzęsień ziemi. Prawdopodobnie samych płyt tektonicznych jest więcej, a i siła ścierania się jest z jakiegoś powodu większa (dużo bardzo wysokich gór), być może wynika to z grawitacji rzędu 0,57g według symulatora (mniejszy ciężar gór = łatwiej je wznieść).
 
Kyon posiada magnetosferę (dowodzą tego zorze polarne). Lokalnie występuje wulkanizm (wyspa wulkaniczna znajduje się na środku oceanu, półkula południowa). Łańcuchy górskie dowodzą istnienia także płyt tektonicznych, a wraz z nimi, trzęsień ziemi. Prawdopodobnie samych płyt tektonicznych jest więcej, a i siła ścierania się jest z jakiegoś powodu większa (dużo bardzo wysokich gór), być może wynika to z grawitacji rzędu 0,57g według symulatora (mniejszy ciężar gór = łatwiej je wznieść).
 +
 +
Posiada trzy księżyce. [[Lykaon]] jest duży i krąży bardzo blisko Kyonu. Dwa pozostałe to małe asteroidy, krążące w znacznie większej odległości.
 +
 +
<gallery mode="packed" heights=500px>
 +
Plik:Scr00233.jpg
 +
</gallery>
  
 
=== Geografia ===
 
=== Geografia ===
Linia 98: Linia 105:
  
 
== Kalendarz ==
 
== Kalendarz ==
Rokiem wyjściowym dla Kyonu rok '''8973.1'''. Opisywany na wikipedii stan państw, czy ich historia, dotyczą okresu do tego roku.  
+
{{Główny artykuł|Nazewnictwo chronologiczne Kyonu}}
 
+
Rokiem wyjściowym dla Kyonu rok '''8973.1'''. Opisywany na niniejszej wiki stan państw, czy ich historia, dotyczą okresu do tego roku, o ile nie określono inaczej. Pierwszym dniem roku jest dzień Przesilenia Zimowego. Aktualna data to 8973. Lata zliczane są od daty założenia I [[Siedmiomieście|Cesarstwa Qin]]. Nie podaje się miesięcy, jedynie tylko dzień roku. Np. 1244.64 - czyli 64-ty dzień roku 1244-ego. Ze względu na różnice w czasie obiegu Ziemi wokół Słońca i własnej osi i w czasie obiegu Kyonu wokół swojego Słońca i własnej osi kalendarz Kyonu różni się w dużym stopniu od kalendarza ziemskiego. Liczba dni w kyońskim kalendarzu w lata zwykłe liczy sobie '''75 dni''', za wyjątkiem lat przestępnych. W lata przestępne liczba dni może wahać się od 76 do nawet 78.  
Pierwszym dniem roku jest dzień Przesilenia Zimowego. Aktualna data to 8973. Lata zliczane są od daty założenia I Cesarstwa Qin. Nie podaje się miesięcy, jedynie tylko dzień roku. Np. 1244.64 - czyli 64-ty dzień roku 1244-ego.  
 
 
 
Ze względu na różnice w czasie obiegu Ziemi wokół Słońca i własnej osi i w czasie obiegu Kyonu wokół swojego Słońca i własnej osi kalendarz Kyonu różni się w dużym stopniu od kalendarza ziemskiego. Liczba dni w kyońskim kalendarzu w lata zwykłe liczy sobie '''75 dni''', za wyjątkiem lat przestępnych. W lata przestępne liczba dni może wahać się od 76 do nawet 78.  
 
  
 
=== Porównanie z Ziemią ===
 
=== Porównanie z Ziemią ===
Linia 194: Linia 198:
 
[[Plik:Kyon.png|thumbnail|500px|Mapa polityczna Kyonu]]
 
[[Plik:Kyon.png|thumbnail|500px|Mapa polityczna Kyonu]]
 
Uproszczona lista państw (w nawiasie kwadratowym przed nazwą podano najwyższy spotykany w kraju poziom rozwoju cywilizacyjnego):
 
Uproszczona lista państw (w nawiasie kwadratowym przed nazwą podano najwyższy spotykany w kraju poziom rozwoju cywilizacyjnego):
* [[Użytkownik:Canis|Canis]]:
+
* [[Użytkownik:Canis|Canis]]
** [5] [[Tangia]], Państwo i Związek Tangijski (Τηλεα τα ι Ινγιομευρατοα υ Τανγυα ''Teilea ta i Iniomeuratoa i Tangua'')
+
** [5] [[Tangia]], Państwo Tangia (Τηλεα υ Τανγυα ''Teilea i Tangua'')
* [[Użytkownik:Henryk_Pruthenia|Henryk Pruthenia]]:
+
** [3] [[Nuaria]] (''Ινυϝάρνα  Αμαξύς'' [inu'warna ama'ksus])
 +
** [3] [[Pinu]], Państwo Ludzi Pinu (''Pinu Serik'')
 +
* [[Użytkownik:Henryk_Pruthenia|Henryk Pruthenia]]
 
** [5] [[Państwo Neššów|Państwo Neszszów]] (''Dēmatocci Nešširtoħ'' [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ])
 
** [5] [[Państwo Neššów|Państwo Neszszów]] (''Dēmatocci Nešširtoħ'' [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ])
 
** [4] Związek Północny
 
** [4] Związek Północny
Linia 210: Linia 216:
 
** [2] Mitäni
 
** [2] Mitäni
 
** [2] Giadur
 
** [2] Giadur
 +
* Joint-venture ([[Użytkownik:Canis|Canis]] & [[Użytkownik:Henryk Pruthenia|Henryk Pruthenia]]):
 
** [4] [[Secht]], Konfederacja Państw Sechtonu (ܣܚܬܘܢܣܪܐ ܡܪܣ ''Sechton-Sera Mers''), Związek Sechtu (ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ ''Sechtonir Lekiatal'')
 
** [4] [[Secht]], Konfederacja Państw Sechtonu (ܣܚܬܘܢܣܪܐ ܡܪܣ ''Sechton-Sera Mers''), Związek Sechtu (ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ ''Sechtonir Lekiatal'')
** [3] [[Pinu]], Państwo Ludzi Pinu (''Pinu Serik'')
+
* [[Użytkownik:Pluur|Pluur]]
** [3] [[Matriarchat Nuarii|Nuaria]], Matriarchat Nuarii (''Ινυϝάρνα  Αμαξύς'' [inu'warna ama'ksus])
 
* [[Użytkownik:Pluur|Pluur]]:
 
 
** [3-5] [[Monarchia Olsów]]: [[Olsenia]], [[Surd]], [[Rubania]], [[Szyszenia]]
 
** [3-5] [[Monarchia Olsów]]: [[Olsenia]], [[Surd]], [[Rubania]], [[Szyszenia]]
 
** [5] [[Olsenia]]
 
** [5] [[Olsenia]]
Linia 224: Linia 229:
 
** [1-2] [[Jalżpowie]]
 
** [1-2] [[Jalżpowie]]
 
** [2-3] [[Kuniecy]]
 
** [2-3] [[Kuniecy]]
* [[Użytkownik:Tqr|Todsmer]]:
+
* [[Użytkownik:Tqr|Todsmer]]
 
** [3-5]<ref>Państwo niegdyś potężne, obecnie w fazie upadku, zachowuje jednak wiele z osiągnięć cywilizacyjnych.</ref> [[Państwo Truskie]] (''Túmtaùd Trùg'')
 
** [3-5]<ref>Państwo niegdyś potężne, obecnie w fazie upadku, zachowuje jednak wiele z osiągnięć cywilizacyjnych.</ref> [[Państwo Truskie]] (''Túmtaùd Trùg'')
 
** [3-4] [[Cesarstwo Poitów]]
 
** [3-4] [[Cesarstwo Poitów]]
Linia 232: Linia 237:
 
** [2] [[Plemiona Maktu]]
 
** [2] [[Plemiona Maktu]]
 
** [2] [[Północni Barbarzyńcy (Państwo Truskie)|Północni Barbarzyńcy]]
 
** [2] [[Północni Barbarzyńcy (Państwo Truskie)|Północni Barbarzyńcy]]
* [[Użytkownik:ArturJD|ArturJD]]
+
* [[Użytkownik:ArturJD|ArturJD]]
 
** [4] Państwo Tjevangono (''Tjevangono Gìabonro'')
 
** [4] Państwo Tjevangono (''Tjevangono Gìabonro'')
* [[Użytkownik:Spiritus|Spiritus]]:
+
* [[Użytkownik:Spiritus|Spiritus]]
 
** [5] [[Republika Murów|Muria]], Republika Murów (Murtsutsuru Toongaumatseeda [ˈməːt͡sʰʊt͡sʰʊɽu ˌtʰɔːŋæʊ̯məˈt͡sʰiːɾə])
 
** [5] [[Republika Murów|Muria]], Republika Murów (Murtsutsuru Toongaumatseeda [ˈməːt͡sʰʊt͡sʰʊɽu ˌtʰɔːŋæʊ̯məˈt͡sʰiːɾə])
 
** [4] [[Cywilizacja Enenków|Enenkowie]] (''Enenqili'' [ʔeneɴˈqili])
 
** [4] [[Cywilizacja Enenków|Enenkowie]] (''Enenqili'' [ʔeneɴˈqili])
 
** [3] Dolina Piri, Królestwo Piri (''Piri'' [ˈpiɾi], ''Piri Hasaria'' [ˈpiɾi hasaˈɾia])
 
** [3] Dolina Piri, Królestwo Piri (''Piri'' [ˈpiɾi], ''Piri Hasaria'' [ˈpiɾi hasaˈɾia])
 
** [?] Górale Północni
 
** [?] Górale Północni
* [[Użytkownik:Widsið‏‎|Widsið]]:
+
* [[Użytkownik:Widsið‏‎|Widsið]]
 
** [3-4] Azenia (''Azīne'' [ʔaˈziːne], ''Hu<u>à</u>dōng'' [hʷɑː˥˩tɵŋ˧])
 
** [3-4] Azenia (''Azīne'' [ʔaˈziːne], ''Hu<u>à</u>dōng'' [hʷɑː˥˩tɵŋ˧])
 
** [3-4] Harenia (''Ha'lihn'' [hɘˈɫiːn], ''H<u>ā</u>l<u>ō</u>ng'' [hɑː˧lɔːŋ˧])
 
** [3-4] Harenia (''Ha'lihn'' [hɘˈɫiːn], ''H<u>ā</u>l<u>ō</u>ng'' [hɑː˧lɔːŋ˧])
Linia 263: Linia 268:
 
** [1-1.5] [[Harrun]]
 
** [1-1.5] [[Harrun]]
 
** [1-2] [[Qhaçr sııcğ mežjd|Kauradzi/Ekylenoni]] (ᡥᠠ‍ᡮᠾ‍ ᠰ‍‍ᠢ‍ᠢ‍ᠼ‍ᡶ‍ ᠮ‍ᡝᡷᡰᠳ ''Qhaçr sııcğ mežjd'') (wspólnie z Plurem)
 
** [1-2] [[Qhaçr sııcğ mežjd|Kauradzi/Ekylenoni]] (ᡥᠠ‍ᡮᠾ‍ ᠰ‍‍ᠢ‍ᠢ‍ᠼ‍ᡶ‍ ᠮ‍ᡝᡷᡰᠳ ''Qhaçr sııcğ mežjd'') (wspólnie z Plurem)
*ɈʝĴ
+
* ɈʝĴ
 
** [3,5-4][[Cesarstwa Tiłoharyno]] (と|カおヘ''  ま'ぬ``  D'`サ.'`ロ  き'`ヨ.ハ''Cの` [t͡so˧ʊː˧ʔa˧ɦɛː˩˥ ɱa˧˥ɴʊ˥˩ ɱɯ˩˧˩ʂaː˩˧˩ɺoː˧ ʈɪ˩˧˩wo˧ɦaː˩˥ɺɯːŋo˧˩]
 
** [3,5-4][[Cesarstwa Tiłoharyno]] (と|カおヘ''  ま'ぬ``  D'`サ.'`ロ  き'`ヨ.ハ''Cの` [t͡so˧ʊː˧ʔa˧ɦɛː˩˥ ɱa˧˥ɴʊ˥˩ ɱɯ˩˧˩ʂaː˩˧˩ɺoː˧ ʈɪ˩˧˩wo˧ɦaː˩˥ɺɯːŋo˧˩]
 
** [3][[Wielki Święty Zakon]] (ϩιϸⲁμ϶ Jερ Καϻεϙερ [gʏlaɺɛ ɭœɴ ɱɶʔœʜœɴ])
 
** [3][[Wielki Święty Zakon]] (ϩιϸⲁμ϶ Jερ Καϻεϙερ [gʏlaɺɛ ɭœɴ ɱɶʔœʜœɴ])
* [[Użytkownik:Caraig|Caraig]]:
+
* [[Użytkownik:Caraig|Caraig]]
 
** [3-4] [[Arcykrólestwo Mokucji|Mokucja]], Arcykrólestwo Mokucji (''Caŋarwat Mõkutaruoḱo'' [caˈŋaɹʷat mɔ̰kutaɹuˈɔkʼɔ])
 
** [3-4] [[Arcykrólestwo Mokucji|Mokucja]], Arcykrólestwo Mokucji (''Caŋarwat Mõkutaruoḱo'' [caˈŋaɹʷat mɔ̰kutaɹuˈɔkʼɔ])
** [3-4] [[Republika Iszarii|Iszaria]], Republika Iszarii (''Íxàir, Íxàirou Txaàln'' [i˩˥ʃʲɪi̯˥˩ɾɯʊ̯ t͡ʃa.əln˥˩])
+
* [[Użytkownik:Ulfurinn|Ulfurinn]]
* [[Użytkownik:Ulfurinn|Ulfurinn]]
 
 
** [4] [[Ərütatrav brötıt|Erutia]], Królestwo Erutańskie
 
** [4] [[Ərütatrav brötıt|Erutia]], Królestwo Erutańskie
 
** [2.9] [[Księstwo Kaalpas|Kaalpas]], Księstwo Kaalpas
 
** [2.9] [[Księstwo Kaalpas|Kaalpas]], Księstwo Kaalpas
Linia 275: Linia 279:
 
** [3] [[Związek Plemion Bu|Buania]], Związek Plemion Bu (''Busy, Bujotuoñ'' [bujotu<sup>w</sup>oŋ])
 
** [3] [[Związek Plemion Bu|Buania]], Związek Plemion Bu (''Busy, Bujotuoñ'' [bujotu<sup>w</sup>oŋ])
 
* [[Użytkownik:F1req|F1req]]
 
* [[Użytkownik:F1req|F1req]]
** [2] [[Vertinia]], Królestwo Vertinii (''Vertinlyá'')
+
** [3] [[Wertynia]], Królestwo Wertynii (''Vērtinlyą, Tyudāryonivę Vērtinlyāve'' [ˈβɛːrtinlˈjɐː, tjuˈdɐːrjoɲiˈβɛː ˈβɛːrtinlˈjɐːβɛ])
 +
** [3.5] [[Republika Iszarii|Iszaria]], Republika Iszarii (''Íxàir, Íxàirou Txaàln'' [ˈi˩˥ʃʲɐ˥˩iɾ, ˈi˩˥ʃʲɐ˥˩iɾɯw t͡ʃɐː˥˩ln])
  
 
=== Grupy językowe i ludy ===
 
=== Grupy językowe i ludy ===

Wersja z 22:58, 7 lut 2021

    Ten artykuł opisuje projekt Kyon. Jeżeli chcesz poczytać o samej planecie, przejdź do artykułu o planecie.
K Y O N
Czytasz artykuł z serii Kyon.
Astronomia: Kyon i Space Engine · układ planetarny
Kynografia: Projekt Kyon (Rozszerzenia i alternatywy) · Planeta Kyon · Paleokynologia · Klimat Kyonu (Wielbłąd i Rekin) · biologia · historia (Wielka linia czasu) · Nazewnictwo chronologiczne
Listy: państw (analogie do Ziemi) · języków · imion · miejsc · regionów · ludów · topograficzne · miast · cywilizacji · religii · ras · kontrowersji
Cywilizacja: nauka i technika · systemy miar · historia po 8973 · historia piśmiennictwa · kalendarze · kyońska twórczość · ciekawostki
Najlepiej opisane państwa: Tangia · Ajdynir · Państwo Neszów · Siedmiomieście · Monarchia Olsów · Erutia · Tarum · Muria · Szur
Projekt conworldu PFJ.
KYON
Kyon.jpg
Kyon. Psia planeta. Wyrzucona na skraj galaktyki, z dala od innych gwiazd
O projekcie
Status aktywnie rozwijany
Rok powstania 2015[1]
Skala Wieloosobowy
W szczytowym okresie 12 osób
Głównodowodzący Canis, Borlach, Todsmer (2021, de facto)
- Henryk Pruthenia (2016-2019)
- Canis (2015-2016)
Założyciel {{{założyciel}}}
Cel projektu Eksperyment myślowy dot. ewolucji kultury przy skrajnie odmiennym nocnym niebie
Wykorzystanie Space Engine Tak :: 0.9.7.3 beta
Planeta RS 8414-5-7-615188-1 5 (modyfikowana)
O świecie
Fikcyjność wysoki realizm (realne prawa fizyki)
- wyjątki: biologia ziemska na obcej planecie
- te kontynuacje historii, które wychodzą daleko w przyszłość
Naśladownictwo niskie, projekt a priori
Pochodzenie życia panspermia (ok. 1 mln lat temu)
Koncentracja uwagi na czasach maks. 1500 na Ziemi
- wyj. projekty Canisa: koncentracja na odp. roku 1750 na Ziemi
Podstawowe artykuły
O projekcie Projekt Kyon
Świat Planeta Kyon
Układ planetarny Astronomia Kyonu
Klimat Klimat Kyonu
Biologia Fauna i flora Kyonu
Historia Historia Kyonu, wielka linia czasu
Państwa Lista państw Kyonu, Tabela państw Kyonu
Najlepiej opisane państwa Tangia · Ajdynir · Państwo Neszów · Siedmiomieście · Monarchia Olsów · Erutia · Tarum · Muria · Szur

        Kyon (inne proponowane nazwy: Kynogea, Kyngea, Kynoge) - stricte aprioryczny conworld tworzony wspólnie przez użytkowników Polskiego Forum Językowego, umieszczony w świecie opartym na układzie planetarnym wygenerowanym przez symulator wszechświata Space Engine. Główna planeta orbituje wokół gwiazdy położnej na zupełnym skraju karłowatej, satelickiej galaktyki położonej w odległości około 1/4 - 1/5 drogi pomiędzy doskonale widoczną z góry Drogą Mleczną, a galaktyką Andromedy. Jednym z głównym założeń projektu jest symulacja wpływu bardzo specyficznego wyglądu nocnego nieba na tworzenie się legend miejscowych ludów.

Projekt jest dowodzony przez Henryka Pruthenię, a założony był i pierwotnie dowodzony przez Canisa, od którego pseudonimu (łac. canis - pies) zaproponowano nazwę projektu (starogr. κύων[2] - pies). Projekt jest prowadzony zgodnie z kilkoma zasadami. Jest aprioryczny - nie można opracowywać dla niego języków opartych na językach naturalnych (można za to na komputerach korzystać ze znanych systemów zapisu, np. z pisma chińskiego czy greki, z zastrzeżeniem, że dany lud ma własne pismo). Pod uwagę brani są tylko ludzie - żadnych elfów czy krasnali. Przeciętna cywilizacja znajduje się na poziomie rozwoju cywilizacyjnego około IX wieku na Ziemi. Szczyt rozwoju państwa (około 1% - 2% państw/ludów) może odpowiadać wczesnemu renesansowi ze szczyptą steampunku, gdzie maksymalnym osiągnięciem razy ludzkiej jest prymitywny silnik parowy[3]. Więcej uwagi należy poświęcić botanice niż zoologii. Dopuszczalne jest dublowanie fauny z Ziemi, z zastrzeżeniem, że głównie ma to być fauna plejstocenu (w tym tak zwana megafauna, tj. wielkie ssaki). Space Engine jest ważnym źródłem informacji, których nie trzeba wymyślać, a także map i zdjęć, ale do uczestników należy, czy należy pewne elementy traktować poważnie (zrezygnowano zupełnie z wygenerowanego układu rzek). Nazwy miejscowe są zapożyczane dla języka polskiego bezpośrednio z języka danego ludu.

Gracze

We lutym 2021 roku w projekcie brało udział sześć osób:

W projekcie pomagali/pomagają również Vaylor i Artaxes, odpowiadający za stworzenie kilku conlangów używanych na Kyonie, przede wszystkim na terenie Ajdyniriany.

Nieaktywni

Obszary zainteresowań

Obszary zainteresowań poszczególnych graczy

Kyonlinie.png

Świat - astronomia, topografia

Lupa2.gif
Główny artykuł: Astronomia Kyonu

Akcja conworldu toczy się na planecie, na której występuje życie oparte na wodzie - jak na Ziemi. Zarówno jednak planeta, jak i cała okolica kosmiczna są dość niestandardowe jak na fantastykę. Można tu opisać kilka poziomów, od galaktycznego po planetarny.

Układ planetarny

LykaonTangia2.jpg Czytasz artykuł z serii Astronomia Kyonu.
Tematy wstępne: Kyon i Space Engine
Planety: Hefajstos [Hf] · Hestia [Hs]· Afrodyta [Af] · Hera [Hr] · KYON [Kn] · Zeus [Zs] · Hades [Hd] · Posejdon [Ps]· Dionizos [Dn] · Hermes [Hr]· Nyks [Nx] · Hekate [Hk]
Księżyce: [Hr] (Hebe · Enyo) · [Kn] (Lykaon · Kynylagmos · Thoukter) · [Zs] (Herakles · Perseusz · Minos · Radamantys · Ajakos) · [Hd] (Persefona) · [Ps] (Amfitryta)

Akcja toczy się na piątej planecie, którą można nazwać Kyon, znajdującej się w sferze życia. Większą część globu zajmują oceany. De facto planeta posiada dwa kontynenty, z czego jeden jest superkontynentem, a drugi można uznać za dużą wyspę. Nachylenie osi planety wynosi aż 31°18'54".36, przez co obraca się ona niejako po skosie. Dzień jest dużo dłuższy od ziemskiego (1,813 dnia = ok. 44h), a rok dużo krótszy (136,35 dni ziemskich). Dni trwają dłużej, ale pory roku zmieniają się dużo szybciej. Ze względu na nachylenie osi obrotu, nawet na równiku zdarza się wyraźny podział na pory roku.

Kyon linie.png

Równik i równoleżniki 30° i 60°


Kyon posiada magnetosferę (dowodzą tego zorze polarne). Lokalnie występuje wulkanizm (wyspa wulkaniczna znajduje się na środku oceanu, półkula południowa). Łańcuchy górskie dowodzą istnienia także płyt tektonicznych, a wraz z nimi, trzęsień ziemi. Prawdopodobnie samych płyt tektonicznych jest więcej, a i siła ścierania się jest z jakiegoś powodu większa (dużo bardzo wysokich gór), być może wynika to z grawitacji rzędu 0,57g według symulatora (mniejszy ciężar gór = łatwiej je wznieść).

Posiada trzy księżyce. Lykaon jest duży i krąży bardzo blisko Kyonu. Dwa pozostałe to małe asteroidy, krążące w znacznie większej odległości.

Geografia

Lupa2.gif
Główny artykuł: Lista miejsc na Kyonie

Kyon jest planetą-Pangeą, z jednym głównym kontynentem, oraz trzema mniejszymi: Dewią, Arktyka i Antarktydą (ostatnie dwie nazwy są robocze).

Strony Świata

Lupa2.gif
Główny artykuł: Lista regionów Kyonu
Mapa regionów Kyonu

Powierzchnia planety podzielona jest na kilka głównych regionów, przede wszystkim biorąc pod uwagę granice geograficzne, jak i kulturowe. Przede wszystkim oddziela się ziemie kontynentalne, położone wewnątrz Pangei, oraz oceaniczne na wybrzeżach. Wzdłuż dużej części wybrzeża znajdują się góry, które to są naturalną barierą, zarówno kulturową, jak i klimatyczną. Na całej południowej półkuli jest niewiele bram, przez które możliwy jest kontakt między środkiem kontynentu, a jego wybrzeżami.

Na wybrzeżach wyróżnia się region północny, gdzie znajduje się państwo Neszszów, Kanisję, czyli południowy zachód, z Tangią i Sechtem, Szur, zamieszkały przez Enenków, dalekie Południe oraz Wschód, zdominowany głównie przez wpływy Monarchii Oleskiej. Największym regionem jest jednak Środkowy Kyon, skupiony głównie wokół cywilizacji Morza Słonego i Murii. Oprócz tego są tam jeszcze dwa mniejsze regiony, czyli Wielka Pustynia oddzielająca Środkowy Kyon od Południa i Szuru oraz Dewja, która to znajduje się na drugim, małym kontynencie.

Poszczególne regiony dzielą się potem na podregiony, jak na przykład region środkowy dzieli się na Ajdynirianę - wybrzeże południowe Morza Słonego, (będącą pod wpływem cywilizacji Ajdyniru), region północny Morza Słonego (z Siedmiomieściem, Trugami i Poitami), ziemie wschodnie (z Murią) oraz zachodni region stepów i pustyń (gdzie mieszkają Brotowie, Zambowie i Maktowie). Podobnie i inne regiony dzielą się na mniejsze.

Czysta mapa Kyonu.
Mapa konturowa Kyonu.

Klimat

Lupa2.gif
Główny artykuł: Klimat Kyonu

Na poniższej mapie są przedstawione strefy klimatyczne Kyonu:

C1EPSpK.png

Legenda:

GttIRVS.png

Dużą część planety pokrywają pustynie, roślinność rozwija się głównie wzdłuż wybrzeży mórz i rzek. Największa pustynia znajduje się na południu kontynentu, występują tam najwyższe temperatury na całej planecie. Mieszkają tam tylko nieliczni ludzie. Druga wielka pustynia znajduje się na północy, i również jest bardzo słabo zaludniona, niemniej jednak klimat tam jest sporo łagodniejszy niż na południu.

Z uwagi na duże nachylenie osi planety, nawet na równiku występują wyraźne pory roku, sucha i deszczowa, z tym że oczywiście pora sucha nie jest tam surowa, charakteryzuje się ona po prostu zmniejszonymi opadami. Ponieważ na planecie występuje wyraźny podział na tereny lądowe i oceaniczne, najprawdopodobniej występują tam monsuny, działając na zmianę na północnej i południowej półkuli. Łagodzi to klimat w wielu miejscach, które w innym przypadku mniej nadawałyby się do zamieszkania. Oprócz tego lokalnie klimat bywa łagodzony (bądź wręcz przeciwnie) przez prądy morskie i oceaniczne.

Planeta jest miejscami bardzo górzysta - góry są tu bardzo wysokie, wiele przekracza wysokości 12000 metrów nad poziomem morza, czyli poza zasięgiem ludzi. Duża część przełęczy między nimi również jest na tyle wysoka, żeby ludzie nie byli w stanie przez nie przechodzić. Takie góry pełnią też rolę bardzo wyraźnej bariery klimatycznej.

Fauna i flora

Lupa2.gif
Główny artykuł: Fauna i flora Kyonu

Fauna i flora nie są jeszcze dokładnie opisane. Wiadomo, że na Kyonie oprócz ludzi ma występować megafauna. W okolicy państwa Tangia wspomniane są również zwierzęta (przynajmniej dwa gatunki, płaza i ryby) produkujące maź luminescencyjną.

Historia

Lupa2.gif
Główny artykuł: Historia Kyonu

Historia Kyonu, jako obszaru o wielkiej powierzchni i wielkiej różnorodności, jest bardzo bogata. Ze względu na wielkość Kyonu historie poszczególnych obszarów Kyonu omawiane są oddzielnie.

Nauka i Technika

Lupa2.gif
Główny artykuł: Nauka i Technika na Kyonie

Kyon w późniejszym okresie rozwoju stał się miejscem ciekawych odkryć naukowych jak i technicznych.

Jednostki fizyczne

Lupa2.gif
Główny artykuł: Jednostki fizyczne na Kyonie

Występujące na Kyonie podstawowe jednostki fizyczne różnią się tak nazwami, jak i liczbą.

Historia po 8973

Lupa2.gif
Główny artykuł: Historia Kyonu po roku 8973

Tu opisywane będą wydarzenia, które miały miejsce po roku 8973.

Historia Pisma na Kyonie

Lupa2.gif
Główny artykuł: Historia Pisma na Kyonie

Pismo na Kyonie powstawało wielokrotnie i niezależnie w wielu miejscach Kyonu.

Kalendarz

Lupa2.gif
Główny artykuł: Nazewnictwo chronologiczne Kyonu

Rokiem wyjściowym dla Kyonu rok 8973.1. Opisywany na niniejszej wiki stan państw, czy ich historia, dotyczą okresu do tego roku, o ile nie określono inaczej. Pierwszym dniem roku jest dzień Przesilenia Zimowego. Aktualna data to 8973. Lata zliczane są od daty założenia I Cesarstwa Qin. Nie podaje się miesięcy, jedynie tylko dzień roku. Np. 1244.64 - czyli 64-ty dzień roku 1244-ego. Ze względu na różnice w czasie obiegu Ziemi wokół Słońca i własnej osi i w czasie obiegu Kyonu wokół swojego Słońca i własnej osi kalendarz Kyonu różni się w dużym stopniu od kalendarza ziemskiego. Liczba dni w kyońskim kalendarzu w lata zwykłe liczy sobie 75 dni, za wyjątkiem lat przestępnych. W lata przestępne liczba dni może wahać się od 76 do nawet 78.

Porównanie z Ziemią

Kyoński dzień trwa 1,813 ziemskiego dnia (około 43,5 h), a kyoński rok trwa 136,35 ziemskich dni. Przelicznik względem lat kyońskich wynosi 2,68, tj.: 5.000 lat ziemskich = ~13.400 lat kyońskich

Lata przestępne

  • Co 5 lat rok trwa 76 dni.
  • Co 150 lat rok trwa 77 dni.
  • Co 3000 lat rok trwa 78 dni.

Lista lat przestępnych o liczbie dni wynoszących 77 dni: 150, 300, 450, 600, 750, 900, 1050, 1200, 1350, 1500, 1650, 1800, 1950, 2100, 2250, 2400, 2550, 2700, 2850, 3150, 3300, 3450, 3600, 3750, 3900, 4050, 4200, 4350, 4500, 4650, 4800, 4950, 5100, 5250, 5400, 5550, 5700, 5850...

Co 3000 lat rok posiada 78 dni.

Równonoce oraz Przesilenia

Cykl pięcioletni:

  • I 1 - 18 - 37 - 56
  • II 1 - 19 - 37 - 56
  • III 1 - 19 - 38 - 56
  • IV 1 - 19 - 38 - 57
  • V 1 - 19 - 38 - 57

Szóstego roku daty równonocy i przesileń wypadają jak roku pierwszego:

  • VI 1 - 18 -37 - 56

Kalendarze Kyonu

Lupa2.gif
Główny artykuł: Kalendarze Kyonu

Tu będą opisane sposoby liczenia dat przez poszczególne narody Kyonu.

Państwa

Państwa na planecie są dzielone na poziomy rozwoju cywilizacyjnego. Podział jest następujący:

Porównanie Przykładowa
administracja
Przykładowa
wojskowość
Poziom cywilizacyjny Opis Przykłady
Poziom 0 Zwierzęta Różnie Zęby, pazury i jad Brak Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej Brak
Poziom 1 Kultury prymitywne Struktura plemienna Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne. ludy Pinu
Poziom 2 Prosta cywilizacja Struktura plemienna lub związki międzyplemienne Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem. Wuzang
Poziom 3 Cywilizacja Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku. Kavelia
Poziom 4 Wysoko rozwinięta cywilizacja Może się pojawić parlament Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku. Secht
Poziom 5 Szczyt rozwoju Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). Cywilizacja porównywalna do poziomu przyszłych zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku. Tangia

Lista państw

Lupa2.gif
Główny artykuł: Lista państw Kyonu
Mapa polityczna Kyonu

Uproszczona lista państw (w nawiasie kwadratowym przed nazwą podano najwyższy spotykany w kraju poziom rozwoju cywilizacyjnego):

  • Canis
    • [5] Tangia, Państwo Tangia (Τηλεα υ Τανγυα Teilea i Tangua)
    • [3] Nuaria (Ινυϝάρνα Αμαξύς [inu'warna ama'ksus])
    • [3] Pinu, Państwo Ludzi Pinu (Pinu Serik)
  • Henryk Pruthenia
    • [5] Państwo Neszszów (Dēmatocci Nešširtoħ [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ])
    • [4] Związek Północny
    • [3] Lūta
    • [3] Ilirion
    • [2.5] Kadonia
    • [2] Dżaugria
    • [1] Nuapaq
    • [1] Raľuhhruş
    • [3] Sanżenia
    • [2] Bolosja
    • [2] Związek Bałaszasków
    • [2] Mitäni
    • [2] Giadur
  • Joint-venture (Canis & Henryk Pruthenia):
    • [4] Secht, Konfederacja Państw Sechtonu (ܣܚܬܘܢܣܪܐ ܡܪܣ Sechton-Sera Mers), Związek Sechtu (ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ Sechtonir Lekiatal)
  • Pluur
  • Todsmer
  • ArturJD
    • [4] Państwo Tjevangono (Tjevangono Gìabonro)
  • Spiritus
    • [5] Muria, Republika Murów (Murtsutsuru Toongaumatseeda [ˈməːt͡sʰʊt͡sʰʊɽu ˌtʰɔːŋæʊ̯məˈt͡sʰiːɾə])
    • [4] Enenkowie (Enenqili [ʔeneɴˈqili])
    • [3] Dolina Piri, Królestwo Piri (Piri [ˈpiɾi], Piri Hasaria [ˈpiɾi hasaˈɾia])
    • [?] Górale Północni
  • Widsið
    • [3-4] Azenia (Azīne [ʔaˈziːne], Huàdōng [hʷɑː˥˩tɵŋ˧])
    • [3-4] Harenia (Ha'lihn [hɘˈɫiːn], Hālōng [hɑː˧lɔːŋ˧])
    • [3] Merawia (Merbó [ˈmeʁβoʊ̯], Màbè [mɑː˥˩pɛː˥˩])
    • [5] Siedmiomieście (Chan Lang [t͡ʃʰɑːn˦˥ lɑːŋ˧])
    • [2,5-3] Stojeziory (Helihala [ɦɛlɨɦæː] , Cīyù'úr [t͡siː˧juː˥˩ʔuːr˦˥])
    • [2] Wuzang ([wʊ˥˩t͡sɑːŋ˦˥])
  • Borlach:
  • ɈʝĴ †
    • [3,5-4]Cesarstwa Tiłoharyno (と|カおヘ ま'ぬ`` D'`サ.'`ロ き'`ヨ.ハCの` [t͡so˧ʊː˧ʔa˧ɦɛː˩˥ ɱa˧˥ɴʊ˥˩ ɱɯ˩˧˩ʂaː˩˧˩ɺoː˧ ʈɪ˩˧˩wo˧ɦaː˩˥ɺɯːŋo˧˩]
    • [3]Wielki Święty Zakon (ϩιϸⲁμ϶ Jερ Καϻεϙερ [gʏlaɺɛ ɭœɴ ɱɶʔœʜœɴ])
  • Caraig
    • [3-4] Mokucja, Arcykrólestwo Mokucji (Caŋarwat Mõkutaruoḱo [caˈŋaɹʷat mɔ̰kutaɹuˈɔkʼɔ])
  • Ulfurinn
    • [4] Erutia, Królestwo Erutańskie
    • [2.9] Kaalpas, Księstwo Kaalpas
  • Kazimierz
    • [3] Buania, Związek Plemion Bu (Busy, Bujotuoñ [bujotuwoŋ])
  • F1req
    • [3] Wertynia, Królestwo Wertynii (Vērtinlyą, Tyudāryonivę Vērtinlyāve [ˈβɛːrtinlˈjɐː, tjuˈdɐːrjoɲiˈβɛː ˈβɛːrtinlˈjɐːβɛ])
    • [3.5] Iszaria, Republika Iszarii (Íxàir, Íxàirou Txaàln [ˈi˩˥ʃʲɐ˥˩iɾ, ˈi˩˥ʃʲɐ˥˩iɾɯw t͡ʃɐː˥˩ln])

Grupy językowe i ludy

Lupa2.gif
Główny artykuł: Języki Kyonu
Lupa2.gif
Główny artykuł: Lista ludów Kyonu

Kyon jest różnorodny pod względem lingwistycznym i narodowościowym.

Mapa języków Kyonu

Egzonimy

Lupa2.gif
Główny artykuł: Nazwy geograficzne Kyonu

Miasta

Lupa2.gif
Główny artykuł: Miasta Kyonu

Cywilizacje Kyonu

Lupa2.gif
Główny artykuł: Cywilizacje Kyonu

Religie Kyonu

Lupa2.gif
Główny artykuł: Religie Kyonu

Rasy Kyonu

Lupa2.gif
Główny artykuł: Rasy Kyonu

Opowiadania i inne rodzaje twórczości

Lupa2.gif
Główny artykuł: Kyońska Twórczość

Pewne krótkie utwory zostały umieszczone w kyońskich realiach.

Ciekawostki z Kyonu

Lupa2.gif
Główny artykuł: Ciekawostki z Kyonu

Bibliografia

  1. https://jezykotw.webd.pl/f/index.php/topic,1713.msg66815.html#msg66815
  2. https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CF%8D%CF%89%CE%BD#Ancient_Greek
  3. Tak naprawdę prymitywne silniki parowe znane były już w starożytności.
  4. Państwo niegdyś potężne, obecnie w fazie upadku, zachowuje jednak wiele z osiągnięć cywilizacyjnych.
  5. Primitywne plemienne obyczaje wsi kontrastują z miastami, ulegającymi silnym wpływom wysokiej kultury ajdynirańskiej.