Sēqhahan: Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
 
(Nie pokazano 11 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 20: Linia 20:
 
==Miasto==
 
==Miasto==
 
===Architektura===
 
===Architektura===
[[Plik:Isak-gundrosen-dVCivGs0bj0-unsplash.jpg|thumb|left|300px|Przykład silnych ajdyniriańskich wpływów, składających się na unikalną mieszankę architektoniczną miasta.]]
+
[[Plik:Isak-gundrosen-dVCivGs0bj0-unsplash.jpg|thumb|left|300px|Przykład silnych ajdyniriańskich wpływów architektonicznych.]]
 +
 
 +
Sēqhahan jest prawdopodobnie najciekawszym miastem Mhasalu pod względem architektonicznym. Jako istotny punkt handlowy ten wielki port ma stały kontakt z wieloma obcymi ludami, co widać także w samej zabudowie miasta. Lokalny styl architektoniczny mocno wyróżnia się na tle raczej jednolitego, niezmiennego i unikającego obcych zapożyczeń stylu ogólnomhasalskiego. W architekturze Sēqhahanu zauważyć można wiele wpływów mnaryjskich, qińskich a przede wszystkim ajdyniriańskich. Wejścia zaś przyjmują postać charakterystycznych łuków, wiele budynków zdobią kopuły, chociaż w przeciwieństwie do ajdyniriańskich, jedynie niewielka ich ilość wyłożona jest jakimkolwiek metalem lub płytkami, nie są też malowane rożnymi kolorami.
 +
 
 +
Wpływy qińskie wiążą się z największą w Mhasalu społecznością Qińczyków, liczącą kilka tysięcy osób.
  
 
===Populacja i religia===
 
===Populacja i religia===
Jego mieszkańcy uchodzą za chciwych a jednocześnie sprawnych negocjatorów. Gotowi oni targować się zawsze, wszędzie i o wszystko, choćby dla czystej przyjemności oraz satysfakcji - traktują oni bowiem targowanie się jak sport. Ich rybackie korzenie oraz współczesne bogactwo sprawia, że postrzegani są przez mhasalską arystokrację za typowych nowobogackich. Stereotypy mieszkańców stolicy często stają się udziałem reszty sepetu. Uchodzą oni za dość dobrze zintegrowanych z resztą Imperium Ajdyniriańskiego, zapewnia ono bowiem spokój i ład, sprzyjając handlowi oraz pozwalając na zdobycie przez prostego kupca imponującego bogactwa. Z tego powodu spora część co bardziej patriotycznie nastawionych Mhasalów odnosi się negatywnie do kupieckiej elity Północnego Sepetu, uznając ich za kolaboratorów i zdrajców. W ajdyniriańskich oczach uchodzą zaś za najbardziej rozsądnych spośród Mhasalów
+
 
 +
Większość mieszkańców miasta stanowią [[Mhasalowie]], a konkretniej Rybacy, zamieszkujący tą część Pierwszego Sepetu. Mieszkańcy miasta znani ze swej smykałki handlowej oraz miłości do wszelkich negocjacji i targowania się, targowanie się uchodzi wręcz za miejscowy sport. Mhasalska arystokracja nie słynie jednak z przychylnej opinii o mieszkańcach Sēqhahanu, podobnie jak co bardziej nacjonalistyczne części mhasalskiego społeczeństwa, miasto te znane jest bowiem ze swojej chętnej i korzystnej współpracy z imperialną władzą.  
 +
 
 +
Sēqhahan jest najbardziej różnorodnym pod względem populacji miastem Mhasalu, prócz mhasalskiej większości zamieszkują je bowiem także liczne mniejszości etniczne, złożone głównie z obcych kupców oraz ich rodzin. Do najliczniejszych należą [[Ajdyniriańczycy]], [[Qin|Qińczycy]], Mnaryjczycy oraz różne ludy tahareńskie.
 +
 
 +
Około połowy populacji miasta wyznaje [[Religia mhasalska|religię mhasalską]]. Sēqhahan posiada także swoją własną triadę bóstw, uważanych za najważniejszych i najbardziej istotnych spośród całego panteonu, a także za patronów miasta. Kult triady Sēqhahanu rozpowszechniony jest także na spory obszar Sepetu Północnego:
 +
*Danhuš: uważany za dawcę wody bóg lata (pory deszczowej), a także opiekun rybaków
 +
*Wāujēl: bogini stanowiąca uosobienie regionu Błękitnego Mhasalu, żona Danhuša
 +
*Launat: córka Danhuša i Wāujēl, bogini szczęścia, handlu i bogactwa
 +
 
 +
Druga połowa wyznaje [[Dżaryzm|dżaryzm]], [[Bohenizm|bohenizm]], [[Keryzm|keryzm]], różnych bogów mnaryjskich lub jeden z wielu mniejszych kultów i religii synkretycznych.
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
<references/>
 
<references/>
 
[[Kategoria:Mhasal]][[Kategoria:Miasta Kyonu]]
 
[[Kategoria:Mhasal]][[Kategoria:Miasta Kyonu]]

Aktualna wersja na dzień 16:59, 10 sty 2021

Anoret Pharrāuhatetah
𐦪𐦥𐦥𐦪𐦠𐦾𐦢 𐦥𐦾𐦲
Najważniejsze miasta: Gaurakah (GK) · Sēqhahan (NS) · Nekeharah (QS)
Pozostałe stolice sepetów: Rataqes (WS) · Tengah Bēsantu (SS) · Baroqeti (PS) · Qēmkah (AS)
Mniejsze ośrodki: Ndatang (WS) · Wielka Świątynia Yatina (SS) · Dāubkhahan (QS) · Anhkhatiš (NS)
Całoroczne jeziora i oazy: Tēqra (NS) · Hasthath (QS) · Maujāht (PS) · Caqt Yejah (PS)
Okresowe jeziora i oazy: Gaurakah Caqt (SS) · Sephterīšaun (SS) · Šedīt (SS) · Wadya (SS) · Ukryta Oaza (SS) · Tarrunaht (SS) · Andaht (AS) · Yamhad (AS) · Caqt Rašk (AS)
Inne istotne: Kanały Khēmriego (QS) · Phaur Āmhat (PS) · Chēnu (AS) · Gundacahan (PS) · Góra Kaszrak (NS) · Sakhra (QS)
Zaekhan
𐦲𐦪𐦮𐧈𐦬

Sēqhahan
{{{flaga}}} {{{herb}}}
{{{motto}}}
Seqehahan.png
Położenie miasta Sēqhahan na tle Mhasalu
Język urzędowy: ajdyniriański, mhasalski
Języki używane: mhasalski, matalski, mnaryjski, nahradżyjski, inne
Stolica {{{stolica}}} {{{stolica współrzędne}}}
Ustrój imperialna prowincja
Namiestnik Rhavanis Dashérakhishaīr Farxiryahaīr Likhāri
{{{szef rządu}}} {{{premier}}}
Powierzchnia
- całkowita
-% wody

{{{powierzchnia całkowita}}} km²
{{{procent wody}}}%
Ludność na rok 5360 CE[1]
- całkowita

do ustalenia
Waluta 1 adrash = 100 zuvwarów (ADR)
Strefa czasowa {{{czas}}}
Powstanie: {{{utworzenie}}}
Hymn {{{hymn}}}
Przynależność do organizacji {{{organizacje}}}
Domena internetowa {{{internet}}}
Kod telefoniczny +{{{kod}}}

Sēqhahan (mha. 𐦲𐦪𐦮𐧈𐦬 Sēqhahan [se:qʰa'han], ajd. Zaekhan [zaɛ'χan]) — jedno z głównych miast Mhasalu, stolica Północnego Sepetu, a zarazem największy port rzeczny krainy, stanowiący istotny węzeł handlowy łączący Mhasal z Morzem Słonym. Miasto położone jest na wschodnim brzegu rzeki Ehwatri, na południe od miejsca w którym do Ehwatri wpada rzeka Jahab.

Historycznie, obszar Sēqhahanu stanowił terytorium sporne, o które wielokrotnie mhasalscy faraonowie walczyli z tanarami[2] Mnaru i Mtalu. Samo miasto powstało natomiast wokół jednego z posterunków granicznych. W okolicy odbyło się wiele istotnych bitew, z których cześć jest niemal kompletnie zapomniana, cześć zaś upamiętniona posągami lub świątyniami. Sēqhahan stanowi też popularne miejsce handlu antykami, lokalni mieszkańcy często bowiem odnajdują w ziemi antyczną broń, którą sprzedają następnie na miejskich bazarach.

Miasto

Architektura

Przykład silnych ajdyniriańskich wpływów architektonicznych.

Sēqhahan jest prawdopodobnie najciekawszym miastem Mhasalu pod względem architektonicznym. Jako istotny punkt handlowy ten wielki port ma stały kontakt z wieloma obcymi ludami, co widać także w samej zabudowie miasta. Lokalny styl architektoniczny mocno wyróżnia się na tle raczej jednolitego, niezmiennego i unikającego obcych zapożyczeń stylu ogólnomhasalskiego. W architekturze Sēqhahanu zauważyć można wiele wpływów mnaryjskich, qińskich a przede wszystkim ajdyniriańskich. Wejścia zaś przyjmują postać charakterystycznych łuków, wiele budynków zdobią kopuły, chociaż w przeciwieństwie do ajdyniriańskich, jedynie niewielka ich ilość wyłożona jest jakimkolwiek metalem lub płytkami, nie są też malowane rożnymi kolorami.

Wpływy qińskie wiążą się z największą w Mhasalu społecznością Qińczyków, liczącą kilka tysięcy osób.

Populacja i religia

Większość mieszkańców miasta stanowią Mhasalowie, a konkretniej Rybacy, zamieszkujący tą część Pierwszego Sepetu. Mieszkańcy miasta znani są ze swej smykałki handlowej oraz miłości do wszelkich negocjacji i targowania się, targowanie się uchodzi wręcz za miejscowy sport. Mhasalska arystokracja nie słynie jednak z przychylnej opinii o mieszkańcach Sēqhahanu, podobnie jak co bardziej nacjonalistyczne części mhasalskiego społeczeństwa, miasto te znane jest bowiem ze swojej chętnej i korzystnej współpracy z imperialną władzą.

Sēqhahan jest najbardziej różnorodnym pod względem populacji miastem Mhasalu, prócz mhasalskiej większości zamieszkują je bowiem także liczne mniejszości etniczne, złożone głównie z obcych kupców oraz ich rodzin. Do najliczniejszych należą Ajdyniriańczycy, Qińczycy, Mnaryjczycy oraz różne ludy tahareńskie.

Około połowy populacji miasta wyznaje religię mhasalską. Sēqhahan posiada także swoją własną triadę bóstw, uważanych za najważniejszych i najbardziej istotnych spośród całego panteonu, a także za patronów miasta. Kult triady Sēqhahanu rozpowszechniony jest także na spory obszar Sepetu Północnego:

  • Danhuš: uważany za dawcę wody bóg lata (pory deszczowej), a także opiekun rybaków
  • Wāujēl: bogini stanowiąca uosobienie regionu Błękitnego Mhasalu, żona Danhuša
  • Launat: córka Danhuša i Wāujēl, bogini szczęścia, handlu i bogactwa

Druga połowa wyznaje dżaryzm, bohenizm, keryzm, różnych bogów mnaryjskich lub jeden z wielu mniejszych kultów i religii synkretycznych.

Przypisy

  1. Rok 8973 kalendarza wspólnego.
  2. Tanar jest tradycyjnym tytułem boskich królów Mnaru i Mtalu, podobnie jak tytuł faraona został on przejęty przez ajdyniriańskich imperatorów po podboju tych regionów.