Spatium
Spatium (z łac. przestrzeń) - projekt fantastyczny, którego założeniem jest opracowanie kolosalnej przestrzeni, która będzie dostępna do eksploracji przez każdą osobę, i o nieinwazyjnej, uniwersalnej fabule. Na dzień dzisiejszy, Spatium jest w stanie pomieścić szacunkowo 1,5 * 1015 gwiazd i 3 * 1015 planet skalistych, i zarówno realistycznie traktując odległości oraz trudności nawigacyjne, jak i dopuszczając przeróżne poziomy rozwoju technologicznego, pozwala zarówno na opracowywanie fantastycznych światów mających kontakt ze sobą, jak i żyjących w izolacji. Projekt jest nieodłącznie związany z korzystaniem z programu nawigacyjnego Space Engine Władimira Romaniuka.
Przestrzeń
Spatium odnosi się do pustej przestrzeni otaczającej około pięć izolowanych galaktyk. Przestrzeń ta nazywana jest pustką i znajduje się w wielkoskalowym kosmosie pomiędzy bogatymi w galaktyki filamentami.
Pięć galaktyk znajduje się we w miarę podobnej odległości od siebie, ale te odległości, na możliwości cywilizacyjne, są kolosalne. Same odległości pomiędzy miliardami gwiazd w poszczególnych galaktykach są wystarczająco ogromne, a gwiazd jest tak dużo, że jest, dla przykładu, możliwe stworzenie imperium gwiezdnego, które obejmie tysiące układów tętniących życiem, ale w skali poszczególnej galaktyki będzie to ziarnko piasku widziane z odległości kilometrów.
Za pomocą proceduralnego generowania układów kosmicznych oraz rozsądnego katalogowania ich, program Space Engine pozwala doświadczyć wyżej wymienionych cech. Generuje układy słoneczne, planety z ich topografią i rozkładem kontynentów, i nadaje numery, które pozwalają innemu światotwórcy odwiedzić ten system pod warunkiem, że korzysta on z tej samej wersji programu.
Ze względu na bogactwo silnie izolowanego od siebie terenu, jest możliwe w ramach jednego projektu tworzyć zarówno światy znane z literatury fantastycznej (w klimacie starożytności lub średniowiecza), jak i głębokiego science-fiction, gdzie w pierwszym przypadku wystarczy zignorować resztę kosmosu, a w drugim wybrać sobie poziom rozwoju cywilizacyjnego, aby móc podróżować na danym poziomie. Warto zaznaczyć, że z punktu widzenia eksploracji nie ma dużej różnicy czy ograniczamy się do pewnego sektora w galaktyce, czy szukamy po całym wszechświecie - materiały i formy życia mają taką saą szansę się w sąsiedztwie, co i po drugiej stronie kosmosu.
Założenia
Oto uniwersalne założenia projektu Spatium:
- Projekt Spatium ma miejsce w pięciu galaktykach w pustce pomiędzy filamentami galaktyk.
- Uniwersa podpięte pod projekt Spatium muszą dzielić tę samą, niżej określoną, nieinwazyjną fabułę.
- Uniwersa podpięte pod projekt Spatium muszą mieć określone swoje miejsce w kosmosie w Space Engine.
- Wersja programu Space Engine musi być jednakowa dla wszystkich.
- Wyżej wymienione nie muszą w żaden sposób oddziaływać z innymi światami, niezależnie od ich poziomu cywilizacyjnego, jeżeli tego nie chcą.
- Projekt jest wyłącznie aprioryczny.
- Należy zachować rozsądny realizm. Nie ma problemu z wykorzystywaniem ludzi lub humanoidów do wielu lub większości projektów. Niedopuszczalne są za to sytuacje, w których nawiązujemy do elementów kultury ziemskiej, takich jak USA, Rosja, Chiny, Brazylia.
- To samo dotyczy języków używanych w tych światach.
- Dopuszczalne są projekty komediowe, o ile taki świat jest izolowany i nie będzie miał kontaktu z innymi, i pozostanie nieodkryty przez nikogo.
- Dostępne są następujące poziomy rozwoju technologicznego:
- Prymitywny (brak panowania nad ogniem),
- Prehistoryczny (brak panowania nad metalem),
- Starożytny (opanowanie pisma lub powstanie zaawansowanych cywilizacji),
- Średniowieczny (masowe wykorzystywanie broni miotających i wprowadzenie broni palnej),
- Renesansowy (zaawansowana broń palna lub inna miotająca, odkrycia topograficzne, wyraźna przewaga tej kultury nad innymi),
- Nowożytny (rewolucja przemysłowa),
- Steampunk lub epoka pary (prymitywne lotnictwo, łodzie podwodne, pojazdy pancerne, gazy bojowe),
- Epoka atomowa (pierwsza broń masowego rażenia, gwałtowny rozwój lotnictwa),
- Epoka elektroniczna (komputer klasyczny),
- Epoka lokalnych badań (sondy w sąsiednim systemie, proste stacje kosmiczne, dobra świadomość okolicznego kosmosu),
- Epoka lokalnego układu słonecznego (kolonie na księżycach i/lub sąsiednich planetach, napęd klasyczny),
- Wczesna epoka napędu warp (prymitywny napęd warp),
- Epoka napędu warp (do warp 5 wg skali z uniwersum Star Trek),
- Epoka skutecznego napędu warp (do warp 9,5 wg skali z uniwersum Star Trek),
- Epoka transwarp i Quantum Slipstream Drive (podróże pomiędzy konkretnymi galaktykami możliwe do pokonania w dwa lata).
- Dany świat może mieć mieszany rozwój technologiczny lub być trudnym do skategoryzowania. Jedyną istotną informacją do określenia jest możliwość interakcji z sąsiednimi systemami.
Uniwersalna historia
W pięciu galaktykach rozwinęło się kilka milionów kultur. Jedne pozostały na zawsze na swoich planetach, nieświadome szerokiego kosmosu, inne zaś wyszły do gwiazd i odnalazły drogę do siebie. Prowadzono handel, wojny, kolonizację, sztukę, naukę. Życie pojawiało się, i trwało lub umierało z rozmaitych powodów, i tak przez miliony lat.
W jednym miejscu nieznana cywilizacja stworzyła tak zaawansowane maszyny, że przeżyły one cywilizację, która je stworzyła. Maszyny te, obdarzone prostymi emocjami, rozwinęły przez system ochrony życia.