Tangia: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 166: | Linia 166: | ||
=Religia państwowa= | =Religia państwowa= | ||
+ | Cechą wspólną wszystkich Tangijczyków jest wiara w '''Karāi''' (''Καράι''), jest to energia duchowa, pochodząca od morza. Tangijczycy wierzą, że wyszli z wody, ale jako emisariusze podwodnego świata, mają za zadanie działać w powietrzu (tj. na powierzchni). Tak jak ambasador nie może dobrze pracować bez kontaktu ze swoim państwem, tak i Tangijczycy nie mogą sprawnie działać na powietrzu bez kontaktu z morzem. Efektem jest strach przed długotrwałym przebywaniem na kontynencie, a więc znacznej, zwartej grupie ziem, która jest odcięta od karāi. Wierzy się, że Tangijczycy po śmierci trafiają do dobrych zaświatów poprzez Wielki Wir (chodzi o Drogę Mleczną, która po bezgwiezdnej stronie nieba jest bardzo dobrze widoczna w nocy w tej części kosmosu), gdzie oceni się ich pracę na Kyonie. | ||
+ | |||
+ | ==Yūl-Yōa== | ||
+ | W Tangii funkcjonuje wiele kręgów filozoficznych, w tym sekt (nieuznanych przez państwo), z czego najważniejszą z nich w ostatnich latach - bo stała się oficjalną religią państwową, i jedyną dozwoloną religią - jest Yūl-Yōa (''Γιύλ-Γιόα''), to znaczy: Gwiezdna Woda, Gwieździsta Woda, Gwiazdy w Wodzie, lub Gwiezdna Rzeka w zależności od rozumienia. To z tej sekty wywodzi się '''Yūl-Yōa Kaliā''', wokół której narósł kult jednostki, a którą ku niezadowoleniu Rady państwa ostatni dynastyczny cesarz '''Meinopau Reiki''' naznaczył jako swoją następczynię, w obliczu zupełnego (nawet domniemanego) braku potomstwa, mimo że ta była tylko sierotą pochodzącą z oazy Marao. | ||
+ | |||
+ | Yūl-Yōa jest radykalnym ruchem, który głosi, że wszyscy Tangijczycy mają tę samą misję i tak ostre wewnętrzne podziały, jak stosowane do tej pory (królestwa/republiki) są tylko osłabieniem ich misji na powietrzu i przyczynią się do konfliktów wewnętrznych, które zdewastuje ich cel "wyjścia z wody". Tangia ma być silna i podbijać inne ludy, aby te mogły przejść przez Wielki Wir na niebie, i już tamtejsze oryginalne królestwo, niejako "po drugiej stronie", ma postanowić co dalej. | ||
+ | |||
+ | Ruch Yūl-Yōa w szczególności winą za zatracenie wiedzy o tym jak generalnie wygląda świat po drugiej stronie Wiru obarcza zdelegalizowaną już Radę, ich prezydentów i królów. Uważa się, że pozbawienie Tangijczyków ideologii doprowadziło do katastrofalnego zapomnienia celu na ziemi. | ||
+ | |||
+ | Znaczne postępy Tangii w dziedzinie optyki, szczególnie astronomii (teleskopy) motywowane były właśnie chęcią przejrzenia przez Wir, aby takim trikiem odzyskać choć trochę wiedzy na temat Wiru. Znaczny rozwój optyki, włącznie z wynalezieniem teleskopu refrakcyjnego (tj. lunety do obserwacji astronomicznych) i później teleskopu reflekcyjnego (zwierciadlanego) pozwolił na obserwacje głębokiego nieba i przypadkowe odkrycie o wiele więcej wirów, m. in. wielkiej galaktyki w Andromedzie. Trwają burzliwe spory Yūl-Yōa mające wysunąć teorie na ten temat, choć uważa się, że brak jest możliwości potwierdzenia którejkolwiek z tych teorii - jest to stan akceptowalny, w tym przez inkwizycję. | ||
+ | |||
+ | Yūl-Yōa stawia na pracę, wydajność, pomysłowość, nieugiętość. Głosi, że cały naród pracuje na swój sukces. | ||
+ | |||
+ | ==Legalność religii== | ||
+ | Inne religie i systemy filozoficzne są zakazane, bowiem tak jak zdelegalizowana już Rada z jej fiksacją na punkcie podziałów politycznych, odwracają uwagę od wybranych celów. W praktyce jednak bywa różnie, szczególnie wierzenia narodów Pustyń (dotyczy wyłącznie wysp, gdzie czyni się znaczne wysiłki, aby doprowadzić wodę; nie tyczy się to natomiast kontynentu) są tolerowane. Jest to prawnie uregulowane tak, że dzieli się innowierców na dwa typy: | ||
+ | * Heretycy - wszystkie religie obcokrajowców, mogą być wyznawane w wyznaczonych miejscach, gdzie Tangijczycy oprócz administracji nie mają dostępu. Za przejawianie poglądów tego typu prawo przewiduje różne kary w zależności od "wpływowości" danej osoby/grupy. Heretycy mogą być kierowani do uczelni i uniwersytetów, może być na nich nakładana grzywna i mogą stracić pracę, mogą być przesiedleni, mogą trafić do gułagu, ostatecznie mogą być straceni. | ||
+ | ** Obcokrajowcy przyłapani na działaniach misyjnych są ostrzegani i wpisywani do rejestru. Przy recydywie są na ogół usuwani z kraju. Możliwa jest kara śmierci. | ||
+ | * Rodzimowiercy - dotyczy głównie półdzikich i dzikich ludów pustyń i lasów deszczowych. Na ogół wierzą oni w pokrewne ideologie co większość Tangijczyków, ale są pewne kluczowe odstępstwa i szczególnie często, nadinterpretacje. Takich ludzi można rejestrować (wielu zaczęło tak robić dla bezpieczeństwa), z opisem swojej wiary. Prawo mówi, że ich religie należy notować i są zakazane, ale nie przewiduje w ogóle kar, co powoduje bezkarność. Jest to zabieg celowy, i Yūl-Yōa otwarcie o tym mówi. | ||
=Historia= | =Historia= |
Wersja z 17:30, 5 wrz 2018
|
Tangia (ay. Tangua/Τανγυα /'taŋwa/ "Tangua") oficjalnie do dzisiaj Państwo Tangijskie (ay. Teileā i Tangua/Τηλεά υ Τανγυα /'tejlea i 'taŋwa/), znane wewnętrznie raczej jako Tangua Hō’ūm/Τανγυα Χό'ύμ (ay. /'taŋwa hoːʔuːm/) - cesarstwo położone na dużej wyspie na południe od równika, na zachód od kontynentu. Znany jako kraj kuszy, narodowego oręża, i świateł, ze względu na masowe wykorzystywanie płynów luminescencyjnych pozyskiwanych od endemicznych zwierząt (głównie płazów) do produkcji świecących w mroku farb. Kraj znany z potężnej floty i ekspansywnego zachowania wobec państw oceanicznych. Zamieszkany przez Tangijczyków (Tanguarai/Τανγυαραι). Zajmuje całość wyspy o tej samej nazwie (Nēimi i Tangua/Νήμι υ Τανγυα "Wyspa Tangia") wraz z Grupą Wysp Odległych oraz koloniami. Na wyspie występują olbrzymie pancerniki.
Tangia jest państwem wysoko rozwiniętym, z dobrze opanowaną sztuką pisma, jest największym dostawcą papieru i atramentu w tej części świata. Ceniona jest też miejscowa metaloplastyka. Kraj opanował optykę, ale technologię produkcji lunet i teleskopów strzeże dla siebie. Państwo policyjne, gdzie największe znaczenie ma armia. Tangia posiada olbrzymią flotę (tzw. Takatōa), być może największą na świecie, i na morzu jest prawie niepokonana (jedynie Konfederacja Sechtu, w obronie, dwukrotnie zatopiła flotę tangijską). Na lądzie Tangia również bywa groźna, ale bardziej rozwinięte państwa potrafią ją pokonać.
Nazwa kraju
Słowo Tangia jest nieznanego pochodzenia. Interpretuje się ją jako wszechnazwę ludów mórz, ale raczej jest to późno doklejona interpretacja. Nie znaleziono w ayu wyrazów pokrewnych.
Pomiędzy polską nazwą "Tangia" i oryginalną "Tangua" istnieje różnica w samogłosce, oryginalne "u" jest wymawiane jak "i", jest to upodobnienie do nazw wielu krain w języku polskim, gdzie nazwy kończą się na -ia.
Nazwy w różnych językach
Język | Skrócona nazwa | Pełna nazwa państwa | Koncepcja filozoficzna |
---|---|---|---|
Polski | Tangia | Państwo Tangia | Noc Tangijska |
Ayu | Tangua Τανγυα |
Teileā i Tangua Τηλεά υ Τανγυα |
Tangua Hō’ūm Τανγυα Χό'ύμ |
Polityka
Tangia stosunkowo niedawno przeszła oficjalnie od ustroju federacyjnego na monarchię absolutną. Proces był płynny i trwał pewien czas, oparty o znaczny wzrost popularności religijno-filozoficznego ruchu Yūl-Yōa (gwiezdna woda, gwiezdna rzeka). Po kraju wciąż widać wyraźne pozostałości ustroju federacyjnego, gdzie poszczególne podmioty składowe są monarchiami, republikami prezydenckimi, bądź bazują na tradycyjnym ustroju plemiennym z przedstawicielstwem zewnętrznym, ale w obecnych czasach ich władza jest mocno ograniczona do tego, na co pozwala Yūl-Yōa.
Slogany
Zaćmienie słońca nad Tangią.
Narodowym motywem Tangijczyków jest nadal "Ιχη φινεο υ'ιτα", czyli "tylko pierwszy zaszczyt". W obecnych czasach stosuje się często żołnierski okrzyk: "Τανγυα χό'ύμ! Τανγυα χό'ύμ! Χό'ύμ! Χό'ύμ!" (Tangua hō’ūm! Tangua hō’ūm! Hō’ūm! Hō’ūm!). Słowo "χό'ύμ" ("hō’ūm") oznacza "noc" i tyczy się ideologii rozpostarcia władzy tangijskiej na wszystkie oceany tak jak noc zapada na horyzoncie, w taki sposób, aby zawsze na planecie znajdował się punkt należący do Tangii, gdzie trwa gwieździsta noc.
Ustrój polityczny
Tangia jest rządzona władzą absolutną przez cesarza. Zmiana federacyjnego ustroju składającego się z królestw, republik i mało istotnego cesarza, w scentralizowaną monarchię o podłożu religijno-filozoficznym z realną władzą, jest stosunkowo świeża.
Były Związek Tangijski był rządzony przez radę najwyższą, w skład której wchodzili przedstawiciele lub królowie poszczególnych regionów plus cesarz, który tron otrzymywał poprzez dziedziczenie. Ostatnim takim cesarzem był Meinopau Rēiki (Μηνοπαυ Ρηκι) zwany "Smutnym" (rēikei). Po wewnętrznych turbulencjach, cesarzową została Kaliā z sekty Yūl-Yōa, która stała się ideologią państwową, i poprzez totalitaryzm doprowadziła do licznych ograniczeń swobód obywatelskich (których Tangia i za federacji wiele nie miała), ale też do modernizacji i zjednoczenia ideologicznego kraju.
Podział administracyjny
Istnieje następujący podział:
- Nēimi i Tangua Νήμι υ Τανγυα - wyspa Tangia:
- Naratāi Hayanōri Ναρατάι Χαγιανόρι - Królestwo Naratajskie (stolica: Naratāi Ναραται)
- Tongāmi Itikorēiro Τονγάμι Ιτικορήρο - Republika Tongami (stolica: Tounarao Τουναραο)
- Lutafāri Itikorēiro Λυταφάρι Ιτικορήρο - Republika Lutarafaryjska (stolica: Luta ni Fāri Λυτα νι Φάρι)
- Harāni i Marao Χαράνι υ Μαραο - Pustynia Haranijska (stolica: Tungu i Marao Τυνγυ υ Μαραο - oaza w Marao)
- Orumilo ni Reitika Hayanōri Ορυμιλο νι Ρητικα Χαγιανόρι - Królestwa Orumilo i Rejtiki (stolice: Orumilo Ορυμιλο, Reitika Ρητικα)
- Harāni i Takangāri Χαράνι υ Τακανγάρι - Pustynia Takangaryjska (stolica: Tungu i Takangāri Τυνγυ υ Τακανγάρι - oaza w Takangari)
- Kunatla Hayanōri Κυνατλα Χαγιανόρι - Królestwo Kunatla (stolica: Kun Atla Κυν Ατλα)
- Yarau i Kana Nēimi Γιαραυ υ Κανα Νήμι - Grupa Wysp Odległych:
- Akēira Ακήρα - (stolica: Uruna Υρυνα)
- Hiranea Χιρανεα (stolica: Yatlomēa Γιατλομέα)
Tabelarycznie ujmując:
Jednostka administracyjna | Nazwa (lat/gr) | Stolica (lat/gr) | Ustrój | Władca | Populacja | Klimat/teren | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nēimi i Tangua Νήμι υ Τανγυα :: Wyspa Tangia | |||||||||
Królestwo Naratajskie | Naratāi Hayanōri Ναρατάι Χαγιανόρι |
Naratāi Ναραται |
Monarchia | Król | 32,12% wyspy | lasy deszczowe, bagna, trawy, wybrzeża | |||
Republika Tongami | Tongāmi Itikorēiro Τονγάμι Ιτικορήρο |
Tounarao Τουναραο |
Republika | Prezydent | 18,64% wyspy | lasy deszczowe, równiny, stepy, wyżyny, wysokie góry, wybrzeża | |||
Republika Lutarafaryjska | Lutafāri Itikorēiro Λυταφάρι Ιτικορήρο |
Luta ni Fāri Λυτα νι Φάρι |
Republika | Prezydent | 12,92% wyspy | lasy deszczowe, sawanna, góry, step | |||
Pustynia Haranijska | Harāni i Marao Χαράνι υ Μαραο |
Tungu i Marao Τυνγυ υ Μαραο |
Pustynia | Szef rady plemion | 3,62% wyspy | stepy, pustynia, równiny, wyżyny, wysokie góry, wybrzeża | |||
Królestwa Orumilo i Rejtiki | Orumilo ni Reitika Hayanōri Ορυμιλο νι Ρητικα Χαγιανόρι |
Orumilo, Reitika Ορυμιλο, Ρητικα |
Dualistyczne królestwo |
Monarchia | 20,50% wyspy | sawanna, równiny, lasy deszczowe, góry, wybrzeża | |||
Pustynia Takangaryjska | Harāni i Takangāri Χαράνι υ Τακανγάρι |
Tungu i Takangāri Τυνγυ υ Τακανγάρι |
Pustynia | Wódz | 1,64% wyspy | pustynia, lasy deszczowe, lasy, stepy, wyżyny, wysokie góry | |||
Królestwo Kunatla | Kunatla Hayanōri Κυνατλα Χαγιανόρι |
Kun Atla Κυν Ατλα |
Monarchia | Król | 10,56% wyspy | wybrzeża, lasy, lasy leszczowe, równiny, stepy, góry | |||
Yarau i Kana Nēimi Γιαραυ υ Κανα Νήμι :: Grupa Wysp Odległych | |||||||||
Akēira | Akēira Ακήρα |
Uruna Υρυνα |
Monarchia | Król | 64,22% wysp odl. | wybrzeża, równiny, wyżyny | |||
Hiranea | Hiranea Χιρανεα |
Yatlomēa Γιατλομέα |
Monarchia | Król | 35,78% wysp odl. | wybrzeża, równiny, wyżyny |
Kolonizacja
Tangia jako zamożny, wysoko rozwinięty kraj o wysokiej populacji i dużych ambicjach, ale ograniczonych ideologicznie przez strach przed kontynentem, nie ma innego kierunku rozwoju jak morza. W obecnych czasach wiele jest nieodkrytych, niezamieszkałych, bądź słabo rozwiniętych wysp, które Tangia jest w stanie podbić, choć z uwagi na znaczne odległości, może nie być w stanie dobrze kontrolować.
Tangia stosuje niewolnictwo. Obywatel Tangii nigdy nie może się stać niewolnikiem. Uzyskanie wolności jest zaszczytem, ponieważ na to trzeba się wykazać nie tylko odwagą czy szczęściem, ale jest to zjawisko rzadkie. Istnieją wzajemne porozumienia z państwami obcymi, na mocy których obywatele Tangii nie mają prawa być brani jako niewolnicy, a i Tangia obywateli tych państw nie rozpozna nigdy jako niewolników. Czym innym są oczywiście więzienia.
Religia państwowa
Cechą wspólną wszystkich Tangijczyków jest wiara w Karāi (Καράι), jest to energia duchowa, pochodząca od morza. Tangijczycy wierzą, że wyszli z wody, ale jako emisariusze podwodnego świata, mają za zadanie działać w powietrzu (tj. na powierzchni). Tak jak ambasador nie może dobrze pracować bez kontaktu ze swoim państwem, tak i Tangijczycy nie mogą sprawnie działać na powietrzu bez kontaktu z morzem. Efektem jest strach przed długotrwałym przebywaniem na kontynencie, a więc znacznej, zwartej grupie ziem, która jest odcięta od karāi. Wierzy się, że Tangijczycy po śmierci trafiają do dobrych zaświatów poprzez Wielki Wir (chodzi o Drogę Mleczną, która po bezgwiezdnej stronie nieba jest bardzo dobrze widoczna w nocy w tej części kosmosu), gdzie oceni się ich pracę na Kyonie.
Yūl-Yōa
W Tangii funkcjonuje wiele kręgów filozoficznych, w tym sekt (nieuznanych przez państwo), z czego najważniejszą z nich w ostatnich latach - bo stała się oficjalną religią państwową, i jedyną dozwoloną religią - jest Yūl-Yōa (Γιύλ-Γιόα), to znaczy: Gwiezdna Woda, Gwieździsta Woda, Gwiazdy w Wodzie, lub Gwiezdna Rzeka w zależności od rozumienia. To z tej sekty wywodzi się Yūl-Yōa Kaliā, wokół której narósł kult jednostki, a którą ku niezadowoleniu Rady państwa ostatni dynastyczny cesarz Meinopau Reiki naznaczył jako swoją następczynię, w obliczu zupełnego (nawet domniemanego) braku potomstwa, mimo że ta była tylko sierotą pochodzącą z oazy Marao.
Yūl-Yōa jest radykalnym ruchem, który głosi, że wszyscy Tangijczycy mają tę samą misję i tak ostre wewnętrzne podziały, jak stosowane do tej pory (królestwa/republiki) są tylko osłabieniem ich misji na powietrzu i przyczynią się do konfliktów wewnętrznych, które zdewastuje ich cel "wyjścia z wody". Tangia ma być silna i podbijać inne ludy, aby te mogły przejść przez Wielki Wir na niebie, i już tamtejsze oryginalne królestwo, niejako "po drugiej stronie", ma postanowić co dalej.
Ruch Yūl-Yōa w szczególności winą za zatracenie wiedzy o tym jak generalnie wygląda świat po drugiej stronie Wiru obarcza zdelegalizowaną już Radę, ich prezydentów i królów. Uważa się, że pozbawienie Tangijczyków ideologii doprowadziło do katastrofalnego zapomnienia celu na ziemi.
Znaczne postępy Tangii w dziedzinie optyki, szczególnie astronomii (teleskopy) motywowane były właśnie chęcią przejrzenia przez Wir, aby takim trikiem odzyskać choć trochę wiedzy na temat Wiru. Znaczny rozwój optyki, włącznie z wynalezieniem teleskopu refrakcyjnego (tj. lunety do obserwacji astronomicznych) i później teleskopu reflekcyjnego (zwierciadlanego) pozwolił na obserwacje głębokiego nieba i przypadkowe odkrycie o wiele więcej wirów, m. in. wielkiej galaktyki w Andromedzie. Trwają burzliwe spory Yūl-Yōa mające wysunąć teorie na ten temat, choć uważa się, że brak jest możliwości potwierdzenia którejkolwiek z tych teorii - jest to stan akceptowalny, w tym przez inkwizycję.
Yūl-Yōa stawia na pracę, wydajność, pomysłowość, nieugiętość. Głosi, że cały naród pracuje na swój sukces.
Legalność religii
Inne religie i systemy filozoficzne są zakazane, bowiem tak jak zdelegalizowana już Rada z jej fiksacją na punkcie podziałów politycznych, odwracają uwagę od wybranych celów. W praktyce jednak bywa różnie, szczególnie wierzenia narodów Pustyń (dotyczy wyłącznie wysp, gdzie czyni się znaczne wysiłki, aby doprowadzić wodę; nie tyczy się to natomiast kontynentu) są tolerowane. Jest to prawnie uregulowane tak, że dzieli się innowierców na dwa typy:
- Heretycy - wszystkie religie obcokrajowców, mogą być wyznawane w wyznaczonych miejscach, gdzie Tangijczycy oprócz administracji nie mają dostępu. Za przejawianie poglądów tego typu prawo przewiduje różne kary w zależności od "wpływowości" danej osoby/grupy. Heretycy mogą być kierowani do uczelni i uniwersytetów, może być na nich nakładana grzywna i mogą stracić pracę, mogą być przesiedleni, mogą trafić do gułagu, ostatecznie mogą być straceni.
- Obcokrajowcy przyłapani na działaniach misyjnych są ostrzegani i wpisywani do rejestru. Przy recydywie są na ogół usuwani z kraju. Możliwa jest kara śmierci.
- Rodzimowiercy - dotyczy głównie półdzikich i dzikich ludów pustyń i lasów deszczowych. Na ogół wierzą oni w pokrewne ideologie co większość Tangijczyków, ale są pewne kluczowe odstępstwa i szczególnie często, nadinterpretacje. Takich ludzi można rejestrować (wielu zaczęło tak robić dla bezpieczeństwa), z opisem swojej wiary. Prawo mówi, że ich religie należy notować i są zakazane, ale nie przewiduje w ogóle kar, co powoduje bezkarność. Jest to zabieg celowy, i Yūl-Yōa otwarcie o tym mówi.
Historia
Dane przyrodnicze
Położenie
Klimat
Ukształtowanie powierzchni
Wody
Fauna i flora
Gospodarka
Podatki
Prawa obywateli a prawa obcokrajowców
Eksport i import
Przemysł
Usługi
Przedsiębiorstwa
Waluta
Demografia
Populacja Tangii
Tangijczycy
Diaspora
Mniejszości chronione
Obcokrajowcy
Niewolnictwo
Edukacja
Siły zbrojne
Marynarka wojenna
Siły lądowe
Siły specjalne
Wywiad i kontrwywiad
Żandarmeria
Policja
Inkwizycja
Nauka i odkrycia
Odkrycia geograficzne i przyrodnicze
Optyka
Kosmologia i astronomia
Matematyka
Piśmiennictwo
Medycyna
Grafiki
Ajdynir – Azenia – Ażerimowie – Âng Qo'or – Bolosja – Broci – Buania – Cesarstwo Poitów – Czerachowie – Dynastia Aralezejska – Dżaszir – Dżaugria – Emnaegnir – Erutia – Esmia – Giadur – Harenia – Harrun – Ilirion – Iszaria – Jalżpowie – Kadonia – Kauradowie – Kawelia – Kejren – Kǫl – Kuniecy – Lucja – Merawia – Mitenia – Mokucja – Monarchia Olsów (Olsenia – Surd – Rubania – Szyszenia) – Máktowie/Mugadir – Muria – Nuapaq – Nuaria – Państwo Neszów – Państwo Truskie – Pinu – Piri – Punyszowie – Raľuhhruş – Rikkadan – Sanżenia – Secht – Siedmiomieście¹ – Stojeziory – Sulimaq – Surandral – Północni Barbarzyńcy – Szur – Talonbat² – Tangia – Tarum – Taugrowie – Tjevangono – Unagurowie – Unia Lomarska – Wertynia – Wiraflycy – Wolne Księstwa – Zamb – Związek Bałaszasków – Związek Północny
¹ Siedmiomieście jest podmiotem prawa międzynarodowego równoważnym z państwami. ² Wszystkie miasta-państwa Talonbatu znajdują się de iure pod polityczną hegemonią miasta Tȝinur, jednak de facto każde z nich prowadzi niezależną politykę.