Wertynia

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Nūy xavrę Ulyerāve! Czytasz artykuł z serii Wertynia. | Język wertyński · Kult Bogini Uljery · [[]] · [[]] · [[]] · [[]] · [[]] · [[]] · [[]]
Tyudāryonivę Vērtinlyę
Królestwo Wertynii
Flaga Vertinii.png
Fraga Wertynii
Mapa Wertynia.png
Mapa Wertynii
▸ Język urzędowy Wertyński
▸ Stolica Warenkajn
▸ System rządów Monarchia absolutna
▸ Typ państwa
▸ Głowa państwa Król
▸ Pierwszy minister
▸ Waluta 1 rvān = 100
▸ System gospodarczy
▸ Religia panująca Kult Bogini Uljery
▸ Terytoria zależne nie dotyczy

Wertynia, Królestwo Wertynii (Vērtinlyą, Tyudāryonivę Vērtinlyį [ˈβɛːrtinˈljaː, tjuˈdaːrjoniˈβɛː ˈβɛːrtinˈljiː]) - państwo unitarne położone w środkowym Kyonie w północnej Ajdynirianie nad rzeką #?#?#?. Jest to dosyć młode państwo powstałe około roku 8705 ze strachu przed inwazją Âng Qo'or. Wertynia jest krajem wewnętrznie skłóconym, pełnym konfliktów, przykładem takiego konfliktu jest konflikt zawarsko-perytski.

Nazwa kraju

Nazwa kraju składa się z dwóch członów, "Vērtr" znaczącego tyle co "Wert" i "Nilyą" oznaczające krainę. Vērtinlyą w wolnym tłumaczeniu oznacza więc "krainę wertów".

Nazwy w różnych językach

Język Skrócona nazwa Pełna nazwa państwa
Ërütat Verëtinëlya Verëtinëlyarv Brötıt
Ajdynirski Daurābīfrand Rozhvan Daurābīfrandaz

Polityka

Ustrój

Wertynia jest dziedziczną monarchią absolutną. Władcy Wertynii uważani są za posłańców Uljery, i każdy kto sprzeciwi się woli króla sprzeciwia się też woli Uljery, taka osoba zostaje skazana na śmierć. Władcy Wertynii mają praktycznie nieograniczoną władzę, ogranicza ich tylko prawo religijne. Władcy służy organ doradczy, tak zwana Rada Starszych, która składa się w większości z Tahareńczyków. Rada składa się z 60 najmądrzejszych osób w państwie, w tym z 6 Wertów którzy są przedstawicielami każdego z księstw Wertynii.

Podział administracyjny

Żółtą kropką oznaczono Warenkajn, białe oznaczają stolice księstw.

Kraj jest podzielony na sześć księstw:

  • czer. – Księstwo Zawarii; stolica: Warenkajn
  • nieb. – Księstwo Perytii; stolica:
  • ziel. – Księstwo Aratii; stolica:
  • fiol. – Księstwo Fetyrii; stolica:
  • pom. – Księstwo Tarynii; stolica:
  • żółt. – Księstwo Ekarii; stolica:

Geografia

Rzeźba terenu

Klimat

Historia

Przybycie Protowertów

Około 1000 [ziemskich] lat temu po upadku Ajdyniriańskiego Starego Państwa na tereny zamieszkiwane przez Emnarów przybywają protowertowie, którzy osiedlają się nad rzeką !@#$% i wypychają Emnarów na południe. Po kilkuset latach widoczne są podziały między północnymi, południowymi i wschodnimi Wertami.

Inwazja Kejrenu

Około 500 [ziemskich] lat temu na tereny dzisiejszej Wertynii z południa przybywają wojska Kejreńskie, po paru latach władze Kejreńskie postanawiają skłócić południowych Wertów, więc prowokują konflikt pomiędzy nimi o region międzyrzecza [nazwa robocza]. Około roku %#%# Kejren opuszcza tereny Wertynii.

Inwazja Tahareńska

Około 300 [ziemskich] lat temu na tereny dzisiejszej Wertynii z południa przybywają Tahareńczycy, którzy w ciągu paru lat podbijają sporą ilość terytorium dzisiejszej Wertynii. Tahareńczycy sprawują rządy twardej ręki, przez co jakieś 100 [ziemskich] lat po ich przybyciu wybucha przeciw nim powstanie, Wertowie palą miasta, zabijają wszystkich napotkanych Tahareńczyków, kobiety i dzieci też, Tahareńczycy mimo że mają przewagę techniczną to nie mogą się równać z dużo liczniejszym przeciwnikiem, powstanie kończy się sukcesem Wertów i wygnaniem ocalałych Tahareńczyków z Wertynii, tylko niewielka ich grupa postanawia pozostać w Wertynii i ukrywać się gdzieś w dżungli.

Religia

Główną religią wyznawaną w Wertynii jest Kult Bogini Uljery (wert. Avrīt Ulyerę).

Lupa2.gif
Główny artykuł: Kult Bogini Uljery

Kultura i nauka

Tradycje i zwyczaje

Picie krwi zmarłych

To dość stary zwyczaj, wywodzi się on z wierzeń pierwszych Wertów. Picie krwi jest swego rodzaju hołdem dla osoby zmarłej, Wertowie wierzą że wypicie krwi zmarłego członka rodziny przyniesie im szczęście i opiekę zmarłego. Wertowie piją też krew poległych wrogów. Picie krwi wroga jest też swego rodzaju hołdem, Wertowie wierzą że wypicie krwi wroga wzmocni ich ciała i umysły.