Wertynia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 86: Linia 86:
 
|Daurābīfrand
 
|Daurābīfrand
 
|Rozhvan Daurābīfrandaz <br> /{{IPA|ɾɔʐˈvan}}/
 
|Rozhvan Daurābīfrandaz <br> /{{IPA|ɾɔʐˈvan}}/
 +
|
 +
|-
 +
|[[Język iszarski|Iszarski]]
 +
|
 +
| <br> /{{IPA|}}/
 
|
 
|
 
|}
 
|}

Wersja z 16:20, 23 cze 2020

Nūy xavrā Ulyerāve! Czytasz artykuł z serii Wertynia. | Język wertyński · Kult Bogini Uljery · [[]] · [[]] · [[]] · [[]] · [[]] · [[]] · [[]]
    
Państwo conworldu KYON.
    
Królestwo Wertynii
Tyudāryonivę Vērtinlyāve
ROK 8973
Flaga Vertinii.png
Flaga Wertynii
[[Plik:|110px|border]]
Bandera Handlowa
Mapa Wertynia.png
Wertynia
[[Plik:|350px]]
Wertynia na świecie
Polityka
Stolica Varenqāyn
Król
Tyudār
Asār II Ryaverīdr
Ustrój monarchia absolutna
Porządek prawny
Ustawa zasadnicza {{{ustawa zasadnicza}}}
Zbiory praw {{{zbiory praw}}}
Język urzędowy: wertyński
Początek
Koniec państwa
Demografia
Ludność
(rok 8973)
1 843 276
stolica Varenqāyn: 102 673
Narodowości Wertowie, Awanowie, inne
Języki używane: wertyński, awański, inne
Średnia dł. życia
Wiara
Religia państwowa Kult Bogini Uljery
Religia dominująca {{{religia dominująca}}}
Typ religii politeistyczna
Siła wyższa lub panteon Uljera
Najważniejsze ośrodki kultu
Poziom wolności wyznania znacznie ograniczona
Inne religie
Geografia i natura
Położenie na świecie {{{regiony}}}
Powierzchnia {{{powierzchnia}}}
Stefy klimatyczne {{{klimat}}}
Gospodarka
Kraje eksportu
Towary eksportowe
Kraje importu
Towary importowe
System monetarny
Waluta centralna: rvān
Kod waluty RVN
Ewolucja
Księstwo Zawarii ????

Wertynia, Królestwo Wertynii (Vērtinlyą, Tyudāryonivę Vērtinlyāve [ˈβɛːrtinlˈjɐː, tjuˈdɐːrjoɲiˈβɛː ˈβɛːrtinlˈjɐːβɛ]) - państwo unitarne położone w środkowym Kyonie w północnej Ajdynirianie nad rzeką #?#?#?. Jest to stosunkowo młode państwo powstałe około roku 8705 ze strachu przed inwazją Âng Qo'or. Wertynia jest krajem wewnętrznie skłóconym, pełnym konfliktów, przykładem takiego konfliktu jest konflikt zawarsko-perytski.

Nazwa kraju

Nazwa kraju składa się z dwóch członów, "Vērti" znaczącego tyle co "wertyński" i "Nilyą" oznaczające krainę. Vērtinlyą w wolnym tłumaczeniu oznacza więc "wertyńską krainę".

Nazwy w różnych językach

język nazwa państwa pełna nazwa państwa nazwa mieszkańca
języki ziemskie
Polski Wertynia Królestwo Wertynii Wert
Angielski Vertinia Kingdom of Vertinia Vertinian / Vert
języki kyońskie
Wertyński Vērtinlyą
/ˈβɛːrtinlˈjɐː/
Tyudāryonivę Vērtinlyāve
/tjuˈdɐːrjoɲiˈβɛː ˈβɛːrtinlˈjɐːβɛ/
Vērtr
/ˈβɛːrtr/
Ërütat Verëtinëlya Verëtinëlyarv Brötıt
/brœˈtɯt/
Ajdynirski Daurābīfrand Rozhvan Daurābīfrandaz
/ɾɔʐˈvan/
Iszarski
//

Polityka

Ustrój

Wertynia jest dziedziczną monarchią absolutną. Władcy Wertynii uważani są za posłańców Uljery, i każdy kto sprzeciwi się woli króla sprzeciwia się też woli Uljery, taka osoba zostaje skazana na śmierć. Władcy Wertynii mają praktycznie nieograniczoną władzę, ogranicza ich tylko prawo religijne. Władcy służy organ doradczy, tak zwana Rada Starszych, która składa się w większości z Tahareńczyków. Rada składa się z 60 najmądrzejszych osób w państwie, w tym z 6 Wertów którzy są przedstawicielami każdego z księstw Wertynii.

Podział administracyjny

Żółtą kropką oznaczono Warenkajn, białe oznaczają stolice księstw.

Kraj jest podzielony na sześć księstw:

  • 1. – Księstwo Zawarii; stolica: Varenqāyn
  • 2. – Księstwo Perytii; stolica:
  • 3. – Księstwo Aratii; stolica:
  • 4. – Księstwo Fetyrii; stolica:
  • 5. – Księstwo Tarynii; stolica:
  • 6. – Księstwo Ekarii; stolica:

Geografia

Rzeźba terenu

Klimat

Wertynia leży w strefie okołorównikowej, przez co panuje w niej gorąco-wilgotny klimat, północna część państwa pokryta jest lasem tropikalnym, centralna suchymi lasami subtropikalnymi, a południowa lesistą sawanną.

Demografia

Historia

Przybycie Protowertów

Tereny dzisiejszej Wertynii przez wieki były pod władaniem różnych ludów, finalnie wyłoniły się dwa ludy które łącznie kontrolowały znaczną część dzisiejszej Wertynii, a byli to Awanowie i Emnarowie. Te dwa ludy mimo że różne, żyły ze sobą w pokoju. W pewnym momencie historii Emnarowie zostali podporządkowani Ajdyniriańskiemu Staremu Państwu. W późniejszych wiekach Awanowie zaczęli zmagać się z nowym zagrożeniem przybyłym z północy, byli to Wertowie, którym po latach wojen udało się podbić i podporządkować Awanów. Około 1000 [ziemskich] lat temu upada Ajdyniriańskie Stare Państwo, Wertowie korzystają z sytuacji i atakują tereny zamieszkiwane przez Emnarów, po kilku latach Wertowie przepędzają Emnarów na południe i osiedlają się na podbitych terenach. Po kilku stuleciach widoczne są między nimi podziały na południowych, północnych i wschodnich.

Inwazja Kejrenu

Około 500 [ziemskich] lat temu na tereny dzisiejszej Wertynii z południa przybywają wojska Kejreńskie, po paru latach władze Kejreńskie postanawiają skłócić południowych Wertów, więc prowokują konflikt pomiędzy nimi o region międzyrzecza [nazwa robocza]. Około roku %#%# Kejren opuszcza tereny Wertynii.

Inwazja Tahareńska

Około 300 [ziemskich] lat temu Wertowie ciągle pogrążeni są w konfliktach, nie potrafią stworzyć zorganizowanego aparatu państwowego. Chaos w Wertynii wykorzystują przybyli z południa Tahareńczycy, którzy dokonują inwazji, w ciągu paru lat udaje im się podporządkować sporą ilość terytorium. Tahareńczycy wprowadzają rządy twardej ręki, ale nie kładą dużego nacisku na dzielenie Wertów, co za 100 [ziemskich] lat ma im przynieść zagładę. Rządy tahareńskie wyzyskują kraj, wiele ludzi umiera z głody, wycieńczenia, przepracowania. Wertowie mają dość tahareńskiego ucisku, dlatego postanawiają zażegnać dawne spory i się zjednoczyć, w następnych latach Wertom udaję się zorganizować. Na czele planowanego przez Wertów powstania staje zawarski dowódca Zavāt Qaxerīdr, któremu udaje się zażegnać spór między Zawarami i Perytami. Około roku 8437 w wertyńskie święto Dnia Upadku w czasie pełni księżyca wybucha powstanie, Wertowie atakują pałac królewski w Varenqāyn, zaskoczeni wertyńskim atakiem strażnicy nie są w stanie obronić pałacu, o świcie obrona tahareńska pada a Wertowie dostają się do pałacu, dopadają rodzinę królewską i wynoszą ich na plac pałacowy, gdzie odzierają ich z szat po czym gwałcą królową i jej kilku letnią córkę, następnie wyczytują wszystkie wyroki króla i skazują go i całą jego rodzinę na karę śmierci, kara zostaje wykonana kilka minut później poprzez ścięcie. Po zabiciu rodziny królewskiej Wertowie okradają zbrojownie, stajnie, spichlerze królewskie, po czym zaczynają rzeź tahareńskiej ludności cywilnej, rzeź próbują zatrzymać wojska tahareńskie lecz na próżno, ulice spływają krwią, kilka godzin później Wertowie podkładają ogień w konsekwencji czego jakieś 60% stolicy trawi ogień. W ciągu paru dni powstanie staje się ogólnopaństwowe. Po kilkunastu dniach walk pozostali przy życiu Tahareńczycy postanawiają uciec na południe skąd 100 [ziemskich] lat temu przybyli, lecz nie wszyscy postanawiają uciec, niewielka grupa Tahareńczyków postanawia ukryć się gdzieś w wertyńskiej dżungli. Ta grupa ma później odegrać ważną rolę w historii Wertynii.

Powstanie i upadek Zawarii

Religia

Główną religią wyznawaną w Wertynii jest Kult Bogini Uljery (wert. Avrīt Ulyerāve).

Lupa2.gif
Główny artykuł: Kult Bogini Uljery

Kultura i nauka

Tradycje i zwyczaje

Picie krwi zmarłych

To dość stary zwyczaj, wywodzi się on z wierzeń pierwszych Wertów. Picie krwi jest swego rodzaju hołdem dla osoby zmarłej, Wertowie wierzą że wypicie krwi zmarłego członka rodziny przyniesie im szczęście i opiekę zmarłego. Wertowie piją też krew poległych wrogów. Picie krwi wroga jest też swego rodzaju hołdem, Wertowie wierzą że wypicie krwi wroga wzmocni ich ciała i umysły.