Przejdź do zawartości

Surandralska kolej północna

Z Conlanger

Surandralska kolej północna – linia kolejowa wybudowana przez nowopowstałe Towarzystwo Kolei Surandralskich ze wsparciem Surandralu. Łączyła ona Nawatal z Natyboną przez Tracę, tworząc oś łączącą większość obszaru Habecji z stolicą Surandralu. Prace budowalne rozpoczęły się w ok. 9800 EK (do ustalenia).

Była to pierwsza tak długa linia kolejowa na terenie Surandralu. Wcześniej dominowały krótkie odcinki o znaczeniu lokalnym, a jedynymi dłuższymi były Nawatal-Optojak oraz Lida-Kipri w Banzë. Połączyła Nawatal przez: Optojak (równolegle do starej kolei), Meã, Xozbam, Kontowá, Žoin, Selzgo, Traca (Ponta), Kacia. Miała kluczowe znaczenie dla gospodarki państwa.

Przebieg

Kolej północna przebiegała na znacznym odcinku w sposób zbliżony do dotychczasowego szlaku handlowego Surandral-Habecja, z lokalnymi odchyleniami z powodów terenowych. Szlak ten charakteryzował się dość łagodnym terenem, sprawiając pociągnięcie tam kolei (być może prócz obszaru Bramy Habeckiej) dość łatwym zadaniem. Wyjątek stanowił odcinek mewacki, który został poprowadzony na południe względem oryginalnego szlaku, by przybliżyć kolej do zasobnych w wodę jezior Ľus i Señgum z licznymi dopływami, a jednocześnie nie wydłużać trasy przez dolinę Leatu. W efekcie, kolej pominęła Pinkut oraz Bardó, za to przebiegała przez Xozbam i miasteczko Kontowá (które wkrótce po powstaniu kolei szybko się rozwinęło). Zasoby wodne były bowiem niezbędne do utrzymania trakcji parowej.

Skutki

Wybudowanie kolei spowodowało ożywienie gospodarcze terenów, wzdłuż których przebiegała nowa linia, a jednocześnie pewien zastój miast dawnego szlaku, które nie znalazły się na trasie kolejowej. Szybko nowy rodzaj transportu zastąpił dotychczasowe przewozy karawanami oraz drogą wodną, pozwalając przewieść za jednym razem dużo większą liczbę towarów. W ten sposób dostawy żywności z Habecji do górskiej części Surandralu osiągnęły poziom, jaki nigdy nie został osiągnięty w przeszłości.

Inwestycja dość szybko się zaczęła zwracać, w efekcie rozpoczęto plany nad Koleją Szlaku Gór.

Kolej też miała istotny wpływ na przyśpieszenie procesów surandralizacji Mewatu, Žoini, a w szczególności Habecji.

EKoleje i linie kolejowe Kyonu
Linie kolejowe Kyonu · Transkontynentalna okołorównikowa magistrala kolejowa
Surandralska: północna 9823 EK & Szlaku Gór 9880 EK · Truska: transkontynentalna 9868 EK · Kaoryjskie: pierwsza 9833 EK & Falanglera 11000 EK