Autor Wątek: Liczebniki - systemy liczbowe  (Przeczytany 7792 razy)

Offline Pluur

• Uciekinier
Odp: Liczebniki - systemy liczbowe
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 13, 2015, 20:53:12 »
Może mi się poknociło z czymś takim co napisałeś. 'formy dziewiętne' - to znaczy? Czym jest owo trzydziewiąte?

Offline Dynozaur

• Audytor w: Komisja Ustalania Nazw Miejscowości
  • Wiecznie obserwowany
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 13, 2015, 21:58:35 »
No "dziewiętny" w sensie, że dziewiątka jest punktem odniesienia - liczbą "okrągłą". 18 = dwadziewięć, 27 = trzydziewięć it.p. - to jest system dziewiętny (nonalny). Tak jak nasz system jest dziesiętny (decymalny), tylko miejsce dziesiątki zajmuje dziewiątka.

A "w trzydziewiątem carstwie" (въ тредевятомъ царствѣ) to ruski sposób zaczynania bajek (coś a'la "za siedmioma górami"). Dlaczego akurat tak? Podobno zarówno trójka, jak i dziewiątka miała dla Słowian (przynajmniej tych wzchodnich) jakieś magiczne znaczenie, ale nie znam się na tym za bardzo.
« Ostatnia zmiana: Luty 13, 2015, 22:04:17 wysłana przez Dynozaur »
"Zaglądali do kufrów, zaglądali do waliz, nie zaźrzeli do dupy - tam miałem socjalizm".
Czesław Miłosz

Offline Борівой

• Форумовъйь Гноітель Фраеровъ
  • Administrator
  • Konlangi: Szybski, truski, brocki
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 13, 2015, 22:08:10 »
Trójka była liczbą magiczną. Dziewiątka to trzy po trzy (czyli liczba podwójnie magiczna).

Z tegoż powodu Rethra miała trzy boki i dziewięć bram (o ile dobrze pamiętam)

Offline Pluur

• Uciekinier
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 13, 2015, 22:53:30 »
No "dziewiętny" w sensie, że dziewiątka jest punktem odniesienia - liczbą "okrągłą". 18 = dwadziewięć, 27 = trzydziewięć it.p. - to jest system dziewiętny (nonalny). Tak jak nasz system jest dziesiętny (decymalny), tylko miejsce dziesiątki zajmuje dziewiątka.
Ano to dzięki ;)