Autor Wątek: Lekcje Fonetyczne  (Przeczytany 58018 razy)

Offline Ghoster

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 08, 2012, 19:46:04 »
[...........]
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2020, 12:20:38 wysłana przez Ghoster »
 

Offline Wedyowisz

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #31 dnia: Październik 09, 2012, 17:01:23 »
To tera poczepjajǫ się.

Cytuj
a alofonicznie (poniekąd) można je spotkać w językach germańskich.

Dla części germańskich nawet przydech jest przedstawiany jako główna cecha rozróżniająca 2 serie zwartych (inna sprawa, że nawet w wysoce „przydecholubnych” językach można nieraz usłyszeć dźwięczne).

Cytuj
Co ciekawe, aspiracja może także objąć głoski dźwięczne, takie zjawisko można spotkać chociażby w sanskrycie, a najbardziej przekonujące teorie mówią, iż w praindoeuropejskim istniała opozycja głosek bezdźwięcznych-dźwięcznych-dźwięcznych przydechowych. Bezdźwięczną aspirację oddaje się za pomocą [ʰ], dźwięczną za pomocą [ʱ].

Z tym że naprawdę jest to breathy voice. Prawdziwa aspiracja dźwięcznej to niezła artykulacyjna akrobatyka.

Cytuj
Głoski ejektywne są o tyle ciekawe, ponieważ podczas nich w ogóle nie pracują płuca, następuje zwarcie i bardzo silna plozja (wybuch, wyrzut powietrza), która jest spowodowana jedynie mięśniami języka.

Wcale nie mięśniami języka (to brzmi, jakbyś opisywał mlask egresywny), a lekkim przemieszczeniem do góry zamkniętej krtani (jak do zwarcia krtaniowego).

Cytuj
Głoski iniektywne, cóż, można je właściwie uznać za głoski stojące w opozycji do iniektywnych, ponieważ ich podstawowe warianty są tylko i wyłącznie dźwięczne (nie orientuję się za bardzo w temacie, ale bezdźwięczne ejektywy są chyba odpowiednikami niektórych mlasków...). Podczas ich realizacji trzeba zacisnąć język na miejscu artykulacji i gwałtownie go puścić wsysając powietrze do środka.

Znowu brzmi to jakbyś opisywał mlask (tym razem zwykły, ingresywny). Mechanizm polega tutaj na przemieszczeniu w dół krtani (niekoniecznie nawet całkowicie zamkniętej, przez co powietrze może wprawiać struny głosowe w wibracje - z tego powodu spółgłoski te są prawie zawsze dźwięczne; w sumie da się wymówić iniektywną na zamkniętej krtani, ale jest to trudniejsze - wtedy oczywiście traci się dźwięczność). Doskonale widać to, jak się obserwuje swoją grdykę w lustrze podczas artykulacji - przemieszcza się ona ok. 1 cm w dół. Przy ejektywach też się nieco rusza, ale jest to słabiej widoczne.

Cytuj
[ɦ] - Dźwięczna krtaniowa głoska szczelinowa/aproksymant. Wymowa tej głoski może sprawić lekkie problemy, ponieważ w wielu przypadkach wydaje się być ona po prostu otwartą realizacją jakiejś samogłoski, ale by ją poprawnie wymówić należy jedynie udźwięcznić [h]. Naturalnie występuje w czeskim oraz ukraińskim. Przykład: ukraińskie "гора" Gora [ɦɔra] - Góra.

Nie dźwięczna, tylko dysząco-dźwięczna. Zwykła dźwięczność dałaby... samogłoskę. Poza tym, rzeczywiście przy bliższym zbadaniu [h] i [ɦ] jawią się często bezdźwięcznymi i dysząco-dźwiecznymi modyfikacjami sąsiadującej samogłoski. Nie znaczy to rzecz jasna, że nie mogą się zachowywać w morfofonologii podobnie do zwykłych, poczciwych spółgłosek.
« Ostatnia zmiana: Październik 09, 2012, 17:10:24 wysłana przez Gubiert »
стань — обернися, глянь — задивися
 

Offline spitygniew

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #32 dnia: Październik 09, 2012, 19:01:16 »
Nasze rodziny muszą mieć niezłą bekę słuchając odgłosów z naszych pokoi.
P.S. To prawda.
 

Offline Ghoster

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #33 dnia: Październik 09, 2012, 19:03:14 »
[...........]
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2020, 12:19:22 wysłana przez Ghoster »
 

Offline Dynozaur

  • Audytor w: Komisja Ustalania Nazw Miejscowości
  • Wiadomości: 3 747
  • Pochwalisze: 289 razy
  • Wiecznie obserwowany
Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #34 dnia: Październik 09, 2012, 19:09:11 »
[ʔ] - Jedna z moich ulubionych głosek

Znowuż się różnimy w kwestjach poglądowych o 180 stopni. Fonemiczne zwarcie krtaniowe to najgorsze zło, jakie może istnieć w języku.
ZÎWE WENSKA!
Joz jis råd, cu wå Wilķaj Wida ni sǫ al murste pasî.

Polaku, poślub Rusinkę! P0lki zostawmy Murzynom.
 

Offline Ghoster

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #35 dnia: Październik 09, 2012, 19:14:21 »
[...........]
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2020, 12:19:13 wysłana przez Ghoster »
 

Offline Wedyowisz

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #36 dnia: Październik 09, 2012, 20:46:48 »
Cytuj
Może i wkraczam tutaj z jakimiś własnymi pomysłami odnośnie modyfikacji IPA'y, ale czy to rozróżnienie jest w takim razie potrzebne, jeśli "aspiracja dźwięcznej" jest tak czy tak niemożliwa?

Abstrahując od nie/możliwości istnienia dźwięcznych aspirowanych (tak czy owak 99% rzeczy w ten sposób opisywanych to breathy voiced), głoski bezdźwięczne, dysząco-dźwięczne i dźwięczne różnią się sposobem artykulacji. W przypadku bezdźwięcznych struny głosowe są rozsunięte najszerzej, a w przypadku dźwięcznych tworzą wąską szczelinę i wibrują. W przypadku dysząco dźwięcznych albo rozsunięcie jest pośrednie, albo może być nawet takie jak w przypadku bezdźwięcznych, ale stosunkowo silniejszy strumień powietrza wzbudza je do wibracji (i na słuch efekt jest b. podobny). Trzecią metodą jest zsunięcie strun głosowych, ale rozwarcie chrząstek nalewkowatych, przez co powstaje niewielki, trójkątny otwór, przez który przechodzi powietrze (wydaje mi się, że jest to to samo, co niekiedy opisuje się jako fonację szeptu, np. na tej stronie). Warto mimochodem zauważyć, że z punktu widzenia artykulacji samogłoski są bardziej „szczelinowe” niż [h].

Niektóre języki mają dysząco dźwięczne samogłoski, a inne znów bezdźwięczne samogłoski (np. alofonicznie w japońskim). Można sobie wyobrazić sytuację, w której wszystkie trzy typy wystąpiłyby obok siebie.

W zasadzie prawdziwie bezdźwięczna samogłoska to [h̩] (żeby oddać, akustycznie b. nikłe, różnice barwy, trzeba by się raczej posłużyć symbolem samogłoski i kółeczkiem). Z drugiej strony, nie zdziwiłbym się, gdyby w niektórych przynajmniej językach te bezdźwięczne samogłoski miały element breathy voice czy fonacji szeptanej, co czyni je dużo wyraźniejszymi.
« Ostatnia zmiana: Październik 09, 2012, 20:51:04 wysłana przez Gubiert »
стань — обернися, глянь — задивися
 

Offline Noqa

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #37 dnia: Październik 09, 2012, 22:08:44 »
A w kwestii dźwięczności jeszcze, to chyba to, VOT, jest istotne i bardziej ogólne? W każdym razie tabelka na dole przedstawia 6 poziomów od pełnej aspiracji do pełnej dźwięczności.

No i ta fonacja, o której wspomia Gubiert.
Masz tu swój wstęp do kryptofonetyki, Ghoster :P
At him he yelled and yelped, tackling with taunting and dauntings; he tied and tacked him tightly and tautly, and killed him and quelled him and quenched him.
 

Offline spitygniew

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #38 dnia: Październik 10, 2012, 15:05:48 »
Dla części germańskich nawet przydech jest przedstawiany jako główna cecha rozróżniająca 2 serie zwartych (inna sprawa, że nawet w wysoce „przydecholubnych” językach można nieraz usłyszeć dźwięczne).
I sądząc po historii lechosława, to najwyraźniej prawda!
P.S. To prawda.
 

Offline Pluur

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 12, 2012, 16:57:46 »
Będą kolejne lekcje?

(...)

Właściwie jak teraz tak słucham tego nagrania labializowanych i welaryzowanych to chyba zwaliłem sprawę i wszystko mi się tam pomieszało. Poprawię... Kiedyś.

Hej Ghoster, kiedy byś to mógł poprawić, bo szczerze chciałbym to wplątać do języka, ale nie wiem jak to wymawiać, to cóż mi z tego?!

Może ktoś zna jakąś stronę z nagraniami z tymi spółgłoskami labializowanymi i welaryzowanymi?
 

Offline Henryk Pruthenia

  • Der Untermenschenbändiger
  • Moderatór
  • Wiadomości: 5 872
  • Pochwalisze: 213 razy
  • Pieśń Arjów!
    • Mój konlangerski dorobek
  • Konlangi: Ziemskie, Kyońskie, Adnackie; autor neszszszczyzny
Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #40 dnia: Listopad 12, 2012, 16:59:48 »
Ghoster się obraził i poszeł w piździec.

Offline Pluur

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #41 dnia: Listopad 12, 2012, 17:02:44 »
Ahha?
A znacie jakąś stronkę, czy nie? Byłbym niezmiernie wdzięczny!
 

Offline CookieMonster93

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #42 dnia: Styczeń 11, 2013, 00:38:47 »
Cicho tu coś... Będzie ciąg dalszy?
English C1/2 Nederlands B2/C1 中文 B1 Čeština A2/B1
 

Offline Ghoster

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #43 dnia: Styczeń 11, 2013, 18:59:37 »
[...........]
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2020, 12:07:18 wysłana przez Ghoster »
 

Offline Pingǐno

Odp: Lekcje Fonetyczne
« Odpowiedź #44 dnia: Styczeń 11, 2013, 19:02:52 »
Niektóre mlaski są trudne do wyartykułowania.