Przejdź do zawartości

Religia tarejska

Z Conlanger
Wersja z dnia 00:23, 11 sty 2018 autorstwa Widsið (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „'''Religia tarejska''', ''' metabensum''' (tar. {{tar|ⲙⲉⲧⲁⲃⲉⲛⲥⲩⲙ|metabensum|wiara}}) – złożony zbiór politeistycznyc...”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Religia tarejska, metabensum (tar. ⲙⲉⲧⲁⲃⲉⲛⲥⲩⲙ metabensum „wiara”) – złożony zbiór politeistycznych wierzeń, obrzędów i towarzysząca im mitologia, wywodzące się i praktykowane w Tarum. Centralnym elementem religii tarejskiej jest wiara w boską prezencję pośród śmiertelników, w osobie Króla Tarum, który postrzegany jest jako inkarnacja jednego z bogów lokalnego panteonu, kontrolującego siły natury i poprzez nie się objawiającego. Ucieleśniony jest pośrednikiem między swoimi podwładnymi a bogami, i jest zobowiązany do przestrzegania ściśle określonych rytuałów, dzięki którym wraz z innymi bogami utrzymuje ład we wrzechświecie.

Religia tarejska jest politeistyczna, a bogowie nie mają wszechmocy wykraczającej poza ich domeny. Na czele panteonu stoi Ogdoada (Ⲫⲁⲣⲩⲥ Pharus „ósemka”) – ośmiu głównych bogów, którym pomagają lub służą pomniejsze bóstwa. O ile Ogdoada jest elementem wspólnym dla wszystkich Tarejów, o tyle imiona pomniejszych bóstw czasem są od siebie różne. Ściśle zbiurokratyzowana instytucja duchowieństwa kataloguje różnice i przedstawia je jako wiele twarzy jednej istoty boskiej. Tarum znane jest z monumentalnych świątyń, poświęconych głównym bóstwom. Również mniejsze miejsca kultu są zwykle bogato zdobione; powszechne są freski przedstawiające sytuacje z mitologii, w których uczestniczy boska istota, której miejsce jest poświęcone.

Wiara jest istotnym elementem życia Tarejów; mieszkańcy Tarum często wchodzą w interakcje z bogami za pośrednictwem modłów lub ofiar, aby poprosić o wsparcie w realizacji własnych celów. Ludowa obrzędowość, chociaż nigdy nie została zdogmatyzowana, jest integralną częścią tarejskiej religii, a pojęcie herezji jako takiej nie jest w Tarum znane. Istotnym aspektem wiary Tarejów jest „boskie towarzystwo” – każdy mieszkaniec Tarum ma swojego boga-patrona, który po śmierci będzie jego – w zależności od drogi, którą obrał w życiu – obrońcą i adwokatem lub oskarżycielem podczas osądu, gdy zadecydowane zostanie o losach duszy danej osoby.

Religia tarejska najprawdopodobniej rozwinęła się jeszcze w praojczyźnie Tarejów, ale rozkwitła dopiero wtedy, gdy lud ten dotarł już do wschodniego Kyonu. Świadczą o tym elementy wspólne z innymi religiami regionu, takie jak szeroki politeizm i boskość władcy. Specyfiką tej religii jest to, że jest to otwarty system; nowe mity stale powstają, a wiara ewoluuje w zależności od aktualnej koniunktury i roli Króla w kształtowaniu polityki i kultury duchowej. Znaczna rola, jaką religia odgrywa w życiu Tarejów, powoduje niejako jej omniprezencję w kraju – motywy mitologiczne są częste w architekturze, malarstwie, rzeźbie, literaturze i muzyce.