Mundus Sarmatarum

Z Conlanger
Wersja z dnia 11:46, 25 lut 2019 autorstwa Henryk Pruthenia (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "'''Mundus Sarmatarum''' - sztuczny świat tworzony przez społeczność fora pod kierownictwem Henryka Pruthenii. Był tworzony za pomocą systemu ankiet, za pomocą kt...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mundus Sarmatarum - sztuczny świat tworzony przez społeczność fora pod kierownictwem Henryka Pruthenii. Był tworzony za pomocą systemu ankiet, za pomocą których ustalano, co ma się wydarzyć, oraz w jaki sposób mają wyglądać używane w nim języki. Jest to alternatywna wersja naszej rzeczywistości, w której to używany jest język sarmacki oraz język kotyński.

Historia

Powstaje islam. Muzułmanie pokonują Bizantyjczyków pod Jamrukiem i Persów pod Kasisiją i Nahawandem. Persja zostaje podbita. Po upadku Imperium, syn Jezdegerda, Peroz III wraz z resztką sasanidzkiego dworu i armii uciekł na wschód, do Chin, gdzie gościł u cesarza. Peroz przez całe życie bezskutecznie próbował odbić Persję. Gdy zmarł około 679, jego syn Narseh dogadał się z Cesarzem Chin i wraz z armią chińską dowodzoną przez gen. Pei Xingjiana wyruszył na zachód odbić Persję. Wyprawa odbija z rąk Turków Kotlinę Kaszgarską, a chińczycy decydują się wyruszyć z Narsehem dalej na zachód i w sojuszu z częścią Turków udało mu się pokonać w paru bitwach Arabów. Przebił się do Azji Środkowej, do dawnej północnej Persji. Wybuchły powstania zaratusztriańskie, a Narsehowi udało się umocnić swoją władzę na południe od Morza Aralskiego cały czas wojując z Arabami i wspierając powstania. Gdy w 750 rozpadł się Kalifat Umajjadów a Abbasydzi przejęli władzę, Persowie przeszli do ofensywy i zaczęli wypychać Arabów. Masowe powstania które wybuchły w wyniku rewolucji Abbasydów odniosły sukces. Przez następne stulecie trwa okres wyniszczających walk między Sassanidami a Arabami, osłabiający obie strony. Południowa Persja jest niezależna od obu stron, lawirując w zależności od aktualnej siły wojująych.

Tym czasem pewnemu odłamowi Słowian udało się wykorzystac okres walk arabsko-chazarskich i pokonać tych ostatnich. Nie poprzestanęli na tym, a osiedlili się na Kubaniu. Tam, wchodząc w koalicję z innymi ludami pustoszyli obszary na południe od nich. W źródłach greckich zwani byli Sauromatami, z którymi zostali przypadkiem skojarzeni. Znajdujący się w coraz cięższym położeniu Arabowie zdecydowali się zawezwać Sarmatów na pomoc w walce z pogańskimi Sassanidami. W roku 878 przekroczyli oni Kaukaz a potem idąc wzdłuż Morza Kaspijskiego wkroczyli do właściwej Persji. Wykorzystali oni sytuację – Turkowie znów zagrozili Sassanidom od północy, a Arabowie przeżywali okres poważnych problemów wewnętrznych – wyrżnęli załogi arabskie i zaczęli przejmować kolejne połacie kraju. Jednocześnie z północy spływały następne fale Sarmatów, którzy zaczęli zasiedlać zachodni obszar kraju. Podniosły się kolejne powstania, ale zostały zdławione przez kolejnych przywódców, a późniejszych władców Sarmatów.

Sarmaci zdecydowali się oprzeć się w polityce zagranicznej na Bizantyjczyków, którzy jednocześnie odzyskiwali swoje wpływy w Anatolii i Lewancie i przyjęli w roku 917 Chrzest w obrządku wschodnim. Przejęty przez nich kraj uległ dość daleko idącej pauperyzacji w ostatnim czasie, a perska kultura na tym obszarze zamarła. Osłabieni Sassanidzi i Arabowie nie stanowili zagrożenia, przez co Sarmacka kultura wyrastała przede wszystkim oparta na kanwie Chrześcijaństwa. Sarmaci wypychali żyjące na południu ludy perskojęzyczne. Żyjący tam Persowie, którzy wcześniej odzyskali kontrolę nad południowym wybrzeżem Zatoki Perskiej przenieśli swoje siedziby właśnie tam. Tak powstały królestwo Mazunu (obejmujące Oman, oraz południowe wybrzeża Zatoki Sarmackiej), Królestwo Hamavaranu (południowo-wschodni Jemen) oraz zarządzane przez mieszanego pochodzenia Al-Abna'ów Królestwo Yamanów. Mazun i Hamavaran były państwami przede wszystkim zaratusztrianistycznymi, gdy Yaman był krajem muzułmańskim. W Lewiancie rozwinęły się pomniejsze perskie państewka, z czego najważniejszą rolę grał Damaszek. Były to konglomeraty religijne, zamieszkiwane przez chrześcijan obrządku wschodniego, zaratusztrian, muzułmanów.

Na przełomie X i XI wieku do Anatolii od strony północnej przybyli Turkowie, którzy przynieśli swoją religię – Tengryzm. Opanowali oni dużą część Anatolii, północny Lewiant. W czasie Wypraw Krzyżowych zostali jednak pokonani, i choć na dłuższą metę wszędzie (za wyjątkiem resztkowego Królestwa Jerozolimy) Krzyżowcy zostali wyparci przez lokalne elity, Turkowie stracili na znaczeniu. Zatracili oni swój język i ulegli silnej asymilacji z ludami autochtonicznymi, lecz wyróżnikiem turkijskości i przynależności do elit jest ich wiara Tengryzm. Zamieszkujący ich kraj chrześcijanie wschodni zachowali sporą autonomię.

Kraje i ludy

Sarmacja

Sarmaci są władcami Imperium Sarmackiego, pełniąc w nim nadrzędną rolę, jak i ich język - będący głównym językiem biurokracji jak i ulicy Imperium. Ich język jest zapisywany przystosowanym pismem greckim, ale używane też jest w celach liturgicznych własne pismo utworzone na bazie awestyjskiego. Większość jest wyznania chrześcijańskiego, istnieje silny Sarmacki Wschodni Kościół Autokefaliczny. Istnieje też mała mniejszość wyznająca Zaratusztrianizm.

Najwyższym władcą państwa jest Król, noszący sarmacką nazwę Vasilew. Państwo rozdzielone jest na dwa rodzaje prowincji: satrapie (sar. satrap f) i ziemie (sar. dzāll). Różnica ongiś była bardzo ważna, bowiem stanowiła o stopniu autonomii ziemi, teraz zatarła się, lecz ze względów tradycyjnych pozostaje ważne. Obiema rodzajami prowincji włada z monarszej łaski nadawany zarządca (sar. voyevōd). Władza królewska jest silna i scentralizowana. Stolicą państwa jest Nōwghorūd, zamożne i bogate miasto.

Samarkanda

Samarkanda, jest państwem sukcesyjnym Sassanidów. Zajmuje ono obszar Azji Środkowej, gdzie jest jednym z dominujących państw. Religią dominującą jest Zaratusztrianizm, głównym ośrodkiem Samarkanda, a dominującym ludem - Persowie.

Chanat Turecki

Chanat Turecki jest państwem położonym w wschodniej Anatolii. Rządzony jest przez przybyłych z zewnątrz Turków wyznania tengryjskiego. W obecnych czasach Turkowie ci zatracili swoją tożsamość językową, a jedynym wyróżnikiem kulturowym jest Tengryzm.

Damaszek

Małe państwo perskie, religią państwową jest Autokefaliczny Kościół Wschodni.

Królestwo Jerozolimy

Utworzone w czasie Wypraw Krzyżowych państwo feudalne. Obejmuje Jerozolimę i przyległości.

Liban

Małe państwo perskie, religią państwową jest Zaratusztrianizm.

Mazun

Perskie królestwo obejmujące Oman, oraz południowe wybrzeża Zatoki Sarmackiej. Dominującą religią jest Zaratusztrianizm.

Hamavaran

Perskie królestwo obejmujące południowo-wschodni Jemen. Dominującą religią jest Zaratusztrianizm.

Yaman

Yaman jest zarządzanym przez mieszanego pochodzenia Al-Abna'ów. Dominującym tu czynnikiem jest czynnik arabski, ale widoczne są też silne wpływy perskich elit rządzących. Jest to państwo muzułmańskie.

Tak powstały królestwo Mazunu (obejmujące Oman, oraz południowe wybrzeża Zatoki Sarmackiej), Królestwo Hamavaranu (południowo-wschodni Jemen) oraz zarządzane przez mieszanego pochodzenia Al-Abna'ów Królestwo Yamanów. Mazun i Hamavaran były państwami przede wszystkim zaratusztrianistycznymi, gdy Yaman był krajem muzułmańskim.

Kotynowie

Mały lud górski Karpat. Są oni skrajnie konserwatywnymi wyznawcami Prawosławia. Zamieszkują Karpaty. Nie są zorganizowani w Państwo, choć w przeszłości istniało parę małych kotyńskich księstw.