Przejdź do zawartości

Użytkownik:Canis/Pomysły na powstanie kolei w Kyonie

Z Conlanger
EKoleje i linie kolejowe Kyonu
Linie kolejowe Kyonu · Transkontynentalna okołorównikowa magistrala kolejowa
Surandralska: północna 9823 EK & Szlaku Gór 9880 EK · Truska: transkontynentalna 9868 EK · Kaoryjskie: pierwsza 9833 EK & Falanglera 11000 EK

Oto główne pomysły na powstanie silnika (parowego, spalinowej) i kolei na Kyonie. Istnieją 3 główne propozycje:

Każdy ma wady i zalety.

Wariant zachodni: Państwo Neszów

Opis: silnik parowy/spalinowy i kolej zostały wynalezione w Państwie Neszów w 9750 EK. Eksperymentowało z nią potem u siebie Państwo Nowotruskie, ale błyskawicznie podchwycił i rozwinął pomysł Secht w 9790 EK. Potem kolej pojawiła się na Kaori (Tangia) w 9830-tych i poważnie w Trugii w 9860-tych. Stamtąd poprzez Szlak Wody (via wyspa Aroman) pomysł trafił do Kyonu wschodniego, wpierw do neo-Ajdyniru.

  1. Zalety:
    1. Merytorycznie: Kompatybilny z już istniejącymi artykułami
    2. Projektowo: przyszłość obchodzi graczy Kyonu zachodniego bardziej niż Wschodu, i nie polegamy na opisach przyszłości od np. Borlacha
  2. Wady:
    1. Merytorycznie:
      1. Skąd wtedy kolej w Surandralu w 9800 EK?
      2. Neszowie mogą mieć bariery kulturowe przeciwko takim wynalazkom
    2. Projektowo:
      1. Henryk Pruthenia:
        nie obchodzi go już za bardzo Kyon
      2. nie bierze udziału w rozszerzeniu Ancient Flora, więc wg niego silnik spalinowy nie powstał nigdy

Wariant wschodni: neo-Ajdynir bądź Muria

Opis: silnik parowy/spalinowy i kolej są wynalezione gdzieś tam w Adjynire bądź w Murii w 9750 EK, pomysł został następnie zawleczony do Kanisji przez Szlak Wody lub Szlak Ognia

  1. Zalety:
    1. Merytorycznie: ... do zrobienia?
  2. Wady:
    1. Merytorycznie:
      1. Przecież nawet nie wiadomo jakie państwa istnieją na Kyonie wschodnim w 9750-9800 EK
      2. Skąd wtedy kolej w Kanisji w 9790 EK i tak szybki jej rozwój tam?
      3. Pomysł na kolej musiałby w takim scenariuszu przejść przez Państwo Neszów oraz Tangię, być zignorowanym przez oba mocarstwa pełne innowacji, i być w Kanisji dopiero podchwycony przez Secht, co jest mało realne.
      4. Ajdynir nie ma nawet dostępu do oceanu, aczkolwiek w tych czasach miał mieć, choć nie ma na ten temat nic na Wiki
      5. Szlak Wody w ogóle jest średnio realistyczny przed statkami parowymi, zawsze był
    2. Projektowo:
      1. Graczy wschodu mało obchodzi przyszłość, Borlach woli koncentrować się na starożytności i średniowieczu, w czym jest dobry. Jego artykuły kończą się na niedoopisanym roku wspólnym 8973 EK i nie ma nic na Wiki temat przyszłości, i nierealistyczne jest oczekiwać po nim teraz poważnych opisów następnego 1000 lat - podczas gdy na Kanisji takie opisy już od wielu lat istnieją i są silnie rozbudowane
      2. Muria została porzucona totalnie przez Spiritusa i jako projekt oczekuje na zaoranie i reset, nie ma żadnych prac nad tym na dzień 2025-08-15

Wariant południowy: zjednoczona Olsenia-Nuaria

Opis: silnik parowy/spalinowy i kolej są wynalezione około 9750 EK w zjednoczonym państwie Olsenia-Nuaria, a następnie pomysł przedostaje się na Kyon zachodni poprzez Aksajon i Tanate do Misavy i tangijskiej Buanii i stąd do Sechtu, lub trafia karawanami do Talonbat i następnie do Sechtu, gdzie jest rozwijany; oraz przedostaje się na Kyon wschodni poprzez morskie imperium handlowe Olsenii.

  1. Zalety:
    1. Merytorycznie:
      1. Nuaria była siłą przemysłową i potęgą w zasobach
      2. Olsenia w tych czasach miała mieć potężną flotę i wchodzić w zenit swojej historycznej potęgi
      3. Aksajon był potężny przemysłowo i był sojusznikiem Tanate oraz Nuarii, sojusz istniał przeciwko zagrożeniu ze strony Boate
      4. Kanonicznie, w tych czasach Olsenia i Nuaria zjednoczyły się w jedno państwo
      5. Cały ten obszar posiada silną motywację do usprawniania logistyki, jest to korzystne dla wszystkich tych państw
    2. Projektowo:
      1. Canis prowadzi Nuarię, więc nie ucieknie
      2. Pluur prowadzi Olsenię, i znika na całe lata, ale okresowo wraca, a do tego pomysłu nie jest w ogóle potrzebny
  2. Wady:
    1. Merytorycznie: trzeba by wymyślić jak w Kanisji kolej wpierw trafiła na Secht, a nie do Tangii
    2. Projektowo: Pluur jest nieaktwny, więc tyle było z opisów Olsenii