Użytkownik:Canis/Pomysły na powstanie kolei w Kyonie
Oto główne pomysły na powstanie silnika (parowego, spalinowego) i kolei na Kyonie. Istnieją 3 główne propozycje:
- Wariant zachodni: kolej powstała w 9750 EK w Państwie Neszów.
- Wariant wschodni: kolej powstała w 9750 EK gdzieś na terenie Ajdyniru.
- Wariant południowy: kolej powstała w 9750 EK w zjednoczonej Olsenii-Nuarii.
Każdy ma wady i zalety.
Wariant zachodni: Państwo Neszów
Opis: silnik parowy/spalinowy i kolej zostały wynalezione w Państwie Neszów w 9750 EK. Eksperymentowało z nią potem u siebie Państwo Nowotruskie, ale błyskawicznie podchwycił i rozwinął pomysł Secht w 9790 EK. Potem kolej pojawiła się na Kaori (Tangia) w 9830-tych i poważnie w Trugii w 9860-tych. Stamtąd poprzez Szlak Wody (via wyspa Aroman) pomysł trafił do Kyonu wschodniego, wpierw do neo-Ajdyniru.
- Zalety:
- Merytorycznie: Kompatybilny z już istniejącymi artykułami
- Projektowo: przyszłość obchodzi graczy Kyonu zachodniego bardziej niż Wschodu, i nie polegamy na opisach przyszłości od np. Borlacha
- Wady:
- Merytorycznie:
- Skąd wtedy kolej w Surandralu w 9800 EK?
- Neszowie mogą mieć bariery kulturowe przeciwko takim wynalazkom
- Projektowo:
- Henryk Pruthenia:
nie obchodzi go już za bardzo Kyon - nie bierze udziału w rozszerzeniu Ancient Flora, więc wg niego silnik spalinowy nie powstał nigdy
- Henryk Pruthenia:
- Merytorycznie:
Opis: silnik parowy/spalinowy i kolej są wynalezione gdzieś tam w Adjynire bądź w Murii w 9750 EK, pomysł został następnie zawleczony do Kanisji przez Szlak Wody lub Szlak Ognia
- Zalety:
- Merytorycznie: ... do zrobienia?
- Wady:
- Merytorycznie:
- Przecież nawet nie wiadomo jakie państwa istnieją na Kyonie wschodnim w 9750-9800 EK
- Skąd wtedy kolej w Kanisji w 9790 EK i tak szybki jej rozwój tam?
- Pomysł na kolej musiałby w takim scenariuszu przejść przez Państwo Neszów oraz Tangię, być zignorowanym przez oba mocarstwa pełne innowacji, i być w Kanisji dopiero podchwycony przez Secht, co jest mało realne.
- Ajdynir nie ma nawet dostępu do oceanu, aczkolwiek w tych czasach miał mieć, choć nie ma na ten temat nic na Wiki
- Szlak Wody w ogóle jest średnio realistyczny przed statkami parowymi, zawsze był
- Projektowo:
- Graczy wschodu mało obchodzi przyszłość, Borlach woli koncentrować się na starożytności i średniowieczu, w czym jest dobry. Jego artykuły kończą się na niedoopisanym roku wspólnym 8973 EK i nie ma nic na Wiki temat przyszłości, i nierealistyczne jest oczekiwać po nim teraz poważnych opisów następnego 1000 lat - podczas gdy na Kanisji takie opisy już od wielu lat istnieją i są silnie rozbudowane
- Muria została porzucona totalnie przez Spiritusa i jako projekt oczekuje na zaoranie i reset, nie ma żadnych prac nad tym na dzień 2025-08-15
- Merytorycznie:
Opis: silnik parowy/spalinowy i kolej są wynalezione około 9750 EK w zjednoczonym państwie Olsenia-Nuaria, a następnie pomysł przedostaje się na Kyon zachodni poprzez Aksajon i Tanate do Misavy i tangijskiej Buanii i stąd do Sechtu, lub trafia karawanami do Talonbat i następnie do Sechtu, gdzie jest rozwijany; oraz przedostaje się na Kyon wschodni poprzez morskie imperium handlowe Olsenii.
- Zalety:
- Merytorycznie:
- Nuaria była siłą przemysłową i potęgą w zasobach
- Olsenia w tych czasach miała mieć potężną flotę i wchodzić w zenit swojej historycznej potęgi
- Aksajon był potężny przemysłowo i był sojusznikiem Tanate oraz Nuarii, sojusz istniał przeciwko zagrożeniu ze strony Boate
- Kanonicznie, w tych czasach Olsenia i Nuaria zjednoczyły się w jedno państwo
- Cały ten obszar posiada silną motywację do usprawniania logistyki, jest to korzystne dla wszystkich tych państw
- Projektowo:
- Merytorycznie:
- Wady: