Przejdź do zawartości

Religie Kyonu

Z Conlanger
K Y O N
Czytasz artykuł z serii Kyon.
Narzędzia: Space Engine · AI · Inkscape · Kartografia
Kynografia: Projekt Kyon (Rozszerzenia i alternatywy) · Planeta Kyon · Astronomia · Paleokynologia · Klimat Kyonu (Wielbłąd i Rekin) · biologia · historia (Wielka linia czasu) · Nazewnictwo chronologiczne
Listy: państw (analogie do Ziemi) · regionów · języków · imion · postaci · miejsc · ludów · topograficzne · miast · cywilizacji · religii · ras · kontrowersji
Cywilizacja: nauka i technika · systemy miar · historia po 8973 · historia piśmiennictwa · kalendarze · kyońska twórczość · ciekawostki
Najlepiej opisane państwa: Tangia · Ajdynir · Państwo Neszów · Siedmiomieście · Monarchia Olsów · Erutia · Tarum · Muria · Nuaria · Cywilizacja Enenków
Dziesięć Cudów Kyonu

Na terenie Kyonu występuje wiele religii.

Religie Ajdyniru

Główny artykuł: dżarizm
Zobacz też: religia Mhasalów
Zobacz też: religia Taharenu
Zobacz też: waraizm

Religia Monarchii Olseskiej

Główny artykuł: Łăpizm

Religia Enenków

Główny artykuł: religia Enenków

Religia kawelska

Główny artykuł: wierzenia Kawelów

Religia miteńska

Główny artykuł: Religia Mitengów

Religia murska

Główny artykuł: Religia Murów

Religia neszyjska

Główny artykuł: Wiara Neššów

Religie Nuarii

Główny artykuł: religie Nuarii

Religia qińska

Główny artykuł: qińska religia ludowa
Zobacz też: bohenizm

Religia sechtońska

Główny artykuł: Wiara Sechtońska

Religia tangijska

Główny artykuł: karaizm

Religia karajska jest systemem filozoficzno-religijnym określającym szereg właściwości świata jako siły nadprzyrodzone, w szczególności siłę dodania, siłę odjęcia, siłę świadomości, siłę sposobu i siłę kontekstu. Według współpracy zgodnie z naturą tych sił powinien żyć człowiek. Nadto, życie jako takie jest zasilane energią wody, zwaną karai, tylko życie nad wodą jest w stanie dać człowiekowi duchowe zdrowie i skierować go do właściwego miejsca po śmierci.

Religia tarejska

Główny artykuł: religia tarejska

Religia truska i brocka

Główny artykuł: Religia truska

Religia truska opiera się na dwóch przeciwieństwach - dobra i zła, oraz kobiety i mężczyzny. Jest to kult tradycyjny, do którego jednak przenikają elementy bohenistyczne, jak i pojckie. Po podboju Trugii przez Ajdynir, zostanie dodatkowo zasilony nowymi prądami umysłowymi z całego imperium, tworząc znacząco odmienną religię nowotruską. Religia Brotów zasadniczo nie różni się od religii Trugów, wykazuje tylko mniejszą liczbę obcych wpływów z basenu Morza Słonego.

Religia nowotruska

Główny artykuł: Religia nowotruska

Znaczącą zmianą między dawną, ludową, religią truską a nowopowstałym kultem, jest monoteistyczne ubóstwienie założyciela Państwa Truskiego, Tárolaùgra I, który zastąpił dawne kulty Kouda i Teiz. Jest to skrajnie ekspansywna, nawracająca religia, która ma na celu opanowanie całego świata, jako świętej domeny Tárolaùgra.

Religia unagurska

Główny artykuł: religia Unagurów

Religia wertyńska

Główny artykuł: Kult Bogini Uljery

Dawne religie

Religia zhok-ha

Główny artykuł: palaizm