Autor Wątek: Różne szkice...  (Przeczytany 71217 razy)

Offline Canis

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #330 dnia: Kwiecień 30, 2014, 18:18:19 »
Zastanawiam się, jakim alfabetem lepiej zapisywać mój nowy slawlang. Jak myślicie, lepsza tu będzie łacinka, czy cyrylica, bo nie umiem się zdecydować.

Siſci luzie raziaſia valij a ravij y jgodnaſcie a jpravaſcie. Sų vobdareni z rozuma a caį vi raviẛ dla ij u ziſie brataja.

Шишчи лyже ражѧшѧ валий а равий у йгоднашче а йправашче. Сѫ вобдарѣни з розума а саѩ ви равиш дла ий у жише братаѣ.
Hangyl będzie najładniejszy i najwygodniejszy.
 

Offline Ghoster

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #331 dnia: Maj 01, 2014, 22:37:07 »
Samogłoski:
Przednie:
Centralne:
Tylne:
Krótkie:
Długie:
Krótkie:
Długie:
Krótkie:
Długie:
Przymknięte:
[ɪ] [i͂][iː][ʊ]
Półprzymknięte:
[ɘ̟ː][ə] [ə͂][ɵː][o͂][ʊ̞ː]
Półotwarte:
[ɛ][ɜː][ɔ̟]
Otwarte:
[æ][a][ɑ] [ɑ͂]
Dyftongi:
[æɪ̯][ɛe̯][əɪ̯][ɑʊ̯]

Spółgłoski:
Wargowe:
Zębowe:
Dziąsłowe:
Zadziąsłowe:
Welarne:
Nosowe:
[m][n][ŋ]
Zwarte/
Bezdźwięczne:
[p][t̪͡ɬ~t̪ˡ][t][k]
Afrykaty:
Dźwięczne:
[b][d̪͡ɮ~d̪ˡ][d]
Szczelinowe:
Bezdźwięczne:
[f][θ][s][ʆ̺]
Dźwięczne:
[ð][z][ʓ̺]
Aproksymanty:
[l][ɫ̞][ɰᶨ]
Uderzeniowe:
[ɾ̝]

[ŋʊ̞ːʆ̺ɪ f‿kɘ̟ːnɾ̝æɪ̯ θɪmnɑ͂ ɰᶨəʓ̺ɫ̞ɑʊ̯ nɑɾ̝iːn æfsi͂‿ɫ̞ɾ̝n]

Kto mi opracuje do tego potwora ortografię (w łacince, mało diakrytyków, najlepiej wcale) i będzie mi chociaż trochę odpowiadać, może sobie wybrać nagrodę (materialną, jeśli będzie na kolejnym Woodstocku), w granicach rozsądku, oczywiście.

W ogóle to: jakieś opinie?
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2014, 22:43:09 wysłana przez Ghoster »
 

Offline Spiritus

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #332 dnia: Maj 02, 2014, 00:10:19 »
Może coś takiego? Może nie jest to przepiękne, ale w sumie nie było to takie trudne.

Spoiler
[close]

[ŋʊ̞ːʆ̺ɪ f‿kɘ̟ːnɾ̝æɪ̯ θɪmnɑ͂ ɰᶨəʓ̺ɫ̞ɑʊ̯ nɑɾ̝iːn æfsi͂‿ɫ̞ɾ̝n]

guuxi f-kəənrai ŧimną wəxzłau naariin æfsį-łrn.
« Ostatnia zmiana: Maj 02, 2014, 09:53:13 wysłana przez Spiritus »
QVIS·SVM
 

Offline Ghoster

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #333 dnia: Maj 02, 2014, 00:38:43 »
Cytat: Spiritus
Może nie jest to przepiękne, ale w sumie nie było to takie trudne.
W tym właśnie rzecz; ortografię można stworzyć bezproblemowo do wszystkiego, niemniej sprawienie, by wyglądała przynajmniej tak ładnie jak niemiecka, irlandzka li francuska, to już wyczyn. A i dodam, że bardzo lubię takie niekonwencjonalne rozwiązania w ortografii jak niemieckie oznaczanie samogłosek krótkich poprzez podwójne spółgłoski. Podwójne samogłoski wyglądają dobrze tylko w mongolskiej cyrylicy, a ogonki nigdy nigdzie.
Być może powinienem podać trochę więcej informacji odnośnie fonetyki:
[æɪ̯] ← [æː];
[ɛe̯] ← [ɛː];
[əɪ̯] ← [eː];
[ɑʊ̯] ← [ɑː]
[ɵː] ← [ɔ̟ː];
[ɜː] ← [œː];
[ɰᶨ] ← [g];
[v] poprzechodziło albo w iloczas w wygłosie, albo skończyło jak /w/ w greckim ("auto" → "afto").
« Ostatnia zmiana: Maj 02, 2014, 01:21:02 wysłana przez Ghoster »
 

Offline Jątrzeniot

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #334 dnia: Maj 02, 2014, 00:54:47 »
Hm, w sumie niezłe wyzwanie. Ja wykombinowałem coś takiego:

Spoiler
[close]

Zapewne jest to niezbyt etymologiczne, no ale wg mnie wygląda ok. A trzeba przyznać, że bardzo trudno do tego zestawu wymyślić coś zarazem w miarę estetycznego i mało diakrytykowego.
 

Offline Spiritus

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #335 dnia: Maj 02, 2014, 10:24:23 »
Tak swoją drogą, czy nie wydaje ci się, że współistnienie w języku /a/ i /ɑ/ jest trochę mało prawdopodobne? I mam jeszcze inną wersję:

Spoiler
[close]
QVIS·SVM
 

Offline Ghoster

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #336 dnia: Maj 02, 2014, 11:20:04 »
Cytat: Spiritus
Tak swoją drogą, czy nie wydaje ci się, że współistnienie w języku /a/ i /ɑ/ jest trochę mało prawdopodobne?
Patrząc na fonetykę duńskiego dochodzę do wniosku, iż nic nie jest mało prawdopodobne.
Poza tym nie powiedziałem, że iloczas zawsze pochodzi od /v/.

Zdaje się, że zrobię z tego coś bardzo francuskiego:

Samogłoski:
Przednie:
Centralne:
Tylne:
Krótkie:
Długie:
Krótkie:
Długie:
Krótkie:
Długie:
Przymknięte:
[ɪ] i [i͂] ine[iː] ie, oie[ʊ] u
Półprzymknięte:
[ɘ̟ː] ehe[ə] eh, e [ə͂] ehne[ɵː] oe[o͂] one[ʊ̞ː] ue
Półotwarte:
[ɛ] e, é[ɜː] oae[ɔ̟] o
Otwarte:
[æ] ae[a~ɐ̞] a, à[ɑ] ao [ɑ͂] aone
Dyftongi:
[æɪ̯] aei[ɛe̯] eae [əɪ̯] ei[ɑʊ̯] aou
                                       

Spółgłoski:
Wargowe:
Zębowe:
Dziąsłowe:
Zadziąsłowe:
Welarne:
Nosowe:
[m] m[n] n[ŋ] ng
Zwarte/
Bezdźwięczne:
[p] p[t̪͡ɬ~t̪ˡ] tl[t] t, tt[k] c, k
Afrykaty:
Dźwięczne:
[b] b[d̪͡ɮ~d̪ˡ] dl[d] d
Szczelinowe:
Bezdźwięczne:
[f] f, fv[θ] th[s] s[ʆ̺] sh
Dźwięczne:
[ð] z[z] x[ʓ̺] j
Aproksymanty:
[l] ll[ɫ̞~ɑ̯] l[ɰᶨ] gh
Uderzeniowe:
[ɾ̝] r

[ŋʊ̞ːʆ̺ɪ‿f kɘ̟ːnɾ̝æɪ̯ θɪmnɑ͂ ɰᶨəʓ̺ɫ̞ɑʊ̯ nɑɾ̝iːn æfsi͂‿ɑ̯ɾ̝n]
Ngueshi ‘fv cehenraei thimnaone ghehjlaou naorien aefvsine ‘lrn.

Chociaż wygląda na to, że będę musiał iść drogą angielskiego i nie tworzyć dużo niejednosylabowych słów.
« Ostatnia zmiana: Maj 02, 2014, 11:21:54 wysłana przez Ghoster »
 

Offline Noqa

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #337 dnia: Maj 30, 2014, 22:47:24 »
Planuję sobie powoli stworzenie fonosemantycznego języka.

Wszechświat ciągle się zmienia.
[su:tfo jar wewŋi]

[su:] - morfem rozległości
[wewŋ] - morfem obrotu, zmienności
[ja] - być
[jar] - być zawsze (bycie zawsze jest wzmocnieniem bycia)

Samochody są szybsze niż konie.
[ʒiʒbo ja ʑi:dzum ma karra]

[ʒiʒ] - mofem maszyn
[bo] - morfem obłych, grubych rzeczy - udo
[ʑi:] - morfem szybkości
[karr] - morfem tupotu

Wymienione morfemy nie są jedynymi. Istnieje wiele takich morfemów, o tym samym znaczeniu ogólnym i różnym w złożeniach, o podobnych własnościach fonologicznych. Np. [ɖʐu] też będzie morfemem maszyn, a [ble] też morfem obłości.
Mowa to [lalla].
At him he yelled and yelped, tackling with taunting and dauntings; he tied and tacked him tightly and tautly, and killed him and quelled him and quenched him.
 

Offline zabojad

  • Ostatni wyznawca feleszyzmu
  • Wiadomości: 334
  • 吾生也有涯,而知也無涯
Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #338 dnia: Sierpień 12, 2014, 14:56:44 »
Polewutku tworzę język agparski(a w zasadzie jego fonetykę) i choć wykracza on już poza sferę drobnego szkicu, nie nadaje się do niczego(stworzenie sensownego tekstu bez kręgosłupa gramatycznego i leksykalnego jest, jak mniemam, niemożliwe), toteż chciałbym w paru sprawach się z wami, o drodzy forumowicze, skonsultować.
Język jest aglutacyjny/polisyntetyczny, ale nie to sprawia mi problem. Umyśliłem sobie bowiem, że język ten ma brzmieć barbażyńsko, stepowo, prymitywnie - z tym kojarzą mi się głównie ubogie w fonemy systemy samogłoskowe, z róźnego rodzaju "dziwnymi" harmoniami. Toteż system samogłosek jest w agparskim dosyć ubogi:

+ATR   -ATR
/i/ /ʉ/     /ɨ/ /u/
/æ/          /ɑ

Z moich obserwacji wynika, że jeżeli mało jest samogłosek to mają one zazwyczaj dużo allofonów. Również jeżeli jest stosunkowo mało spółgłosek to mają one wpływ na następujące po nich samogłoski

System spółgłoskowy przedstawia się następująco:
/ m n ŋ /
/ p~b pʰ t~d tʰ c~ɟ cʰ k~g kʰ q~ɢ qʰ(?) /
/ ʦ~ʣ ʦʰ ʧ~ʤ ʧʰ /
/ s~z ʃ~ʒ h /
/ j w ʁ /
/ l~ɾ /
Ogółem 24 spółgłoski - czyli w sumie biednie

Niebagatelny wpływ na brzmienie samogłoski ma również akcent, który przeszedł całkiem sporo(od braku akcentu - wd. skojarzenia barbarzyńskich koreańczyków[których wpływ jednak pozostał - brak rozróżnienia fonemicznego r/l], przez akcent iloczasowy[co w sumie zostało - akcentowana samogłoska jest wymawiana dłużej - mongołowie kojarzyli mi się od zawsze dosyć barbarzyńsko], a ostatecznie silny, niedystynktywny akcent podobny nieco do radzieckiegorosyjskiego[ruscy z tą swoją mogolską przeszłością, agresywnym akaniem kojarzą się dosyć barbarzyńsko - gdyby nie te palatalizacje brzmieliby bardziej męsko])
Właśnie te redukcje samogłosek sprawiają mi, jeśli o allofonie chodzi, najwięcej problemu. Z doświadczenia wiem, że:
  • dwuwargowe raczej zaokrąglają
  • podniebienne i miękkopodniebienne raczej utylniają
  • /j/ i /w/ raczej również utylniają
  • dziąsłowe i zadziąsłowe "stwardniają" następującą samogłoskę(czyli w sumie też utylniają)
  • języczkowe ciągną do środka tyłu
I właśnie problem polega na tym jak ustawić allofony po tychże spółgłoskach?
Wymyśliłem coś takiego:
  • po dwuwargowych i /w/ - zaokrąglenie
    • /u/ > , [ʊ]
    • /ʉ/ > [ʊ]
    • /i/ > [ʏ]
    • /ɨ/ > [ʉ]
    • /æ/ > [œ]
    • /ɑ/ > [ɔ]
  • po podniebiennych i miękkopodniebiennych - utylnienie następującej samogłoski
    • /u/ > , [ʊ]
    • /ʉ/ > [ʊ]
    • /i/ > [ɨ]
    • /ɨ/ > [ɨ], [ɘ]
    • /æ/ > [ɐ]
    • /ɑ/ > [ɑ]
  • po dziąsłowych i zadziąsłowych - ts. co wyżej
  • po języczkowych
    • /u/ >
    • /ʉ/ > [ʊ]
    • /i/ > [e]
    • /ɨ/ > [ɘ]
    • /æ/ > [a], [ɐ]
    • /ɑ/ > [ɔ]
No i moim głównym i naczelnym pytaniem(po za przedstawieniem tego małego szczątka fonetyki) jest - czy tyle allofonów jest możliwe? Czy istnieje lepszy ich dobór? Kwestia allofonów sam. nieakcentowanych jest jeszcze bardzo otwarta i wygląda na razie tak:
  • /u/ > [ʊ]
  • /ʉ/ > [ɵ
  • /i/ > [ɪ]
  • /ɨ/ > [ɘ]
  • /æ/ > [ɜ]
  • /ɑ/ > [ʌ]
Przy czym w nagłosie sam. miałyby być bardziej "wyraźne"...
Feles [*]
Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis. Requiescant in pace. Amen.
 

Offline Ghoster

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #339 dnia: Sierpień 12, 2014, 15:10:27 »
Główny problem chyba w tym, że, podążając tym co wypisałeś, większość z tych samogłosek nie jest nigdy wymawiana tak, jak sugeruje fonem; twoje /i/ to nigdy nie jest [i], bo chyba zapomniałeś, że tego typu allofonia nie zawsze musi mieć miejsce. O ile dobrze zrozumiałem, to jest. Tak czy inaczej jakichś nieprostych przesówek tam nie zastosowałeś, więc nie wiem w czym problem. Ba, powiedziałbym nawet, że te przegłosy są nawet aż zbyt proste; popatrz na to co z samogłoskami zrobił, na przykład, angielski.

Mi nie podoba się zlewanie spółgłosek bezdźwięcznych z dźwięcznymi w allofoni; zdecydowanie nie pasuje mi do języków "barbarzyńskich", ale to już takie moje marudzenie.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2014, 15:12:50 wysłana przez Ghoster »
 

Offline zabojad

  • Ostatni wyznawca feleszyzmu
  • Wiadomości: 334
  • 吾生也有涯,而知也無涯
Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #340 dnia: Sierpień 12, 2014, 15:13:49 »
No właśnie chodzi mi o ustalenie w miarę rozsądnej allofonii, co jak widać, niezbyt mi wychodzi...
A nierozróżnianie dźwięcznych wydaje mi się dosyć barbarzyńskie, może przez to że za barbarzyński uznałem koreański.
Feles [*]
Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis. Requiescant in pace. Amen.
 

Offline ArturJD

  • Piewca tabel
  • Wiadomości: 434
  • Baroque
Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #341 dnia: Sierpień 12, 2014, 15:55:12 »
No właśnie chodzi mi o ustalenie w miarę rozsądnej allofonii, co jak widać, niezbyt mi wychodzi...
A nierozróżnianie dźwięcznych wydaje mi się dosyć barbarzyńskie, może przez to że za barbarzyński uznałem koreański.


Ale może to przez brak akcentu? Jak to ładnie wikipedia encyklopedycznie ujęła - "słowa jak wystrzelane z karabinu".

Nie napisane
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2014, 16:05:49 wysłana przez ArturJD »
 

Offline Hapana Mtu

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #342 dnia: Sierpień 13, 2014, 04:06:48 »
Huński nie rozróżnia dźwięczności. To chyba zamyka kwestię barbarzyńskości.
º 'ʔ(1)|z(0) + -(y(2))| = º 'ʔ(1)|z(2)|
 

Offline elslovako

Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #343 dnia: Sierpień 22, 2014, 18:31:35 »
Ek'ú anbaz zorriđ egɵ́t? : Egɵ́x oŋik ɵja ek'ú anbaz epe:abwáđ elleđ ek'ún tonta:dan.
[əkʰu anbʌʃ ʃoʁiʣ əʝɜt     əʝɜʧ oŋik ɜjʌ əkʰu anbʌʃ epəʔʌbwaʣ eɬəʣ ək'un tontʌdʌn]
(Czy ktokolwiek z was upolował kiedyś byka tak wielkiego, że nie mógł go sam zanieść do domu?)

Pseudo-indiański język aglutynacyjny nad którym pracuje od kilku dni. Jakieś uwagi na temat pisowni lub fonetyki?
 

Offline zabojad

  • Ostatni wyznawca feleszyzmu
  • Wiadomości: 334
  • 吾生也有涯,而知也無涯
Odp: Różne szkice...
« Odpowiedź #344 dnia: Wrzesień 01, 2014, 20:28:46 »
Co sądzicie o takim systemie?
Samogłoski
po jednej z szeregów wysokiego, średniego i niskiego - VERTICAL VOWEL SYSTEM
+ szwa
/WYSOKA/    - i
/ŚREDNIA/   - e
/NISKA/     - a
+ szwa, jako redukcja w sylabie bez tonu
Gdzie, w zależności od otoczenia, mogą być:
jako:
    /H/:
        przednia bądź tylna:
        /F/-/B/
            labializowana bądź nie-:
            [y]-[i] - [u]-[M]
    /M/:
        /F/-/B/
            [9]-[E] - [O]-[V]
    /L/:
        /F/-/B/
            [a]     - [Q]-[A]
Dyftongi:
    /LH/ -  F:[ai]
            B:[Qu]
    /MH/ -  F:
                O:  [9y]
                0:  [Ei]
            B:
                O:  [Ou]
                0:  [VM] - hipotet.?
Spółgłoski:
/m n J N/
/p p_> t t_> k k_> c/
/f f_> s s_> x (?)/
/ts ts_>/
/r l L/
/w j H M//
Procesa wpływające na samogłoski następujące po
/P/ - utylnienie,   labializacja - /m p p_> f f_>/
/w/ - utylnienie,   labializacja - /w/
/L/ - utylnienie,   labializacja - /l L/
/K/ - utylnienie                 - /k k_> c x J N M//
/Z/ - utylnienie                 - /?/
/H/ - uprzednienie, labializacja - /H/
/T/ - uprzednienie               - /n t t_> ts ts_> s s_>/
/R/ - uprzednienie               - /r/
/j/ - uprzednienie               - /j/
Sylaba
(Z)V - niefonem. zwarcie przed samogłoskami w nagłosie
C(G)V(Z)(N)
gdzie N={n/ng/t/s}, G={j/w/H/M/}

Wybaczcie za X-SAMPe i brzydotę prezentacji, ale to roboczy szkic.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 01, 2014, 20:30:40 wysłana przez zabojad »
Feles [*]
Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis. Requiescant in pace. Amen.