Kult Bogini Uljery: Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 70 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
{{Wertynia Intro}}
+
{{Wertynia Mitologia}}
'''Kult Bogini Uljery''' ([[Język wertyński|wert]]. Avrīt Ulyerę) - religia wywodząca się z terenów dzisiejszej [[Zawaria|Zawarii]] będąca mieszanką rdzennych wierzeń Wertów i wyznań zaczerpniętych od sąsiednich ludów. Jest to religia politeistyczna. Religia zaczęła się kształtować od czasu przybycia Protowertów na tereny dzisiejszej [[Wertynia|Wertynii]] jakieś 1000 [ziemskich] lat temu. Na religię oddziaływało wiele innych okolicznych religii, między innymi wierzenia tahareńskie i kejreńskie, oraz przede wszystkim [[Dżaryzm]], pod wpływem którego religia ta ostatecznie się ukształtowała.
+
'''Kult Bogini Uljery''' ([[Język wertyński|wer.]] ??? [???]), znany także jako '''???''' ([[Język wertyński|wer.]] ??? [???]) — zbiór wierzeń oraz praktyk religijnych obecnych wśród ludu [[Wertowie|Wertów]] zamieszkującego dorzecze ???? w regionie północnej [[Ajdyniriana|Ajdyniriany]].
 
+
==Bogowie==
=Wierzenia=
 
Wyznawcy Uljery wierzą że każdy który żył zgodnie z boskim prawem dostąpi życia wiecznego na słońcu, ten kto jednak zgrzeszył zostanie pozbawiony swojego fizycznego ciała, a jego duch będzie błądził po świecie, kara ta jednak nie jest wieczna, jej długość zależy od ilości grzechów. Ci co popełnili grzech ciężki czyli np. zabójstwo człowieka, skazani są na wieczne cierpienie w podziemiach, chyba że za życia odpowiednio odpokutują swoją winę.
 
 
 
==Istoty boskie==
 
*'''NadBóg''' - Wszechbóg, od niego pochodzi cały świat.
 
*'''Uljera''' ([[Język wertyński|wert]]. Ulyerą [uljɛraː]) - Wszechmatka, od niej pochodzą wszyscy ludzie. Jest córką boga #%#####@# i bogini #######, co czyni ją przybraną siostrą Artjera. Jest boginią żywiołów, choć utożsamiana jest głównie z ogniem. Jako jedyna z dobrych bogów przeżyła Wojnę Bogów, pod koniec której strąciła Artjera do podziemi. Po walce z Artjerem udała się na słońce żeby zregenerować siły. Jest wojowniczką, przedstawiana jest jako blond włosa kobieta odziana w lekką zbroję, z orlimi skrzydłami o ognistym ubarwieniu i włócznią w prawej ręce. Jest patronką wojowników i pola bitwy.
 
*'''Archaposłańcy''' - Są to Posłańcy którzy poprzez swoje zasługi dowiedli swojej wierności i tego że są godni by przewodzić innym Posłańcom. Tak samo jak zwykli Posłańcy potrafią przybierać ludzką postać, lecz nie korzystają z tej możliwości, wykorzystują ją tylko w najważniejszych sprawach. Od zwykłych Posłańców różnią się wielkością i tym że ich pióra płoną. Są zwiastunem odrodzenia.
 
*'''Posłańcy''' - Są to słudzy Uljery. Przedstawiani są jako orły o ognistym ubarwieniu. Potrafią przyjmować ludzką postać, w której to głoszą słowo Uljery na świecie. Są zwiastunem nadziei.
 
 
 
 
==Demony==
 
==Demony==
*'''Artjer''' ([[Język wertyński|wert]]. Artyēr [artjɛːr]) - Upadły bóg, ten który rozpoczął Wojnę Bogów. Władca śmierci i podziemi. Jest pierworodnym synem boga #%#####@# i bogini &%&%&%&, co czyni go przybranym bratem Uljery. Dawniej był potężnym i szanowanym bogiem, ale jego serce było przegniłe, płynęła w nim krew bogini kłamstwa i chciwości &%&%&%&. Postanowił zgładzić ojca i zająć jego miejsce, jego plany pokrzyżowała mu Uljera, która przebiła mu serce i strąciła do podziemi, Artjer jednak przeżył i poprzysiągł zemsty. Z jego krwi narodziły się inne demony.
+
Wierzenia wertyńskie pełne są różnorakich istot demonicznych, zarówno przychylnych, jak i nieprzychylnych ludziom. Demonami w [[Język protowertyński|języku protowertyńskim]] określano każde stworzenie magiczne stojące niżej w hierarchii od bogów. Demony mogą przybierać najróżniejsze formy, od człekopodobnych, po zwierzęce czy w postaci przedmiotu, niektóre natomiast w ogóle nie posiadały fizycznego ciała czy określonego wyglądu, objawiały się ludziom w postaci głosu dobiegającego nie wiadomo skąd, zjawisk naturalnych, czy poprzez manipulację przedmiotami bliski danemu człowiekowi. Demony mogły być zarazem zrodzone z bogów, jak również mógł się w nie przemienić zwykły człowiek, którego życie zakończyło się w określonych okolicznościach, czy za sprawą rzuconej na niego klątwy. W wielu przypadkach nieprzychylne demony udawało się odpędzić od człowieka.
*'''&%&#@#!''' - Demony zrodzone z krwi Artjera, są całkowicie wierni Artjerowi. Przedstawiani są jako smokopodobne stworzenia o ciemnoczerwonych łuskach. Potrafią przybrać ludzką postać, w której to namawiają ludzi do złych czynów.
+
===Przychylne===
 
+
<hr>
=Filary wiary=
+
'''Przychylni''' ([[Język protowertyński|protower.]] ??? [???]), we [[Język wertyński|współczesnym wertyńskim]] znani jako (...) — istoty demoniczne przychylne ludziom. Są one nastawione neutralnie do ludzi, często z nimi współżyją, dobrze traktowane potrafią pomagać człowiekowi w codziennych czynnościach, posprzątać w mieszkaniu, zaopiekować się chorym, ale źle traktowane potrafią się odegrać człowiekowi, często brutalnie, lecz w przeciwieństwie do nieprzychylnych, nie doprowadzają bezpośrednio do śmierci danego człowieka. Przychylni w dużej mierze są stworzeniami zrodzonymi z Bogów czy innych przychylnych, zdarzają się jednak przypadki przemiany demona nieprzychylnego w przychylnego, dzięki czemu w niektórych przypadkach przychylnym może zostać człowiek, lecz takie przypadki nie zdarzają się stosunkowo często.
Filary wiary to obowiązki jakie musi wypełnić każda osoba wierząca. Wszystkie obowiązki zostały opisane przez kapłanów w %$#@!#@!$$@!$ świętej księdze wertyńskiej. Do obowiązków każdego wiernego należy:
+
===Nieprzychylne===
*Obowiązkowa 3-krotna, w ciągu dnia, modlitwa. O świcie, w południe, i o zachodzie słońca.
+
<hr>
*2 tygodniowe poszczenie na początku nowego roku.
+
'''Nieprzychylni''' ([[Język protowertyński|protower.]] ??? [???]), we [[Język wertyński|współczesnym wertyńskim]] znani jako (...) — istoty demoniczne nieprzychylne ludziom. Są one wrogo nastawione do ludzi, skrywają się w odmętach różnorakich bagien, lasów, czy też ludzkich domostwach. Dzielą się na dwa główne podgrupy, złośliwych i krwiożerczych. Złośliwi mieszkają głównie w ludzkich domostwach, psocą się mieszkańcom podbierając jedzenie, wywołując choroby, zabijając zwierzęta domowe, czy też porywać dzieci, w zależności od demona da się je łatwiej lub trudniej wykurzyć, ale w większości przypadków udaje się tego dokonać. Krwiożercy zaś żyją poza ludzkim domem, w środowisku naturalnym, często jednak osiedlają się tuż przy siedliskach ludzkich, polują oni na ludzi przez co stanowią duże zagrożenie. Nieprzychylni zrodzeni są ze złej woli AAA, często jednak zostaje nimi człowiek, który zginął w określonych okolicznościach, czy też za sprawą rzuconej na niego klątwy. W niektórych przypadkach nieszczęśnika którego dotknęła klątwa udaje się odczarować, przez co staję się demonem przychylnym.
 
 
=Mitologia=
 
==Dzieciństwo Artjera==
 
Artjer jako pierworodny #%#####@# nie miał łatwego dzieciństwa, jego ojciec był królem, przez co miał wiele obowiązków przez które nie mógł się zajmować Artjerem, więc wychowaniem jego zajmowała się matka, którą bardzo kochał. Pewnej burzowej nocy kiedy Artjer spał, jego matka postanowiła spełnić swój plan przejęcia władzy w królestwie, więc próbowała dźgnąć #%#####@# zatrutym nożem, lecz ten się przebudził i zaczął się bronić, wywiązała się walka, odgłosy walki zbudziły małego Artjera który postanowił sprawdzić skąd one dobiegają, więc udał się do komnaty rodziców, pech chciał że Artjer przez uchylone drzwi widział jak jego ojciec zabija jego matkę, po tym jak to ujrzał uciekł do swojego pokoju. Po tym wszystkim znienawidził ojca, uważając go za potwora. Artjer nigdy nie dowiedział się prawdy.
 
 
 
==Wojna Bogów==
 
Wojna wybuchła z powodu nienawiści Artjera do jego ojca, Artjer za młodu był świadkiem śmierci jego matki z rąk jego ojca, przez co go znienawidził i pragnął jego śmierci. Artjer w pojedynkę nie miał szans z innymi bogami, więc przekabacił paru na swoją stronę oferując im wysokie stanowiska w jego królestwie. Feralnego dnia podczas narady bogów Artjer wysunął swoje żądania, pragnął pełni władz w królestwie, rada oczywiście wyśmiała jego żądania, wtedy Artjer podszedł do swojego ojca i patrząc mu się prosto w oczy wypowiedział słowa: "To za matkę", po czym przebił mu serce swoim mieczem, rozpoczynając tym Wojnę Bogów, konający ojciec ostatnim twem wypowiedział słowa: "Wybacz mi, nie miałem wyboru, zmusiła mnie", po usłyszeniu tych słów Artjer w natłoku emocji odciął mu głowę, po czym rozpoczęła się rzeź. Wojna trwała kilka lat, a zakończyła się przebiciem serca Artjera przez Uljerę, i strąceniem go do podziemi. Wszyscy inni bogowie którzy brali udział w wojnie zginęli.
 
 
 
=Rytuały=
 
*'''Rytuał wejścia w dorosłość''' -
 
*'''Rytuał nawrócenia''' -
 
 
 
=Święta i obrzędy=
 
*'''Wygnanie Artjera''' - Święto obchodzone na początku roku, polega ono na tym że wierzący o świcie zbierają się na pobliskim wzgórzu gdzie kapłan rozpala rytualny stos, następnie kapłan czyta fragment świętej księgi, po czym wierni składają dary, następnie wybrani przez kapłana wierni przynoszą słomianą kukłę która ma symbolizować Artjera, po czym podpalają ją i zrzucają ze wzgórza, co ma symbolizować strącenie Artjera do podziemi.
 
*'''Dzień Upadku''' - Święto obchodzone co dwa lata w połowie roku, mające upamiętnić dzień rozpoczęcia się Wojny Bogów, polega ono na tym że o świcie wyznaczeni przez kapłana ludzie chodzą po ulicach i nawołują do zebrania się wiernych na głównym placu miasta, gdy wierni się już zbiorą podpala się wielki przygotowany wcześniej stos a następnie kapłan zaczyna opowiadać o dniu upadku, po tym jak skończy rozpoczyna modlitwę po której skończeniu wyznaczeni wierni przynoszą kapłanowi jakieś młode zwierzę które kapłan rytualnym nożem zabija i jego krew przelewa do specjalnej miski i wsypuję do niej garść poświęconego popiołu, następnie kapłan piję tę krew i zaczyna czytać fragment świętej księgi, po przeczytaniu kapłan bierze ciało zwierzaka i w czasie nakazywania wiernym złożenia darów, wrzuca je w ogień, następnie wierni wrzucają dary do ognia po czym rozpoczyna się śpiewanie pieśni ku chwale Uljery, po czym kapłan nakazuje wiernym powrót do domu i zapalenie domowego ołtarzyka. Ogień stosu utrzymywany jest do zachodu słońca.
 
 
 
 
[[Kategoria:Religie Kyonu]]
 
[[Kategoria:Religie Kyonu]]

Aktualna wersja na dzień 19:50, 23 lut 2021

Mitologia wertyńska Ważniejsi bogowie: Jaured · [[]] · [[]]

Kult Bogini Uljery (wer. ??? [???]), znany także jako ??? (wer. ??? [???]) — zbiór wierzeń oraz praktyk religijnych obecnych wśród ludu Wertów zamieszkującego dorzecze ???? w regionie północnej Ajdyniriany.

Bogowie

Demony

Wierzenia wertyńskie pełne są różnorakich istot demonicznych, zarówno przychylnych, jak i nieprzychylnych ludziom. Demonami w języku protowertyńskim określano każde stworzenie magiczne stojące niżej w hierarchii od bogów. Demony mogą przybierać najróżniejsze formy, od człekopodobnych, po zwierzęce czy w postaci przedmiotu, niektóre natomiast w ogóle nie posiadały fizycznego ciała czy określonego wyglądu, objawiały się ludziom w postaci głosu dobiegającego nie wiadomo skąd, zjawisk naturalnych, czy poprzez manipulację przedmiotami bliski danemu człowiekowi. Demony mogły być zarazem zrodzone z bogów, jak również mógł się w nie przemienić zwykły człowiek, którego życie zakończyło się w określonych okolicznościach, czy za sprawą rzuconej na niego klątwy. W wielu przypadkach nieprzychylne demony udawało się odpędzić od człowieka.

Przychylne


Przychylni (protower. ??? [???]), we współczesnym wertyńskim znani jako (...) — istoty demoniczne przychylne ludziom. Są one nastawione neutralnie do ludzi, często z nimi współżyją, dobrze traktowane potrafią pomagać człowiekowi w codziennych czynnościach, posprzątać w mieszkaniu, zaopiekować się chorym, ale źle traktowane potrafią się odegrać człowiekowi, często brutalnie, lecz w przeciwieństwie do nieprzychylnych, nie doprowadzają bezpośrednio do śmierci danego człowieka. Przychylni w dużej mierze są stworzeniami zrodzonymi z Bogów czy innych przychylnych, zdarzają się jednak przypadki przemiany demona nieprzychylnego w przychylnego, dzięki czemu w niektórych przypadkach przychylnym może zostać człowiek, lecz takie przypadki nie zdarzają się stosunkowo często.

Nieprzychylne


Nieprzychylni (protower. ??? [???]), we współczesnym wertyńskim znani jako (...) — istoty demoniczne nieprzychylne ludziom. Są one wrogo nastawione do ludzi, skrywają się w odmętach różnorakich bagien, lasów, czy też ludzkich domostwach. Dzielą się na dwa główne podgrupy, złośliwych i krwiożerczych. Złośliwi mieszkają głównie w ludzkich domostwach, psocą się mieszkańcom podbierając jedzenie, wywołując choroby, zabijając zwierzęta domowe, czy też porywać dzieci, w zależności od demona da się je łatwiej lub trudniej wykurzyć, ale w większości przypadków udaje się tego dokonać. Krwiożercy zaś żyją poza ludzkim domem, w środowisku naturalnym, często jednak osiedlają się tuż przy siedliskach ludzkich, polują oni na ludzi przez co stanowią duże zagrożenie. Nieprzychylni zrodzeni są ze złej woli AAA, często jednak zostaje nimi człowiek, który zginął w określonych okolicznościach, czy też za sprawą rzuconej na niego klątwy. W niektórych przypadkach nieszczęśnika którego dotknęła klątwa udaje się odczarować, przez co staję się demonem przychylnym.