Prakorbulowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
Linia 13: Linia 13:
  
 
Kobiety nosiły włosy splątane w jeden warkocz lub jeden kucyk. Niezamężne kobiety nie miały pomalowanej twarzy w przeciwieństwie do zamężnych, które malowały się na barwy plemienia, do którego się dołączyły w chwili wyjścia za mąż.
 
Kobiety nosiły włosy splątane w jeden warkocz lub jeden kucyk. Niezamężne kobiety nie miały pomalowanej twarzy w przeciwieństwie do zamężnych, które malowały się na barwy plemienia, do którego się dołączyły w chwili wyjścia za mąż.
 +
 +
Obie płcie nosiły skórzane spodnie i wełniane tuniki przewiązane pasem, przy czym tunika kobieca sięgała niżej i miała dłuższe ramiona.
 
====Rytułały przejścia i małżeństwo====
 
====Rytułały przejścia i małżeństwo====
 
Chłopcy do wieku 5 lat byli ubierani tak samo jak dziewczynki i nie mają strzyżonych włosów. Piątego roku życia mieli pierwszy raz ścięte włosy i pierwszy raz zakładali chłopięce ubrania.
 
Chłopcy do wieku 5 lat byli ubierani tak samo jak dziewczynki i nie mają strzyżonych włosów. Piątego roku życia mieli pierwszy raz ścięte włosy i pierwszy raz zakładali chłopięce ubrania.
Linia 26: Linia 28:
 
Dużą rolę w społeczeństwie pełnili szamani. Oprócz najważniejszego zadania, jakim było prowadzenie modlitw i rytułałów do bóstw, mieli również takie obowiązki jak bycie „pamięcią plemienia” — znanie historii plemienia i ważnych wydarzeń i prawa zwyczajowego, o których informacje były przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie. Innym ich obowiązkiem jest prowadzenie rytułów przejścia — to oni malowali twarze ludziom z plemienia i prowadzili ceremonie ślubne.
 
Dużą rolę w społeczeństwie pełnili szamani. Oprócz najważniejszego zadania, jakim było prowadzenie modlitw i rytułałów do bóstw, mieli również takie obowiązki jak bycie „pamięcią plemienia” — znanie historii plemienia i ważnych wydarzeń i prawa zwyczajowego, o których informacje były przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie. Innym ich obowiązkiem jest prowadzenie rytułów przejścia — to oni malowali twarze ludziom z plemienia i prowadzili ceremonie ślubne.
 
===Imiona===
 
===Imiona===
 +
Imiona Prakorbulów były towrzone na kilka sposobów:
 +
— przez dodanie sufiksu „-Et” tworzącego rzeczowniki zbiorowe np.
 +
  „Jazıkat” od „jazık” (dobro)
 +
  „Tuskot” od „tusk” (szczęście)
 +
— przez stworzenie imiesłowu czynnego np.
 +
  „Keskerek” — walczący
 +
  „Tenemek” — kochająca
 +
— za pomocą złożenia rzeczowników np.
 +
  „Stavanxık” (duch orła) od „xık” (duch) i „stavan” (orzeł) — złożenia z „xık” były używane przez szamanów.
 +
  „Jazıkmırı” (dobra głowa) od „jazık” i „mırı” (głowa).
 +
===Sakan===
 +
Ważną rolę w życiu kulturowył pełnił sakan — barwiony materiał zrobiony z wełny, pokryty wzorami w różnych kolorach. Sakan z abstrakcyjnymi wzorami i przedstwieniami roślin i zwierząt był przeznaczany do tworzenia tunik i szali. Większe znaczenie kulturowe dla Prakorbulów miał jednak przechowywany przez szamana tzw. sakanat — zszyte ze sobą pasy sakanu przedstawiające wydarzenia z życia plemienia, mity religijne i obrazowe przedstawienia praw i zasad rządzących plemieniem. Sakanat ułatwiał szamanom zapamiętywanie i przekazywanie tradycji ustnej plemienia.
 
===Pochówki i zwyczaje pogrzebowe===
 
===Pochówki i zwyczaje pogrzebowe===
 
 
==Religia i mitologia==
 
==Religia i mitologia==
 
{{Główny artykuł|Mitologia prakorbulska}}
 
{{Główny artykuł|Mitologia prakorbulska}}

Wersja z 22:28, 6 wrz 2020

Prakorbulowie — grupa etnolingwistyczna zamieszkująca świat Gammaji. Prakorbulowie posługiwali się językiem prakorbulskim. Zarówno język, kultura oraz mitologia Prakorbulów nie są poświadczone w żadnych źródłach pisanych, wszelką wiedzę o nich pozyskano z badań archeologicznych, genetycznych oraz poprzez próby rekonstrukcji w wyniku porównań z ludami potomnymi.

Prakorbulowie żyli w okresie wczesnego chalkolitu[1] na obszarze Stepu Gamajskiego, na wschód od ojczyzny Pragamajów. Okres ich istnienia jako zwartej grupy etnolingwistycznej przyjmuje się okres między 1000 AG a 500 PG, chociaż jest to kwestia sporna.

Genetyka

Badania szczątków prakorbulów i badania genetyczne ich współczesnych potomków pozwoliły zrekonstruować cechy wyglądu członków tej społeczności. Prakorbulowie najprawdopodobniej byli typowymi przedstawicielami rasy mongoloidalnej. Posiadali śniadą skórę. Byli niskiego wzrostu. Oczy mieli duże i zazwyczaj koloru brązowego, a nad nimi znajdowała się wyraźna zmarszczka nakątna.

Kultura

Prakorbulowie żyli w społeczeństwie plemiennym. Większość Prakorbulów zajmowała się pasterstwem owiec. Prakorbulowie prowadzili koczowniczy tryb życia, podróżując z miejsca na miejce w poszukiwaniu nowych pastwisk dla swoich stad. Do przemieszczania się używali koni. Mała część Prakorbulów zajmowała się rolnictwem pod wpływem innych ludów np. Pragamajów.

Zwyczaje i struktura społeczna

Wygląd

W społeczeństwie Prakorbulów podobnie jak u Pragamajów mężczyźni nosili bujny zarost, łącznie z długimi brodami, wąsami oraz bokobrodami i tak samo jak u Pragamajów zapuszczenie zarostu było wymagane by chłopiec stał się mężczyzną. Praktykowano malowanie twarzy w mocnych kolorach, gdzie wzór wymalowany na twarzy był znakiem przynależności do określomego plemienia.

Kobiety nosiły włosy splątane w jeden warkocz lub jeden kucyk. Niezamężne kobiety nie miały pomalowanej twarzy w przeciwieństwie do zamężnych, które malowały się na barwy plemienia, do którego się dołączyły w chwili wyjścia za mąż.

Obie płcie nosiły skórzane spodnie i wełniane tuniki przewiązane pasem, przy czym tunika kobieca sięgała niżej i miała dłuższe ramiona.

Rytułały przejścia i małżeństwo

Chłopcy do wieku 5 lat byli ubierani tak samo jak dziewczynki i nie mają strzyżonych włosów. Piątego roku życia mieli pierwszy raz ścięte włosy i pierwszy raz zakładali chłopięce ubrania.

Według Prakorbulów chłopcy stawali się mężczyznami w wieku 16 lat, kiedy pierwszy raz mieli pomalowaną twarz w barwy plemienia.

Kobiety wychodziły za mąż zazwyczaj za mężczyzn z innego plemienia i ponieważ Prakorbulowie byli patrylokalni, zostawały z plemieniem męża.

Zarówno zawarcie małżeństwa jak i oba rytułały przejścia miały miejsca w czasie przesilenia letniego.

Struktura plemienia

Na czele plemienia stał wódz, który zarządzał plemieniem, był sędzią i rozstrzygał spory. Po jego śmierci następcą mógł zostać każdy z jego potomków. Jeżeli chętnych do zostania wodzem było więcej, robiono serię pojedynków mających wyłonić ostatecznego zwycięzce, który zostanie wodzem.

Dużą rolę w społeczeństwie pełnili szamani. Oprócz najważniejszego zadania, jakim było prowadzenie modlitw i rytułałów do bóstw, mieli również takie obowiązki jak bycie „pamięcią plemienia” — znanie historii plemienia i ważnych wydarzeń i prawa zwyczajowego, o których informacje były przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie. Innym ich obowiązkiem jest prowadzenie rytułów przejścia — to oni malowali twarze ludziom z plemienia i prowadzili ceremonie ślubne.

Imiona

Imiona Prakorbulów były towrzone na kilka sposobów: — przez dodanie sufiksu „-Et” tworzącego rzeczowniki zbiorowe np.

 „Jazıkat” od „jazık” (dobro)
 „Tuskot” od „tusk” (szczęście)

— przez stworzenie imiesłowu czynnego np.

 „Keskerek” — walczący
 „Tenemek” — kochająca

— za pomocą złożenia rzeczowników np.

 „Stavanxık” (duch orła) od „xık” (duch) i „stavan” (orzeł) — złożenia z „xık” były używane przez szamanów.
 „Jazıkmırı” (dobra głowa) od „jazık” i „mırı” (głowa).

Sakan

Ważną rolę w życiu kulturowył pełnił sakan — barwiony materiał zrobiony z wełny, pokryty wzorami w różnych kolorach. Sakan z abstrakcyjnymi wzorami i przedstwieniami roślin i zwierząt był przeznaczany do tworzenia tunik i szali. Większe znaczenie kulturowe dla Prakorbulów miał jednak przechowywany przez szamana tzw. sakanat — zszyte ze sobą pasy sakanu przedstawiające wydarzenia z życia plemienia, mity religijne i obrazowe przedstawienia praw i zasad rządzących plemieniem. Sakanat ułatwiał szamanom zapamiętywanie i przekazywanie tradycji ustnej plemienia.

Pochówki i zwyczaje pogrzebowe

Religia i mitologia

Lupa2.gif
Główny artykuł: Mitologia prakorbulska

Przypisy

  1. epoka miedzi