Przejdź do zawartości

Glatlìukō

Z Conlanger
Rēllinēvl Tjevāngonj!
‍‍‍‍꒫꒣ꉉ꒐ꇺꁚꎟꋏ ꒣ꇜꇞꏯꍓ
Czytasz artykuł z serii: Thewowie.
Mowa: Języki thewańskie (Thewański archaiczny · Thewański klasyczny · Dialekt północnothewański · Dialekt południowothewański · Słownik · Tłumaczenia)
Kultura: · Cywilizacja thewańska · Religia · Miasta (Wionyta · Famiron · Gajuno · Fagewrań) · Pieśń Bliźniaczych Bram
Historia: Pierwsze miasta-państwa Dewii (GlatlìukōPaństwo Tjewangono · Imperium Thewów (Llartlanlō I Wielki) · Siedemnaście Miast (Ljellēj Kālēj)
‍‍‍‍ꈼ‍‍‍‍ꃱ‍‍‍‍ꅡ‍‍‍‍—‍‍‍‍ꏧ‍‍‍‍ꀨ‍‍‍‍ꅊ
Człowiek conworldu KYON.
‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ꏚꀚ꒚ꅬꂱ꒐ꅓ ꀂ ꄚꋠꀘ
Ēranī à Glatlìukō


Artystyczne przedstawienie Glatlìukō z jego najbardziej rozpoznawalnymi atrybutami: długimi złotymi włosami, charakterystycznym hełmem z miasta Lyrrēmū, włócznią i toporem, oraz z płaszczem wykonanym z sierści Dlavūnē.

Imię i nazwisko, tytuł
Ēranī à Glatlìukō, Bohater, Prawodawca, Jednoczyciel
tj. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍꒣ꇺꋻꎈꋡꍑ꒐ꉈ ꒔ ꒣ꇜꏲ꒐ꄂꄀꅫꁘ ꒔ ꒣ꄂꐕ꒐ꄂꀂ ꒔ ꏚꀚ꒚ꅬꂱ꒐ꅓ ꀂ ꄚꋠꀘ
Narodowość
Wionytaㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ Thew
Lata życia
Kilkadziesiąt lat, około roku 6050 EK
Narodziny: Śmierć:
Ēranī (Wionyta)
Miasta-państwa Atramu
Fagewrań
Państwo Tjewangono
Znany jako
Zdobywca i jednoczyciel Atramu, ojciec Thewów i klasycznej cywilizacji thewańskiej.

Glatlìukō (tj. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ꏚꀚ꒚ꅬꂱ꒐ꅓ [glaˈθʲukɔː]), właściwie Ēranī à Glatlìukō (tj. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ꏚꀚ꒚ꅬꂱ꒐ꅓ ꀂ ꄚꋠꀘ [ˈxeːraɲiː xʌ glaˈθʲukɔː], "Glatlìukō z klanu Ērânī"), bardzo często zwany po prostu Bohaterem (tj. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍꒣ꄂꐕ꒐ꄂꀂ Àrtūr [xʌrˈtuːr]) — półlegendarny półhistoryczny założyciel i pierwszy władca Państwa Tjewangono, znany ze swego podboju miast-państw Atramu i zjednoczenia ich wszystkich pod własnym sztandarem około roku 6050 EK. Uważany jest czasami za twórcę pierwszego w historii kontynentu dewijskiego imperium, chociaż stworzony przez niego organizm polityczny nie spełniał klasycznej definicji tworów imperialnych[1], znanych z pozostałych części Kyonu. Postać Glatlìukō uznaje się także za twórcę klasycznej cywilizacji thewańskiej, a nawet za ojca Thewów jako zwartego i spójnego etnosu[2].

Innym ważnym czynem przypisywanym Glatlìukō jest założenie na thewańskich terytoriach wielu nowych fortów, kanałów, osad i innych wielkich projektów budowalnych[3], przede wszystkim zaś miasta Fagewrań (tj. Tlàgęvranj [θʌˈgɛː.vraŋɣ]), które pełniło funkcję nieformalnej ceremonialnej stolicy Państwa Tjewangono. Jest to jedno z najważniejszych miast w całej historii Dewii. Glatlìukō stał się również protoplastą nowego klanu, a właściwie rodu arystokratycznego, który rządził miastem przez cały okres istnienia Państwa Tjewangono oraz okresowo w czasach imperialnych.

Glatlìukō przypisuje się dogłębną reformację całego atramskiego społeczeństwa w oparciu o wzorce znane z Ōllagî (ze "Wschodu", części Atramu zamieszkaną przez ludność thewańskojęzyczną) oraz o jego własną rewolucyjną wizję. Ujednolicono system miar i wag, utworzono wspólny dla całego regionu kanon reguł i zasad, dokonano ogólnego przekucia dziesiątek odrębnych i diametralnie różnych od siebie miast-państw w jedną cywilizację spojoną poczuciem wspólnoty. Z tego powodu Glatlìukō powszechnie znany jest również pod przydomkami takimi jak Prawodawca (tj. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍꒣ꇜꏲ꒐ꄂꄀꅫꁘ Ȳtlangārfuvl [ɨːθaˈŋga:rfuʋ]) oraz Jednoczyciel (tj. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍꒣ꇺꋻꎈꋡꍑ꒐ꉈ Blàvȳtlylon [blʌvɨːθɪˈlɔn]).

Mimo, że wszystkie te dokonania łączone są bezpośrednio z postacią Glatlìukō, w rzeczywistości były najprawdopodobniej wynikiem znacznie dłuższego procesu historycznego, trwającego jeszcze kyońskie stulecia po zjednoczeniu atramskich miast-państw. Z biegiem lat czyny wielu różnych osób zostały przypisane jednemu człowiekowi, tworząc wokół niego otoczkę mitu i legendy, która jedynie gęstniała wraz z upływem czasu. Historyczna postać imieniem Glatlìukō stała się legendarnym thewańskim bohaterem kulturowym, Ojcem Thewów, na którego temat powstały niezliczone pieśni oraz opowiadania z heroicznych cykli. Do najważniejszych z nich należą:

  • cykl podań o młodości Glatlìukō i zabiciu strasznego potwora Dlavūnē, którego skóry nie dało się przebić ludzką bronią.
  • cykl podań o burzliwym romansie z królową Synnatē, władczynią położonej na wschód od Wionyty krainy Tavlōnatl.
  • cykl podań o podboju Atramu i personalnej rywalizacji Glatlìukō z Sōganū, wojowniczym władcą Gajuno.

Życie

VIP Według tradycji ustnej i rytualnych inskrypcji, Glatlìukō wywodził się z regionu Byflȳ, najprawdopodobniej z rady miejskiej Vìonȳty, gdzie pełnił początkowo funkcje kapłańsko-polityczne. Jego działalność datowana jest orientacyjnie na schyłek II tysiąclecia p.n.e., jednak brak jednoznacznych danych archeologicznych uniemożliwia precyzyjne ustalenie chronologii. W historiografii thewańskiej Glatlìukō przedstawiany jest jako inicjator XXX – projektu o charakterze sakralno-politycznym, którego celem miało być ustanowienie trwałego ładu między czterema głównymi regionami cywilizacji: Vìonȳtą, Faktāngu, Ōllagî i Vàlâmą. Projekt ten zakładał ujednolicenie kalendarzy świąt, wspólną interpretację znaków niebieskich oraz rotacyjną reprezentację miast w zgromadzeniach.

Tjalēli

Początki

Przejęcie władzy

Podboje

Panowanie i śmierć

Legendy i dziedzictwo

Ciekawostki

Galeria

Przypisy

  1. Na temat tego w jakim stopniu Państwo Tjewangono uznać można w ogóle za "państwo", co dopiero za imperium, ciągną się od momentu zetknięcia się Dewii z resztą Kyonu i zapoznaniem się uczonych pochodzących z Pangei z historią Thewów. Kontrowersje wynikają przede wszystkim z ustroju Państwa Tjewangono i jego niezwykle zdecentralizowanego charakteru.
  2. Chociaż nazwa "Thew" występowała już wiele stuleci przed narodzinami Glatlìukō, w czasach atramskich była to raczej luźna kategoria lingwistyczno-geograficzna. Znacznie ważniejszym źródłem etnicznej tożsamości niż szersza kategoria "Thewów" było utożsamianie się z poszczególnymi klanami i miastami-państwami.
  3. Wiele późniejszych konstrukcji było mu celowo przypisywanych w próbie pozyskania w ten sposób statusu, prestiżu lub legitymizacji.