Projekt Kyon

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Kyon. Psia planeta. Wyrzucona na skraj galaktyki, z dala od innych gwiazd

        Kyon (inne proponowane nazwy: Kynogea, Kyngea, Kynoge) - stricte aprioryczny conworld tworzony wspólnie przez użytkowników Polskiego Forum Językowego, umieszczony w świecie opartym na układzie planetarnym wygenerowanym przez symulator wszechświata Space Engine. Główna planeta orbituje wokół gwiazdy położnej na zupełnym skraju karłowatej, satelickiej galaktyki położonej w odległości około 1/4 - 1/5 drogi pomiędzy doskonale widoczną z góry Drogą Mleczną, a galaktyką Andromedy. Jednym z głównym założeń projektu jest symulacja wpływu bardzo specyficznego wyglądu nocnego nieba na tworzenie się legend miejscowych ludów.

Projekt jest dowodzony przez Canisa, od którego pseudonimu (łac. canis - pies) zaproponowano nazwę projektu (starogr. κύων[1] - pies). Projekt jest prowadzony zgodnie z kilkoma zasadami. Jest aprioryczny - nie można opracowywać dla niego języków opartych na językach naturalnych (można za to na komputerach korzystać ze znanych systemów zapisu, np. z pisma chińskiego czy greki, z zastrzeżeniem, że dany lud ma własne pismo). Pod uwagę brani są tylko ludzie - żadnych elfów czy krasnali. Przeciętna cywilizacja znajduje się na poziomie rozwoju cywilizacyjnego około IX wieku na Ziemi. Szczyt rozwoju państwa (około 1% - 2% państw/ludów) może odpowiadać wczesnemu renesansowi ze szczyptą steampunku, gdzie maksymalnym osiągnięciem razy ludzkiej jest prymitywny silnik parowy[2]. Więcej uwagi należy poświęcić botanice niż zoologii. Dopuszczalne jest dublowanie fauny z Ziemi, z zastrzeżeniem, że głównie ma to być fauna plejstocenu (w tym tak zwana megafauna, tj. wielkie ssaki). Space Engine jest ważnym źródłem informacji, których nie trzeba wymyślać, a także map i zdjęć, ale do uczestników należy, czy należy pewne elementy traktować poważnie (zrezygnowano zupełnie z wygenerowanego układu rzek). Nazwy miejscowe są zapożyczane dla języka polskiego bezpośrednio z języka danego ludu. W czerwcu 2017 roku w projekcie brało udział jedenaście osób:

Obszary zainteresowań poszczególnych graczy

Kyonlinie.png

Świat - astronomia, topografia

Akcja conworldu toczy się na planecie, na której występuje życie oparte na wodzie - jak na Ziemi. Zarówno jednak planeta, jak i cała okolica kosmiczna są dość niestandardowe jak na fantastykę. Można tu opisać kilka poziomów, od galaktycznego po planetarny.

Położenie układu w galaktyce i wpływ na nocne niebo

Wielki wir i gwiezdna strona nieba, oglądane podczas zaćmienia słońca

Gwiazda centralna układu położona jest na skraju niewielkiej, prawie zupełnie kulistej galaktyki orbitującej w znacznej odległości Drogę Mleczną. Galaktyka ta, znaleziona przez program Space Engine, prawdopodobnie odpowiada rzeczywistej galaktyce Karła Rzeźbiarza[3], odległej o 280 000 lat świetlnych od Ziemi. Z tej odległości, zarówno Droga Mleczna jak i oba obłoki Magellana są dość dobrze widoczne na nocnym niebie. Specjalne położenie gwiazdy centralnej, na skraju macierzystej galaktyki i z widokiem na Drogę Mleczną, sprawia, że nocne niebo ma dwa oblicza: gwiezdne - usiane ogromną ilością ciasno upakowanych gwiazd - i bezgwiezdne - gdzie gwiazdy są tylko pojedyncze, za to dobrze widoczne są dwa obłoki będące Obłokami Magellana i ogromny wir, będący Drogą Mleczną. Dokładny widok nocnego nieba zależy również od punktu patrzenia na planecie oraz od pory roku. W wielu miejscach widać na jednym skraju nieba morze gwiazd, a na drugim skraju wielki wir.

Pory roku i punkt na planecie istotnie wpływa na dokładny widok nocnego nieba. Symulator wykazał, że w niektórych miejscach (północ planety) przez wiele tygodni nocne niebo cechowało się zupełnym mrokiem. Fakt, że gwiazda centralna nie znajduje się kompletnie na skraju galaktyki, powoduje, że na bezgwiezdnej stronie nieba zawsze widać około 3 do 10 gwiazd (przy doskonałych warunkach). Na samo nocne niebo wpływa więcej czynników, między innymi tak zwany Snop Ognia (ogromny strumień materii wywiewanej z pierwszej planety układu przez słońce), który będzie opisany później. Na południowej części planety (państwo Tangia), gdy datę symulacji ustawiono na wczesny styczeń 2015, przez kilka tygodni strona bezgwiezdna w ogóle nie znikała z nieba - zachodziła tylko częściowo i obracała się wokół własnego środka, by potem częściowo wzejść.

Układ planetarny

Lupa2.gif
Główny artykuł: Układ planetarny Kyonu

Układ planetarny zawiera 12 planet, w tym pięć olbrzymów (gazowych i lodowych). Wiele z nich jest widocznych gołym okiem, dotyczy to również niektórych ich księżyców. Sam Kyon posiada trzy ksieżyce, jeden duży, i dwa małe, prawdopodobnie przechwycone asteroidy. Pierwsza planeta, bardzo blisko słońca, jest źródłem Snopa Ognia, wspomnianego wcześniej.

Planeta

Akcja toczy się na piątej planecie, którą można nazwać Kyon, znajdującej się w sferze życia. Większą część globu zajmują oceany. De facto planeta posiada dwa kontynenty, z czego jeden jest superkontynentem, a drugi można uznać za dużą wyspę. Nachylenie osi planety wynosi aż 31°18'54".36, przez co obraca się ona niejako po skosie. Dzień jest dużo dłuższy od ziemskiego (1,813 dnia = ok. 44h), a rok dużo krótszy (136,35 dni ziemskich). Dni trwają dłużej, ale pory roku zmieniają się dużo szybciej. Ze względu na nachylenie osi obrotu, nawet na równiku zdarza się wyraźny podział na pory roku.

Kyon linie.png

Równik i równoleżniki 30° i 60°


Kyon posiada magnetosferę (dowodzą tego zorze polarne). Lokalnie występuje wulkanizm (wyspa wulkaniczna znajduje się na środku oceanu, półkula południowa). Łańcuchy górskie dowodzą istnienia także płyt tektonicznych, a wraz z nimi, trzęsień ziemi. Prawdopodobnie samych płyt tektonicznych jest więcej, a i siła ścierania się jest z jakiegoś powodu większa (dużo bardzo wysokich gór), być może wynika to z grawitacji rzędu 0,57g według symulatora (mniejszy ciężar gór = łatwiej je wznieść).

Geografia

Lupa2.gif
Główny artykuł: Geografia Kyonu

Kyon jest planetą-Pangeą, z jednym głównym kontynentem, oraz trzema mniejszymi: Dewią, Arktyka i Antarktydą (ostatnie dwie nazwy są robocze).

Spis Miejsc

20170617101952!KyonGrafia.png

Dla większej przejrzystości proszę wpisywać cyferki za pomocą czcionki Times New Roman, o rozmiarze 12, czcionką pogrubioną Jeżeli edytujesz mapę, zapisuj ją w tym samym formacie, czyli .png

Ostatni użyty numer: 56

Kontynenty:

  • Pangea
  • Dewia
  • Arktyka
  • Antarktyda

Oceany:

  • Wszechocean
  • Ocean Biały
  • Ocean Północny
  • Ocean Dewiański

Morza:

  • 1 - Morze Mikeńskie
  • 2 - Morze Neszyjskie (Melekańskie)
  • 3 - Zatoka Isztańska
  • 9 - Morze Szare
  • 10 - Morze Panteńskie
  • 11 - Morze Hlokse(p)skie
  • 12 - Morze Kanfabskie
  • 13 - Cieśniny Uomkanhupem
  • 14 - Zatoka Kiskuad
  • 15 - Zatoka Felżyńska
  • 30 - Zatoka Ezhicka
  • 31 - Zatoka Madarańska
  • 51 - Morze Supku
  • 55 - Morze Saliszańskie
  • 54 - Zatoka Raszurska
  • 56 - Zatoka Nuapacka

Jeziora:

  • 7 - Jezioro Kadońskie
  • 22 - Jezioro Szmaragdowe
  • 43 - Morze Słone
  • 47 - Jezioro Martwe Wody
  • 48 - Jezioro Qafni
  • 49 - Jezioro Ardawil

Wyspy:

  • Tangia
  • Haukia
  • Felża, też Wyspa Północna
  • Rubania, też Wyspa Południowa
  • Wyspa Supku

Góry:

  • 5 - Góry Białe (Księżycowe)
  • 8 - Góry Dżaugryjskie
  • 16 - Góry Kubhlod
  • 17 - Góry Fobza
  • 18 - Góry Tibkuse
  • 24 - Wzgórza Kiwarańskie
  • 26 - Góry Żelazne
  • 28 - Białe Wzgórza
  • 29 - Góra Férhan
  • 33 - Góry Harrunu
  • 42 - Góry Pochodzenia
  • 44 - Dach Świata
  • 50 - Góry Supku
  • 52 - Góry Iliryjskie (Saakmańskie)
  • 53 - Góry Sulimackie

Półwyspy

  • 19 - Półwysep Uszan
  • 20 - Półwysep Olseski
  • 21 - Półwysep Saszkuigodzki
  • 45 - Półwysep Eser

Równiny

  • 23 - Równiny Ikheril
  • 25 - Równiny Azrif
  • 34 - Brama Wschodzącego Słońca
  • 35 - Płaskowyż Buzandoran
  • 37 - Pustkowia Esalskie

Pustynie

  • 32 - Pustynia Rikkadańska
  • 36 - Pustynia Tarhif
  • 39 - Wielka Pustynia

Puszcze

  • 27 - Zielone Lasy

Inne

  • 38 - Kotlina Azherimska
  • 40 - Kotlina Mhasalu
  • 41 - Kanał Djyazhoarski
  • 46 - Pojezierze Hareńsko-Surańskie

Klimat

Lupa2.gif
Główny artykuł: Klimat Kyonu

Na poniższej mapie są przedstawione strefy klimatyczne Kyonu:

C1EPSpK.png

Legenda:

GttIRVS.png

Dużą część planety pokrywają pustynie, roślinność rozwija się głównie wzdłuż wybrzeży mórz i rzek.

Fauna i flora

Lupa2.gif
Główny artykuł: Fauna i flora Kyonu

Fauna i flora nie są jeszcze dokładnie opisane. Wiadomo, że na Kyonie oprócz ludzi ma występować megafauna. W okolicy państwa Tangia wspomniane są również zwierzęta (przynajmniej dwa gatunki, płaza i ryby) produkujące maź luminescencyjną.

Strony Świata

Ze względów na czynniki geograficzne i kulturowe wyróżnia się następujące regiony Kyonu:

7f7d250e7d264dda.png

Mapa ogólna - UWAGA! Będzie podlegała jeszcze wielu zmianom!

Strona Świata Podregiony Cechy Regionu
Północ

Północ2.PNG

Biały Półksiężyc

Biały Półskiężyc.PNG


Wyspy Północne

Wyspy Północne.PNG


Arktyka

Artykowie.PNG


Haukia

Haukia.PNG


?????

Daleki Wschód.PNG


?????

To dziwne coś.PNG


?????

Tenpółwysep.PNG


?????

Ta wyspa dziwna.PNG


?????

Druga dziwna wyspa.PNG

Dewia

Dewja.png

Wielka Dewia (?)

Dewjacztery.PNG


Mała Dewia (?)

Dewjatrzy.PNG


?????

Dewjajeden.PNG


?????

Dewjadwa.PNG


?????

Dewjasiedem.PNG


?????

Dewjasześć.PNG

Kanisja (?)

Państwa

Państwa na planecie są dzielone na poziomy rozwoju cywilizacyjnego. Podział jest następujący:

Porównanie Przykładowa
administracja
Przykładowa
wojskowość
Poziom cywilizacyjny Opis Przykłady
Poziom 0 Zwierzęta Różnie Zęby, pazury i jad Brak Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej Brak
Poziom 1 Kultury prymitywne Struktura plemienna Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne. ludy Pinu
Poziom 2 Prosta cywilizacja Struktura plemienna lub związki międzyplemienne Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem. Wuzang
Poziom 3 Cywilizacja Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku. Kavelia
Poziom 4 Wysoko rozwinięta cywilizacja Może się pojawić parlament Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku. Secht
Poziom 5 Szczyt rozwoju Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). Cywilizacja porównywalna do poziomu przyszłych zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku. Tangia

Lista państw

Lupa2.gif
Główny artykuł: Lista państw Kyonu

Uproszczona lista państw (w nawiasie kwadratowym przed nazwą podano najwyższy spotykany w kraju poziom rozwoju cywilizacyjnego):

  • Canis:
    • [5] Tangia, Państwo i Związek Tangijski (Τηλεα τα ι Ινγιομευρατοα υ Τανγυα Teilea ta i Iniomeuratoa i Tangua)
    • [4] Secht, Konfederacja Państw Sechtonu (ܣܚܬܘܢܣܪܐ ܡܪܣ Sechton-Sera Mers), Związek Sechtu (ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ Sechtonir Lekiatal)
    • [3] Pinu, Państwo Ludzi Pinu (Pinu Serik)
    • [3] Nuaria, Matriarchat Nuarii (Iqalinuusa Nuarvhero [iqʼaliˈnuːsa ˌnʷarŭˈhero])
  • Henryk Pruthenia:
    • [5] Państwo Neszszów (Dēmatocci Nešširtoħ [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ])
    • [4] Związek Północny
    • [3] Lūta
    • [3] Ilirion
    • [2.5] Kadonia
    • [2] Dżaugria
    • [1] Nuapaq
    • [1] Raľuhhruş
  • Pluur:
  • Todsmer:
  • ArturJD
    • [4] Państwo Tjevangono (Tjevangono Gìabonro)
  • Spiritus:
    • [5] Muria, Republika Murów (Murtsutsuru Toongaumatseeda [ˈməːt͡sʰʊt͡sʰʊɽu ˌtʰɔːŋæʊ̯məˈt͡sʰiːɾə])
    • [4] Enenkowie (Enenqili [ʔeneɴˈqili])
    • [3] Dolina Piri, Królestwo Piri (Piri [ˈpiɾi], Piri Hasaria [ˈpiɾi hasaˈɾia])
    • [?] Górale Północni
  • Widsið:
    • [3-4] Azenia (Azīne [ʔaˈziːne], Huàdōng [hʷɑː˥˩tɵŋ˧])
    • [3-4] Harenia (Ha'lihn [hɘˈɫiːn], Hālōng [hɑː˧lɔːŋ˧])
    • [3] Merawia (Merbó [ˈmeʁβoʊ̯], Màbè [mɑː˥˩pɛː˥˩])
    • [5] Siedmiomieście (Chan Lang [t͡ʃʰɑːn˦˥ lɑːŋ˧])
    • [2,5-3] Stojeziory (Helihala [ɦɛlɨɦæː] , Cīyù'úr [t͡siː˧juː˥˩ʔuːr˦˥])
    • [2] Wuzang ([wʊ˥˩t͡sɑːŋ˦˥])
  • Borlach:
    • [4.5] Ajdynir, Wielkie Imperium Ajdyniriańskie (Éxan Khshāyarvan Aydīnirani)
    • [3] Kavelia ( ყააველი Qxaaveli)
    • [2-3][5] Rikkadan, Patriarchat Rikkadanu (Rahhdn, Makduhh un Rahhdn-num)
    • [1] Unagurowie (wspólnie z Artaxesem)
  • ɈʝĴ
    • Cesarstwa Tiłoharyno (と|カおヘ ま'ぬ`` D'`サ.'`ロ き'`ヨ.ハCの` [t͡so˧ʊː˧ʔa˧ɦɛː˩˥ ɱa˧˥ɴʊ˥˩ ɱɯ˩˧˩ʂaː˩˧˩ɺoː˧ ʈɪ˩˧˩wo˧ɦaː˩˥ɺɯːŋo˧˩]
    • Wielki Święty Zakon (ϩιϸⲁμ϶ Jερ Καϻεϙερ [gʏlaɺɛ ɭœɴ ɱɶʔœʜœɴ])

Grupy językowe i ludy

Lupa2.gif
Główny artykuł: Języki Kyonu
KyonLudy.png
Ludy Zajmowany Obszar Język
Języki
Podgrupy Autor
Nešši Nesziszi.PNG Język nešši Nešši właściwi, Górale Henryk Pruthenia
5
Išti Jajaja.PNG Języki išti
Język išti, Język ????
Išti Właściwi, Išti Górni, Išti Dolni Henryk Pruthenia
5
Mitengowie Mitengi2.PNG Języki miteńskie
Język północnomiteński, wschodniomiteński, dolnomiteński, akoracki, górnomiteński, edamoński
Mitengowie Północni
Mitengowie Wschodni
Mitengowie Dolni
Mitengowie Górni
Akoratowie
Edamonowie
Henryk Pruthenia
1-4
Kadonowie Kadonowie.PNG Języki kadońskie
Język kadoński, ?????|
Kadonowie
?????
Henryk Pruthenia
1-3
Ludy Północy Ludypolnocy.png Języki nunapicko-sorguckie
Język nunapicki, saliszański, sorgucki, umarański, supkański, ijamański, sakurański, widamański, tumarski
Nunapikowie
Saliszańczycy
Sorgutowie (Plemiona Sorguckie)
Umarowie Górni
Umarowie Dolni
Supkowie
Ijamanowie
Sakurowie
Widamanowie
Tumarowie
Henryk Pruthenia
1

Egzonimy

Bibliografia

  1. https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CF%8D%CF%89%CE%BD#Ancient_Greek
  2. Tak naprawdę prymitywne silniki parowe znane były już w starożytności.
  3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Karze%C5%82_Rze%C5%BAbiarza
  4. Państwo niegdyś potężne, obecnie w fazie upadku, zachowuje jednak wiele z osiągnięć cywilizacyjnych.
  5. Primitywne plemienne obyczaje wsi kontrastują z miastami, ulegającymi silnym wpływom wysokiej kultury ajdynirańskiej.