Szablon:Kyon-kraje: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 205: | Linia 205: | ||
| Rikkadańczycy | | Rikkadańczycy | ||
|style="text-align:center;"|'''Język rikkadański''' | |style="text-align:center;"|'''Język rikkadański''' | ||
− | |width="200"| Władcą Rikkadanu jest Patriarcha, wybierany przez przedstawicieli wszystkich plemion. Patriarchą w praktyce zawsze zostaje kandydat najpotężniejszego i najbogatszego obecnie plemienia, które zdoła przekonać przedstawicieli innych plemion(groźbą lub przekupstwem) do poparcia swojej kandydatury. Patriarchowie muszą ruwniez uzyskać aprobatę Khshāyara Ajdyniru, Rikkadan jest bowiem wasalem Imperium. Silnie patriarchalne społeczeństwo. | + | |width="200"| Władcą Rikkadanu jest Patriarcha, wybierany przez przedstawicieli wszystkich plemion. Patriarchą w praktyce zawsze zostaje kandydat najpotężniejszego i najbogatszego obecnie plemienia, które zdoła przekonać przedstawicieli innych plemion (groźbą lub przekupstwem) do poparcia swojej kandydatury. Patriarchowie muszą ruwniez uzyskać aprobatę Khshāyara Ajdyniru, Rikkadan jest bowiem wasalem Imperium. Silnie patriarchalne społeczeństwo. |
|width="300"| +świetna lekka jazda <br/> +trudny pustynny teren <br/> +niedawne reformy wojskowe <hr/> -zależność od Imperium Ajdyniriańskiego <br/> -konflikty między plemionami <br/> -silna opozycja plemienna przeciw władzy obecnego Patriarchy | |width="300"| +świetna lekka jazda <br/> +trudny pustynny teren <br/> +niedawne reformy wojskowe <hr/> -zależność od Imperium Ajdyniriańskiego <br/> -konflikty między plemionami <br/> -silna opozycja plemienna przeciw władzy obecnego Patriarchy | ||
|style="text-align:center;"| kadzidło,<br/>mirra,<br/>elektrum,<br/>towary egzotyczne,<br/>niewolnicy, | |style="text-align:center;"| kadzidło,<br/>mirra,<br/>elektrum,<br/>towary egzotyczne,<br/>niewolnicy, |
Wersja z 23:37, 2 paź 2016
Państwo | Stolica ważniejsze miasta |
Liczba ludności Narody |
Język(i) oficjalne Języki używane |
Przedstawiciel Ustrój |
Potencjał militarny | Towary eksportowe | Towary importowe | Autor |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Państwo i Związek Tangijski ΤΗΛΕΑ ΤΑ Ι ΙΝΓΙΟΜΕΥΡΑΤΟΑ Υ ΤΑΝΓΥΑ Symbole: Kusza, maź luminescencyjna gwiazda czteroramienna |
Naratai ΝΑΡΑΤΑΙ Kun Atla ΚΥΝ ΑΤΛΑ Hatlangao ΧΑΤΛΑΝΓΑΟ |
Tangijczycy Mniejszości: Pinusi |
Ayu Mniejszości: sechton pinu pilu miyami yuketon |
Cesarz Związku Tangijskiego Decyzje podejmuje rada składająca się z przedstawicieli wybranych demokratycznie lub dziedziczących władzę. W skład rady wchodzi cesarz, który nie jest związany z żadnym regionem. |
+ olbrzymia i nowoczesna flota + optyka + duży procent budżetu na utrzymanie armii + artyleria + dobra defensywa + piśmiennictwo, kartografia + potęga handlowa - słabe opanowanie broni palnej - stałe zagrożenie konfliktami wewnętrznymi - podatność na broń biologiczną - strach przed przebywaniem z dala od mórz - zależność od importu żywności |
papier, księgi, mapy, okręty, drewno, żelazo, złoto, szkło |
żywność, medykamenty, czarny proch, drewno, szkło |
Canis 5 |
Państwo Neššów Dēmatocci Nešširtoħ [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ] Barwy handlowe: Złote słońce otoczone czterema grotami na białym tle Barwy monarchii: czarne słońce otoczone czterema grotami na złotym tle |
Melekē | Nešši Mniejszości: Narukinowie, Išti, Pelmiona Mitengów |
Nešši | Absolutyzm Monarchia Dziedziczna Nomokracja Państwo Neszszów jest Nomokracją, zarządzaną przez Monarchę. Monarchia Neszszów jest stara i posiada własną doktrynę ideologiczną, przez co Monarcha ingeruje w niewielką część spraw. Prawo sądownicze jest spisane w tzw. Stary Zapisach i jest oparte o zasady Wiary. Prowincje są zarządzane z Fortec; każde mężczyzna płaci równy podatek. Zamorskie prowincje także są kontrolowane z Fortec. Patriarchalna budowa społeczeństwa. |
+Rozbudowana flota wojskowa i handlowa +Rozbudowany system Fortec +Otoczone wysokimi murami Porty +Duża baza populacyjna +Interwencje zbrojne trwające bez ustanku na Morzach jak i w Interiorze +Dobrze poznana Północ +Chłonność przyjmowania wszystkich nowinek technologicznych +Ze względu na zamknięcie Kraju duże trudności z wywiadem +Broń palna, armaty +Położenie geograficzne i ukształtowanie terenu +Silna militaryzacja społeczeństwa -Trudności z ekspansją w głąb lądu -Odległości od Metropolii -Długie drogi zaopatrzeniowe |
Złoto i Srebro Inne kruszce Rudy Płody rolne Żywiec Drewno Meble Futra Rzeźby Ubrania Barwniki Wyroby hutnicze Technologie |
Skóry i Kości Mięso Barwniki Drogie kamienie Egzotyczne drewno Technologie |
Henryk Pruthenia 5 |
Siedmiomieście 市七 chán lāng [t͡ʃʰɑːn˦˥ lɑːŋ˧] Symbole: półksiężyc, gwiazda ośmioramienna |
Zhanzhou 門 [t͡ʃʰɐn˥˩ t͡ʃʰɔːo̯˩˥] Guangling東 [ˈgwɐŋ˧lɪŋ˥˩] Xiapcheng州 [ɕɑːp˩˥t͡ʃʰɛːŋ˥˩] |
Qin miejscy Mniejszości: Qin nomadyczni, inne |
Qin Mniejszości: własne języki |
Siedmiu Królów Siedmiomieście jest konfederacją wspólnie rządzonych miast, z których każde wysyła do największego z nich swojego reprezentanta — Króla. Królowie podejmują decyzje wspólnie. |
+ inżynieria dróg i mostów + piśmiennictwo, kartografia, papier + rozwinięta optyka + proch, armaty, petardy + skuteczność obronna + potęga handlowa zdolna uzależniać od siebie inne ludy i kraje + pionierskie badania w zakresie astronomii, chemii i fizyki, pozwalające na konstruowanie machin wojennych i ulepszenie nawigacji - sojusz z Qin nomadycznymi słaby i uzależniony od okoliczności - położenie geopolityczne utrudnia ekspansję - przeludnienie - brak stałej armii |
nowe technologie, księgi, usługi bankowe, papier, towary egzotyczne i luksusowe, meble, srebro |
szkło, technologie wojskowe, złoto, farby i barwniki, kwarc i podobne minerały |
Widsið 5 |
Konfederacja Państw Sechtonu ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ [sɨħtoɲir lɨcatäl] Symbole: Zamek i pióro |
S'xaka ܨܥܩܐ [sʕaqɑʔ] | Sechtończycy Mniejszości: Tangijczycy Pinusi |
Sechton Mniejszości: 15 innych |
Przedstawiciele poszczególnych państw Państwa są związane Traktatem Konfederacji. W przypadku napaści na jedno państwo, wszystkie znajdują się w stanie wojny. Szczegóły różnią się w zależności od państwa. |
+ doskonała siatka wywiadowcza + polityka neutralności, skarbiec innych państw + imponujące możliwości defensywne + siatka ogromnych fortec + doskonałe opanowanie broni palnej i artylerii + fantastyczne wyszkolenie armii i sił specjalnych - złe położenie geograficzne - słabe możliwości ofensywne - podatność na broń biologiczną populacji - mała liczebność wojska |
usługi bankowe, poświadczanie przysiąg, wyroby jubilerskie, sprzedaż technologii wojskowych, liny |
żywność, papier metale i kamienie szlachetne |
Canis 4 |
Państwo Tjevangono Tjevangono Gìabonro |
Tlàgęvranj [θʌ'gɛː.vraŋ] | Thewańczycy | Thewański | Radokracja Państwa są związane Traktatem Konfederacji. W przypadku napaści na jedno państwo, wszystkie znajdują się w stanie wojny. Szczegóły różnią się w zależności od państwa. |
ArturJD 4 | |||
Państwo Ludzi Pinu Pinu Serik Symbole: |
Komi ['kɔmi] | Kilkaset ludów Pinu Mniejszości: Sechtończycy Pinusi Yuketczycy Inni |
Dialekty pinu | Król lub królowa Państwo chronione przez Tangię i Secht. Wewnętrzne sprawy reguluje monarcha o władzy formalnie absolutnej, realnie mocno ograniczonej. |
+ agresja tubylców + teren pokryty lasami + walka psychologiczna, biologiczna, stosowanie toksyn - zależność polityczna - mała, słaba armia - niski poziom rozwoju większości społeczeństwa - podatność na choroby - brak znajomości broni palnej |
żywność, drewno, składniki medyczne |
dobra luksusowe, szkło, wyroby hutnicze |
Canis 3 |
Państwo Olseskie Ołégù ta kóm [ɔ̄ɬég̊ɯ̀ tʰā kóm] Symbole: |
Kozón [kɔ̄ꞎónʲ] | Olsecy | Olseski | Monarchia dziedziczna Monarcha i Zgromadzenie Małe posiadają największe uprawnienia, władzę dopełnia Zgromadzenie Wielkie (zwane Zgromadzeniem Prowincji). |
+ rozwinięta siatka dróg i poczty + opanowanie prochu (małe i większe armaty) + potężna, zwrotna i szybka kawaleria + doskonałe łucznictwo + szczegółowe taktyki wojenne (z dokładnościami czasowymi) + mobilność + początki szyfrowania mechanicznego - bardzo słabo rozwinięta flota - oparcie taktyk wojennych o ataki dystansowe - problemy z nawigacją morską - nastawienie na ofensywę |
żywność, metale szlachetne, metale lekkie, medykamenty, rękodzieła, wyroby hutnicze |
papier, szkło, kamienie szlachetne, drewno lasów deszczowych, towary egzotyczne i luksosowe |
Pluur 5 |
Wuzang 出壁 [wʊ˥˩t͡sɑːŋ˩˥] Symbole: półksiężyc, ośmioramienna gwiazda, strzała |
brak | Qin nomadyczni: nin tou [nɪn˥˩tɔːo̯] ala song [ɑː˧lɑː˩˥ sɵŋ˧˦˧] ala chi [ɑː˧lɑː˩˥ t͡ʃʰiː˩˥] qing [t͡ɕʰɪŋ˧˦˧] ho'ot [hɔː˥˩ɵt˥˩] fu liu [fuː˧˦˧liːo̯˧] heng sha [həŋ˩˥ʃɑː˧] sip cheng [sɪp˥˩tɕɛːŋ˥˩] tap xiao [tɐp˩˥ɕɑːo̯˩˥] |
Qin | Kaganat Luźna konfederacja dziewięciu plemion nomadycznych, zamieszkujących okolice miast Siedmiomieścia. Nazwa Wuzang jest siedmiomiejskim egzonimem — plemiona same zbiorczo nazywają się jiang hot [t͡ɕɑːŋ˧˦˧hɵt˩˥] "lud nieosiadły". |
+ brak stałych osad + mobilność + zaawansowane łucznictwo, łucznicy konni + duże zdolności mobilizacyjne - brak stałych osad - częściowe polityczne uzależnienie od Siedmiomieścia - niski poziom rozwoju technologicznego |
Widsið 2 | ||
Republika Murów Timauri Taminea [tiˈmau̯ri taˈminɛa] Symbole: srebrna tarcza księżyca lub głowa wilka na bladopurpurowym tle, srebrny wilk umieszczony na szczycie drzewca sztandaru |
Hirra [ˈhiɾa] Fatan [ʍaˈtɑ̃] |
Murzy | Murski | Konsulowie, ambasady i gubernie Republika z dwuizbowym parlamentem, federacja |
+ nowoczesne technologie i odkrycia + nawigacja na morzu + duża, doświadczona flota + piśmiennictwo, kartografia + sieć fortów i latarń + armaty + sprawny system dowództwa i komunikacji - niezależność polityczna wojska - mało zawodowych żołnierzy - niestabilność wewnętrzna - położenie na wyspie - konflikty zewnętrzne |
technologia, żywność, szkło, drewno, papier i księgi, towary egzotyczne (tkaniny, meble), srebro i miedź, mapy, wyroby hutnicze, proch |
kruszce i metale szlachetne, żywność, kamień, woda pitna, farby i barwniki |
Spiritus 5 |
Dżaugria Җаүгро Дуҥӑ |
Budano Будано | Dżaugryjczycy | Język dżaugryjski | Związek Plemienny Państwo jest zorganizowane wokół grodów plemiennych. Wiec Sześciu Plemion wybiera Księcia, który sprawuje swoją władzę dożywotnio. Poszczególne plemiona cieszą się dużą autonomią. |
+Mobliność +Dużo łuczników +Brak organizacji państwowej sąsiadów +System dróg +Zasoby pieniężne +Częste wojny lokalne +Obwarowane grody -Brak stałej armii -Brak jednolitego przywództwa -Brak zjednoczenia wewnętrznego -Uzależnienie od wydobywanych kruszców -Niska piśmienność |
Futra i mięso Kruszce (złoto i srebro) Pieniądz Wyroby rzemieślnicze |
Żywność Towary luksusowe Wyroby rzemieślnicze Przedmioty sztuki Technologie Siła robocza |
Henryk Pruthenia 2 |
Związek Północny Związek Ośmiu |
Inannākka | Mitengowie Północni | Język północnomiteński | Związek Ośmiu Państw Demokratycznych Związek ośmiu państw. Wspólne decyzje są podejmowane poprzez głosowanie Posłów. Miasta stanowią demokracje bezpośrednie, gdzie wszyscy wolni mężczyźni-obywatele moją prawo głosu. Rozporządzenia wykonują Rady Kraju. |
+Mobliność +Dobra i liczna flota +Dobra znajomość obszaru +Miasta posiadają stałe kontyngenty wojsk -Brak stałej armii -Brak jednolitego przywództwa -Liczne frakcje wewnętrzne -Brak zjednoczenia wewnętrznego -Uzależnienie od Państwa Neszszów |
Henryk Pruthenia 4 | ||
Kadonia |
Kadonia | Mitengowie Wschodni Mniejszości: Kadończycy |
Język wschodniomiteński Mniejszości: Język kadoński |
Oligarchia Królestwo Kadonii zarządzane jest przez Radę Arystokratyczną. Wybierają oni Naczelnego Wodza (odpowiada za armię), Wielkiego Księcia (sprawy wewnętrzne) i Wielkiego Króla (zarządzanie prowincjami, sądownictwo, prawo). Istnieje duże zróżnicowanie ludności pod względem praw: Arystokracja cieszy się pełnią praw (w większości składa się z Mitengów) a niższe warstwy są w wielu sprawach ograniczane. |
Henryk Pruthenia 2.5 | |||
Lūta |
Lūta | Nagurazi Mniejszości: Saaqmańczycy |
Język naguraski Mniejszości: Język saaqma |
Republika Arystokratyczna Wszyscy obywatele (mężczyźni szlachetnego pochodzenia) mają prawo głosować. Wybierają oni przedstawiana przez Mówców projekty prawa, podatków oraz w czasie wojny wybierają Strategów. |
Henryk Pruthenia 3 | |||
Iliriōn |
Morūnšā | Morunszańczycy Mniejszości: Saaqmańczycy Nagurazi |
Język morunszański Mniejszości: Język saaqma |
Republika Arystokratyczna Wszyscy obywatele (mężczyźni szlachetnego pochodzenia) mają prawo głosować. Wybierają oni przedstawiana przez Mówców projekty prawa, podatków oraz w czasie wojny wybierają Strategów. |
Henryk Pruthenia 3 | |||
Wielkie Imperium Ajdyniriańskie Éxan Khshāyarvan Aydīniru Symbole: Czarny ńarmad - zazwyczaj na czerwonym tle, chamzhir |
Djyazhoar [d͡ʑjäʐoäɾ]
|
Ajdyniriańczycy Mniejszości: Dziesiątki ludów podbitych |
Język ajdyniriański Mniejszości: inne |
Khshāyar Imperator Ajdynir jest dziedziczną monarchią absolutną, na czele której stoi Khshāyar, uznawany za żywego boga na ziemi. Doradza mu Wielka Rada. Władza Imperatora opiera się również na państwowej propagandzie i działaniu Anûshayi Khshāyaranaz, czyli wywiadu i służby bezpieczeństwa wewnętrznego. Prowincje zarządzane są przez Gubernatorów, których Imperator może dowolnie powoływać i odwoływać. Ogromny autorytet moralny posiada Siedmiu Arcykapłanów, czyli najwyżsi hierarchowie ajdyniriańskiej religii. Poza tym, o przychylność Imperatora ubiegają się również Wielkie Rody. |
+doskonałe formacje ciężkiej piechoty i ciężkiej jazdy +zaawansowane machiny oblężnicze +świetne wyszkolenie i dyscyplina +długa tradycja wojskowa +zaawansowana taktyka, strategia i sztuka dowodzenia +reputacja imperialnej armii jako niepokonanej +duża populacja państwa +przymusowa służba wojskowa +siatka dróg łącząca odległe regiony Imperium +potężne fortyfikacje głównych miast +doskonały wywiad i kontrwywiad +działanie propagandy państwowej +silna militaryzacja społeczeństwa -zaniedbana i niedofinansowana flota -przeludnienie głównych miast -prawie całkowita nieobecność broni palnej -wielkie odległości między prowincjami |
perły, tropikalne drewno, rzeźby i meble, ajdyniriańskie dywany, kamień, marmur, granit kamienie szlachetne, złoto, wino, herbata, żywność, iḱagozh ayiritana, medykamenty, towary egzotyczne i luksusowe, niewolnicy |
metale, szkło, papier, wyroby hutnicze, barwniki, niewolnicy |
Borlach 4.5 |
Nuapaq |
Nuapaq | Saliszańczycy | Język saliszański | Miasto Plemienne Miasto nie posiada żadnej organizacji. Zamieszkiwane jest w okresie letnim przez przedstawicieli okolicznych plemion w celach handlowych. Miasto jest otoczone murami. |
Futra, mięso, skóry |
Żywność, drewno, materiały budowlane, rękodzieła, narzędzia, broń |
Henryk Pruthenia 1 | |
Raľuhhruş |
Raľuhhruş | Nunapikowie ' Nūnāpikki |
Język nunapicki | Oligarchia Miasto jest posiadane przez Cztery tutejsze rody możnowładcze. Każdy ród posiada swoją część miasta, własne kopalnie, mury, posiadłości, miejsca w porcie; dodatkowo każdy ród dba o wyżywienie pracujących robotników. Wszystkie rody są zobowiązane do wspólnej ochrony miasta. |
+Oddziały do ochrony kopalń -Niska liczebność oddziałów |
Złoto, srebro, żelazo, futra, mięso, skóry |
Żywność, drewno, materiały budowlane, rękodzieła, narzędzia, broń |
Henryk Pruthenia 1 |
Sulimaq |
Lakedoi | Sulimacy Mniejszości: Rakanujczycy |
Język sulimacki Mniejszości: Język rakanui |
Zmilitaryzowana Republika Stanowa Ludność Silimaqu dzieli się na trzy stany: Qasanoi "Wyżsi" (wolni i równi wobec prawa, pełnia praw obywatelskich, posiadają ziemię); Nahmanoi "Wolni" (mają prawo do posiadania ziemi, ale nie mają praw obwytaleskich) i Rakanujów (Rakanuje stanowi podbita ludność autochtoniczna, przypisana do ziemi, nie mająca praw osobistych ani obywatelskich, nie mogą posiadać ziemi ani majątku ruchomego, prawie niewolnicy). Państwa zjednoczone jest wokół miasta Lakedoi stanowiącego stolicę, gdzie mieszka większość Qasanoi. Qasanoi mieszkający w innych miastach wysyłają po parze swoich przedstawicieli, którzy uczestniczą w głosowaniach. Armia rekrutowana jest z Qasanoi i Nahmanoi. |
Henryk Pruthenia 3 | |||
Kavelia Zka'velloi |
K'ahr Gmahd [kʔähr̝ gmähd] | Kavelowie | Język kavelski | Najwyższy Król lub Najwyższa Królowa Kavelią nominalnie włada Najwyższy Król lub Najwyższa Królowa, który/która urzęduje w K'ahr Gmahd, chociaż faktycznie jest bardziej postacią reprezentacyjna i symbolem niźli realną władzą. Jedynie podczas największych zagrożeń, jak obca inwazja czy katastrofa naturalna, skupia wokół siebie pełnie władzy i przewodzi krajowi. W czasach pokoju każde miasto i każda dolina posiada własnego króla lub królową, którzy bezustannie ze sobą wojują. Oni też gromadzą się w K'ahr Gmahd gdy poprzedni Najwyższy Władca umrze, aby wybrać spośród siebie następnego. |
+świetni wojownicy +trudny górski teren +silne fortyfikacje +sojusz z Ajdyniriem +doskonała znajomość terenu -brak silnej władzy centralnej -izolacjonizm -konflikty wewnętrzne -problemy z przyswajaniem nowych technologii |
miedź, srebro, skóry, drewno, mięso i żywność, |
metale, szkło, broń, technologie, wino, niewolnicy |
Borlach 3 |
Patriarchat Rikkadanu Makudhh un Rahhdn-num |
Ħa'raq [ħaʔraq] | Rikkadańczycy | Język rikkadański | Władcą Rikkadanu jest Patriarcha, wybierany przez przedstawicieli wszystkich plemion. Patriarchą w praktyce zawsze zostaje kandydat najpotężniejszego i najbogatszego obecnie plemienia, które zdoła przekonać przedstawicieli innych plemion (groźbą lub przekupstwem) do poparcia swojej kandydatury. Patriarchowie muszą ruwniez uzyskać aprobatę Khshāyara Ajdyniru, Rikkadan jest bowiem wasalem Imperium. Silnie patriarchalne społeczeństwo. | +świetna lekka jazda +trudny pustynny teren +niedawne reformy wojskowe -zależność od Imperium Ajdyniriańskiego -konflikty między plemionami -silna opozycja plemienna przeciw władzy obecnego Patriarchy |
kadzidło, mirra, elektrum, towary egzotyczne, niewolnicy, |
broń, żywność, lekarstwa drewno, technologie, niewolnicy |
Borlach 2-3 |
Unagurowie | brak | Unagurowie | Języki i dialekty Unagurów | Brak centralnej władzy, Unagurowie są zbiorczą nazwą wielu blisko ze sobą spokrewnionych plemion, mówiących pokrewnymi językami, wyznającymi podobnych bogów i mieszkających na skraju Wielkiej Pustyni | +mobilnośc +doskonała znajomość terenu +brak stałych osad -brak stałych osad -zacofanie technologiczne i kulturowe -brak jakiejkolwiek władzy państwowej |
sól, niewolnicy, |
żywność, lekarstwa |
Borlach 1 |