Projekt Kyon

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Wersja do druku nie jest już wspierana i może powodować błędy w wyświetlaniu. Zaktualizuj swoje zakładki i zamiast funkcji strony do druku użyj domyślnej funkcji drukowania w swojej przeglądarce.
Kyon. Psia planeta. Wyrzucona na skraj galaktyki, z dala od innych gwiazd

        Kyon (inne proponowane nazwy: Kynogea, Kyngea, Kynoge) - stricte aprioryczny conworld tworzony wspólnie przez użytkowników Polskiego Forum Językowego, umieszczony w świecie opartym na układzie planetarnym wygenerowanym przez symulator wszechświata Space Engine. Główna planeta orbituje wokół gwiazdy położnej na zupełnym skraju karłowatej, satelickiej galaktyki położonej w odległości około 1/4 - 1/5 drogi pomiędzy doskonale widoczną z góry Drogą Mleczną, a galaktyką Andromedy. Jednym z głównym założeń projektu jest symulacja wpływu bardzo specyficznego wyglądu nocnego nieba na tworzenie się legend miejscowych ludów.

Projekt jest dowodzony przez Canisa, od którego pseudonimu (łac. canis - pies) zaproponowano nazwę projektu (starogr. κύων[1] - pies). Projekt jest prowadzony zgodnie z kilkoma zasadami. Jest aprioryczny - nie można opracowywać dla niego języków opartych na językach naturalnych (można za to na komputerach korzystać ze znanych systemów zapisu, np. z pisma chińskiego czy greki, z zastrzeżeniem, że dany lud ma własne pismo). Pod uwagę brani są tylko ludzie - żadnych elfów czy krasnali. Przeciętna cywilizacja znajduje się na poziomie rozwoju cywilizacyjnego około IX wieku na Ziemi. Szczyt rozwoju państwa (około 1% - 2% państw/ludów) może odpowiadać wczesnemu renesansowi ze szczyptą steampunku, gdzie maksymalnym osiągnięciem razy ludzkiej jest prymitywny silnik parowy[2]. Więcej uwagi należy poświęcić botanice niż zoologii. Dopuszczalne jest dublowanie fauny z Ziemi, z zastrzeżeniem, że głównie ma to być fauna plejstocenu (w tym tak zwana megafauna, tj. wielkie ssaki). Space Engine jest ważnym źródłem informacji, których nie trzeba wymyślać, a także map i zdjęć, ale do uczestników należy, czy należy pewne elementy traktować poważnie (zrezygnowano zupełnie z wygenerowanego układu rzek). Nazwy miejscowe są zapożyczane dla języka polskiego bezpośrednio z języka danego ludu. We wrześniu 2016 roku w projekcie brało udział osiem osób:

Obszary zainteresowań poszczególnych graczy

Kyon obszary zainteresowan.png

Świat - astronomia, topografia

Akcja conworldu toczy się na planecie, na której występuje życie oparte na wodzie - jak na Ziemi. Zarówno jednak planeta, jak i cała okolica kosmiczna są dość niestandardowe jak na fantastykę. Można tu opisać kilka poziomów, od galaktycznego po planetarny.

Położenie układu w galaktyce i wpływ na nocne niebo

Wielki wir i gwiezdna strona nieba, oglądane podczas zaćmienia słońca

Gwiazda centralna układu położona jest na skraju niewielkiej, prawie zupełnie kulistej galaktyki orbitującej w znacznej odległości Drogę Mleczną. Galaktyka ta, znaleziona przez program Space Engine, prawdopodobnie odpowiada rzeczywistej galaktyce Karła Rzeźbiarza[3], odległej o 280 000 lat świetlnych od Ziemi. Z tej odległości, zarówno Droga Mleczna jak i oba obłoki Magellana są dość dobrze widoczne na nocnym niebie. Specjalne położenie gwiazdy centralnej, na skraju macierzystej galaktyki i z widokiem na Drogę Mleczną, sprawia, że nocne niebo ma dwa oblicza: gwiezdne - usiane ogromną ilością ciasno upakowanych gwiazd - i bezgwiezdne - gdzie gwiazdy są tylko pojedyncze, za to dobrze widoczne są dwa obłoki będące Obłokami Magellana i ogromny wir, będący Drogą Mleczną. Dokładny widok nocnego nieba zależy również od punktu patrzenia na planecie oraz od pory roku. W wielu miejscach widać na jednym skraju nieba morze gwiazd, a na drugim skraju wielki wir.

Pory roku i punkt na planecie istotnie wpływa na dokładny widok nocnego nieba. Symulator wykazał, że w niektórych miejscach (północ planety) przez wiele tygodni nocne niebo cechowało się zupełnym mrokiem. Fakt, że gwiazda centralna nie znajduje się kompletnie na skraju galaktyki, powoduje, że na bezgwiezdnej stronie nieba zawsze widać około 3 do 10 gwiazd (przy doskonałych warunkach). Na samo nocne niebo wpływa więcej czynników, między innymi tak zwany Snop Ognia (ogromny strumień materii wywiewanej z pierwszej planety układu przez słońce), który będzie opisany później. Na południowej części planety (państwo Tangia), gdy datę symulacji ustawiono na wczesny styczeń 2015, przez kilka tygodni strona bezgwiezdna w ogóle nie znikała z nieba - zachodziła tylko częściowo i obracała się wokół własnego środka, by potem częściowo wzejść.

Układ planetarny

Słońce

Słońce, razem z Hefajstosem i Hestią

Układ ma pojedynczą gwiazdę centralną o typie widmowym K2 V, o wielkości 0,9 średnicy naszego Słońca i masie 0,76 M☉, temperaturze korony 4626,9°C i jasności 0,33. Okres obrotu własnego gwiazdy wynosi 22,8 dnia ziemskiego.

Planety

Wokół gwiazdy krąży dwanaście planet, podanych w poniższej tabeli. Symbol ⴲ oznacza wartość ziemską (1 Mⴲ - 1 masa Ziemi), symbol ♃ - odnośnie Jowisza. Dni są podane w dniach ziemskich (24h).

W tabeli kolory oznaczają:

  • żółty - planety, które mogą być widoczne gołym okiem w rzadkich przypadkach, takich jak zaćmienie słoneczne
  • niebieski - planety widoczne gołym okiem
  • czerwony - planety niewidoczne gołym okiem


# Zdjęcie Nazwa (proponowana) Odległość Średnica Masa Temperatura Nachylenie osi Doba Rok Ciśnienie
atmosfer.
Jasność
magn. + porównanie
Satelity Typ Uwagi
1 PlanetaOgnia.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 1
Hefajstos 0,031 j.a. 1,63 Dⴲ 3,9 Mⴲ 1098,3°C 0°00'00".01 2,564 dnia 2,564 dnia 1,68 atm -11,16
3x ciemniejszy niż Księżyc w pełni
0 Spalona pustynia Aktywna wulkanicznie
Po kolizji z dużym obiektem
Snop ognia powodowany przez wywiewanie atmosfery
Synchronizacja orbitalna
2 PlanetaGlebowa.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 2
Hestia 0,069 j.a. 3,98 Dⴲ 19,7 Mⴲ 373,22°C 0°00'00".01 8,188 dnia 8,188 dnia 1,35*105 atm -11,59
3x ciemniejszy niż Księżyc w pełni
7 gorący wodny olbrzym
RS 8414-5-7-615188-1 3
Gazowy olbrzym
Synchronizacja orbitalna
3 PlanetaSera.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 3
Afrodyta 0,128 j.a. 0,18 Dⴲ 0,0074 Mⴲ 294,39°C 0°00'00".01 20,714 dnia 20,714 dnia ~0 atm -3,13
nieco jaśniej niż Mars
3 gorący księżyc Synchronizacja orbitalna
4 PlanetaGrzybowej.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 4
Hera 0,25 j.a. 4,60 Dⴲ 52,18 Mⴲ 78,64°C 0°00'00".01 50,407 dni 50,407 dni 1*106 atm -10,36
10x mniej niż Księżyc w pełni
14 ciepły wodny olbrzym Gazowy olbrzym
Synchronizacja orbitalna
5 PsiaPlaneta.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 5
Kyon 0,473 j.a. 0,59 Dⴲ* 0,20 Mⴲ* 15°C 31°18'54".36 136,35 dni 1,813 dnia 0,53 atm* n/d 3 umiarkowana terra KYON
6 PlanetaTalerzy.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 6
Zeus 0,868 j.a. 11,59 Dⴲ 1,17 M♃ -73,95°C 32°33'31".84 335,77 dni 8h 47m 52s 31" 1*106 atm -9,19
3x ciemniej niż #4
52 zimny gazowy olbrzym Gazowy olbrzym
7 PlanetaLimo.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 7
Hades 1,247 j.a. 1,84 Dⴲ 4,54 Mⴲ -86,3°C 15°44'34".12 1,751 lat 13h 09m 49s 84" 0,006 atm -1,26
por. do Jowisza
8 zimna pustynia
8 PlanetaTrupow.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 8
Posejdon 2,764 j.a. 3,6 Dⴲ 23,1 Mⴲ -167,22°C 6°22'05".07 5,296 lat 8h 55m 09s 22" 3,66*105 atm -1,45
nieco jaśniej niż Jowisz
20 zimny lodowy olbrzym Gazowy olbrzym
9 PlanetaBlizniak.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 9
Dionizos 4,904 j.a. 0,27 Dⴲ 0,009 Mⴲ -182,05°C 32°27'33".44 13,209 lat 1,939 dni ~0 atm 7,34
2x jaśniej niż Neptun, nieznany
1 zamarznięty lodowy świat
10 PlanetaSkorupka.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 10
Hermes 8,192 j.a. 0,49 Dⴲ 0,05 Mⴲ -202,6°C 39°04'50".29 26,024 lat 1,472 dni 0,01 atm 8,24
por. do Neptuna, nieznany
18 zamarznięty lodowy świat
11 PlanetaOpal.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 11
Nyks 13,287 j.a. 10,06 Dⴲ 0,47 M♃ -219,12°C 52°19'57".06 55,543 lat 11h 11m 23s 34" 1*106 atm 3,23
por. do gwiazdy średniej wielkości
73 zamarznięty gazowy olbrzym
12 PlanetaChmur.jpg
RS 8414-5-7-615188-1 12
Hekate 24,636 j.a. 1,31 Mⴲ 1,1 Mⴲ -212,46°C 118°52'33".55 152,373 lat 19h 05m 44s 50" 78,214 atm. 11,32
15x jaśniejszy niż Pluton, nieznany
2 zamarznięty tytan Gęsta atmosfera
Podobna do Tytana
  • Wymiary planety zostały uznane za podobne do ziemskich, co rujnuje pracę z SE. Podane są oryginalne parametry wg symulatora.

Księżyce

Podane są wszystkie księżyce, które mają szansę być widoczne z Kyona gołym okiem, bądź przy użyciu prostego teleskopu. Kolory oznaczają księżyce tej samej planety.

# Zdjęcie Planeta Nazwa (proponowana) Średnica orbity Średnica Okres obiegu Jasność
magn. + porównanie
Uwagi
4.1 Ksiezyc.4.1.jpg
Hera Hebe 95 tys km 0,55 Dⴲ 11h 15 min -4,91
por. do Wenus
Blisko planety. Najprawdopodobniej nieodróżnialny od niej gołym okiem.
4.D9 Ksiezyc.4.D9.jpg
Hera Enyo 481 tys km 482 km 5,32 dnia 1,21
5.1 Ksiezyc.5.1.jpg
Kyon Lykaon 22 tys km 0.08 Dⴲ (1035 km) 20h 01 min -12,70
por. do Księżyca w pełni)
5.D1 Ksiezyc.5.D1.jpg
Kyon Kynylagmos 90 tys km 32 km 6,9 dni -6,15
5.D2 Ksiezyc.5.D2.jpg
Kyon Thouktes 130 tys km 58 km 12,13 dni -7,19
6.1 Ksiezyc.6.1.jpg
Zeus Herakles 281 tys km 0,57 Dⴲ 21h 27 min -2,17
6.2 Ksiezyc.6.2.jpg
Zeus Perseusz 433 tys km 0,65 Dⴲ 1,7 dnia -2,69
6.D9 Ksiezyc.6.D9.jpg
Zeus Minos 2,2 mln km 482 km 19,8 dni 4,26
6.D43 Ksiezyc.6.D43.jpg
Zeus Radamantys 3,9 mln km 494 km 59,9 dni 4,17
6.D44 Ksiezyc.6.D44.jpg
Zeus Ajakos 4,7 mln km 533 km 61,5 dnia 3,98
7.1 Ksiezyc.7.1.jpg
Hades Persefona 109 tys km 0,38 Dⴲ 1,94 dni 1,40
8.1 Ksiezyc.8.1.jpg
Posejdon Amfitryta 121 tys km 0,7 Dⴲ 1 dzień 2,84

Pozostałe księżyce

Wszystkie pozostałe księżyce o średnicy większej niż 1000 km.

# Średnica Jasność magn. Uwagi
11.1 1,13 Dⴲ 8,53
11.2 0,63 Dⴲ 9,80
11.3 0,65 Dⴲ 10,19
11.6 0,09 Dⴲ 13,97
11.7 0,21 Dⴲ 12,15
11.10 0,11 Dⴲ 13,66
12.1 0,09 Dⴲ 16,61

Planeta

Akcja toczy się na piątej planecie, którą można nazwać Kyon, znajdującej się w sferze życia. Większą część globu zajmują oceany. De facto planeta posiada dwa kontynenty, z czego jeden jest superkontynentem, a drugi można uznać za dużą wyspę. Nachylenie osi planety wynosi aż 31°18'54".36, przez co obraca się ona niejako po skosie. Dzień jest dużo dłuższy od ziemskiego (1,813 dnia = ok. 44h), a rok dużo krótszy (136,35 dni ziemskich). Dni trwają dłużej, ale pory roku zmieniają się dużo szybciej. Ze względu na nachylenie osi obrotu, nawet na równiku zdarza się wyraźny podział na pory roku.

Kyon linie.png

Równik i równoleżniki 30° i 60°


Kyon posiada magnetosferę (dowodzą tego zorze polarne). Lokalnie występuje wulkanizm (wyspa wulkaniczna znajduje się na środku oceanu, półkula południowa). Łańcuchy górskie dowodzą istnienia także płyt tektonicznych, a wraz z nimi, trzęsień ziemi. Prawdopodobnie samych płyt tektonicznych jest więcej, a i siła ścierania się jest z jakiegoś powodu większa (dużo bardzo wysokich gór), być może wynika to z grawitacji rzędu 0,57g według symulatora (mniejszy ciężar gór = łatwiej je wznieść).

Klimat

Na poniższej mapie są przedstawione strefy klimatyczne Kyonu:

C1EPSpK.png

Legenda:

GttIRVS.png

Dużą część planety pokrywają pustynie, roślinność rozwija się głównie wzdłuż wybrzeży mórz i rzek.

Fauna i flora

Fauna i flora nie są jeszcze dokładnie opisane. Wiadomo, że na Kyonie oprócz ludzi ma występować megafauna. W okolicy państwa Tangia wspomniane są również zwierzęta (przynajmniej dwa gatunki, płaza i ryby) produkujące maź luminescencyjną.

Państwa

Państwa na planecie są dzielone na poziomy rozwoju cywilizacyjnego. Podział jest następujący:

Porównanie Przykładowa
administracja
Przykładowa
wojskowość
Poziom cywilizacyjny Opis Przykłady
Poziom 0 Zwierzęta Różnie Zęby, pazury i jad Brak Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej Brak
Poziom 1 Kultury prymitywne Struktura plemienna Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne. ludy Pinu
Poziom 2 Prosta cywilizacja Struktura plemienna lub związki międzyplemienne Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem. Wuzang
Poziom 3 Cywilizacja Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku. Kavelia
Poziom 4 Wysoko rozwinięta cywilizacja Może się pojawić parlament Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku. Secht
Poziom 5 Szczyt rozwoju Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). Cywilizacja porównywalna do poziomu przyszłych zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku. Tangia

Lista państw

Uproszczona lista państw (w nawiasie kwadratowym przed nazwą podano najwyższy spotykany w kraju poziom rozwoju cywilizacyjnego):

  • Canis:
    • [5] Tangia, Państwo i Związek Tangijski (Τηλεα τα ι Ινγιομευρατοα υ Τανγυα Teilea ta i Iniomeuratoa i Tangua)
    • [4] Secht, Konfederacja Państw Sechtonu (ܣܚܬܘܢܣܪܐ ܡܪܣ Sechton-Sera Mers), Związek Sechtu (ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ Sechtonir Lekiatal)
    • [3] Pinu, Państwo Ludzi Pinu (Pinu Serik)
    • [3] Nuaria, Matriarchat Nuarii (Iqalinuusa Nuarvhero [iqʼaliˈnuːsa ˌnʷarŭˈhero])
  • Henryk Pruthenia:
    • [5] Państwo Neszszów (Dēmatocci Nešširtoħ [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ])
    • [2] Dżaugria
    • [4] Związek Północny
    • [2.5] Kadonia
  • Pluur:
    • [5] Państwo Olseskie (Ołégù ta kóm [ɔ̄ɬég̊ɯ̀β tʰā kóm])
    • [4] Surudia
    • [3] Szyszenia
    • [1-3] Państwa puitarskie (Ata, Felż, Rorad, Fylania)
    • [3] Oreja
    • [2] Fofoli
    • [1] Nejdowie
    • [2] Ejkilsenioni
    • [1] Kauradzi
    • [?] Górale Północni
    • [?] Ludy Dwuwyspia
  • Todsmer:
    • [3-5][4] Państwo Trugskie (Túmtaùd Trùg)
    • [3-4] Drugie Cesarstwo Poitów
  • ArturJD:
    • [4] Państwo Tjevangono (Tjevangono Gìabonro)
  • Spiritus:
    • [5] Muria, Republika Murów (Timauri Taminea [tiˈmau̯ri taˈminɛa])
    • [3] Dolina Piri, Królestwo Piri (Piri [ˈpiɾi], Piri Hasaria [ˈpiɾi hasaˈɾia])
    • [?] Górale Północni
  • Widsið:
    • [5] Siedmiomieście (Chan Lang [t͡ʃʰɑːn˦˥ lɑːŋ˧])
    • [2] Wuzang ([wʊ˥˩t͡sɑːŋ˩˥])
  • Borlach:
    • [4.5] Ajdynir, Wielkie Imperium Ajdyniriańskie (Éxan Khshāyarvan Aydīniru [ɛɪksän χʃa:jäɾvän äjdɨɲiɾu])
    • [1] Unagurowie
    • [2-3][5] Rikkadan, Patriarchat Rikkadanu (Rahhdn [raʡd̪n])
    • [3] Kavelia

Szczegółowa lista państw

Kyon.png
Państwo Stolica
ważniejsze miasta
Liczba ludności
Narody
Język(i) oficjalne
Języki używane
Przedstawiciel
Ustrój
Potencjał militarny Towary eksportowe Towary importowe Autor
Państwo i Związek Tangijski
ΤΗΛΕΑ ΤΑ Ι ΙΝΓΙΟΜΕΥΡΑΤΟΑ Υ ΤΑΝΓΥΑ
Tangia.png
Symbole: Kusza, maź luminescencyjna
gwiazda czteroramienna
Naratai ΝΑΡΑΤΑΙ
Kun Atla ΚΥΝ ΑΤΛΑ
Hatlangao ΧΑΤΛΑΝΓΑΟ
Tangijczycy
Mniejszości: Pinusi
Ayu
Mniejszości:
sechton
pinu
pilu
miyami
yuketon
Cesarz Związku Tangijskiego
Decyzje podejmuje rada składająca się z przedstawicieli wybranych demokratycznie lub dziedziczących władzę. W skład rady wchodzi cesarz, który nie jest związany z żadnym regionem.
+ olbrzymia i nowoczesna flota
+ optyka
+ duży procent budżetu na utrzymanie armii
+ artyleria
+ dobra defensywa
+ piśmiennictwo, kartografia
+ potęga handlowa

- słabe opanowanie broni palnej
- stałe zagrożenie konfliktami wewnętrznymi
- podatność na broń biologiczną
- strach przed przebywaniem z dala od mórz
- zależność od importu żywności
papier,
księgi,
mapy,
okręty,
drewno,
żelazo,
złoto,
szkło
żywność,
medykamenty,
czarny proch,
drewno,
szkło
Canis
5
Państwo Neššów
Dēmatocci Nešširtoħ [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ]
PosiadlosciNessi.PNG
Barwy handlowe:
Złote słońce otoczone czterema grotami
na białym tle
Handlowa.PNG
Barwy monarchii:
czarne słońce otoczone czterema grotami
na złotym tle

Monarchia.PNG
Melekē Nešši
Mniejszości: Narukinowie, Išti, Pelmiona Mitengów
Nešši Absolutyzm
Monarchia Dziedziczna
Nomokracja
Państwo Neszszów jest Nomokracją, zarządzaną przez Monarchę. Monarchia Neszszów jest stara i posiada własną doktrynę ideologiczną, przez co Monarcha ingeruje w niewielką część spraw. Prawo sądownicze jest spisane w tzw. Starych Zapisach i jest oparte o zasady Wiary. Prowincje są zarządzane z Fortec; każde mężczyzna płaci równy podatek. Zamorskie prowincje także są kontrolowane z Fortec. Patriarchalna budowa społeczeństwa.
+ rozbudowana flota wojskowa i handlowa
+ rozbudowany system Fortec
+ otoczone wysokimi murami Porty
+ duża baza populacyjna
+ interwencje zbrojne trwające bez ustanku na Morzach jak i w Interiorze
+ dobrze poznana Północ
+ chłonność przyjmowania wszystkich nowinek technologicznych
+ ze względu na zamknięcie Kraju duże trudności z wywiadem
+ broń palna, armaty
+ położenie geograficzne i ukształtowanie terenu
+ silna militaryzacja społeczeństwa

- trudności z ekspansją w głąb lądu
- odległości od Metropolii
- długie drogi zaopatrzeniowe
złoto i srebro,
inne kruszce,
rudy,
płody rolne,
żywność,
drewno,
meble,
futra,
rzeźby,
ubrania
barwniki,
wyroby hutnicze,
technologie
skóry i kości,
mięso,
barwniki,
drogie kamienie,
egzotyczne drewno,
technologie
Henryk Pruthenia
5
Siedmiomieście
市七 chán lāng [t͡ʃʰɑːn˦˥ lɑːŋ˧]
Miasta.png
Symbole: półksiężyc, gwiazda ośmioramienna
Zhanzhou 門 [t͡ʃʰɐn˥˩ t͡ʃʰɔːo̯˩˥]
Guangling東 [ˈgwɐŋ˧lɪŋ˥˩]
Xiapcheng州 [ɕɑːp˩˥t͡ʃʰɛːŋ˥˩]
Qin miejscy
Mniejszości: Qin nomadyczni, inne
Qin
Mniejszości:
własne języki
Siedmiu Królów
Siedmiomieście jest konfederacją wspólnie rządzonych miast, z których każde wysyła do największego z nich swojego reprezentanta — Króla. Królowie podejmują decyzje wspólnie.
+ inżynieria dróg i mostów
+ piśmiennictwo, kartografia, papier
+ rozwinięta optyka
+ proch, armaty, petardy
+ skuteczność obronna
+ potęga handlowa zdolna uzależniać od siebie inne ludy i kraje
+ pionierskie badania w zakresie astronomii, chemii i fizyki, pozwalające na konstruowanie machin wojennych i ulepszenie nawigacji

- sojusz z Qin nomadycznymi słaby i uzależniony od okoliczności
- położenie geopolityczne utrudnia ekspansję
- przeludnienie
- brak stałej armii
nowe technologie,
księgi,
usługi bankowe,
papier,
towary egzotyczne i luksusowe,
meble,
srebro
szkło,
technologie wojskowe,
złoto,
farby i barwniki,
kwarc i podobne minerały
Widsið
5
Konfederacja Państw Sechtonu
ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ [sɨħtoɲir lɨcatäl]
Secht2.jpg
Symbole: Zamek i pióro
S'xaka ܨܥܩܐ [sʕaqɑʔ] Sechtończycy
Mniejszości:
Tangijczycy
Pinusi
Sechton
Mniejszości: 15 innych
Przedstawiciele poszczególnych państw
Państwa są związane Traktatem Konfederacji. W przypadku napaści na jedno państwo, wszystkie znajdują się w stanie wojny. Szczegóły różnią się w zależności od państwa.
+ doskonała siatka wywiadowcza
+ polityka neutralności,
skarbiec innych państw
+ imponujące możliwości defensywne
+ siatka ogromnych fortec
+ doskonałe opanowanie broni palnej i artylerii
+ fantastyczne wyszkolenie armii i sił specjalnych

- złe położenie geograficzne
- słabe możliwości ofensywne
- podatność na broń biologiczną populacji
- mała liczebność wojska
usługi bankowe,
poświadczanie przysiąg,
wyroby jubilerskie,
sprzedaż technologii wojskowych,
liny
żywność,
papier,
metale i kamienie szlachetne
Canis
4
Państwo Tjevangono
Tjevangono Gìabonro
Tlàgęvranj [θʌ'gɛː.vraŋ] Thewańczycy Język thewański Radokracja
Państwa są związane Traktatem Konfederacji. W przypadku napaści na jedno państwo, wszystkie znajdują się w stanie wojny. Szczegóły różnią się w zależności od państwa.
ArturJD
4
Państwo Ludzi Pinu
Pinu Serik
Pinu.jpg
Symbole:
Komi ['kɔmi] Kilkaset ludów Pinu
Mniejszości:
Sechtończycy
Pinusi
Yuketczycy
Inni
Dialekty pinu Król lub królowa
Państwo chronione przez Tangię i Secht. Wewnętrzne sprawy reguluje monarcha o władzy formalnie absolutnej, realnie mocno ograniczonej.
+ agresja tubylców
+ teren pokryty lasami
+ walka psychologiczna, biologiczna, stosowanie toksyn

- zależność polityczna
- mała, słaba armia
- niski poziom rozwoju większości społeczeństwa
- podatność na choroby
- brak znajomości broni palnej
żywność,
drewno,
składniki medyczne
dobra luksusowe,
szkło,
wyroby hutnicze
Canis
3
Państwo Olsów
---
Olsenia.png
Barwy Monarchii:
Flaga Monarchii Olseskiej.png
Kozon ['koꞎ'onʲ] Olsowie
Mniejszości:
Tambimczycy
Szomemczycy
Kauradzi
Język olseski
Mniejszości:
tambimski
szomemski
kauradzki
Król lub Królowa
Monarchia quasi-elekcyjna. Monarcha i Zgromadzenie posiadają największe uprawnienia, władzę dopełnia Zgromadzenie Wielkie. Występuje podział władz.
+ rozwinięta siatka dróg i poczty
+ opanowanie prochu (małe i większe armaty)
+ potężna, zwrotna i szybka kawaleria
+ doskonałe łucznictwo
+ szczegółowe taktyki wojenne (z dokładnościami czasowymi)
+ mobilność
+ początki szyfrowania mechanicznego

- bardzo słabo rozwinięta flota
- oparcie taktyk wojennych o ataki dystansowe
- problemy z nawigacją morską
- nastawienie na ofensywę
żywność,
metale szlachetne,
metale lekkie,
medykamenty,
rękodzieła,
wyroby hutnicze
papier,
szkło,
kamienie szlachetne,
drewno lasów deszczowych,
towary egzotyczne i luksosowe
Pluur
5
Republika Surdu
---
Surd.png
Symbole:
Surd [surdʲ] Olsowie
Mniejszości:
Oraczycy
Język olseski
Mniejszości:
oraski
Doża
Miasto-państwo o ustroju republikańskim. Doża jest wybierany przez Radę Miejską, z którą współrządzi. Istnieje niezależne sądownictwo.
+ najlepsza flota w tej części Kyonu
+ chęć zdobywania nowych rynków
+ dobra nawigacja na morzach
+ posiada potężne fortece
+ ścisła współpraca z Olsenią

- słaba armia lądowa
- nastawienie na defensywę
- nastawienie na handel
- uzależnienie od Olsenii
usługi bankowe,
ryby,
medykamenty,
żywność,
wyroby hutnicze,
metale
Pluur
3,5
Państwo Rubanów
---
Rubania.png
Symbole:
Rĕv [r̝̊é͜èw] Rubani
Mniejszości:
Północni Rubani
Ptikpowczycy
Kuokpowczycy
i inni
Język olseski
Język rubański
Mniejszości:
północnorubański
ptikposki
kuokpaski
Król lub Królowa
Monarchia dziedziczna w unii personalnej z Olsenią. Monarcha posiada silne uprawnienia, brak centralnego parlamentu, jednak poszczególne regiony posiadają Zgromadzenia, na które władca posiada mocny wpływ. W imię monarchy Rubanią rządzi namiestnik.
+ rozbudowana flota
+ rozbudowana armia lądowa
+ umiejętność nawigowania
+ nacisk na walkę niedystansową

- średnio rozwinięta siatka dróg
- słabe fortyfikacje
- uzależnienie od Olsenii
skóry,
zioła,
drewno (w tym lasów równikowych),
materiały okrętowe,
towary luksusowe,
wyroby hutnicze,
metale,
medykamenty,
Pluur
3
Państwo Szyzenów
---
Szyszenia.png
Symbole:
Jál [jál] Szyszeni
Mniejszości:
Olsowie
Kauradzi
Tambimczycy
Język olseski
Język szyszeński
Mniejszości:
olseski
kauradzki
tambimski
Pan-Słońce
Monarchia despotyczna w unii personalnej z Olsenią. Monarcha sprawuje każdą władze, do pewnego czasu był uznawany za wcielenie Boga Słońca
+ zwrotna armia lądowa
+ rozwinięta wiedza wojskowa
+ bardzo wysoki posłuch wobec władcy

- brak floty wojskowej
- uzależnienie od Olsenii
kamienie szlachetne,
drewno,
papirus,
marmur,
zboże,
medykamenty
wyroby hutnicze,
woda pitna,
tkaniny
Pluur
3
Wuzang
出壁 [wʊ˥˩t͡sɑːŋ˩˥]
Miasta.png
Symbole: półksiężyc, ośmioramienna gwiazda, strzała
brak Qin nomadyczni:
nin tou [nɪn˥˩tɔːo̯]
ala song [ɑː˧lɑː˩˥ sɵŋ˧˦˧]
ala chi [ɑː˧lɑː˩˥ t͡ʃʰiː˩˥]
qing [t͡ɕʰɪŋ˧˦˧]
ho'ot [hɔː˥˩ɵt˥˩]
fu liu [fuː˧˦˧liːo̯˧]
heng sha [həŋ˩˥ʃɑː˧]
sip cheng [sɪp˥˩tɕɛːŋ˥˩]
tap xiao [tɐp˩˥ɕɑːo̯˩˥]
Qin Kaganat
Luźna konfederacja dziewięciu plemion nomadycznych, zamieszkujących okolice miast Siedmiomieścia. Nazwa Wuzang jest siedmiomiejskim egzonimem — plemiona same zbiorczo nazywają się jiang hot [t͡ɕɑːŋ˧˦˧hɵt˩˥] "lud nieosiadły".
+ brak stałych osad
+ mobilność
+ zaawansowane łucznictwo, łucznicy konni
+ duże zdolności mobilizacyjne

- brak stałych osad
- częściowe polityczne uzależnienie od Siedmiomieścia
- niski poziom rozwoju technologicznego
Widsið
2
Cywilizacja Enenków
Enenqili [ʔeneɴˈqili]
Szur.png
Ejin,
Ewan,
Tuwwa
Enenkowie Język enencki de iure brak,
de facto tahileowie Trzech Wielkich Tales
Cywilizacja Enencka składa się z niezależnych politycznie miastw-państw (tales) rządzonych przez mówców (tahileów);
ustrój większości państewek jest quasidemokratyczny ze znamionami oligarchii lub merytokracji.
+ dobra sieć dróg i komunikacja
+ silnie ufortyfikowane miasta
+ armia zawodowa i rodowa
+ duża mobilizacja obywateli
+ powszechne piśmiennictwo

- brak jednolitej struktury państwowej
- konflikty wewnętrzne
- prymitywna broń
- słaba i nieliczna flota
- izolacja
brak handlu zagranicznego,
sporadyczne kontakty handlowe z pustynnymi nomadami;
kultura izolowana
Spiritus
4
Republika Murów
Shionzinzi Merzia [ɕʰõ˥˧d͡ʑĩd͡ʑi˥˨ mɚ˥˧d͡ʑa˥˨]
Muria2.png
Symbole: srebrna tarcza księżyca lub głowa wilka na bladopurpurowym tle, srebrny wilk umieszczony na szczycie drzewca sztandaru
Hirra [ˈhiɾa]
Fatan [ʍaˈtɑ̃]
Murzy Język murski Konsulowie,
ambasady i gubernie
Republika z dwuizbowym parlamentem, federacja
+ nowoczesne technologie i odkrycia
+ nawigacja na morzu
+ duża, doświadczona flota
+ piśmiennictwo, kartografia
+ sieć fortów i latarń
+ armaty
+ sprawny system dowództwa i komunikacji

- niezależność polityczna wojska
- mało zawodowych żołnierzy
- niestabilność wewnętrzna
- położenie na wyspie
- konflikty zewnętrzne
technologia,
żywność,
szkło,
drewno,
papier i księgi,
towary egzotyczne (tkaniny, meble),
srebro i miedź,
mapy,
wyroby hutnicze,
proch
kruszce i metale szlachetne,
żywność,
kamień,
woda pitna,
farby i barwniki
Spiritus
5
Blablabla.png
Wielkie Imperium Ajdyniriańskie
Éxan Khshāyarvan Aydīniru
Khshayarvan mapa2.png
Symbole: Czarny ńarmad na czerwonym tle, nad nim siedem białych ośmioramiennych gwiazd; chamzhir; symbol płomienia
Djyazhoar [d͡ʑjaʐoaɾ]


Ezhid
Ḱivarā
Jazyôd
Bhaťipur
Assurhan
Śranirh

Ajdyniriańczycy
Mniejszości: Dziesiątki ludów podbitych
Język ajdyniriański
Mniejszości: inne
Khshāyar
Imperator

Ajdynir jest dziedziczną monarchią absolutną, na czele której stoi Khshāyar, uznawany za żywego boga na ziemi. Doradza mu Wielka Rada. Władza Imperatora opiera się również na państwowej propagandzie i działaniu Anûshayi Khshāyaraz, czyli wywiadu i służby bezpieczeństwa wewnętrznego. Prowincje zarządzane są przez Gubernatorów, których Imperator może dowolnie powoływać i odwoływać. Ogromny autorytet moralny posiada Siedmiu Arcykapłanów, czyli najwyżsi hierarchowie ajdyniriańskiej religii. Poza tym, o przychylność Imperatora ubiegają się również Wielkie Rody.
+ doskonałe formacje ciężkiej piechoty i ciężkiej jazdy
+ zaawansowane machiny oblężnicze
+ świetne wyszkolenie i dyscyplina
+ długa tradycja wojskowa
+ zaawansowana taktyka, strategia i sztuka dowodzenia
+ reputacja imperialnej armii jako niepokonanej
+ duża populacja państwa
+ przymusowa służba wojskowa
+ siatka dróg łącząca odległe regiony Imperium
+ potężne fortyfikacje głównych miast
+ doskonały wywiad i kontrwywiad
+ działanie propagandy państwowej
+ silna militaryzacja społeczeństwa

- zaniedbana i niedofinansowana flota
- przeludnienie głównych miast
- prawie całkowita nieobecność broni palnej
- wielkie odległości między prowincjami
perły,
tropikalne drewno,
rzeźby i meble,
ajdyniriańskie dywany,
kamień, marmur, granit
kamienie szlachetne,
złoto,
wino,
herbata,
żywność,
iḱagozh,
ayiritana,
medykamenty,
towary egzotyczne i luksusowe,
niewolnicy
metale,
szkło,
papier,
wyroby hutnicze,
barwniki,
niewolnicy
Borlach
4.5
Dżaugria
Җаүгро Дуҥӑ
Sraczka.png
Budano Будано Dżaugryjczycy Język dżaugryjski Związek Plemienny
Państwo jest zorganizowane wokół grodów plemiennych. Wiec Sześciu Plemion wybiera Księcia, który sprawuje swoją władzę dożywotnio. Poszczególne plemiona cieszą się dużą autonomią.
+ mobliność
+ dużo łuczników
+ brak organizacji państwowej sąsiadów
+ system dróg
+ zasoby pieniężne
+ częste wojny lokalne
+ obwarowane grody

- brak stałej armii
- brak jednolitego przywództwa
- brak zjednoczenia wewnętrznego
- uzależnienie od wydobywanych kruszców
- niska piśmienność
futra i mięso,
kruszce (złoto i srebro),
pieniądz,
wyroby rzemieślnicze
żywność,
towary luksusowe,
wyroby rzemieślnicze,
przedmioty sztuki,
technologie,
siła robocza
Henryk Pruthenia
2
Związek Północny
Związek Ośmiu
Osmiu.png
Inannākka Mitengowie Północni Język północnomiteński Związek Ośmiu Państw Demokratycznych
Związek ośmiu państw. Wspólne decyzje są podejmowane poprzez głosowanie Posłów. Miasta stanowią demokracje bezpośrednie, gdzie wszyscy wolni mężczyźni-obywatele moją prawo głosu. Rozporządzenia wykonują Rady Kraju.
+ mobliność
+ dobra i liczna flota
+ dobra znajomość obszaru
+ miasta posiadają stałe kontyngenty wojsk

- brak stałej armii
- brak jednolitego przywództwa
- liczne frakcje wewnętrzne
- brak zjednoczenia wewnętrznego
- uzależnienie od Państwa Neszszów
Henryk Pruthenia
4
Kadonia
ASasdas.PNG
Kadonia Mitengowie Wschodni
Mniejszości: Kadończycy
Język wschodniomiteński
Mniejszości: Język kadoński
Oligarchia
Królestwo Kadonii zarządzane jest przez Radę Arystokratyczną. Wybierają oni Naczelnego Wodza (odpowiada za armię), Wielkiego Księcia (sprawy wewnętrzne) i Wielkiego Króla (zarządzanie prowincjami, sądownictwo, prawo). Istnieje duże zróżnicowanie ludności pod względem praw: Arystokracja cieszy się pełnią praw (w większości składa się z Mitengów) a niższe warstwy są w wielu sprawach ograniczane.
Henryk Pruthenia
2.5
Lūta
Jurkas.PNG
Lūta Nagurazi
Mniejszości: Saaqmańczycy
Język naguraski
Mniejszości: Język saaqma
Republika Arystokratyczna
Wszyscy obywatele (mężczyźni szlachetnego pochodzenia) mają prawo głosować. Wybierają oni przedstawiana przez Mówców projekty prawa, podatków oraz w czasie wojny wybierają Strategów.
Henryk Pruthenia
3
Iliriōn
Dagura.PNG
Morūnšā Morunszańczycy
Mniejszości: Saaqmańczycy
Nagurazi
Język morunszański
Mniejszości: Język saaqma
Republika Arystokratyczna
Wszyscy obywatele (mężczyźni szlachetnego pochodzenia) mają prawo głosować. Wybierają oni przedstawiana przez Mówców projekty prawa, podatków oraz w czasie wojny wybierają Strategów.
Henryk Pruthenia
3
Nuapaq
Nasos.PNG
Nuapaq Saliszańczycy Język saliszański Miasto Plemienne
Miasto nie posiada żadnej organizacji. Zamieszkiwane jest w okresie letnim przez przedstawicieli okolicznych plemion w celach handlowych. Miasto jest otoczone murami.
futra,
mięso,
skóry
żywność,
drewno,
materiały budowlane,
rękodzieła,
narzędzia,
broń
Henryk Pruthenia
1
Raľuhhruş
Desraczkix forte.PNG
Raľuhhruş Nunapikowie '
Nūnāpikki
Język nunapicki Oligarchia
Miasto jest posiadane przez Cztery tutejsze rody możnowładcze. Każdy ród posiada swoją część miasta, własne kopalnie, mury, posiadłości, miejsca w porcie; dodatkowo każdy ród dba o wyżywienie pracujących robotników. Wszystkie rody są zobowiązane do wspólnej ochrony miasta.
+ oddziały do ochrony kopalń

- niska liczebność oddziałów
złoto,
srebro,
żelazo,
futra,
mięso,
skóry
żywność,
drewno,
materiały budowlane,
rękodzieła,
narzędzia,
broń
Henryk Pruthenia
1
Sulimaq
Kujon.PNG
Lakedoi Sulimacy
Mniejszości: Rakanujczycy
Język sulimacki
Mniejszości: Język rakanui
Zmilitaryzowana Republika Stanowa
Ludność Silimaqu dzieli się na trzy stany: Qasanoi "Wyżsi" (wolni i równi wobec prawa, pełnia praw obywatelskich, posiadają ziemię); Nahmanoi "Wolni" (mają prawo do posiadania ziemi, ale nie mają praw obwytaleskich) i Rakanujów (Rakanuje stanowi podbita ludność autochtoniczna, przypisana do ziemi, nie mająca praw osobistych ani obywatelskich, nie mogą posiadać ziemi ani majątku ruchomego, prawie niewolnicy). Państwa zjednoczone jest wokół miasta Lakedoi stanowiącego stolicę, gdzie mieszka większość Qasanoi. Qasanoi mieszkający w innych miastach wysyłają po parze swoich przedstawicieli, którzy uczestniczą w głosowaniach. Armia rekrutowana jest z Qasanoi i Nahmanoi.
Henryk Pruthenia
3
Kavelia
Qxaaveli
Ka'ahr Gmahd [kaʔahr gmahd] Kavelowie Język kavelski Najwyższy Król lub Najwyższa Królowa
Kavelią nominalnie włada Najwyższy Król lub Najwyższa Królowa, który/która urzęduje w K'ahr Gmahd, chociaż faktycznie jest bardziej postacią reprezentacyjna i symbolem niźli realną władzą. Jedynie podczas największych zagrożeń, jak obca inwazja czy katastrofa naturalna, skupia wokół siebie pełnie władzy i przewodzi krajowi. W czasach pokoju każde miasto i każda dolina posiada własnego króla lub królową, którzy bezustannie ze sobą wojują. Oni też gromadzą się w K'ahr Gmahd gdy poprzedni Najwyższy Władca umrze, aby wybrać spośród siebie następnego.
+ świetni wojownicy
+ trudny górski teren
+ silne fortyfikacje
+ sojusz z Ajdyniriem
+ doskonała znajomość terenu

- brak silnej władzy centralnej
- izolacjonizm
- konflikty wewnętrzne
- problemy z przyswajaniem nowych technologii
miedź,
srebro,
skóry,
drewno,
mięso i żywność,
metale,
szkło,
broń,
technologie,
wino,
niewolnicy
Borlach
3
Patriarchat Rikkadanu
Makudhh un Rahhdn-num
Ħa'raq [ħaʔraq] Rikkadańczycy Język rikkadański Teokracja elekcyjna
Władcą Rikkadanu jest Patriarcha, wybierany przez przedstawicieli wszystkich plemion. Patriarchą w praktyce zawsze zostaje kandydat najpotężniejszego i najbogatszego obecnie plemienia, które zdoła przekonać przedstawicieli innych plemion (groźbą lub przekupstwem) do poparcia swojej kandydatury. Patriarchowie muszą również uzyskać aprobatę Khshāyara Ajdyniru, Rikkadan jest bowiem wasalem Imperium. Silnie patriarchalne i shierarchizowane społeczeństwo.
+ świetna lekka jazda
+ trudny pustynny teren
+ niedawne reformy wojskowe

- zależność od Ajdyniru
- konflikty między plemionami
- silna opozycja plemienna przeciw władzy obecnego Patriarchy
kadzidło,
mirra,
elektrum,
towary egzotyczne,
niewolnicy,
broń,
żywność,
lekarstwa
drewno,
technologie,
niewolnicy
Borlach
2-3
Unagurowie brak Unagurowie Język unagruski Związek plemienny
Brak jednolitej centralnej władzy, Unagurowie są związkiem wielu blisko spokrewnionych ze sobą plemion. Na czele każdego stoi kagan i starszyzna plemienna.
+ mobilność
+ doskonała znajomość terenu
+ brak stałych osad

- brak stałych osad
- zacofanie technologiczne i kulturowe
- brak scentralizowanej władzy państwowej
sól,
niewolnicy,
żywność,
lekarstwa
Borlach
1

Bibliografia

  1. https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CF%8D%CF%89%CE%BD#Ancient_Greek
  2. Tak naprawdę prymitywne silniki parowe znane były już w starożytności.
  3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Karze%C5%82_Rze%C5%BAbiarza
  4. Państwo niegdyś potężne, obecnie w fazie upadku, zachowuje jednak wiele z osiągnięć cywilizacyjnych.
  5. Primitywne plemienne obyczaje wsi kontrastują z miastami, ulegającymi silnym wpływom wysokiej kultury ajdynirańskiej.