(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1:
Linia 1:
{{Kyon reorganizacja}}
{{Kyon aktywny}}{{Mugadir intro}}
{{Szablon:Szkic}}
{{Szablon:Szkic|no raczej}}
[[Plik:Kraj mugadirski.png|thumb|right|350px|Miasto Mugadir oznaczone w zatoce pomiędzy [[Państwo Neszów|państwem Neszów]] a [[Secht|Konfederacją Sechtu]], mapa szlaków handlowych, rok 8973 [[EK]].]]{{sp}}'''Kraj mugadirski''' - [[Język nowosechtoński|nowosechtońska]] nazwa kraju leżącego na północ od [[Secht|Konfederacji Państw Sechtu]] i na południe od gór białego półksiężyca, de facto rozdzielającego [[Secht]] od [[Państwo Neszów|Państwa Neszów]]. Jako kraina znajdująca się w [[:Plik:Kyonlinie.png|obszarze zainteresowań]] [[Użytkownik:Tqr|Todsmera]] nie został nigdy określony i przez długi czas pozostawał trudną do wytłumaczenia próżnią cywilizacyjną. Kraj znajduje się zaraz pod równikiem, nad licznymi, dużymi jeziorami, nad bogatą zatoką, i według [[Wielbłąd i Rekin|modelu klimatycznego Wielbłąd i Rekin]] co najmniej przez dwa lata na każde cztery lata sporą część tego kraju zajmowały bogate dżungle, a tereny nabrzeżne i jeziorne oraz nad największymi rzekami całorocznie ziemie miały być całkiem żyzne, a klimat gorący, ale przyjazny, w tym do upraw takich roślin jak ryż. W związku z tym brak ekspansji [[Tangia|Tangii]], Sechtu ani Neszów na te tereny musiał być wytłumaczony istnieniem w tym obszarze cywilizacji, które były w stanie się obronić. Przez miasto [[Mugadir]] przebiega starożytny handlowy [[szlak lasu]] łączący [[Letnia Stolica|Letnią Stolicę]] [[Państwo Truskie|Państwa Truskiego]] z [[Saaka|Saaką]] w [[Secht|Sechcie]] i [[Kun Atla]] w [[Tangia|Tangii]] i na północ z [[Melakoja|Melakoją]] w [[Państwo Neszów|Państwie Neszów]].
[[Plik:Kraj mugadirski.png|thumb|right|350px|Miasto Mugadir oznaczone w zatoce pomiędzy [[Państwo Neszów|państwem Neszów]] a [[Secht|Konfederacją Sechtu]], mapa szlaków handlowych, rok 8973 [[EK]].]]{{sp}}'''Kraj mugadirski''' - [[Język nowosechtoński|nowosechtońska]] nazwa kraju leżącego na północ od [[Secht|Konfederacji Państw Sechtu]] i na południe od gór białego półksiężyca, de facto rozdzielającego [[Secht]] od [[Państwo Neszów|Państwa Neszów]]. Jako kraina znajdująca się w [[:Plik:Kyonlinie.png|obszarze zainteresowań]] [[Użytkownik:Tqr|Todsmera]] nie został nigdy określony i przez długi czas pozostawał trudną do wytłumaczenia próżnią cywilizacyjną. Kraj znajduje się zaraz pod równikiem, nad licznymi, dużymi jeziorami, nad bogatą zatoką, i według [[Wielbłąd i Rekin|modelu klimatycznego Wielbłąd i Rekin]] co najmniej przez dwa lata na każde cztery lata sporą część tego kraju zajmowały bogate dżungle, a tereny nabrzeżne i jeziorne oraz nad największymi rzekami całorocznie ziemie miały być całkiem żyzne, a klimat gorący, ale przyjazny, w tym do upraw takich roślin jak ryż. W związku z tym brak ekspansji [[Tangia|Tangii]], Sechtu ani Neszów na te tereny musiał być wytłumaczony istnieniem w tym obszarze cywilizacji, które były w stanie się obronić. Przez miasto [[Mugadir]] przebiega starożytny handlowy [[szlak lasu]] łączący [[Letnia Stolica|Letnią Stolicę]] [[Państwo Truskie|Państwa Truskiego]] z [[Saaka|Saaką]] w [[Secht|Sechcie]] i [[Kun Atla]] w [[Tangia|Tangii]] i na północ z [[Melakoja|Melakoją]] w [[Państwo Neszów|Państwie Neszów]].
# Historia
=Historia=
{{Główny artykuł|Historia Mugadiru}}
{{Główny artykuł|Historia Mugadiru}}
=Języki=
(bardzo wstępny szkic)
Todsmer vel Hrabonszcz: mugadir to też trusko-taugryjskie ztcp<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: ale tam może być miks<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: bo to nie jest jedno panstwo, tylko grupa plemiennych miast-państw<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: był tez kiedyś pomysł, żeby dać tam jako substrat jakiś krewny sechtońskiego<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: który by wyginął<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: ale najeźdcy przejęliby ich cywilizację<br/>
Borlach: Zróbmy tam jak było w Sumerze, gdzie w pewnym momencie wszyscy mówili po akkadyjsku, ale sumeryjski utrzymywał się jako język wysokiej kultury, religii i magii przez tysiąclecia, nawet gdy wymarł jako język mówiony<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: o, pamiętam co mieliśmy tam<br/>
Borlach: Tam języki trusko-taugryjskie mogły wyprzeć jakiekolwiek wcześniejsze języki rodzime, spokrewnione z pradahickim<br/>
Borlach: Ale jeden z nich utrzymałby się jako język kultury, magii i religii<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: najpierw był krewny sechtońskiego, mieli cywilizację i wogle, ale przyszli dahitowie, spuścili im wpierdol i przejęli cywilizację<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: a potem (całkiem niedawno) przyszli Maktowie (lud trusko-taugryjski) i z kolei zrobiliby coś podobnego z dahitami, ale nie do końca<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: i byłaby tam wchui mozaika i tygiel kulturowy<br/>
Todsmer vel Hrabonszcz: e, dałbym nawet jako język mówiony, tylko bardziej w formie dyglosji, albo nawet tryglosji pseudosechtoński - starodahicki - nowodahicki (mówiony)
{{Todsmerszczyzna}}
<br />
[[Kategoria:Kyon]]
[[Kategoria:Kyon]]
Aktualna wersja na dzień 19:08, 29 cze 2025
⚒️
Ten artykuł jest aktywnie rozwijany i autor prosi o cierpliwość. Jest to część projektu Kyon.
Kraj mugadirski - nowosechtońska nazwa kraju leżącego na północ od Konfederacji Państw Sechtu i na południe od gór białego półksiężyca, de facto rozdzielającego Secht od Państwa Neszów. Jako kraina znajdująca się w obszarze zainteresowańTodsmera nie został nigdy określony i przez długi czas pozostawał trudną do wytłumaczenia próżnią cywilizacyjną. Kraj znajduje się zaraz pod równikiem, nad licznymi, dużymi jeziorami, nad bogatą zatoką, i według modelu klimatycznego Wielbłąd i Rekin co najmniej przez dwa lata na każde cztery lata sporą część tego kraju zajmowały bogate dżungle, a tereny nabrzeżne i jeziorne oraz nad największymi rzekami całorocznie ziemie miały być całkiem żyzne, a klimat gorący, ale przyjazny, w tym do upraw takich roślin jak ryż. W związku z tym brak ekspansji Tangii, Sechtu ani Neszów na te tereny musiał być wytłumaczony istnieniem w tym obszarze cywilizacji, które były w stanie się obronić. Przez miasto Mugadir przebiega starożytny handlowy szlak lasu łączący Letnią StolicęPaństwa Truskiego z Saaką w Sechcie i Kun Atla w Tangii i na północ z Melakoją w Państwie Neszów.
Todsmer vel Hrabonszcz: mugadir to też trusko-taugryjskie ztcp
Todsmer vel Hrabonszcz: ale tam może być miks
Todsmer vel Hrabonszcz: bo to nie jest jedno panstwo, tylko grupa plemiennych miast-państw
Todsmer vel Hrabonszcz: był tez kiedyś pomysł, żeby dać tam jako substrat jakiś krewny sechtońskiego
Todsmer vel Hrabonszcz: który by wyginął
Todsmer vel Hrabonszcz: ale najeźdcy przejęliby ich cywilizację
Borlach: Zróbmy tam jak było w Sumerze, gdzie w pewnym momencie wszyscy mówili po akkadyjsku, ale sumeryjski utrzymywał się jako język wysokiej kultury, religii i magii przez tysiąclecia, nawet gdy wymarł jako język mówiony
Todsmer vel Hrabonszcz: o, pamiętam co mieliśmy tam
Borlach: Tam języki trusko-taugryjskie mogły wyprzeć jakiekolwiek wcześniejsze języki rodzime, spokrewnione z pradahickim
Borlach: Ale jeden z nich utrzymałby się jako język kultury, magii i religii
Todsmer vel Hrabonszcz: najpierw był krewny sechtońskiego, mieli cywilizację i wogle, ale przyszli dahitowie, spuścili im wpierdol i przejęli cywilizację
Todsmer vel Hrabonszcz: a potem (całkiem niedawno) przyszli Maktowie (lud trusko-taugryjski) i z kolei zrobiliby coś podobnego z dahitami, ale nie do końca
Todsmer vel Hrabonszcz: i byłaby tam wchui mozaika i tygiel kulturowy
Todsmer vel Hrabonszcz: e, dałbym nawet jako język mówiony, tylko bardziej w formie dyglosji, albo nawet tryglosji pseudosechtoński - starodahicki - nowodahicki (mówiony)