Ahari (projekt)

Z Conlanger
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
A H A R I
Czytasz artykuł z serii Ahari.
O projekcie Świat · O projekcie · Linie epok · Poziomy cywilizacji · Ahari i Space Engine                  O unikatach Elementy fikcyjne · Kontrola Klimatu · Bramy · Chaoryt · Kaeryt
O świecie Astronomia · Układ planetarny · Topografia (Zbiór map · Zasoby · Tabela) O historii Historia globalna | A-P-S-R-N-Z-C-F
O biologii Biologia · Tytani · Antropologia · Tabele biologiczne O krajach Lista krajów
Planeta Ahari z pierścieniami, widok z kosmosu.

        Ahari (ay. αχαρι "nowy") - stricte aprioryczny conworld projektowany przez Canisa w ramach Polskiego Forum Językotwórców, a w szczególności w ramach niniejszej Wiki. Na dzień 6 kwietnia 2020 istnieje jako projekt w najwcześniejszej fazie rozwoju, bez wiążących ustaleń. Jest kontynuacją szeregu bardzo udanych założeń innych projektów, takich jak Akasayon, Mavi (Draaksvuurt), Nirane (Aoma) czy szczególnie Tangia (Kyon), co pozwoliło prowadzącemu projekt krytycznie podejść do pracy nad poprzednim projektem, przenosząc udane koncepcje i eliminując błędy. Wśród zachowanych założeń jest silne wykorzystanie programu Space Engine, zainteresowanie wpływem odrębnego nocnego nieba na kreację kultury (mitologii, religii, języka, itd.), aprioryczność, antropocentryzm czy fauna i flora całego kenozoiku. Zrewidowane koncepcje zakładają mniejszą skalę a większą aktywność, scentralizowany model zarządzania projektem, przewaga koncentracji uwagi na projektowanie fikcyjnego świata nad projektowaniem języków sztucznych, wykorzystywanie modeli tabelarycznych czy matematycznych do symulacji czasu, gospodarki czy demografii, choćby akceptując margines błędu, filozofia odejścia "na krok, ale ważny krok" od realizmu wprowadzając elementy kompletnie fikcyjne, oraz bezwzględny porządek w artykułach na Wiki. Jednocześnie, jest to projekt nieco inny niż Kyon, mniej ambitny, w innych czasach, o nieco innych założeniach.

Ahari surface map edited.png

Informacje projektowe

Projekt wystartował w 2020 roku. Uczestników projektu nazywa się "graczami". Projekt kierowany jest według konkretnych założeń.

Gracze

Jedynym graczem jest Canis.

Założenia

# Temat Założenie Ahari
Opis
Założenie Kyon
Opis
1 Wykorzystanie Space Engine
2 Wersja Space Engine 0.9.9.0 beta Steam 0.9.7.3 beta
3 Medium kanoniczne PFJ Wiki de facto PFJ Forum
4 Skala 2-3 graczy Do 12 graczy
5 Symulacje matematyczne Kluczowe Brak, z wyj.
Tangii
6 Model zarządzania
projektem
Scentralizowany,
hierarchiczny
Zdecentralizowany,
demokratyczny
7 Antropocentryzm
8 Pełen realizm
9 Aprioryczność
10 Rozkład uwagi 95% conworlding
5% conlanging
50%-65% conworlding
50%-35% conlanging
11 Pochodzenie życia panspermia panspermia
12 Maksymalny poziom
rozwoju
Ziemia rok 1914 Ziemia rok 1550
13 Przeciętny poziom
rozwoju
Ziemia rok 1880 Ziemia rok 900
14 Warstwowość Wielowarstwowy
przestrzeń i czas
Jednowarstwowy,
z centralnym rokiem,
tzw. wspólnym
z wyj. Tangii
15 Planeta bazowa Space Engine 0.9.9.0
RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1
Space Engine 0.9.7.3
RS 8414-5-7-615-188-1 5
16 Poprawność licencyjna Ściśle przestrzegana
Grafiki WikiMedia Commons & Unsplash
Każdy autor na swoją odpowiedzialność

Konwencje Wiki

Artykuły związane z projektem Ahari muszą spełniać kilka norm.

Licencje grafik i encyklopedyczność artykułów

  1. Grafiki muszą mieć źródło i być dozwolone przez ich autorów do użycia ich na niniejszej Wiki.
  2. Artykuły muszą być pisane stylem encyklopedycznym (bez blogpostingu, forumowych opowieści, formalnym językiem, itd.).

Linie czasu

KOD Nazwa Charakterystyka Warunki Porównanie do Ziemi Szczyt osiągnięć
por. do Ziemi)
  A  
Archaiczna Przed pojawieniem się ludzi na świecie. Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "A" dopisaną po nazwie. Przed epoką ludzi, czasy tytanów -
  P  
Prehistoryczna Przed wynalezieniem pisma, bardzo prymitywny styl życia. Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "P" dopisaną po nazwie. Paleolit-neolit Kodeks Hammurabiego
  S  
Starożytna Różne epoki metali niższej populacji przed rozpowszechnieniem się fortyfikacji. Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "S" dopisaną po nazwie. starożytny Egipt, Babilon, Chiny, Indie Rzym V wiek
  R  
Średniowieczno-renesansowa Różne epoki metali średniej i wyższej populacji przed rozpowszechnieniem się druku, broni palnej i dalekosiężnych podróży. Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "R" dopisaną po nazwie. Włochy XVI wiek Anglia 1750
  N  
Współczesno-nowożytna Różne epoki wyższej populacji przed epoką pełnej globalizacji i cyfryzacji. Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów nie muszą mieć nic dopisane po nazwie. Można dopisać literę "N". Anglia 1888 Anglia 1914
  C  
Cyfryzacji Różne epoki od upowszechnienia się komputerów po erę Internetu, sieci komórkowej i smartfonów. Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "C" dopisaną po nazwie. Ziemia 2020 Ziemia 2020
  F  
Futurystyczna Wszelkie epoki powyżej epoki współczesno-nowożytnej, od epoki broni masowej rażenia przez cyfryzację, podbój kosmosu aż po cyberpunk i pełną futurystykę. Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "F" dopisaną po nazwie. Ziemia 2020, 2100, 2200, itd. Science-fiction

Poziomy cywilizacyjne

Porównanie Przykładowa
administracja
Przykładowa
wojskowość
Poziom cywilizacyjny Opis Przykłady
  0  
Zwierzęta Różnie Zęby, pazury i jad Brak Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej Brak
  1  
Kultury prymitywne Struktura plemienna Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne.
  2  
Prosta cywilizacja Struktura plemienna lub związki międzyplemienne Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem.
  3  
Cywilizacja Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku.
  4  
Wysoko rozwinięta cywilizacja Może się pojawić parlament Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku.
  5  
Renesans Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Petardy. Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku.
  6  
Epoka nauki Silny rozwój osiągnięć naukowych Broń palna jest rozpowszechniona. Broń biała w mniejszości. Wycofanie użycia pancerzy. Olbrzymi wzrost popularności artylerii. Zamki przechodzą w fortece. Świetny rozwój sztuki, głównie muzyki i malarstwa. Ceny książek gwałtownie spadają. Rozwój optyki. Przeskok w medycynie i anatomii. Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XVII-XVIII wieku.
  7  
Oświecenie/rewolucja przemysłowa Konstytucja, współczesne sądownictwo, kolej, parostatki Kartaczownica. Rewolwer. Okopy. Okręty z metalu. Pierwszy czołg. Znaczny rozwój ogólnej wiedzy, powstanie dziedzin psychologii, nowoczesna oświata, prawodawstwo, kluby, kino nieme, pierwszy samolot. Telegraf. Radio. Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XIX-początku XX wieku.
  8  
Druga wojna światowa Radar. Powszechna prasa. Kino. Drednoty. Odrzutowce. Karabiny maszynowe. Czołgi lekkie/średnie/ciężkie. Epoka masowych ideologii, rozwoju nauki i technologii, skoncentrowana na militariach. Cywilizacja porównywalna do poziomu mocarstw 1944.
  9  
Zimna wojna Telewizja. Telewizja kolorowa. Powszechna fotografia analogiczna. Mass media. Korporacjonizm. Komunizm. Komputeryzacja korporacji. Broń atomowa. Broń MIRV i napędy ICBM. Lotnictwo naddźwiękowe. Wczesne czołgi podstawowe. Epoka podboju kosmosu. Cywilizacja porównywalna do poziomu mocarstw 1990.
  10  
Epoka cyfryzacji Traktaty pokojowe. Nowoczesna medycyna. Powszechny Internet, komputery, telefonia. Precyzyjne systemy MIRV/ICBM. Bombowce stealth. Zaawansowana siatka satelitarna. Hakerstwo. Epoka cyfryzacji. Cywilizacja porównywalna do poziomu państw w 2020.
  11  
Cyberpunk Integracja ludzi z układami elektronicznymi. Sieci neuronowe podłączone do Internetu. Pojazdy lewitujące. Inteligentne domy. Wysoko rozwinięta robotyka. Eksperymenty na kodzie genetycznym człowieka. Pierwsze państwa pozaaharyjskie dzięki rakietom. Epoka cyberpunkowa z dużą dawką fikcyjnych technologii. Cywilizacja porównywalna do opisywanych w utworach Battle Angel Alita, Matrix, Altered Carbon.
  12  
Pełna futurystyka Podróże międzygwiezdne. Statki kosmiczne. Wojenne okręty kosmiczne, portale międzywymiarowe, kontrola bram aharyjskich. Poziom tytanów. Wysoko rozwinięta epoka przyszłości. Cywilizacja porównywalna do opisywanych w różnych utworach sci-fi.

Elementy fikcyjne

Lupa2.gif
Główny artykuł: Elementy fikcyjne projektu Ahari

Elementy fikcyjne projektu Ahari w skrócie są następujące:

  1. Cywilizacje pozaziemskie - co najmniej 4. Pierwsza (inżynier) wybudowała orbitalny system łagodzący klimat i zjawiska fizyczne na Ahari. Druga (farmer) przyniosła życie z innych miejsc. Trzecia (klucznik) zainstalowała bramy przez które do Ahari dostali się ludzie, z różnych czasów. Czwarta (tytan) jest nadnaturalna, obserwuje planetę, i chroni pewne swoje terytorium, na którym żyją ludzie.
  2. Kompleksowy System Kontroli Klimatu - samonaprawiający się mechanizm orbitujący księżyc Ahari, którego głównym celem jest złagodzenie klimatu i sił pływowych Obrony. Pozostawione przez pierwszą cywilizację.
  3. Bramy - przejścia do innych miejsc we Wszechświecie. Pozostawione przez trzecią cywilizację.
  4. Chaoryty - kopalne minerały dające nadnaturalną moc przedmiotom i życiu.
  5. Ludzkość istnieje w formie neandertalczyka, istoty rozumnej i istoty eusocjalnej.

Porównanie Ahari do Kyonu

Lupa2.gif
Główny artykuł: Tabele astronomiczne Ahari
Parametr Ahari Kyon
Charakterystyka Księżyc orbitujący
gazowego olbrzyma
Pełnoprawna planeta
Księżyce 0 1 + 2 karłowate
Galaktyka NGC 2207 Scl dSph
Obrót synchroniczny 1:1 Brak
Mimośród orbity 0,00006 0,005
Okres orbity planetarny: 24h 57m 23s 51s
solarny: 237,455 dni ziemskich
solarny: 136,350 dni ziemskich
Okres obrotu 24h 57m 23s
(1:1)
42h 30m 43s
Nachylenie osi 0°16'32.69" 31°18'54".36
Masa 0,30246 MT 0,19838 MT 1,000 MT
Średnica 8305,30 km (0,65181 DT) 7524,940 km (0,5899 DT) 1,000 DT
Spłaszczenie 0,0027902 0,001045629
Grawitacja na równiku 6,9639 m/s2 / 0,71012 g 5,5866 m/s2 / 0,56948 g 1 g
Pierścienie Bardzo silne Brak
Ruchy tektoniczne Brak Bardzo silne
Wulkanizm Bardzo potężny
źródło: tarcie pływowe
Umiarkowany, ziemski
Siły pływowe Olbrzymie Większe od ziemskich
Średnia temperatura 7,8439°C + ef. szkl. 20,535°C = 28,38 °C 11,57°C Ziemska
Struktura planety 56,6% płaszcz krzemowy
43,4% żelazne jądro
68% płaszcz krzemowy
32% żelazne jądro
Magnetosfera Potężna Silna
Skład atmosfery 56,7% O2; 25,9% H2O; 16,1% N2; 1,06% SO2 77,8% N2; 20,9% O2; 0,93% Ar; 0,4% H2O

Kalendarium

  • 5.04.2020: otwarcie projektu.

Inspiracje

  1. Ahari Aoma jest inspirowana projektem Aoma, który został porzucony dawno temu.
  2. Bramy zostały zainspirowane wieloma podobnymi pomysłami: magicznymi portalami, np. tymi z gry Starbound.
  3. Chaoryty zostały zainspirowane przez adrę z Pillars of Eternity i czarny kamień (black stone) z Black Desert Online.
  4. Tytani zostali zainspirowani przez Warframe.