Ahari (projekt)
A H A R I Czytasz artykuł z serii Ahari. |
|
Ahari (ay. αχαρι "nowy") - stricte aprioryczny conworld projektowany przez Canisa w ramach Polskiego Forum Językotwórców, a w szczególności w ramach niniejszej Wiki. Na dzień 6 kwietnia 2020 istnieje jako projekt w najwcześniejszej fazie rozwoju, bez wiążących ustaleń. Jest kontynuacją szeregu bardzo udanych założeń innych projektów, takich jak Akasayon, Mavi (Draaksvuurt), Nirane (Aoma) czy szczególnie Tangia (Kyon), co pozwoliło prowadzącemu projekt krytycznie podejść do pracy nad poprzednim projektem, przenosząc udane koncepcje i eliminując błędy. Wśród zachowanych założeń jest silne wykorzystanie programu Space Engine, zainteresowanie wpływem odrębnego nocnego nieba na kreację kultury (mitologii, religii, języka, itd.), aprioryczność, antropocentryzm czy fauna i flora całego kenozoiku. Zrewidowane koncepcje zakładają mniejszą skalę a większą aktywność, scentralizowany model zarządzania projektem, przewaga koncentracji uwagi na projektowanie fikcyjnego świata nad projektowaniem języków sztucznych, wykorzystywanie modeli tabelarycznych czy matematycznych do symulacji czasu, gospodarki czy demografii, choćby akceptując margines błędu, filozofia odejścia "na krok, ale ważny krok" od realizmu wprowadzając elementy kompletnie fikcyjne, oraz bezwzględny porządek w artykułach na Wiki. Jednocześnie, jest to projekt nieco inny niż Kyon, mniej ambitny, w innych czasach, o nieco innych założeniach.
Informacje projektowe
Projekt wystartował w 2020 roku. Uczestników projektu nazywa się "graczami". Projekt kierowany jest według konkretnych założeń.
Gracze
Jedynym graczem jest Canis.
Założenia
# | Temat | Założenie Ahari Opis |
Założenie Kyon Opis |
---|---|---|---|
1 | Wykorzystanie Space Engine | ✓ | ✓ |
2 | Wersja Space Engine | 0.9.9.0 beta Steam | 0.9.7.3 beta |
3 | Medium kanoniczne | PFJ Wiki | de facto PFJ Forum |
4 | Skala | 2-3 graczy | Do 12 graczy |
5 | Symulacje matematyczne | Kluczowe | Brak, z wyj. Tangii |
6 | Model zarządzania projektem |
Scentralizowany, hierarchiczny |
Zdecentralizowany, demokratyczny |
7 | Antropocentryzm | ✓ | ✓ |
8 | Pełen realizm | ✗ | ✓ |
9 | Aprioryczność | ✓ | ✓ |
10 | Rozkład uwagi | 95% conworlding 5% conlanging |
50%-65% conworlding 50%-35% conlanging |
11 | Pochodzenie życia | panspermia | panspermia |
12 | Maksymalny poziom rozwoju |
Ziemia rok 1914 | Ziemia rok 1550 |
13 | Przeciętny poziom rozwoju |
Ziemia rok 1880 | Ziemia rok 900 |
14 | Warstwowość | Wielowarstwowy przestrzeń i czas |
Jednowarstwowy, z centralnym rokiem, tzw. wspólnym z wyj. Tangii |
15 | Planeta bazowa | Space Engine 0.9.9.0 RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1 |
Space Engine 0.9.7.3 RS 8414-5-7-615-188-1 5 |
16 | Poprawność licencyjna | Ściśle przestrzegana Grafiki WikiMedia Commons & Unsplash |
Każdy autor na swoją odpowiedzialność |
Konwencje Wiki
Artykuły związane z projektem Ahari muszą spełniać kilka norm.
Licencje grafik i encyklopedyczność artykułów
- Grafiki muszą mieć źródło i być dozwolone przez ich autorów do użycia ich na niniejszej Wiki.
- Artykuły muszą być pisane stylem encyklopedycznym (bez blogpostingu, forumowych opowieści, formalnym językiem, itd.).
Linie czasu
KOD | Nazwa | Charakterystyka | Warunki | Porównanie do Ziemi | Szczyt osiągnięć por. do Ziemi) | |
---|---|---|---|---|---|---|
|
Archaiczna | Przed pojawieniem się ludzi na świecie. | Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "A" dopisaną po nazwie. | Przed epoką ludzi, czasy tytanów | - | |
|
Prehistoryczna | Przed wynalezieniem pisma, bardzo prymitywny styl życia. | Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "P" dopisaną po nazwie. | Paleolit-neolit | Kodeks Hammurabiego | |
|
Starożytna | Różne epoki metali niższej populacji przed rozpowszechnieniem się fortyfikacji. | Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "S" dopisaną po nazwie. | starożytny Egipt, Babilon, Chiny, Indie | Rzym V wiek | |
|
Średniowieczno-renesansowa | Różne epoki metali średniej i wyższej populacji przed rozpowszechnieniem się druku, broni palnej i dalekosiężnych podróży. | Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "R" dopisaną po nazwie. | Włochy XVI wiek | Anglia 1750 | |
|
Współczesno-nowożytna | Różne epoki wyższej populacji przed epoką pełnej globalizacji i cyfryzacji. | Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów nie muszą mieć nic dopisane po nazwie. Można dopisać literę "N". | Anglia 1888 | Anglia 1914 | |
|
Cyfryzacji | Różne epoki od upowszechnienia się komputerów po erę Internetu, sieci komórkowej i smartfonów. | Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "C" dopisaną po nazwie. | Ziemia 2020 | Ziemia 2020 | |
|
Futurystyczna | Wszelkie epoki powyżej epoki współczesno-nowożytnej, od epoki broni masowej rażenia przez cyfryzację, podbój kosmosu aż po cyberpunk i pełną futurystykę. | Artykuły na Wiki opisujące stan tych czasów muszą mieć literę "F" dopisaną po nazwie. | Ziemia 2020, 2100, 2200, itd. | Science-fiction |
Poziomy cywilizacyjne
Porównanie | Przykładowa administracja |
Przykładowa wojskowość |
Poziom cywilizacyjny | Opis | Przykłady | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Zwierzęta | Różnie | Zęby, pazury i jad | Brak | Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej | Brak | |
|
Kultury prymitywne | Struktura plemienna | Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki | Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. | Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne. | ||
|
Prosta cywilizacja | Struktura plemienna lub związki międzyplemienne | Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. | Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. | Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem. | ||
|
Cywilizacja | Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele | Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. | Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. | Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku. | ||
|
Wysoko rozwinięta cywilizacja | Może się pojawić parlament | Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. | Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. | Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku. | ||
|
Renesans | Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja | Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Petardy. | Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku. | ||
|
Epoka nauki | Silny rozwój osiągnięć naukowych | Broń palna jest rozpowszechniona. Broń biała w mniejszości. Wycofanie użycia pancerzy. Olbrzymi wzrost popularności artylerii. Zamki przechodzą w fortece. | Świetny rozwój sztuki, głównie muzyki i malarstwa. Ceny książek gwałtownie spadają. Rozwój optyki. Przeskok w medycynie i anatomii. | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XVII-XVIII wieku. | ||
|
Oświecenie/rewolucja przemysłowa | Konstytucja, współczesne sądownictwo, kolej, parostatki | Kartaczownica. Rewolwer. Okopy. Okręty z metalu. Pierwszy czołg. | Znaczny rozwój ogólnej wiedzy, powstanie dziedzin psychologii, nowoczesna oświata, prawodawstwo, kluby, kino nieme, pierwszy samolot. Telegraf. Radio. | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XIX-początku XX wieku. | ||
|
Druga wojna światowa | Radar. Powszechna prasa. Kino. | Drednoty. Odrzutowce. Karabiny maszynowe. Czołgi lekkie/średnie/ciężkie. | Epoka masowych ideologii, rozwoju nauki i technologii, skoncentrowana na militariach. | Cywilizacja porównywalna do poziomu mocarstw 1944. | ||
|
Zimna wojna | Telewizja. Telewizja kolorowa. Powszechna fotografia analogiczna. Mass media. Korporacjonizm. Komunizm. Komputeryzacja korporacji. | Broń atomowa. Broń MIRV i napędy ICBM. Lotnictwo naddźwiękowe. Wczesne czołgi podstawowe. | Epoka podboju kosmosu. | Cywilizacja porównywalna do poziomu mocarstw 1990. | ||
|
Epoka cyfryzacji | Traktaty pokojowe. Nowoczesna medycyna. Powszechny Internet, komputery, telefonia. | Precyzyjne systemy MIRV/ICBM. Bombowce stealth. Zaawansowana siatka satelitarna. Hakerstwo. | Epoka cyfryzacji. | Cywilizacja porównywalna do poziomu państw w 2020. | ||
|
Cyberpunk | Integracja ludzi z układami elektronicznymi. Sieci neuronowe podłączone do Internetu. Pojazdy lewitujące. | Inteligentne domy. Wysoko rozwinięta robotyka. Eksperymenty na kodzie genetycznym człowieka. Pierwsze państwa pozaaharyjskie dzięki rakietom. | Epoka cyberpunkowa z dużą dawką fikcyjnych technologii. | Cywilizacja porównywalna do opisywanych w utworach Battle Angel Alita, Matrix, Altered Carbon. | ||
|
Pełna futurystyka | Podróże międzygwiezdne. Statki kosmiczne. | Wojenne okręty kosmiczne, portale międzywymiarowe, kontrola bram aharyjskich. Poziom tytanów. | Wysoko rozwinięta epoka przyszłości. | Cywilizacja porównywalna do opisywanych w różnych utworach sci-fi. |
Elementy fikcyjne
- Główny artykuł: Elementy fikcyjne projektu Ahari
Elementy fikcyjne projektu Ahari w skrócie są następujące:
- Cywilizacje pozaziemskie - co najmniej 4. Pierwsza (inżynier) wybudowała orbitalny system łagodzący klimat i zjawiska fizyczne na Ahari. Druga (farmer) przyniosła życie z innych miejsc. Trzecia (klucznik) zainstalowała bramy przez które do Ahari dostali się ludzie, z różnych czasów. Czwarta (tytan) jest nadnaturalna, obserwuje planetę, i chroni pewne swoje terytorium, na którym żyją ludzie.
- Kompleksowy System Kontroli Klimatu - samonaprawiający się mechanizm orbitujący księżyc Ahari, którego głównym celem jest złagodzenie klimatu i sił pływowych Obrony. Pozostawione przez pierwszą cywilizację.
- Bramy - przejścia do innych miejsc we Wszechświecie. Pozostawione przez trzecią cywilizację.
- Chaoryty - kopalne minerały dające nadnaturalną moc przedmiotom i życiu.
- Ludzkość istnieje w formie neandertalczyka, istoty rozumnej i istoty eusocjalnej.
Porównanie Ahari do Kyonu
- Główny artykuł: Tabele astronomiczne Ahari
Parametr | Ahari | Kyon |
---|---|---|
Charakterystyka | Księżyc orbitujący gazowego olbrzyma |
Pełnoprawna planeta |
Księżyce | 0 | 1 + 2 karłowate |
Galaktyka | NGC 2207 | Scl dSph |
Obrót synchroniczny | 1:1 | Brak |
Mimośród orbity | 0,00006 | 0,005 |
Okres orbity | planetarny: 24h 57m 23s 51s solarny: 237,455 dni ziemskich |
solarny: 136,350 dni ziemskich |
Okres obrotu | 24h 57m 23s (1:1) |
42h 30m 43s |
Nachylenie osi | 0°16'32.69" | 31°18'54".36 |
Masa | 0,30246 MT | |
Średnica | 8305,30 km (0,65181 DT) | |
Spłaszczenie | 0,0027902 | 0,001045629 |
Grawitacja na równiku | 6,9639 m/s2 / 0,71012 g | |
Pierścienie | Bardzo silne | Brak |
Ruchy tektoniczne | Brak | Bardzo silne |
Wulkanizm | Bardzo potężny źródło: tarcie pływowe |
Umiarkowany, ziemski |
Siły pływowe | Olbrzymie | Większe od ziemskich |
Średnia temperatura | 7,8439°C + ef. szkl. 20,535°C = 28,38 °C | |
Struktura planety | 56,6% płaszcz krzemowy 43,4% żelazne jądro |
68% płaszcz krzemowy 32% żelazne jądro |
Magnetosfera | Potężna | Silna |
Skład atmosfery | 56,7% O2; 25,9% H2O; 16,1% N2; 1,06% SO2 | 77,8% N2; 20,9% O2; 0,93% Ar; 0,4% H2O |
Kalendarium
- 5.04.2020: otwarcie projektu.
Inspiracje
- Ahari Aoma jest inspirowana projektem Aoma, który został porzucony dawno temu.
- Bramy zostały zainspirowane wieloma podobnymi pomysłami: magicznymi portalami, np. tymi z gry Starbound.
- Chaoryty zostały zainspirowane przez adrę z Pillars of Eternity i czarny kamień (black stone) z Black Desert Online.
- Tytani zostali zainspirowani przez Warframe.