Projekt Kyon
Kyon (inne proponowane nazwy: Kynogea, Kyngea, Kynoge) - stricte aprioryczny conworld tworzony wspólnie przez użytkowników Polskiego Forum Językowego, umieszczony w świecie opartym na układzie planetarnym wygenerowanym przez symulator wszechświata Space Engine. Główna planeta orbituje wokół gwiazdy położnej na zupełnym skraju karłowatej, satelickiej galaktyki położonej w odległości około 1/4 - 1/5 drogi pomiędzy doskonale widoczną z góry Drogą Mleczną, a galaktyką Andromedy. Jednym z głównym założeń projektu jest symulacja wpływu bardzo specyficznego wyglądu nocnego nieba na tworzenie się legend miejscowych ludów.
Projekt jest dowodzony przez Canisa, od którego pseudonimu (łac. canis - pies) zaproponowano nazwę projektu (starogr. κύων[1] - pies). Projekt jest prowadzony zgodnie z kilkoma zasadami. Jest aprioryczny - nie można opracowywać dla niego języków opartych na językach naturalnych (można za to na komputerach korzystać ze znanych systemów zapisu, np. z pisma chińskiego czy greki, z zastrzeżeniem, że dany lud ma własne pismo). Pod uwagę brani są tylko ludzie - żadnych elfów czy krasnali. Przeciętna cywilizacja znajduje się na poziomie rozwoju cywilizacyjnego około IX wieku na Ziemi. Szczyt rozwoju państwa (około 1% - 2% państw/ludów) może odpowiadać wczesnemu renesansowi ze szczyptą steampunku, gdzie maksymalnym osiągnięciem razy ludzkiej jest prymitywny silnik parowy[2]. Więcej uwagi należy poświęcić botanice niż zoologii. Dopuszczalne jest dublowanie fauny z Ziemi, z zastrzeżeniem, że głównie ma to być fauna plejstocenu (w tym tak zwana megafauna, tj. wielkie ssaki). Space Engine jest ważnym źródłem informacji, których nie trzeba wymyślać, a także map i zdjęć, ale do uczestników należy, czy należy pewne elementy traktować poważnie (zrezygnowano zupełnie z wygenerowanego układu rzek). Nazwy miejscowe są zapożyczane dla języka polskiego bezpośrednio z języka danego ludu. W czerwcu 2017 roku w projekcie brało udział jedenaście osób:
Świat - astronomia, topografia
Akcja conworldu toczy się na planecie, na której występuje życie oparte na wodzie - jak na Ziemi. Zarówno jednak planeta, jak i cała okolica kosmiczna są dość niestandardowe jak na fantastykę. Można tu opisać kilka poziomów, od galaktycznego po planetarny.
Położenie układu w galaktyce i wpływ na nocne niebo
Gwiazda centralna układu położona jest na skraju niewielkiej, prawie zupełnie kulistej galaktyki orbitującej w znacznej odległości Drogę Mleczną. Galaktyka ta, znaleziona przez program Space Engine, prawdopodobnie odpowiada rzeczywistej galaktyce Karła Rzeźbiarza[3], odległej o 280 000 lat świetlnych od Ziemi. Z tej odległości, zarówno Droga Mleczna jak i oba obłoki Magellana są dość dobrze widoczne na nocnym niebie. Specjalne położenie gwiazdy centralnej, na skraju macierzystej galaktyki i z widokiem na Drogę Mleczną, sprawia, że nocne niebo ma dwa oblicza: gwiezdne - usiane ogromną ilością ciasno upakowanych gwiazd - i bezgwiezdne - gdzie gwiazdy są tylko pojedyncze, za to dobrze widoczne są dwa obłoki będące Obłokami Magellana i ogromny wir, będący Drogą Mleczną. Dokładny widok nocnego nieba zależy również od punktu patrzenia na planecie oraz od pory roku. W wielu miejscach widać na jednym skraju nieba morze gwiazd, a na drugim skraju wielki wir.
Pory roku i punkt na planecie istotnie wpływa na dokładny widok nocnego nieba. Symulator wykazał, że w niektórych miejscach (północ planety) przez wiele tygodni nocne niebo cechowało się zupełnym mrokiem. Fakt, że gwiazda centralna nie znajduje się kompletnie na skraju galaktyki, powoduje, że na bezgwiezdnej stronie nieba zawsze widać około 3 do 10 gwiazd (przy doskonałych warunkach). Na samo nocne niebo wpływa więcej czynników, między innymi tak zwany Snop Ognia (ogromny strumień materii wywiewanej z pierwszej planety układu przez słońce), który będzie opisany później. Na południowej części planety (państwo Tangia), gdy datę symulacji ustawiono na wczesny styczeń 2015, przez kilka tygodni strona bezgwiezdna w ogóle nie znikała z nieba - zachodziła tylko częściowo i obracała się wokół własnego środka, by potem częściowo wzejść.
Układ planetarny
Słońce
Układ ma pojedynczą gwiazdę centralną o typie widmowym K2 V, o wielkości 0,9 średnicy naszego Słońca i masie 0,76 M☉, temperaturze korony 4626,9°C i jasności 0,33. Okres obrotu własnego gwiazdy wynosi 22,8 dnia ziemskiego.
Planety
Wokół gwiazdy krąży dwanaście planet, podanych w poniższej tabeli. Symbol ⴲ oznacza wartość ziemską (1 Mⴲ - 1 masa Ziemi), symbol ♃ - odnośnie Jowisza. Dni są podane w dniach ziemskich (24h).
W tabeli kolory oznaczają:
- żółty - planety, które mogą być widoczne gołym okiem w rzadkich przypadkach, takich jak zaćmienie słoneczne
- niebieski - planety widoczne gołym okiem
- czerwony - planety niewidoczne gołym okiem
- Wymiary planety zostały uznane za podobne do ziemskich, co rujnuje pracę z SE. Podane są oryginalne parametry wg symulatora.
Księżyce
Podane są wszystkie księżyce, które mają szansę być widoczne z Kyona gołym okiem, bądź przy użyciu prostego teleskopu. Kolory oznaczają księżyce tej samej planety.
Pozostałe księżyce
Wszystkie pozostałe księżyce o średnicy większej niż 1000 km.
# | Średnica | Jasność magn. | Uwagi |
---|---|---|---|
11.1 | 1,13 Dⴲ | 8,53 | |
11.2 | 0,63 Dⴲ | 9,80 | |
11.3 | 0,65 Dⴲ | 10,19 | |
11.6 | 0,09 Dⴲ | 13,97 | |
11.7 | 0,21 Dⴲ | 12,15 | |
11.10 | 0,11 Dⴲ | 13,66 | |
12.1 | 0,09 Dⴲ | 16,61 |
Planeta
Akcja toczy się na piątej planecie, którą można nazwać Kyon, znajdującej się w sferze życia. Większą część globu zajmują oceany. De facto planeta posiada dwa kontynenty, z czego jeden jest superkontynentem, a drugi można uznać za dużą wyspę. Nachylenie osi planety wynosi aż 31°18'54".36, przez co obraca się ona niejako po skosie. Dzień jest dużo dłuższy od ziemskiego (1,813 dnia = ok. 44h), a rok dużo krótszy (136,35 dni ziemskich). Dni trwają dłużej, ale pory roku zmieniają się dużo szybciej. Ze względu na nachylenie osi obrotu, nawet na równiku zdarza się wyraźny podział na pory roku.
Równik i równoleżniki 30° i 60°
Kyon posiada magnetosferę (dowodzą tego zorze polarne). Lokalnie występuje wulkanizm (wyspa wulkaniczna znajduje się na środku oceanu, półkula południowa). Łańcuchy górskie dowodzą istnienia także płyt tektonicznych, a wraz z nimi, trzęsień ziemi. Prawdopodobnie samych płyt tektonicznych jest więcej, a i siła ścierania się jest z jakiegoś powodu większa (dużo bardzo wysokich gór), być może wynika to z grawitacji rzędu 0,57g według symulatora (mniejszy ciężar gór = łatwiej je wznieść).
Klimat
Na poniższej mapie są przedstawione strefy klimatyczne Kyonu:
Legenda:
Dużą część planety pokrywają pustynie, roślinność rozwija się głównie wzdłuż wybrzeży mórz i rzek.
Fauna i flora
Fauna i flora nie są jeszcze dokładnie opisane. Wiadomo, że na Kyonie oprócz ludzi ma występować megafauna. W okolicy państwa Tangia wspomniane są również zwierzęta (przynajmniej dwa gatunki, płaza i ryby) produkujące maź luminescencyjną.
Państwa
Państwa na planecie są dzielone na poziomy rozwoju cywilizacyjnego. Podział jest następujący:
Porównanie | Przykładowa administracja |
Przykładowa wojskowość |
Poziom cywilizacyjny | Opis | Przykłady | |
---|---|---|---|---|---|---|
Poziom 0 | Zwierzęta | Różnie | Zęby, pazury i jad | Brak | Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej | Brak |
Poziom 1 | Kultury prymitywne | Struktura plemienna | Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki | Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. | Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne. | ludy Pinu |
Poziom 2 | Prosta cywilizacja | Struktura plemienna lub związki międzyplemienne | Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. | Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. | Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem. | Wuzang |
Poziom 3 | Cywilizacja | Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele | Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. | Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. | Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku. | Kavelia |
Poziom 4 | Wysoko rozwinięta cywilizacja | Może się pojawić parlament | Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. | Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. | Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku. | Secht |
Poziom 5 | Szczyt rozwoju | Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja | Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). | Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). | Cywilizacja porównywalna do poziomu przyszłych zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku. | Tangia |
Lista państw
Uproszczona lista państw (w nawiasie kwadratowym przed nazwą podano najwyższy spotykany w kraju poziom rozwoju cywilizacyjnego):
- Canis:
- [5] Tangia, Państwo i Związek Tangijski (Τηλεα τα ι Ινγιομευρατοα υ Τανγυα Teilea ta i Iniomeuratoa i Tangua)
- [4] Secht, Konfederacja Państw Sechtonu (ܣܚܬܘܢܣܪܐ ܡܪܣ Sechton-Sera Mers), Związek Sechtu (ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ Sechtonir Lekiatal)
- [3] Pinu, Państwo Ludzi Pinu (Pinu Serik)
- [3] Nuaria, Matriarchat Nuarii (Iqalinuusa Nuarvhero [iqʼaliˈnuːsa ˌnʷarŭˈhero])
- Henryk Pruthenia:
- [5] Państwo Neszszów (Dēmatocci Nešširtoħ [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ])
- [4] Związek Północny
- [3] Lūta
- [3] Ilirion
- [2.5] Kadonia
- [2] Dżaugria
- [1] Nuapaq
- [1] Raľuhhruş
- Pluur:
- [5] Państwo Olsów
- [2] Ejkilsenioni
- [1] Kauradzi
- [1-4] Ludy północy (roboczo: Orejcy)
- Todsmer:
- [3-5][4] Państwo Trugskie (Túmtaùd Trùg)
- [3-4] Drugie Cesarstwo Poitów
- ArturJD
- [4] Państwo Tjevangono (Tjevangono Gìabonro)
- Spiritus:
- [5] Muria, Republika Murów (Timauri Taminea [tiˈmau̯ri taˈminɛa])
- [3] Dolina Piri, Królestwo Piri (Piri [ˈpiɾi], Piri Hasaria [ˈpiɾi hasaˈɾia])
- [?] Górale Północni
- Widsið:
- [5] Siedmiomieście (Chan Lang [t͡ʃʰɑːn˦˥ lɑːŋ˧])
- [2] Wuzang ([wʊ˥˩t͡sɑːŋ˩˥])
- Borlach:
- [4.5] Ajdynir, Wielkie Imperium Ajdyniriańskie (Éxan Khshāyarvan Aydīniru)
- [3] Kavelia ( ყააველი Qxaaveli)
- [2-3][5] Rikkadan, Patriarchat Rikkadanu (Rahhdn, Makduhh un Rahhdn-num)
- [1] Unagurowie
Szczegółowa lista państw
Państwo | Stolica ważniejsze miasta |
Liczba ludności Narody |
Język(i) oficjalne Języki używane |
Przedstawiciel Ustrój |
Potencjał militarny | Towary eksportowe | Towary importowe | Autor |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Państwo i Związek Tangijski ΤΗΛΕΑ ΤΑ Ι ΙΝΓΙΟΜΕΥΡΑΤΟΑ Υ ΤΑΝΓΥΑ Symbole: Kusza, maź luminescencyjna gwiazda czteroramienna |
Naratai ΝΑΡΑΤΑΙ Kun Atla ΚΥΝ ΑΤΛΑ Hatlangao ΧΑΤΛΑΝΓΑΟ |
Tangijczycy Mniejszości: Pinusi |
Ayu Mniejszości: sechton pinu pilu miyami yuketon |
Cesarz Związku Tangijskiego Decyzje podejmuje rada składająca się z przedstawicieli wybranych demokratycznie lub dziedziczących władzę. W skład rady wchodzi cesarz, który nie jest związany z żadnym regionem. |
+ olbrzymia i nowoczesna flota + optyka + duży procent budżetu na utrzymanie armii + artyleria + dobra defensywa + piśmiennictwo, kartografia + potęga handlowa - słabe opanowanie broni palnej - stałe zagrożenie konfliktami wewnętrznymi - podatność na broń biologiczną - strach przed przebywaniem z dala od mórz - zależność od importu żywności |
papier, księgi, mapy, okręty, drewno, żelazo, złoto, szkło |
żywność, medykamenty, czarny proch, drewno, szkło |
Canis 5 |
Państwo Neššów Dēmatocci Nešširtoħ [dɛ:ma'tottsi 'neʃʃirtoχ] Barwy handlowe: Złote słońce otoczone czterema grotami na białym tle Barwy monarchii: czarne słońce otoczone czterema grotami na złotym tle |
Melekē | Nešši Mniejszości: Narukinowie, Išti, Pelmiona Mitengów |
Nešši | Absolutyzm Monarchia Dziedziczna Nomokracja Państwo Neszszów jest Nomokracją, zarządzaną przez Monarchę. Monarchia Neszszów jest stara i posiada własną doktrynę ideologiczną, przez co Monarcha ingeruje w niewielką część spraw. Prawo sądownicze jest spisane w tzw. Starych Zapisach i jest oparte o zasady Wiary. Prowincje są zarządzane z Fortec; każde mężczyzna płaci równy podatek. Zamorskie prowincje także są kontrolowane z Fortec. Patriarchalna budowa społeczeństwa. |
+ rozbudowana flota wojskowa i handlowa + rozbudowany system Fortec + otoczone wysokimi murami Porty + duża baza populacyjna + interwencje zbrojne trwające bez ustanku na Morzach jak i w Interiorze + dobrze poznana Północ + chłonność przyjmowania wszystkich nowinek technologicznych + ze względu na zamknięcie Kraju duże trudności z wywiadem + broń palna, armaty + położenie geograficzne i ukształtowanie terenu + silna militaryzacja społeczeństwa - trudności z ekspansją w głąb lądu - odległości od Metropolii - długie drogi zaopatrzeniowe |
złoto i srebro, inne kruszce, rudy, płody rolne, żywność, drewno, meble, futra, rzeźby, ubrania barwniki, wyroby hutnicze, technologie |
skóry i kości, mięso, barwniki, drogie kamienie, egzotyczne drewno, technologie |
Henryk Pruthenia 5 |
Siedmiomieście 市七 chán lāng [t͡ʃʰɑːn˦˥ lɑːŋ˧] Symbole: półksiężyc, gwiazda ośmioramienna |
Zhanzhou 門 [t͡ʃʰɐn˥˩ t͡ʃʰɔːo̯˩˥] Guangling東 [ˈgwɐŋ˧lɪŋ˥˩] Xiapcheng州 [ɕɑːp˩˥t͡ʃʰɛːŋ˥˩] |
Qin miejscy Mniejszości: Qin nomadyczni, inne |
Qin Mniejszości: własne języki |
Siedmiu Królów Siedmiomieście jest konfederacją wspólnie rządzonych miast, z których każde wysyła do największego z nich swojego reprezentanta — Króla. Królowie podejmują decyzje wspólnie. |
+ inżynieria dróg i mostów + piśmiennictwo, kartografia, papier + rozwinięta optyka + proch, armaty, petardy + skuteczność obronna + potęga handlowa zdolna uzależniać od siebie inne ludy i kraje + pionierskie badania w zakresie astronomii, chemii i fizyki, pozwalające na konstruowanie machin wojennych i ulepszenie nawigacji - sojusz z Qin nomadycznymi słaby i uzależniony od okoliczności - położenie geopolityczne utrudnia ekspansję - przeludnienie - brak stałej armii |
nowe technologie, księgi, usługi bankowe, papier, towary egzotyczne i luksusowe, meble, srebro |
szkło, technologie wojskowe, złoto, farby i barwniki, kwarc i podobne minerały |
Widsið 5 |
Konfederacja Państw Sechtonu ܣܚܬܘܢܝܪ ܠܟܝܬܠ [sɨħtoɲir lɨcatäl] Symbole: Zamek i pióro |
S'xaka ܨܥܩܐ [sʕaqɑʔ] | Sechtończycy Mniejszości: Tangijczycy Pinusi |
Sechton Mniejszości: 15 innych |
Przedstawiciele poszczególnych państw Państwa są związane Traktatem Konfederacji. W przypadku napaści na jedno państwo, wszystkie znajdują się w stanie wojny. Szczegóły różnią się w zależności od państwa. |
+ doskonała siatka wywiadowcza + polityka neutralności, skarbiec innych państw + imponujące możliwości defensywne + siatka ogromnych fortec + doskonałe opanowanie broni palnej i artylerii + fantastyczne wyszkolenie armii i sił specjalnych - złe położenie geograficzne - słabe możliwości ofensywne - podatność na broń biologiczną populacji - mała liczebność wojska |
usługi bankowe, poświadczanie przysiąg, wyroby jubilerskie, sprzedaż technologii wojskowych, liny |
żywność, papier, metale i kamienie szlachetne |
Canis 4 |
Państwo Tjevangono Tjevangono Gìabonro |
Tlàgęvranj [θʌ'gɛː.vraŋ] | Thewańczycy | Język thewański | Radokracja Państwa są związane Traktatem Konfederacji. W przypadku napaści na jedno państwo, wszystkie znajdują się w stanie wojny. Szczegóły różnią się w zależności od państwa. |
ArturJD 4 | |||
Państwo Ludzi Pinu Pinu Serik Symbole: |
Komi ['kɔmi] | Kilkaset ludów Pinu Mniejszości: Sechtończycy Pinusi Yuketczycy Inni |
Dialekty pinu | Król lub królowa Państwo chronione przez Tangię i Secht. Wewnętrzne sprawy reguluje monarcha o władzy formalnie absolutnej, realnie mocno ograniczonej. |
+ agresja tubylców + teren pokryty lasami + walka psychologiczna, biologiczna, stosowanie toksyn - zależność polityczna - mała, słaba armia - niski poziom rozwoju większości społeczeństwa - podatność na choroby - brak znajomości broni palnej |
żywność, drewno, składniki medyczne |
dobra luksusowe, szkło, wyroby hutnicze |
Canis 3 |
Państwo Olsów --- Barwy Monarchii: |
Kozon ['koꞎ'onʲ] | Olsowie Mniejszości: Tambimczycy Szomemczycy Kauradzi |
Język olseski Mniejszości: tambimski szomemski kauradzki |
Król lub Królowa Monarchia quasi-elekcyjna. Monarcha i Zgromadzenie posiadają największe uprawnienia, władzę dopełnia Zgromadzenie Wielkie. Występuje podział władz. |
+ rozwinięta siatka dróg i poczty + opanowanie prochu (małe i większe armaty) + potężna, zwrotna i szybka kawaleria + doskonałe łucznictwo + szczegółowe taktyki wojenne (z dokładnościami czasowymi) + mobilność + początki szyfrowania mechanicznego - bardzo słabo rozwinięta flota - oparcie taktyk wojennych o ataki dystansowe - problemy z nawigacją morską - nastawienie na ofensywę |
żywność, metale szlachetne, metale lekkie, medykamenty, rękodzieła, wyroby hutnicze |
papier, szkło, kamienie szlachetne, drewno lasów deszczowych, towary egzotyczne i luksosowe |
Pluur 5 |
Republika Surdu --- Symbole: |
Surd [surdʲ] | Olsowie Mniejszości: Oraczycy |
Język olseski Mniejszości: oraski |
Doża Miasto-państwo o ustroju republikańskim. Doża jest wybierany przez Radę Miejską, z którą współrządzi. Istnieje niezależne sądownictwo. |
+ najlepsza flota w tej części Kyonu + chęć zdobywania nowych rynków + dobra nawigacja na morzach + posiada potężne fortece + ścisła współpraca z Olsenią - słaba armia lądowa - nastawienie na defensywę - nastawienie na handel - uzależnienie od Olsenii |
usługi bankowe, ryby, medykamenty, |
żywność, wyroby hutnicze, metale |
Pluur 3,5 |
Państwo Rubanów --- Symbole: |
Rĕv [r̝̊é͜èw] | Rubani Mniejszości: Północni Rubani Ptikpowczycy Kuokpowczycy i inni |
Język olseski Język rubański Mniejszości: północnorubański ptikposki kuokpaski |
Król lub Królowa Monarchia dziedziczna w unii personalnej z Olsenią. Monarcha posiada silne uprawnienia, brak centralnego parlamentu, jednak poszczególne regiony posiadają Zgromadzenia, na które władca posiada mocny wpływ. W imię monarchy Rubanią rządzi namiestnik. |
+ rozbudowana flota + rozbudowana armia lądowa + umiejętność nawigowania + nacisk na walkę niedystansową - średnio rozwinięta siatka dróg - słabe fortyfikacje - uzależnienie od Olsenii |
skóry, zioła, drewno (w tym lasów równikowych), materiały okrętowe, towary luksusowe, |
wyroby hutnicze, metale, medykamenty, |
Pluur 3 |
Państwo Szyzenów --- Symbole: |
Jál [jál] | Szyszeni Mniejszości: Olsowie Kauradzi Tambimczycy |
Język olseski Język szyszeński Mniejszości: olseski kauradzki tambimski |
Pan-Słońce Monarchia despotyczna w unii personalnej z Olsenią. Monarcha sprawuje każdą władze, do pewnego czasu był uznawany za wcielenie Boga Słońca |
+ zwrotna armia lądowa + rozwinięta wiedza wojskowa + bardzo wysoki posłuch wobec władcy - brak floty wojskowej - uzależnienie od Olsenii |
kamienie szlachetne, drewno, papirus, marmur, zboże, medykamenty |
wyroby hutnicze, woda pitna, tkaniny |
Pluur 3 |
Wuzang 出壁 [wʊ˥˩t͡sɑːŋ˩˥] Symbole: półksiężyc, ośmioramienna gwiazda, strzała |
brak | Qin nomadyczni: nin tou [nɪn˥˩tɔːo̯] ala song [ɑː˧lɑː˩˥ sɵŋ˧˦˧] ala chi [ɑː˧lɑː˩˥ t͡ʃʰiː˩˥] qing [t͡ɕʰɪŋ˧˦˧] ho'ot [hɔː˥˩ɵt˥˩] fu liu [fuː˧˦˧liːo̯˧] heng sha [həŋ˩˥ʃɑː˧] sip cheng [sɪp˥˩tɕɛːŋ˥˩] tap xiao [tɐp˩˥ɕɑːo̯˩˥] |
Qin | Kaganat Luźna konfederacja dziewięciu plemion nomadycznych, zamieszkujących okolice miast Siedmiomieścia. Nazwa Wuzang jest siedmiomiejskim egzonimem — plemiona same zbiorczo nazywają się jiang hot [t͡ɕɑːŋ˧˦˧hɵt˩˥] "lud nieosiadły". |
+ brak stałych osad + mobilność + zaawansowane łucznictwo, łucznicy konni + duże zdolności mobilizacyjne - brak stałych osad - częściowe polityczne uzależnienie od Siedmiomieścia - niski poziom rozwoju technologicznego |
Widsið 2 | ||
Cywilizacja Enenków Enenqili [ʔeneɴˈqili] |
Ejin, Ewan, Tuwwa |
Enenkowie | Język enencki | de iure brak, de facto tahileowie Trzech Wielkich Tales Cywilizacja Enencka składa się z niezależnych politycznie miastw-państw (tales) rządzonych przez mówców (tahileów); ustrój większości państewek jest quasidemokratyczny ze znamionami oligarchii lub merytokracji. |
+ dobra sieć dróg i komunikacja + silnie ufortyfikowane miasta + armia zawodowa i rodowa + duża mobilizacja obywateli + powszechne piśmiennictwo - brak jednolitej struktury państwowej - konflikty wewnętrzne - prymitywna broń - słaba i nieliczna flota - izolacja |
brak handlu zagranicznego, sporadyczne kontakty handlowe z pustynnymi nomadami; kultura izolowana |
Spiritus 4 | |
Republika Murów Shionzinzi Merzia [ɕʰõ˥˧d͡ʑĩd͡ʑi˥˨ mɚ˥˧d͡ʑa˥˨] Symbole: srebrna tarcza księżyca lub głowa wilka na bladopurpurowym tle, srebrny wilk umieszczony na szczycie drzewca sztandaru |
Hirra [ˈhiɾa] Fatan [ʍaˈtɑ̃] |
Murzy | Język murski | Konsulowie, ambasady i gubernie Republika z dwuizbowym parlamentem, federacja |
+ nowoczesne technologie i odkrycia + nawigacja na morzu + duża, doświadczona flota + piśmiennictwo, kartografia + sieć fortów i latarń + armaty + sprawny system dowództwa i komunikacji - niezależność polityczna wojska - mało zawodowych żołnierzy - niestabilność wewnętrzna - położenie na wyspie - konflikty zewnętrzne |
technologia, żywność, szkło, drewno, papier i księgi, towary egzotyczne (tkaniny, meble), srebro i miedź, mapy, wyroby hutnicze, proch |
kruszce i metale szlachetne, żywność, kamień, woda pitna, farby i barwniki |
Spiritus 5 |
Wielkie Imperium Ajdyniriańskie Éxan Khshāyarvan Aydīniru Symbole: Czarny ńarmad na czerwonym tle, nad nim siedem białych ośmioramiennych gwiazd; chamzhir; symbol płomienia |
Djyazhoar [d͡ʑjaʐoaɾ]
|
Ajdyniriańczycy Mniejszości: Dziesiątki ludów podbitych |
Język ajdyniriański Mniejszości: inne |
Khshāyar Imperator Ajdynir jest dziedziczną monarchią absolutną, na czele której stoi Khshāyar, uznawany za żywego boga na ziemi. Doradza mu Wielka Rada. Władza Imperatora opiera się również na państwowej propagandzie i działaniu Anûshayi Khshāyaraz, czyli wywiadu i służby bezpieczeństwa wewnętrznego. Prowincje zarządzane są przez Gubernatorów, których Imperator może dowolnie powoływać i odwoływać. Ogromny autorytet moralny posiada Siedmiu Arcykapłanów, czyli najwyżsi hierarchowie ajdyniriańskiej religii. Poza tym, o przychylność Imperatora ubiegają się również Wielkie Rody. |
+ doskonałe formacje ciężkiej piechoty i ciężkiej jazdy + zaawansowane machiny oblężnicze + świetne wyszkolenie i dyscyplina + długa tradycja wojskowa + zaawansowana taktyka, strategia i sztuka dowodzenia + reputacja imperialnej armii jako niepokonanej + duża populacja państwa + przymusowa służba wojskowa + siatka dróg łącząca odległe regiony Imperium + potężne fortyfikacje głównych miast + doskonały wywiad i kontrwywiad + działanie propagandy państwowej + silna militaryzacja społeczeństwa - zaniedbana i niedofinansowana flota - przeludnienie głównych miast - prawie całkowita nieobecność broni palnej - wielkie odległości między prowincjami |
perły, tropikalne drewno, rzeźby i meble, ajdyniriańskie dywany, kamień, marmur, granit kamienie szlachetne, złoto, wino, herbata, żywność, iḱagozh, ayiritana, medykamenty, towary egzotyczne i luksusowe, niewolnicy |
metale, szkło, papier, wyroby hutnicze, barwniki, niewolnicy |
Borlach 4.5 |
Dżaugria Җаүгро Дуҥӑ |
Budano Будано | Dżaugryjczycy | Język dżaugryjski | Związek Plemienny Państwo jest zorganizowane wokół grodów plemiennych. Wiec Sześciu Plemion wybiera Księcia, który sprawuje swoją władzę dożywotnio. Poszczególne plemiona cieszą się dużą autonomią. |
+ mobliność + dużo łuczników + brak organizacji państwowej sąsiadów + system dróg + zasoby pieniężne + częste wojny lokalne + obwarowane grody - brak stałej armii - brak jednolitego przywództwa - brak zjednoczenia wewnętrznego - uzależnienie od wydobywanych kruszców - niska piśmienność |
futra i mięso, kruszce (złoto i srebro), pieniądz, wyroby rzemieślnicze |
żywność, towary luksusowe, wyroby rzemieślnicze, przedmioty sztuki, technologie, siła robocza |
Henryk Pruthenia 2 |
Związek Północny Związek Ośmiu |
Inannākka | Mitengowie Północni | Język północnomiteński | Związek Ośmiu Państw Demokratycznych Związek ośmiu państw. Wspólne decyzje są podejmowane poprzez głosowanie Posłów. Miasta stanowią demokracje bezpośrednie, gdzie wszyscy wolni mężczyźni-obywatele moją prawo głosu. Rozporządzenia wykonują Rady Kraju. |
+ mobliność + dobra i liczna flota + dobra znajomość obszaru + miasta posiadają stałe kontyngenty wojsk - brak stałej armii - brak jednolitego przywództwa - liczne frakcje wewnętrzne - brak zjednoczenia wewnętrznego - uzależnienie od Państwa Neszszów |
Henryk Pruthenia 4 | ||
Kadonia |
Kadonia | Mitengowie Wschodni Mniejszości: Kadończycy |
Język wschodniomiteński Mniejszości: Język kadoński |
Oligarchia Królestwo Kadonii zarządzane jest przez Radę Arystokratyczną. Wybierają oni Naczelnego Wodza (odpowiada za armię), Wielkiego Księcia (sprawy wewnętrzne) i Wielkiego Króla (zarządzanie prowincjami, sądownictwo, prawo). Istnieje duże zróżnicowanie ludności pod względem praw: Arystokracja cieszy się pełnią praw (w większości składa się z Mitengów) a niższe warstwy są w wielu sprawach ograniczane. |
Henryk Pruthenia 2.5 | |||
Lūta |
Lūta | Nagurazi Mniejszości: Saaqmańczycy |
Język naguraski Mniejszości: Język saaqma |
Republika Arystokratyczna Wszyscy obywatele (mężczyźni szlachetnego pochodzenia) mają prawo głosować. Wybierają oni przedstawiana przez Mówców projekty prawa, podatków oraz w czasie wojny wybierają Strategów. |
Henryk Pruthenia 3 | |||
Iliriōn |
Morūnšā | Morunszańczycy Mniejszości: Saaqmańczycy Nagurazi |
Język morunszański Mniejszości: Język saaqma |
Republika Arystokratyczna Wszyscy obywatele (mężczyźni szlachetnego pochodzenia) mają prawo głosować. Wybierają oni przedstawiana przez Mówców projekty prawa, podatków oraz w czasie wojny wybierają Strategów. |
Henryk Pruthenia 3 | |||
Nuapaq |
Nuapaq | Saliszańczycy | Język saliszański | Miasto Plemienne Miasto nie posiada żadnej organizacji. Zamieszkiwane jest w okresie letnim przez przedstawicieli okolicznych plemion w celach handlowych. Miasto jest otoczone murami. |
futra, mięso, skóry |
żywność, drewno, materiały budowlane, rękodzieła, narzędzia, broń |
Henryk Pruthenia 1 | |
Raľuhhruş |
Raľuhhruş | Nunapikowie ' Nūnāpikki |
Język nunapicki | Oligarchia Miasto jest posiadane przez Cztery tutejsze rody możnowładcze. Każdy ród posiada swoją część miasta, własne kopalnie, mury, posiadłości, miejsca w porcie; dodatkowo każdy ród dba o wyżywienie pracujących robotników. Wszystkie rody są zobowiązane do wspólnej ochrony miasta. |
+ oddziały do ochrony kopalń - niska liczebność oddziałów |
złoto, srebro, żelazo, futra, mięso, skóry |
żywność, drewno, materiały budowlane, rękodzieła, narzędzia, broń |
Henryk Pruthenia 1 |
Sulimaq |
Lakedoi | Sulimacy Mniejszości: Rakanujczycy |
Język sulimacki Mniejszości: Język rakanui |
Zmilitaryzowana Republika Stanowa Ludność Silimaqu dzieli się na trzy stany: Qasanoi "Wyżsi" (wolni i równi wobec prawa, pełnia praw obywatelskich, posiadają ziemię); Nahmanoi "Wolni" (mają prawo do posiadania ziemi, ale nie mają praw obwytaleskich) i Rakanujów (Rakanuje stanowi podbita ludność autochtoniczna, przypisana do ziemi, nie mająca praw osobistych ani obywatelskich, nie mogą posiadać ziemi ani majątku ruchomego, prawie niewolnicy). Państwa zjednoczone jest wokół miasta Lakedoi stanowiącego stolicę, gdzie mieszka większość Qasanoi. Qasanoi mieszkający w innych miastach wysyłają po parze swoich przedstawicieli, którzy uczestniczą w głosowaniach. Armia rekrutowana jest z Qasanoi i Nahmanoi. |
Henryk Pruthenia 3 | |||
Kavelia Qxaaveli |
Ka'ahr Gmahd [kaʔahr gmahd] | Kavelowie | Język kavelski | Najwyższy Król lub Najwyższa Królowa Kavelią nominalnie włada Najwyższy Król lub Najwyższa Królowa, który/która urzęduje w K'ahr Gmahd, chociaż faktycznie jest bardziej postacią reprezentacyjna i symbolem niźli realną władzą. Jedynie podczas największych zagrożeń, jak obca inwazja czy katastrofa naturalna, skupia wokół siebie pełnie władzy i przewodzi krajowi. W czasach pokoju każde miasto i każda dolina posiada własnego króla lub królową, którzy bezustannie ze sobą wojują. Oni też gromadzą się w K'ahr Gmahd gdy poprzedni Najwyższy Władca umrze, aby wybrać spośród siebie następnego. |
+ świetni wojownicy + trudny górski teren + silne fortyfikacje + sojusz z Ajdyniriem + doskonała znajomość terenu - brak silnej władzy centralnej - izolacjonizm - konflikty wewnętrzne - problemy z przyswajaniem nowych technologii |
miedź, srebro, skóry, drewno, mięso i żywność, |
metale, szkło, broń, technologie, wino, niewolnicy |
Borlach 3 |
Patriarchat Rikkadanu Makudhh un Rahhdn-num |
Ħa'raq [ħaʔraq] | Rikkadańczycy | Język rikkadański | Teokracja elekcyjna Władcą Rikkadanu jest Patriarcha, wybierany przez przedstawicieli wszystkich plemion. Patriarchą w praktyce zawsze zostaje kandydat najpotężniejszego i najbogatszego obecnie plemienia, które zdoła przekonać przedstawicieli innych plemion (groźbą lub przekupstwem) do poparcia swojej kandydatury. Patriarchowie muszą również uzyskać aprobatę Khshāyara Ajdyniru, Rikkadan jest bowiem wasalem Imperium. Silnie patriarchalne i shierarchizowane społeczeństwo. |
+ świetna lekka jazda + trudny pustynny teren + niedawne reformy wojskowe - zależność od Ajdyniru - konflikty między plemionami - silna opozycja plemienna przeciw władzy obecnego Patriarchy |
kadzidło, mirra, elektrum, towary egzotyczne, niewolnicy, |
broń, żywność, lekarstwa drewno, technologie, niewolnicy |
Borlach 2-3 |
Unagurowie | brak | Unagurowie | Język unagruski | Związek plemienny Brak jednolitej centralnej władzy, Unagurowie są związkiem wielu blisko spokrewnionych ze sobą plemion. Na czele każdego stoi kagan i starszyzna plemienna. |
+ mobilność + doskonała znajomość terenu + brak stałych osad - brak stałych osad - zacofanie technologiczne i kulturowe - brak scentralizowanej władzy państwowej |
sól, niewolnicy, |
żywność, lekarstwa |
Borlach 1 |
Ludy i języki
Lud | Zajmowany Obszar | Język Języki |
Podgrupy | Autor |
---|---|---|---|---|
Nešši | Język nešši | Nešši właściwi, Górale | Henryk Pruthenia 5 | |
Išti | Język išti | Išti Właściwi, Išti Górni, Išti Dolni | Henryk Pruthenia 5 | |
Mitengowie | Język miteńskie Język północnomiteński, wschodniomiteński, dolnomiteński, akoracki, górnomiteński, edamoński |
Mitengowie Północni Mitengowie Wschodni Mitengowie Dolni Mitengowie Górni Akoratowie Edamonowie |
Henryk Pruthenia 1-4 |
Bibliografia
- ↑ https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CF%8D%CF%89%CE%BD#Ancient_Greek
- ↑ Tak naprawdę prymitywne silniki parowe znane były już w starożytności.
- ↑ https://pl.wikipedia.org/wiki/Karze%C5%82_Rze%C5%BAbiarza
- ↑ Państwo niegdyś potężne, obecnie w fazie upadku, zachowuje jednak wiele z osiągnięć cywilizacyjnych.
- ↑ Primitywne plemienne obyczaje wsi kontrastują z miastami, ulegającymi silnym wpływom wysokiej kultury ajdynirańskiej.