Ahari (projekt): Różnice pomiędzy wersjami
(FIRST) |
|||
(Nie pokazano 22 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | {{sp}}'''Ahari''' - stricte aprioryczny conworld projektowany przez [[Użytkownik:Canis|Canisa]] w ramach [[Polskie Forum Językotwórców| | + | {{Ahari intro}} |
+ | [[Plik:Ahari.jpg|thumb|right|400px|Planeta Ahari z pierścieniami, widok z kosmosu.]]{{sp}}'''Ahari''' ([[język ayu|ay.]] ''αχαρι'' "nowy") - stricte aprioryczny conworld projektowany przez [[Użytkownik:Canis|Canisa]] w ramach [[Polskie Forum Językotwórców|Polskiego Forum Językotwórców]], a w szczególności w ramach niniejszej Wiki. Na dzień 6 kwietnia 2020 istnieje jako projekt w najwcześniejszej fazie rozwoju, bez wiążących ustaleń. Jest kontynuacją szeregu bardzo udanych założeń innych projektów, takich jak Akasayon, Mavi (Draaksvuurt), Nirane (Aoma) czy szczególnie [[Tangia]] ([[Kyon]]), co pozwoliło prowadzącemu projekt krytycznie podejść do pracy nad poprzednim projektem, przenosząc udane koncepcje i eliminując błędy. Wśród zachowanych założeń jest silne wykorzystanie programu Space Engine, zainteresowanie wpływem odrębnego nocnego nieba na kreację kultury (mitologii, religii, języka, itd.), aprioryczność, antropocentryzm czy fauna i flora całego kenozoiku. Zrewidowane koncepcje zakładają mniejszą skalę a większą aktywność, scentralizowany model zarządzania projektem, przewaga koncentracji uwagi na projektowanie fikcyjnego świata nad projektowaniem języków sztucznych, wykorzystywanie modeli tabelarycznych czy matematycznych do symulacji czasu, gospodarki czy demografii, choćby akceptując margines błędu, filozofia odejścia "na krok, ale ważny krok" od realizmu wprowadzając elementy kompletnie fikcyjne, oraz bezwzględny porządek w artykułach na Wiki. Jednocześnie, jest to projekt nieco inny niż Kyon, mniej ambitny, w innych czasach, o nieco innych założeniach. | ||
+ | |||
+ | <center>[[Plik:Ahari_surface_map_edited.png|1000px]]</center> | ||
=Informacje projektowe= | =Informacje projektowe= | ||
− | Uczestników projektu nazywa się "graczami". | + | Projekt wystartował w 2020 roku. Uczestników projektu nazywa się "graczami". Projekt kierowany jest według konkretnych założeń. |
+ | ==Gracze== | ||
+ | Jedynym graczem jest [[Użytkownik:Canis|Canis]]. | ||
==Założenia== | ==Założenia== | ||
{| class="wikitable" style="text-align:center;" | {| class="wikitable" style="text-align:center;" | ||
Linia 79: | Linia 84: | ||
|Wielowarstwowy<br/><small>przestrzeń i czas</small> | |Wielowarstwowy<br/><small>przestrzeń i czas</small> | ||
|Jednowarstwowy,<br/>z centralnym rokiem,<br/>tzw. wspólnym<br/><small>z wyj. [[Tangia|Tangii]]</small> | |Jednowarstwowy,<br/>z centralnym rokiem,<br/>tzw. wspólnym<br/><small>z wyj. [[Tangia|Tangii]]</small> | ||
+ | |- | ||
+ | !15 | ||
+ | !Planeta bazowa | ||
+ | |Space Engine 0.9.9.0<br/>RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1 | ||
+ | |Space Engine 0.9.7.3<br/>RS 8414-5-7-615-188-1 5 | ||
+ | |- | ||
+ | !16 | ||
+ | !Poprawność licencyjna | ||
+ | |Ściśle przestrzegana<br/><small>Grafiki WikiMedia Commons & Unsplash</small> | ||
+ | |<small>Każdy autor na swoją odpowiedzialność</small> | ||
|} | |} | ||
− | == | + | ==Konwencje Wiki== |
− | + | Artykuły związane z projektem Ahari muszą spełniać kilka norm. | |
+ | ===Licencje grafik i encyklopedyczność artykułów=== | ||
+ | # Grafiki muszą mieć źródło i być dozwolone przez ich autorów do użycia ich na niniejszej Wiki. | ||
+ | # Artykuły muszą być pisane stylem encyklopedycznym (bez blogpostingu, forumowych opowieści, formalnym językiem, itd.). | ||
+ | ===Linie czasu=== | ||
+ | {{Ahari linie czasu}} | ||
+ | |||
+ | ==Poziomy cywilizacyjne== | ||
+ | {{Ahari poziomy cywilizacyjne}} | ||
+ | |||
+ | =Elementy fikcyjne= | ||
+ | {{Główny artykuł|Elementy fikcyjne projektu Ahari}} | ||
+ | Elementy fikcyjne projektu Ahari w skrócie są następujące: | ||
+ | # Cywilizacje pozaziemskie - co najmniej 4. Pierwsza (inżynier) wybudowała orbitalny system łagodzący klimat i zjawiska fizyczne na Ahari. Druga (farmer) przyniosła życie z innych miejsc. Trzecia (klucznik) zainstalowała bramy przez które do Ahari dostali się ludzie, z różnych czasów. Czwarta (tytan) jest nadnaturalna, obserwuje planetę, i chroni pewne swoje terytorium, na którym żyją ludzie. | ||
+ | # Kompleksowy System Kontroli Klimatu - samonaprawiający się mechanizm orbitujący księżyc Ahari, którego głównym celem jest złagodzenie klimatu i sił pływowych Obrony. Pozostawione przez pierwszą cywilizację. | ||
+ | # Bramy - przejścia do innych miejsc we Wszechświecie. Pozostawione przez trzecią cywilizację. | ||
+ | # Chaoryty - kopalne minerały dające nadnaturalną moc przedmiotom i życiu. | ||
+ | # Ludzkość istnieje w formie neandertalczyka, istoty rozumnej i istoty eusocjalnej. | ||
+ | |||
+ | =Porównanie Ahari do Kyonu= | ||
+ | {{Główny artykuł|Tabele astronomiczne Ahari}} | ||
+ | {| class="wikitable" style="text-align:center;" | ||
+ | !Parametr | ||
+ | !Ahari | ||
+ | ![[Kyon]] | ||
+ | |- | ||
+ | !Charakterystyka | ||
+ | |Księżyc orbitujący<br/>gazowego olbrzyma | ||
+ | |Pełnoprawna planeta | ||
+ | |- | ||
+ | !Księżyce | ||
+ | |0 | ||
+ | |1 + 2 karłowate | ||
+ | |- | ||
+ | !Galaktyka | ||
+ | |[https://pl.wikipedia.org/wiki/NGC_2207 NGC 2207] | ||
+ | |[https://pl.wikipedia.org/wiki/Karze%C5%82_Rze%C5%BAbiarza Scl dSph] | ||
+ | |- | ||
+ | !Obrót synchroniczny | ||
+ | |1:1 | ||
+ | |Brak | ||
+ | |- | ||
+ | !Mimośród orbity | ||
+ | |0,00006 | ||
+ | |0,005 | ||
+ | |- | ||
+ | !Okres orbity | ||
+ | |<small>planetarny: </small>24h 57m 23s 51s<br/><small>solarny:</small> 237,455 dni ziemskich | ||
+ | |<small>solarny:</small> 136,350 dni ziemskich | ||
+ | |- | ||
+ | !Okres obrotu | ||
+ | |24h 57m 23s<br/><small>(1:1)</small> | ||
+ | |42h 30m 43s | ||
+ | |- | ||
+ | !Nachylenie osi | ||
+ | |0°16'32.69" | ||
+ | |31°18'54".36 | ||
+ | |- | ||
+ | !Masa | ||
+ | |0,30246 M<sub>T</sub> | ||
+ | |<del>0,19838 M<sub>T</sub></del> 1,000 M<sub>T</sub> | ||
+ | |- | ||
+ | !Średnica | ||
+ | |8305,30 km (0,65181 D<sub>T</sub>) | ||
+ | |<del>7524,940 km (0,5899 D<sub>T</sub>)</del> 1,000 D<sub>T</sub> | ||
+ | |- | ||
+ | !Spłaszczenie | ||
+ | |0,0027902 | ||
+ | |0,001045629 | ||
+ | |- | ||
+ | !Grawitacja na równiku | ||
+ | |6,9639 m/s<sup>2</sup> / 0,71012 g | ||
+ | |<del>5,5866 m/s<sup>2</sup> / 0,56948 g</del> 1 g | ||
+ | |- | ||
+ | !Pierścienie | ||
+ | |Bardzo silne | ||
+ | |Brak | ||
+ | |- | ||
+ | !Ruchy tektoniczne | ||
+ | |Brak | ||
+ | |Bardzo silne | ||
+ | |- | ||
+ | !Wulkanizm | ||
+ | |Bardzo potężny<br/><small>źródło: tarcie pływowe</small> | ||
+ | |Umiarkowany, ziemski | ||
+ | |- | ||
+ | !Siły pływowe | ||
+ | |Olbrzymie | ||
+ | |Większe od ziemskich | ||
+ | |- | ||
+ | !Średnia temperatura | ||
+ | |7,8439°C + ef. szkl. 20,535°C = 28,38 °C | ||
+ | |<del>11,57°C</del> Ziemska | ||
+ | |- | ||
+ | !Struktura planety | ||
+ | |56,6% płaszcz krzemowy<br/>43,4% żelazne jądro | ||
+ | |68% płaszcz krzemowy<br/>32% żelazne jądro | ||
+ | |- | ||
+ | !Magnetosfera | ||
+ | |Potężna | ||
+ | |Silna | ||
+ | |- | ||
+ | !Skład atmosfery | ||
+ | |56,7% O<sub>2</sub>; 25,9% H<sub>2</sub>O; 16,1% N<sub>2</sub>; 1,06% SO<sub>2</sub> | ||
+ | |77,8% N<sub>2</sub>; 20,9% O<sub>2</sub>; 0,93% Ar; 0,4% H<sub>2</sub>O | ||
+ | |} | ||
==Kalendarium== | ==Kalendarium== | ||
* '''5.04.2020:''' otwarcie projektu. | * '''5.04.2020:''' otwarcie projektu. | ||
+ | |||
+ | =Inspiracje= | ||
+ | # Ahari Aoma jest inspirowana projektem Aoma, który został porzucony dawno temu. | ||
+ | # Bramy zostały zainspirowane wieloma podobnymi pomysłami: magicznymi portalami, np. tymi z gry Starbound. | ||
+ | # Chaoryty zostały zainspirowane przez adrę z Pillars of Eternity i czarny kamień (''black stone'') z Black Desert Online. | ||
+ | # Tytani zostali zainspirowani przez Warframe. | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Ahari|!]] |
Wersja z 23:24, 23 kwi 2020
A H A R I Czytasz artykuł z serii Ahari. |
|
Ahari (ay. αχαρι "nowy") - stricte aprioryczny conworld projektowany przez Canisa w ramach Polskiego Forum Językotwórców, a w szczególności w ramach niniejszej Wiki. Na dzień 6 kwietnia 2020 istnieje jako projekt w najwcześniejszej fazie rozwoju, bez wiążących ustaleń. Jest kontynuacją szeregu bardzo udanych założeń innych projektów, takich jak Akasayon, Mavi (Draaksvuurt), Nirane (Aoma) czy szczególnie Tangia (Kyon), co pozwoliło prowadzącemu projekt krytycznie podejść do pracy nad poprzednim projektem, przenosząc udane koncepcje i eliminując błędy. Wśród zachowanych założeń jest silne wykorzystanie programu Space Engine, zainteresowanie wpływem odrębnego nocnego nieba na kreację kultury (mitologii, religii, języka, itd.), aprioryczność, antropocentryzm czy fauna i flora całego kenozoiku. Zrewidowane koncepcje zakładają mniejszą skalę a większą aktywność, scentralizowany model zarządzania projektem, przewaga koncentracji uwagi na projektowanie fikcyjnego świata nad projektowaniem języków sztucznych, wykorzystywanie modeli tabelarycznych czy matematycznych do symulacji czasu, gospodarki czy demografii, choćby akceptując margines błędu, filozofia odejścia "na krok, ale ważny krok" od realizmu wprowadzając elementy kompletnie fikcyjne, oraz bezwzględny porządek w artykułach na Wiki. Jednocześnie, jest to projekt nieco inny niż Kyon, mniej ambitny, w innych czasach, o nieco innych założeniach.
Informacje projektowe
Projekt wystartował w 2020 roku. Uczestników projektu nazywa się "graczami". Projekt kierowany jest według konkretnych założeń.
Gracze
Jedynym graczem jest Canis.
Założenia
# | Temat | Założenie Ahari Opis |
Założenie Kyon Opis |
---|---|---|---|
1 | Wykorzystanie Space Engine | ✓ | ✓ |
2 | Wersja Space Engine | 0.9.9.0 beta Steam | 0.9.7.3 beta |
3 | Medium kanoniczne | PFJ Wiki | de facto PFJ Forum |
4 | Skala | 2-3 graczy | Do 12 graczy |
5 | Symulacje matematyczne | Kluczowe | Brak, z wyj. Tangii |
6 | Model zarządzania projektem |
Scentralizowany, hierarchiczny |
Zdecentralizowany, demokratyczny |
7 | Antropocentryzm | ✓ | ✓ |
8 | Pełen realizm | ✗ | ✓ |
9 | Aprioryczność | ✓ | ✓ |
10 | Rozkład uwagi | 95% conworlding 5% conlanging |
50%-65% conworlding 50%-35% conlanging |
11 | Pochodzenie życia | panspermia | panspermia |
12 | Maksymalny poziom rozwoju |
Ziemia rok 1914 | Ziemia rok 1550 |
13 | Przeciętny poziom rozwoju |
Ziemia rok 1880 | Ziemia rok 900 |
14 | Warstwowość | Wielowarstwowy przestrzeń i czas |
Jednowarstwowy, z centralnym rokiem, tzw. wspólnym z wyj. Tangii |
15 | Planeta bazowa | Space Engine 0.9.9.0 RS 3364-3449-7-890699-1415 3.1 |
Space Engine 0.9.7.3 RS 8414-5-7-615-188-1 5 |
16 | Poprawność licencyjna | Ściśle przestrzegana Grafiki WikiMedia Commons & Unsplash |
Każdy autor na swoją odpowiedzialność |
Konwencje Wiki
Artykuły związane z projektem Ahari muszą spełniać kilka norm.
Licencje grafik i encyklopedyczność artykułów
- Grafiki muszą mieć źródło i być dozwolone przez ich autorów do użycia ich na niniejszej Wiki.
- Artykuły muszą być pisane stylem encyklopedycznym (bez blogpostingu, forumowych opowieści, formalnym językiem, itd.).
Linie czasu
KOD | Nazwa | Epoka | Charakterystyka | Porównanie do Ziemi | Szczyt osiągnięć (por. do Ziemi) |
Sufiks artykułów na Wiki | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
- | Hadejska | ||||||
- | Ogólnohadejska | Przed założeniem Kontroli Klimatu Ahari. | Przed epoką tytanów. | Hadeik | N/D | Brak | |
|
Archaiczna | ||||||
Przed pojawieniem się ludzi na świecie. | Przed epoką ludzi, czasy tytanów | Brak takiego okresu. | Brak | Brak | |||
|
Archaiczna | Pierwszej cywilizacji | Wysoko rozwinięta cywilizacja zwana Cywilizacją 1 instaluje system Kontroli Klimatu wokół Ahari. Szuka obcego surowca, którego nie znajduje, i opuszcza świat. Prawdopodobnie zasiali pierwsze formy życia przy okazji prac, ale nie rozwinęło się ono znacznie. Stworzyło atmosferę tlenową. | Przed epoką ludzi, czasy przedtytaniczne | Brak | A | |
|
Archaiczna | Drugiej cywilizacji | Druga, nowa cywilizacja udoskonaliła system Kontroli Klimatu, zapewniła jej zasoby do autonomicznej regeneracji na miliardy lat, przyniosła własne formy życia do mórz i na lądy. Zapadli na chorobę, która wybiła większość z nich, w tym samym czasie ich macierzysty świat został zniszczony przez rozbłysk gamma. Cywilizacja 2 nie podniosła się już. | Przed epoką ludzi, czasy przedtytaniczne | Brak | A | |
|
Archaiczna | Trzeciej cywilizacji | Trzecia cywilizacja zajmująca się eksploracją kosmosu trafia na Ahari, fascynuje ją system Kontroli Klimatu. Uczą się jej tajników, co staje się tak docenianym darem wobec ich macierzystego świata, że postanawiają postawić na Ahari bramy do żyznych ziem na innych planetach. Sprowadzą oni pod koniec tej ery ludzi na Ahari i dają im swobodnie żyć i umierać. Zostawiają strażników zwanych Tytanami, którzy mają obserwować i się uczyć. | Przed epoką ludzi, czasy tytaniczne | Brak | A | |
|
Prehistoryczna | ||||||
Przed wynalezieniem pisma. | Od pojawienia się człowieka w paleolicie po wynalezienie pisma. | 2,5 mln - 5 tys. lat temu | Pięściaki, włócznie, łuk, czółno, siekiera, krzemień, itd. | P | |||
|
Prehistoryczna | Paleolit | Epoka zbieractwa-łowiectwa. | 2,5 mln lat temu | Pięściaki, włócznie | P | |
|
Prehistoryczna | Mezolit | Pierwsze rolnictwo, etap stopniowego przechodzenia z gospodarki łowiecko-zbierackiej do gospodarki farmerskiej. Udomowienie pierwszych zwierząt. Nowe narody, silniejsze związki plemienne, osady okresowe. Udomowienie psa. | 40 tys. lat temu | Siekiera, łuk, czółno, krzemień. Tkactwo. | P | |
|
Prehistoryczna | Neolit | Uprawa roli bardzo powszechna, uprawianie mirwu i innych zbóż, udomowienie kaburi, kota i innych zwierząt. | 10 tys. lat temu | Uprawianie dzikiej pszenicy (samopszy), jęczmienia, żyta, ryżu. Udomowienie kóz, owiec, potem kota, wielbłąda, krowy, wołu, świni, ptactwa grzebiącego. Kaeri wynajduje pismo i opuszcza etap prehistoryczny, wchodzi w etap starożytny. | P | |
|
Starożytna | ||||||
Przed wielkimi odkryciami. | Różne epoki metali niższej populacji po wynalezieniu pisma i do upowszechnienia się: fortec, artylerii, druku, wielkich odkryć. | Od Sumeru po Imperium Rzymskie | Imperium Rzymskie | S | |||
|
Starożytna | Miedzi (chalkolit) |
Epoka kamienia wzbogacana coraz częściej o narzędzia wykonywane z miedzi. | 5 tys. p.n.e. | Uruk | S | |
|
Starożytna | Brązu | Epoka brązu, stopu miedzi z cyną w stos. 9:1. | Sumer, Akad, Elam, Amoryci, Babilon | Ur III | S | |
|
Starożytna | Żelaza | Narzędzia żelazne, wymagające wysokiej temperatury obróbki, szybko wypierające narzędzia kamienne, miedziane i z brązu | Asyria, Hetyci, Egipt III | Asyria | S | |
|
Starożytna | Stali | Fenicja. Starożytna Grecja, Rzym V wiek p.n.e. - V wiek n.e. | Odpowiednik całej świeższej starożytności od czasów mieszanych kultur kamienia i metali po czasy żelaza i stali. Wprowadzenie machin wojennych, sieci dróg, bibliotek, itd. | Rzym V wiek | S | |
|
Średniowieczno-renesansowa | ||||||
Przed epoką przemysłową. | Różne epoki metali wyższej populacji po upowszechnieniu się fortec, artylerii, druku, pancerzy płytowych, wielkich odkryć, ale przed epoką przemysłową. | Od średniowiecznej Normandii i Wikingów, przez krucjaty, Imperium Bizantyjskie, Wenecję, Florencję, renesansową Anglię | Renesans włoski | R | |||
|
Średniowieczno-renesansowa | Wczesne średniowiecze | Długie łuki, strzały ogniowe, ogromne świątynie, fajerwerki, lanca ogniowa. | Rzym VI - VIII stulecie, Normandia, Anglia X wieku, pierwsi Słowianie, Mongołowie, ekspansja arabska, Turcy seldżuccy | Imperium Bizantyjskie, dynastia Song | R | |
|
Średniowieczno-renesansowa | Późne średniowiecze | Okulary, armaty, kusze, pełne pancerze płytowe, miny lądowe, bomby, sprężyny | Większość Europy XIII-XIV wieku | Niemcy XIV wiek | R | |
|
Średniowieczno-renesansowa | Renesans | Arkebuz, karabin, ciężka kawaleria, druk, petardy, miny lądowe, sprężyna napędowa, astrolabium, księgowa reguła podwójnego zapisu, sekstans, teleskop | Polska, Niemcy XV wiek | Imperium Osmańskie, Florencja, Wenecja, Kastylia i odkrycie Ameryki | R | |
|
Wczesnonowożytna | ||||||
Wczesna globalizacja. | Epoka globalizacji od wielkich imperiów kolonialnych, przez rewolucję przemysłową, aż do epoki rozwoju. | Hiszpania, Anglia, Francja, Holandia XVIII i XIX wieku, wczesny XX wiek | Pierwsza wojna światowa, Londyn 1914 | N | |||
|
Wczesnonowożytna | Oświecenia | Galeon, zaawansowana siatka administracyjna, rewolucje, konstytucja, feminizm, komunizm, romantyzm | Europa z jej koloniami w XVIII wieku | Europa z jej koloniami w XIX wieku | N | |
|
Wczesnonowożytna | Rewolucja przemysłowa | Parostatki, czółenko szybkobieżne, ciężki przemysł, parowóz, rewolucja kolejowa, telegraf | Europa z jej koloniami w XIX wieku | Anglia 1888 | N | |
|
Wczesnonowożytna | Rewolucja zbrojeniowa | Czołg, sterowiec, aeroplan, kartaczownica, ciężka artyleria, broń chemiczna, automobil, kino nieme, fotografia | Europa 1910 | Europa 1914-1918 | N | |
|
Późnononowożytna | ||||||
Epoka postępu. | Świat XX wieku od upowszechnienia się lotnictwa, przez broń masowego rażenia, do powstania Internetu. | Ziemia 1960 | Ziemia 1990 | Z | |||
|
Późnonowożytna | Epoka szalonego postępu | Nowoczesna medycyna, znaczny rozwój astronomii, kino czarno-białe, rewolucje kulturowe, emancypacja kobiet, epoka skrajnych ideologii, siatka wywiadowcza, silny rozwój radia, masowa elektryfikacja | Europa, USA lata 1920 | Europa, USA lata 1935 | Z | |
|
Późnonowożytna | Epoka postwojenna | Broń masowego rażenia. Broń rakietowa. Broń międzykontynentalna. Wczesne odrzutowce. Globalne unie i bloki. Pierwszy satelita. Czarno-biała telewizja. | Europa, USA lata 1945 | Europa, USA lata 1955 | Z | |
|
Późnonowożytna | Epoka wyścigu kosmicznego | Satelity, nowsza optyka, upowszechnienie się odrzutowców, pierwsza robotyka i komputery, wzrost wydajności upraw i hodowli, broń masowego rażenia transportowana przez ICBM raczej niż przez bomby, człowiek w kosmosie | Europa, USA lata 1962 | Europa, USA lata 1975 | Z | |
|
Późnonowożytna | Epoka plastiku | Plastik. Proste, ale upowszechnione komputery, pralki, maszyny do szycia, kolorowa telewizja, gigantyczny wzrost industrializacji, znaczny wzrost znaczenia paliw, odrzutowce naddźwiękowe, znaczny wzrost populacji, podróże międzykontynentalne, rewolucje ideologiczne, subkultury. Technologia stealth. | Europa, USA lata 1982 | Europa, USA lata 1990 | Z | |
|
Cyfryzacji | ||||||
Epoka cyfryzacji. | Świat 1990 - 2020, od znacznego spadku cen pierwszych domowych komputerów, przez erę telefonów komórkowych, po erę smartfonów. | Ziemia 1990 | Ziemia 1920 | C | |||
|
Cyfryzacji | Epoka konsumenta elektroniki | Prymitywne komputery wypierają maszyny do pisania. Osoby fizyczne zaczynają mieć dostęp do drukarek igłowych, telefony stacjonarne stają się programowalne. Cegłowe telefony komórkowe. Automaty gier wideo oraz pierwsze przenośne konsole do gier. Pierwsze połączenia między komputerami, zalążek Internetu. Lepsze samochody. Nawigacja GPS. Cybernetyka wojskowa. Zmywarka. Międzynarodowa stacja kosmiczna. | Europa, USA lata 1990 | Europa, USA lata 2004 | C | |
|
Cyfryzacji | Epoka telefonów komórkowych | Nanotechnologia. Epoka laptopów, GSM, upowszechniona i globalna telefonia komórkowa, SMS, znacznie wydajniejsze komputery, branża gier komputerowych, Internet na stałym łączu dla znacznej populacji, drukarki atramentowe i laserowe, cyfrowe aparaty fotograficzne, zaawansowana robotyka w rolnictwie i przemyśle, w wojskowości skomputeryzowana artyleria, broń antysatelitarna, broń EMP | Ziemia 2008 | Ziemia 2013 | C | |
|
Cyfryzacji | Epoka smartfonów | Szeroko rozpowszechniony Internet, w tym szybki Internet mobilny, smartfony wypierają telefony i przewyższają wydajnością wiele starszych komputerów, wysokiej jakości aparaty fotograficzne w telefonach, bardzo wysokiej jakości lustrzanki i aparaty kompaktowe, kamery, dominacja portali społecznościowych, globalizacja turystyczna i biznesowa, unifikacja społeczeństw wraz z radykalizacją i populizmem, wojny o ropę naftową, stagnacja w eksploracji kosmosu. Broń mikrofalowa. Broń laserowa. Railgun. | Ziemia 2015 | Ziemia 2020 | C | |
|
Futurystyczna | ||||||
Epoka przyszłości. | Wszelka fantastyka dotycząca przyszłości, od lekkiej futurystyki po podboje galaktyk, spotkania z obcymi, i kroki po skali Kardaszewa. | Różnie, cyberpunk i skala podboju układu słonecznego i Bram aharyjskich | Kolonizacja innych światów dzięki Bramom aharyjskim aż po podboje galaktyk | F | |||
|
Futurystyczna | Pierwsze kroki w przyszłość | Pierwsze implanty. Kolonie pozaplanetarne. Wydobycie minerałów z asteroidów. Badania boriaxys. Prymitywne roboty i AI. Konflikty między koloniami. Udoskonalenie i upowszechnienie broni mikrofalowej i typu railgun. | Gra Crysis, serial The Expanse | Film Interstellar | F | |
|
Futurystyczna | Pełen cyberpunk | Bionanotechnologia. Szeroko rozpowszechnione implanty. Protezy i różnego rodzaju techniczne ulepszenia budowy ciała, szczególnie optyki. Sieć mentalna na bazie cyfryzacji. Futurystyczne samochody i samoloty, | Komiks Battle Angel Alita, gra Cyberpunk 2077, serial animowany Batman Przyszłości, serial Altered Carbon | Gra PlanetSide 2 | F | |
|
Futurystyczna | Epoka statków kosmicznych | Warp 1. Technologia podróży nadświetlnej (taka czy inna). Znaczne przeskalowanie przemysłu, budowa okrętów i flot kosmicznych, siatka stacji kosmicznych, broń antyplanetarna. | Seriale Star Trek, Filmy Star Wars | Cywilizacja borg z serialu Star Trek | F | |
|
Futurystyczna | Epoka nadludzka | Wszelkie cywilizacje wchodzące zasięg stopni skali Kardaszewa, od I do III i wszelkich możliwych powyżej. | Cywilizacja Q z serialu Star Trek | F |
Poziomy cywilizacyjne
Porównanie | Przykładowa administracja |
Przykładowa wojskowość |
Poziom cywilizacyjny | Opis | Przykłady | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Zwierzęta | Różnie | Zęby, pazury i jad | Brak | Poniżej jakiejkolwiek kultury ludzkiej | Brak | |
|
Kultury prymitywne | Struktura plemienna | Broń kamienna, drewniana lub ze znalezionego metalu (miecze, oszczepy), groty ze szkła, zatrute strzałki | Brak znajomości metalurgii. Proste chaty z błota, opanowanie ognia, podstawowe narzędzia umożliwiające oprawianie skór, tworzenie lin i łuków. Osiągnięcia nieprzewyższające osiągnięć większości zwierząt z wyjątkiem mowy, opanowania ognia i tworzenia lin. | Proste kultury zbieracko-łowieckie lub nomadyczne. | Kaeri P, Ouran P, Helai P, Misava P | |
|
Prosta cywilizacja | Struktura plemienna lub związki międzyplemienne | Narzędzia z metalu, groty i noże ze szkła. | Pismo. Proste świątynie, istotne totemy, pomniki lub figurki. Gospodarka łączona rolno-zbieracko-łowiecka. | Plemiona na wyższym poziomie rozwoju z dobrze rozwiniętym handlem. | ||
|
Cywilizacja | Ostry feudalizm z książętami i monarchami na czele | Dobrze rozwinięta armia z własną siatką wywiadowczą. Struktury policyjne i żandarmeria. Proste, drewniane machiny oblężnicze, pierwsze imponujące kamienne fortece. Marynarka wojenna. | Podstawowe szkolnictwo. Gospodarka głównie oparta na roli i podatkach lub daninach, w mniejszym stopniu handlu. Może się pojawić kanalizacja. | Cywilizacja porównywalna do kultur zachodniej Europy IX wieku. | ||
|
Wysoko rozwinięta cywilizacja | Może się pojawić parlament | Poważne machiny oblężnicze. Armaty i prymitywna broń palna, ładunki wybuchowe. Doskonale rozwinięta marynarka. Wielkie fortece. | Szkolnictwo i nauka na bardzo wysokim poziomie, poważna eksploracja świata, kontakty pomiędzy badaczami całego świata. Dobrze rozwinięty handel oraz usługi, a także medycyna. System pocztowy, sztuczne ognie, siatka dróg. | Cywilizacja porównywalna do poziomu świata arabskiego w XIII wieku. | ||
|
Renesans | Sprawniej funkcjonująca państwowość i administracja | Potężna armia i marynarka, broń palna o większym znaczeniu. Prosta artyleria, w tym oblężnicza (moździerze). Petardy. | Łatwiej dostępne księgi, dobrze rozwinięta kartografia, postęp w medycynie. Pewne podstawowe prawa człowieka, intensywne prace związane z chemią, astronomią i inżynieryjne. Szczytem rozwoju jest prosty silnik parowy (jeszcze bez zastosowania). | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XV-XVI wieku. | ||
|
Epoka nauki | Silny rozwój osiągnięć naukowych | Broń palna jest rozpowszechniona. Broń biała w mniejszości. Wycofanie użycia pancerzy. Olbrzymi wzrost popularności artylerii. Zamki przechodzą w fortece. | Świetny rozwój sztuki, głównie muzyki i malarstwa. Ceny książek gwałtownie spadają. Rozwój optyki. Przeskok w medycynie i anatomii. | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XVII-XVIII wieku. | ||
|
Oświecenie/rewolucja przemysłowa | Konstytucja, współczesne sądownictwo, kolej, parostatki | Kartaczownica. Rewolwer. Okopy. Okręty z metalu. Pierwszy czołg. | Znaczny rozwój ogólnej wiedzy, powstanie dziedzin psychologii, nowoczesna oświata, prawodawstwo, kluby, kino nieme, pierwszy samolot. Telegraf. Radio. | Cywilizacja porównywalna do poziomu zachodnich imperiów kolonialnych XIX-początku XX wieku. | ||
|
Druga wojna światowa | Radar. Powszechna prasa. Kino. | Drednoty. Odrzutowce. Karabiny maszynowe. Czołgi lekkie/średnie/ciężkie. | Epoka masowych ideologii, rozwoju nauki i technologii, skoncentrowana na militariach. | Cywilizacja porównywalna do poziomu mocarstw 1944. | ||
|
Zimna wojna | Telewizja. Telewizja kolorowa. Powszechna fotografia analogiczna. Mass media. Korporacjonizm. Komunizm. Komputeryzacja korporacji. | Broń atomowa. Broń MIRV i napędy ICBM. Lotnictwo naddźwiękowe. Wczesne czołgi podstawowe. | Epoka podboju kosmosu. | Cywilizacja porównywalna do poziomu mocarstw 1990. | ||
|
Epoka cyfryzacji | Traktaty pokojowe. Nowoczesna medycyna. Powszechny Internet, komputery, telefonia. | Precyzyjne systemy MIRV/ICBM. Bombowce stealth. Zaawansowana siatka satelitarna. Hakerstwo. | Epoka cyfryzacji. | Cywilizacja porównywalna do poziomu państw w 2020. | ||
|
Cyberpunk | Integracja ludzi z układami elektronicznymi. Sieci neuronowe podłączone do Internetu. Pojazdy lewitujące. | Inteligentne domy. Wysoko rozwinięta robotyka. Eksperymenty na kodzie genetycznym człowieka. Pierwsze państwa pozaaharyjskie dzięki rakietom. | Epoka cyberpunkowa z dużą dawką fikcyjnych technologii. | Cywilizacja porównywalna do opisywanych w utworach Battle Angel Alita, Matrix, Altered Carbon. | ||
|
Pełna futurystyka | Podróże międzygwiezdne. Statki kosmiczne. | Wojenne okręty kosmiczne, portale międzywymiarowe, kontrola bram aharyjskich. Poziom tytanów. | Wysoko rozwinięta epoka przyszłości. | Cywilizacja porównywalna do opisywanych w różnych utworach sci-fi. |
Elementy fikcyjne
- Główny artykuł: Elementy fikcyjne projektu Ahari
Elementy fikcyjne projektu Ahari w skrócie są następujące:
- Cywilizacje pozaziemskie - co najmniej 4. Pierwsza (inżynier) wybudowała orbitalny system łagodzący klimat i zjawiska fizyczne na Ahari. Druga (farmer) przyniosła życie z innych miejsc. Trzecia (klucznik) zainstalowała bramy przez które do Ahari dostali się ludzie, z różnych czasów. Czwarta (tytan) jest nadnaturalna, obserwuje planetę, i chroni pewne swoje terytorium, na którym żyją ludzie.
- Kompleksowy System Kontroli Klimatu - samonaprawiający się mechanizm orbitujący księżyc Ahari, którego głównym celem jest złagodzenie klimatu i sił pływowych Obrony. Pozostawione przez pierwszą cywilizację.
- Bramy - przejścia do innych miejsc we Wszechświecie. Pozostawione przez trzecią cywilizację.
- Chaoryty - kopalne minerały dające nadnaturalną moc przedmiotom i życiu.
- Ludzkość istnieje w formie neandertalczyka, istoty rozumnej i istoty eusocjalnej.
Porównanie Ahari do Kyonu
- Główny artykuł: Tabele astronomiczne Ahari
Parametr | Ahari | Kyon |
---|---|---|
Charakterystyka | Księżyc orbitujący gazowego olbrzyma |
Pełnoprawna planeta |
Księżyce | 0 | 1 + 2 karłowate |
Galaktyka | NGC 2207 | Scl dSph |
Obrót synchroniczny | 1:1 | Brak |
Mimośród orbity | 0,00006 | 0,005 |
Okres orbity | planetarny: 24h 57m 23s 51s solarny: 237,455 dni ziemskich |
solarny: 136,350 dni ziemskich |
Okres obrotu | 24h 57m 23s (1:1) |
42h 30m 43s |
Nachylenie osi | 0°16'32.69" | 31°18'54".36 |
Masa | 0,30246 MT | |
Średnica | 8305,30 km (0,65181 DT) | |
Spłaszczenie | 0,0027902 | 0,001045629 |
Grawitacja na równiku | 6,9639 m/s2 / 0,71012 g | |
Pierścienie | Bardzo silne | Brak |
Ruchy tektoniczne | Brak | Bardzo silne |
Wulkanizm | Bardzo potężny źródło: tarcie pływowe |
Umiarkowany, ziemski |
Siły pływowe | Olbrzymie | Większe od ziemskich |
Średnia temperatura | 7,8439°C + ef. szkl. 20,535°C = 28,38 °C | |
Struktura planety | 56,6% płaszcz krzemowy 43,4% żelazne jądro |
68% płaszcz krzemowy 32% żelazne jądro |
Magnetosfera | Potężna | Silna |
Skład atmosfery | 56,7% O2; 25,9% H2O; 16,1% N2; 1,06% SO2 | 77,8% N2; 20,9% O2; 0,93% Ar; 0,4% H2O |
Kalendarium
- 5.04.2020: otwarcie projektu.
Inspiracje
- Ahari Aoma jest inspirowana projektem Aoma, który został porzucony dawno temu.
- Bramy zostały zainspirowane wieloma podobnymi pomysłami: magicznymi portalami, np. tymi z gry Starbound.
- Chaoryty zostały zainspirowane przez adrę z Pillars of Eternity i czarny kamień (black stone) z Black Desert Online.
- Tytani zostali zainspirowani przez Warframe.