Ouran S: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 39: | Linia 39: | ||
{{Główny artykuł|Niran S}} | {{Główny artykuł|Niran S}} | ||
Dzieje starożytnego Hurn zawsze obracały się wokół państwa-miasta [[Niran S|Niran]]. Nie był to jedyny teren należący do króla nirańskiego, ale był zdecydowanie najważniejszy.<br/>'''Niniejszy artykuł pomija Niran tam, gdzie możliwe.''' Stolica (państwo-miasto) jest opisane w artykule [[Niran S|Niran]]. | Dzieje starożytnego Hurn zawsze obracały się wokół państwa-miasta [[Niran S|Niran]]. Nie był to jedyny teren należący do króla nirańskiego, ale był zdecydowanie najważniejszy.<br/>'''Niniejszy artykuł pomija Niran tam, gdzie możliwe.''' Stolica (państwo-miasto) jest opisane w artykule [[Niran S|Niran]]. | ||
+ | |||
+ | Spis miast: | ||
+ | # Niran (80 tys.) | ||
+ | # Urat (50 tys.) | ||
+ | # Kabo (45 tys.) | ||
+ | # Ninat (33 tys.) | ||
+ | # Hagan (26 tys.) | ||
=Historia= | =Historia= | ||
+ | Historia Ouranu zaczyna się w paleolicie, wraz z przyjściem na [[Ahari]] ludzi 400 tys. lat temu przez [[bramy aharyjskie]]. Po przejściu mezolitu i pełnym rozruchu rewolucji neolitycznej, powstały pierwsze trzy państwa, najpierw sam Ouran, a potem [[Nasur P|Nasur]] i [[Gurat P|Gurat]]. Kilka tysięcy lat istnienia trzech tych podstawowych, niepiśmiennych kultur, posługujących się logogramami, zakończyło się ujednoliceniem Ouranu przez wytępienie populacji dwóch pozostałych kultur przez zarażenie ich dżumą i przeczekanie epidemii. Mniej-więcej w tym czasie, 12,5 tys. lat temu, odkryto pismo. | ||
+ | |||
+ | ==Prehistoria== | ||
+ | {{Główny artykuł|Ouran P}} | ||
+ | ==Historia najstarsza== | ||
+ | Region zakładał różne miasta: Tirat, Makav, Lamet, Dagul, Yasirm i inne, które toczyły swoje dzieje pół-państwowo. Zapisy piśmienne dotyczyły przede wszystkim handlu i tematyki sakralnej, opisując zwyczaje jak i podstawowy handel, w tym daniny i długi. Rozwój piśmiennictwa postępował bardzo powoli: znaki ewoluowały od logogramów do odciskanych rysikiem na glinianych tabliczkach wzorów klinowych, a skala zapisu nie była znaczna, ponieważ nie miał kto się tym zajmować na dłużej: niemal cała populacja zaangażowana była w zbieractwo i łowiectwo, uprawę roli oraz hodowlę zwierząt, usiłując przetrwać, zmagając się jednocześnie z chorobami, najazdami bandytów i obcych, niepiśmiennych ludów, które wyodrębniły się od kultur urańskich, nasurskich czy gurackich po zakończeniu przez urańczyków neolitu. Jednak klimat, który był przez tysiące lat wyjątkowo łagodny, pozwolił ludziom na takie zwiększenie produkcji [[mirw]]u, że w roku -3450 nadwyżka produkcji żywności w stosunku do potrzeb w miastach-państwach Niran, Urat, Kabo, Ninat, Hagan i wiele innych stała się ogromna. Stolice żądały od rolników danin, za które finansowały swoje życie i handel lokalny i międzynarodowy, w zamian obiecując ochronę, sądy i udostępnienie zwierząt użytkowych takich jak [[kaburi]]. To jeszcze zwiększało produkcję, a wkrótce i populację, co sprawiło, że nie każdy członek społeczeństwa musiał już zajmować się zawodowo pozyskiwaniem pożywienia, mógł wykonywać inne czynności, pożywienie otrzymując w zamian: budując, dekorując, tkając, pracując na metalach, zajmując się handlem i logistyką, administracją czy wreszcie wojskiem. Najazdy nieprzyjacielskich plemion i organizacji plemiennych skłoniło pięć miast-państw do nawiązania oficjalnej współpracy, obniżając cła i deklarując wzajemną ochronę, co zwiększyło bezpieczeństwo najuboższej warstwy społecznej, przyczyniając się do dalszych przesunięć z pierwszego sektora gospodarki do produkcji, a część nawet do usług. | ||
+ | |||
+ | ==Era niranejska== | ||
+ | Zaczyna się w zapisach od -3688 i kończy około -2292, szczyt potęgi przypada na rok -3450. Na szczycie społeczeństwa nadal stał najwyższy kapłan, nie osoba świecka/cywilna. Liczba ludności w -3450 wynosi około 80 tys., wiele podróżnych zatrzymuje się w mieście na targu. Handlujących jest tak wielu, że barter przestaje być praktyczny, jako że nie sposób w tłumie znaleźć osobę, która akurat ma to, co by chciał nabywca, i jednocześnie chciał tego, co on ma do sprzedania. Osoba przychodząca z korcem (buszlem) mirwu mogła szukać pługa, ale osoba z pługiem mogła akurat nie chcieć mirwu czy zajmować się przelicznikami. Pojawił się zwyczaj tokenizacji wartości, do czego wykorzystywano pierwotnie rachunki księgowe z wykorzystaniem tabliczek glinianych, a potem monety miedziane i srebrne. W pewnym momencie urząd miasta zabronił wydawania takich żetonów i sam się tym zajął. Używano monet miedzianych i srebrnych, nadając im konkretne wartości. Barter nadal był powszechny, ale w dużych targowiskach handlowano raczej monetami. |
Wersja z 19:57, 1 maj 2020
A H A R I Czytasz artykuł z serii Ahari. |
|
| ||||
Hurn | ||||
---|---|---|---|---|
𒄞𒁺𒀭 | ||||
ROK -3450 | ||||
{{{flaga}}} | {{{herb}}} | |||
{{{jedna flaga}}} | ||||
{{{lokalizacja}}} | ||||
Polityka | ||||
Stolica | Niran | |||
Król 𒅔𒊓 insa |
Narede II 𒈾𒊑𒂊𒁲𒂊 II | |||
Ustrój | państwo-miasto | |||
Porządek prawny | {{{porządek prawny}}} | |||
Ustawa zasadnicza | {{{ustawa zasadnicza}}} | |||
Zbiory praw | {{{zbiory praw}}} | |||
Język urzędowy: | staro-ourański | |||
Początek | 12 500 lat ziemskich temu | |||
Koniec państwa | ||||
Demografia | ||||
Ludność pod koniec epoki |
800 000, Niran: 80 000 | |||
Narodowości | {{{etnografia}}} | |||
Języki używane: | {{{języki}}} | |||
Średnia dł. życia | 40 - 50 lat | |||
Wiara | ||||
Religia państwowa | {{{religia państwowa}}} | |||
Religia dominująca | {{{religia dominująca}}} | |||
Typ religii | {{{typ religii}}} | |||
Siła wyższa lub panteon | {{{siła wyższa}}} | |||
Najważniejsze ośrodki kultu | {{{ośrodki kultu}}} | |||
Poziom wolności wyznania | {{{wolność wyznaniowa}}} | |||
Inne religie | {{{inne religie}}} | |||
Geografia i natura | ||||
Położenie na świecie | {{{regiony}}} | |||
Powierzchnia | {{{powierzchnia}}} | |||
Stefy klimatyczne | {{{klimat}}} | |||
Gospodarka | ||||
Kraje eksportu | ||||
Towary eksportowe | mirw | |||
Kraje importu | ||||
Towary importowe | ||||
System monetarny | oparty na ilości mirwu | |||
Waluta | 𒄴𒊭 aħša | |||
Kod waluty | {{{kod waluty}}} | |||
{{{motto}}} | ||||
Ewolucja | ||||
|
Starożytny Ouran, Uran, Hurn, Huran (starourański 𒄞𒁺𒀭 ['ʕuːrn] hurn), zwany także państwo-miasto Niran (𒉌𒊏𒀭 [ni'ran] niran) od głównej fortyfikacji, a następnie stolicy państwa, to pierwsze państwo w historii Ahari. Bezpośredni następca prehistorycznego Ouranu, w roku 8000 było to państwo wykształcone: posiadało budynki sakralne, mieszkalne i użytkowe, społeczeństwo podzielone funkcjami, w tym kapłani, żołnierze, farmerzy, urzędnicy, posiadało piśmiennictwo oparte na piśmie klinowym, legendy, festiwale, oraz silnie rozwiniętą biurokrację. Na czele państwa stał król (𒅔𒊓 [in'sa] insa).
Starożytne tereny urańskie i stolica
- Główny artykuł: Niran S
Dzieje starożytnego Hurn zawsze obracały się wokół państwa-miasta Niran. Nie był to jedyny teren należący do króla nirańskiego, ale był zdecydowanie najważniejszy.
Niniejszy artykuł pomija Niran tam, gdzie możliwe. Stolica (państwo-miasto) jest opisane w artykule Niran.
Spis miast:
- Niran (80 tys.)
- Urat (50 tys.)
- Kabo (45 tys.)
- Ninat (33 tys.)
- Hagan (26 tys.)
Historia
Historia Ouranu zaczyna się w paleolicie, wraz z przyjściem na Ahari ludzi 400 tys. lat temu przez bramy aharyjskie. Po przejściu mezolitu i pełnym rozruchu rewolucji neolitycznej, powstały pierwsze trzy państwa, najpierw sam Ouran, a potem Nasur i Gurat. Kilka tysięcy lat istnienia trzech tych podstawowych, niepiśmiennych kultur, posługujących się logogramami, zakończyło się ujednoliceniem Ouranu przez wytępienie populacji dwóch pozostałych kultur przez zarażenie ich dżumą i przeczekanie epidemii. Mniej-więcej w tym czasie, 12,5 tys. lat temu, odkryto pismo.
Prehistoria
- Główny artykuł: Ouran P
Historia najstarsza
Region zakładał różne miasta: Tirat, Makav, Lamet, Dagul, Yasirm i inne, które toczyły swoje dzieje pół-państwowo. Zapisy piśmienne dotyczyły przede wszystkim handlu i tematyki sakralnej, opisując zwyczaje jak i podstawowy handel, w tym daniny i długi. Rozwój piśmiennictwa postępował bardzo powoli: znaki ewoluowały od logogramów do odciskanych rysikiem na glinianych tabliczkach wzorów klinowych, a skala zapisu nie była znaczna, ponieważ nie miał kto się tym zajmować na dłużej: niemal cała populacja zaangażowana była w zbieractwo i łowiectwo, uprawę roli oraz hodowlę zwierząt, usiłując przetrwać, zmagając się jednocześnie z chorobami, najazdami bandytów i obcych, niepiśmiennych ludów, które wyodrębniły się od kultur urańskich, nasurskich czy gurackich po zakończeniu przez urańczyków neolitu. Jednak klimat, który był przez tysiące lat wyjątkowo łagodny, pozwolił ludziom na takie zwiększenie produkcji mirwu, że w roku -3450 nadwyżka produkcji żywności w stosunku do potrzeb w miastach-państwach Niran, Urat, Kabo, Ninat, Hagan i wiele innych stała się ogromna. Stolice żądały od rolników danin, za które finansowały swoje życie i handel lokalny i międzynarodowy, w zamian obiecując ochronę, sądy i udostępnienie zwierząt użytkowych takich jak kaburi. To jeszcze zwiększało produkcję, a wkrótce i populację, co sprawiło, że nie każdy członek społeczeństwa musiał już zajmować się zawodowo pozyskiwaniem pożywienia, mógł wykonywać inne czynności, pożywienie otrzymując w zamian: budując, dekorując, tkając, pracując na metalach, zajmując się handlem i logistyką, administracją czy wreszcie wojskiem. Najazdy nieprzyjacielskich plemion i organizacji plemiennych skłoniło pięć miast-państw do nawiązania oficjalnej współpracy, obniżając cła i deklarując wzajemną ochronę, co zwiększyło bezpieczeństwo najuboższej warstwy społecznej, przyczyniając się do dalszych przesunięć z pierwszego sektora gospodarki do produkcji, a część nawet do usług.
Era niranejska
Zaczyna się w zapisach od -3688 i kończy około -2292, szczyt potęgi przypada na rok -3450. Na szczycie społeczeństwa nadal stał najwyższy kapłan, nie osoba świecka/cywilna. Liczba ludności w -3450 wynosi około 80 tys., wiele podróżnych zatrzymuje się w mieście na targu. Handlujących jest tak wielu, że barter przestaje być praktyczny, jako że nie sposób w tłumie znaleźć osobę, która akurat ma to, co by chciał nabywca, i jednocześnie chciał tego, co on ma do sprzedania. Osoba przychodząca z korcem (buszlem) mirwu mogła szukać pługa, ale osoba z pługiem mogła akurat nie chcieć mirwu czy zajmować się przelicznikami. Pojawił się zwyczaj tokenizacji wartości, do czego wykorzystywano pierwotnie rachunki księgowe z wykorzystaniem tabliczek glinianych, a potem monety miedziane i srebrne. W pewnym momencie urząd miasta zabronił wydawania takich żetonów i sam się tym zajął. Używano monet miedzianych i srebrnych, nadając im konkretne wartości. Barter nadal był powszechny, ale w dużych targowiskach handlowano raczej monetami.