Surandral: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 259: | Linia 259: | ||
Talszkawizm wyraźnie tępi monoteizm, niemniej jednak, nie z powodu stricte religijnych. Wynika to z obrzydzenia bliskim, ale monoteistycznym ludem ''Âng Qo'or'' (sur. ''Háñ Kool''), znanego z wielu okrucieństw, jak wyrywanie serc żywcem czy stopniowe usuwanie mięśni żywym osobom. Wśród Surandralczyków narosło więc przekonanie, że morderca, okrutnik oraz monoteista to jest w zasadzie to samo<ref>Analogicznie wpż. np. połączenie komunizmu i Żydów w międzywojennych Niemczech</ref>. Prócz [[Ajdynir|Ajdyniru]] to prawdopodobnie jedyny tak silny antymonoteizm na całej planecie. | Talszkawizm wyraźnie tępi monoteizm, niemniej jednak, nie z powodu stricte religijnych. Wynika to z obrzydzenia bliskim, ale monoteistycznym ludem ''Âng Qo'or'' (sur. ''Háñ Kool''), znanego z wielu okrucieństw, jak wyrywanie serc żywcem czy stopniowe usuwanie mięśni żywym osobom. Wśród Surandralczyków narosło więc przekonanie, że morderca, okrutnik oraz monoteista to jest w zasadzie to samo<ref>Analogicznie wpż. np. połączenie komunizmu i Żydów w międzywojennych Niemczech</ref>. Prócz [[Ajdynir|Ajdyniru]] to prawdopodobnie jedyny tak silny antymonoteizm na całej planecie. | ||
Historycznie, prócz talszkawanizmu w Surandralu istniała też inna rodzima, animistyczna religia — ''pharhi''. Dawniej powszechna na terenie Mevatu, w roku wspólnym mocno jednak już podupadła i wyznawana jest przez nieliczne grupy. Niewątpliwie jednak ''Pharhi'' mocno odcisnęło piętno na talszkawaniźmie, włączając niektóre bóstwa do panteonu (już uczłowieczeni) czy przyjmując różne mity — o boskim stworzeniu lasów mevackich, o krainiach ''Tilkháënë'' (lhe. ''Tiłohorino'', slhe. ''Tilokhārino'') oraz ''Džasmã'' (lhe. ''Džasman''), a także | Historycznie, prócz talszkawanizmu w Surandralu istniała też inna rodzima, animistyczna religia — ''pharhi''. Dawniej powszechna na terenie Mevatu, w roku wspólnym mocno jednak już podupadła i wyznawana jest przez nieliczne grupy. Niewątpliwie jednak ''Pharhi'' mocno odcisnęło piętno na talszkawaniźmie, włączając niektóre bóstwa do panteonu (już uczłowieczeni) czy przyjmując różne mity — o boskim stworzeniu lasów mevackich, o krainiach ''Tilkháënë'' (lhe. ''Tiłohorino'', slhe. ''Tilokhārino'') oraz ''Džasmã'' (lhe. ''Džasman''), a także porzucono oryginalą wizję końca życia na tą bardziej pharhistyczną. | ||
==Polityka== | ==Polityka== |
Wersja z 00:21, 13 paź 2024
⚒️ | Ten artykuł jest aktywnie rozwijany i autor prosi o cierpliwość. Jest to część projektu Kyon. |
| ||||
Mejtak Surandralu | ||||
---|---|---|---|---|
Mejthak Wecóšooñ मेर᳭ठक् वेटौषोहोन्ङ᳭ | ||||
8973 EK | ||||
Flaga |
Herb | |||
{{{jedna flaga}}} | ||||
Surandral na mapie Kyonu | ||||
Polityka | ||||
Stolica | Náwa Thal | |||
Hak | Kolëós Zamphol II Lhoes | |||
Ustrój | Monarchia parlamentarna (w uproszczeniu) | |||
Porządek prawny | prawo stanowione, oparte na zwyczajowym i religijnym | |||
Ustawa zasadnicza | {{{ustawa zasadnicza}}} | |||
Zbiory praw | {{{zbiory praw}}} | |||
Język urzędowy: | surandralski, kejreński | |||
Hymn narodowy: | {{{hymn narodowy}}} | |||
Początek | koronacja Kolë na Haka, 8238 EK | |||
Koniec państwa | de facto przewrót 14 jeaka 3557, 8989 EK oficjalnie koronacja Kelzã II Hajé na cesarza, 9081 EK | |||
Demografia | ||||
Ludność (8973 EK) | 947 198 | |||
Narodowości | Surandralczycy, Czouzowie, Lecanie, Angkoorczycy, Kejkë, Ołłuchowie, Kaalowie oraz różne ludy tubylcze | |||
Języki używane: | surandralski, âng qo'or, czouski, lecaski, ołłuch, kaalpaq, inne | |||
Średnia dł. życia | 55 lat | |||
Wiara | ||||
Religia państwowa | talszkawanizm | |||
Religia dominująca | {{{religia dominująca}}} | |||
Typ religii | politeizm | |||
Siła wyższa lub panteon | Panteon talszkawanistyczny | |||
Najważniejsze ośrodki kultu | Talš Kaván | |||
Poziom wolności wyznania | duża dla nie-monoteistów | |||
Inne religie | pharhi, rümayi | |||
Geografia i natura | ||||
Położenie na świecie | Góry Żelazne, Kyon Wschodni (częściowo też Środkowy) | |||
Powierzchnia | 978 056 km² | |||
Strefy klimatyczne | górski | |||
Gospodarka | ||||
Kraje eksportu | XXX | |||
Towary eksportowe | XXX | |||
Kraje importu | XXX | |||
Towary importowe | XXX | |||
System monetarny | XXX | |||
Waluta | ñum (dzieli się na 24 hai) | |||
Kod waluty | NGM | |||
{{{motto}}} | ||||
Ewolucja | ||||
|
Surandral (sur. Wecó Šooñ / वेटौ षोहोन्ङ᳭ [ˈvɛt͡soʃɔːŋ]), pełna nazwa Mejtak Surandralu (sur. Mejthak Wecóšooñ / मेर᳭ठक् वेटौषोहोन्ङ᳭ [ˈmɛjtʰaʔ ˈvɛt͡soʃɔːŋ]), czasem Królestwo Surandralu[uwaga 1] — górskie państwo w Kyonie, położone w jego wschodniej części w Górach Żelaznych (Jál Ňokhën).
Jego stolicą jest miasto Náwa Thal, położone na jeziorze Thal Luék. W roku wspólnym sąsiaduje od wschodu z Erutią, od południa z Kaalpasem i Âng Qo'or, od zachodu zaś z Wertynią. Po północnej stronie znajduje się też region związanych z sobą miast-państw, Habecja.
Nazwa kraju
Etymologia
Rodzima nazwa Surandralu, czyli Wecó Šooñ, ma pochodzenie religijne i pochodzi od starosurandralskiego Wät-tyōh Syohoñkh "kraj boga Šooña, kraj boga wody". Ponieważ starosurandralski był językiem bardzo izolującym, do dziś można rozdzielić ją na człony wat "kraj", jó "bóg" oraz Šooñ, jednak procesy które zaszły w przeciągu tych lat doprowadziły do zaniku jej przejrzystości (współczesny surandralski ma dużo cech języka aglutynacyjnego).
Zagraniczne określenie Surandral pochodzi zaś od rejencji Suán Djal, której nazwa też jest pochodzenia starosurandralskiego — Suh Rān Dral, "Południowa Przełęcz". Podobnie, można to rozdzielić na su "brama", jál "góra" i djal "południe". Nazwa ta trafiła jako określenie całego kraju wpierw do Kejrenu, a następnie też do Ajdyniru, stąd się rozprzestrzeniła na niemal cały Kyon.
Nazwy w innych językach
język | nazwa państwa | pełna nazwa państwa | nazwa mieszkańca |
---|---|---|---|
języki ziemskie | |||
polski | Surandral | Mejtak Surandralu | Surandralczyk |
angielski | Surandralia | Surandralian Kingdom | Surandralian |
niemiecki | Surandralien | Königreich Surandralien | Surandralier |
norweski | Sorandralia | Kongeriket Sorandralia | Sorandraliar |
języki kyońskie | |||
surandralski | Wecó Šooñ वेटौ षोहोञ़ [ˈvɛt͡soʃɔːŋ] |
Mejthak Wecóšooñ मेऱठक़ वेटौषोहोञ़ [ˈmɛjtʰaʔ ˈvɛt͡soʃɔːŋ] |
Wecóšooñkhë वेटौषोहोञ़खु [ˈvɛt͡soʃɔːŋkʰə] |
Geografia
Surandral znajduje się w samym środku Gór Żelaznych, które otaczają go z wszystkich stron. Z tego też powodu nie posiada dostępu do morza (od niego oddziela go wąski pas Habecji, po drugiej stronie gór). Zamiast tego, na terytorium znajduje się wiele jezior, z największymi Thal Luék oraz Thal Djal. Najważniejszymi rzekami są Khut, Leat, Ihá oraz Čiem, które wpadają do tutejszych jezior. Inne ważne rzeki, które rozpoczynają bieg na granicach kraju i wypływają zeń do mórz, to Xoul i Lézõ. Powierzchnia kraju wynosi 978 056 km².
Tereny płaskie
Góry stanowią swego rodzaju "wianuszek", który otacza główne regiony o charakterze bardziej płaskim: Thomkhód i Mevat, będące centralnym terytorium życia państwa.
Thomkhód to duży, płaski obszar, położony wokół Thal Luék i jego dopływów. Jest to wyjątkowo płaski i żyzny jak na resztę kraju obszar, gdzie rozwija się rolnictwo i cywilizacja (trzy z sześciu dużych miast kraju znajdują się właśnie tu). Z tego powodu, jest uważany za serce Surandralu (samo słowo thom w surandralskim to po prostu "serce"). Średnia wysokość to 2700-3000 m n.p.m.
Mevat to drugi płaski region, położony po prawej stronie rzeki Leat i ciągnący się sporo na południe. Znajduje się na wysokościach ok. 3300 m n.p.m. i jest porośnięty lasem iglastym — znajduje się tu największy kompleks leśny w kraju. Rolnictwo jest jednak dużo skromniejsze, na wybranych obszarach i często blisko zbiorników wodnych. Terytorium to bardzo przypomina tajgę.
O korzystnej sytuacji tych regionów może świadczyć fakt, że są one najmniej zróżnicowane narodowościowo w całym państwie.
Doliny rzek
Drugim miejscem geograficznym zdatnym do życia są doliny wielkich rzek, takich jak Ihá i Lézõ. Rzeki pozwalają tam na skromny rozwój rolnictwa i niewielkie obszary leśne, co sprawia, że jest to dość akceptowalne miejsce do życia. Doliny te są jednak dużo mniej przyjazne niż tereny centralne.
Góry
Ostatnim terytorium są góry, które występują przede wszystkim na południu i wzdłuż granic kraju. Wyższe partie są całkowicie niezamieszkiwane z powodu ekstremalnych warunków (szczyty potrafią mieć wysokość nawet do 10 kilometrów). Niższe fragmenty są niekiedy zamieszkiwane przez różne ludy tubylcze, które często zajmują się polowaniem i zmieniają swe miejsca pobytu.
Warto zaznaczyć, że nie wszędzie w kraju góry są tak wysokie. Na północy, wzdłuż granicy z Habecją szczyty są dużo niższe, najwyższe mają ok. 4500 metrów, podczas gdy na południowym zachodzie jest nawet kilka jedenastotysięczników.
Do górskiego terenu tradycyjnie zalicza się też lokalne półpustynie, nienadające się do dłuższej egzystencji poza okolicznymi rzekami.
Klimat
Położenie blisko równika, ale po jego południowej stronie, wraz z górskim charakterem państwa mocno wpływa na klimat państwa.
Góry stanowią skuteczną ochronę przed wiatrami, co sprawia, że do Surandralu nie dociera większość ciepłych wiatrów. Sprawia to, że klimat tego kraju jest dość chłodny, jednak nie na tyle, by uniemożliwić rolnictwo w dolinach rzek i nad jeziorami.
Klimat w czasie fazy wielbłąda i rekina prawdopodobnie niezbyt się różni (do sprawdzenia).
Podział administracyjny
Surandral w roku wspólnym jest podzielony na rejencje (sur. ľhi), wywodzące się z podziału struktur religijnych (chociaż z pewnymi odchyleniami). Mają jeszcze dość duże uprawnienia, takie tak pobieranie podatków, zarządzanie własnością państwową, pośrednictwo w korespondencji z Cénë, wydawanie lokalnych banicji, są też podstawą podziału sądownictwa w kraju. Jest ich 16: 7 parlamentarnych, 8 hakowskich i jedna prowincja specjalna, o charakterze stricte militarnym.
Prowincje nieparlamentarne są zaznaczone pogrubieniem.
Rejencja | Stolica | Ludność | Uwagi |
---|---|---|---|
Banzë | Val Čã | 27184 | |
Dõ Leat | Piñkhut | 81191 | |
Káli | Bendžën | 61912 | |
Meãi | Meã | 102174 | |
Mevat | Náčá Mevat | 71384 | |
Suán Djal | Val Ihá | 43223 | Od nazwy tej prowincji pochodzi określenie Surandral |
Suán Luék | Lhaak | 27182 | |
Taľdži | Náwa Lhoes | 31283 | Prowincja wojskowa |
Thom Djal | Talš Kaván | 132129 | |
Thom Luék | Náwa Thal | 153221 | Znajduje tu się stolica państwa |
Wacihá | Dõ Lon | 52934 | |
Wakéj | Džës | 17283 | |
Waňaem | Pëzaj | 23728 | |
Watpẽsam | Tejgowë | 23912 | |
Watháñkool | Hóľask | 24281 | |
Žoini | Žoin | 38293 |
Ciekawostką jest to, że w trzech najmniejszych rejencjach (Thom Luék i Djal oraz Meãi) mieszka ponad 1/3 ludności państwa, dokładnie 387 524 osoby.
Po powstaniu Cesarstwa zmieniono podział administracyjny, powstało wtedy dużo małych rejencji, które nie miały większych uprawnień. Zniesiono też podział na parlamentarne i hakowskie, wszystkie trafiły pod władzę monarchy. Miało to na celu wzmocnienie władzy Haka. Z drugiej strony spowodowało to rozwój niektórych miast.
Historia
Kalendarium
- 6294 — Surandral zostaje podbity przez Arewa Wielkiego. Kultura surandralska zostaje wyparta do klasztorów i wiosek, rozpoczynają się prawie tysiącletnie wpływy kejreńskie;
- 6305 — najazd Erutańczyków na tereny Surandralu;
- 6512 — spór dynastyczny w Kejrenie: w wyniku podziału w Surandralu i Kaalpasie powstaje monarchia północnokejreńska. Zachodzi powolna resurandralizacja państwa;
- ok. 6800 — powstaje talszkawanizm w współczesnej formie;
- 7241 — obalenie dynastii kejreńskiej: w wyniku powstania ludowego król zostaje dekapitowany, a rząd przejmuje Związek Mniszy (bardzo podobna forma rządu jak przed podbojem kejreńskim). Odrodzony Surandral nadal obejmuje Kaalpas;
- 7866 — wojna wschodnia z Erutią;
- 7881 — klęska w wojnie wschodniej;
- 7949 — początek wojny domowej z Âng Qo'or, będącego niezadowolonego z klęski na wschodzie;
- 7980 — Âng Qo'or zostaje wygnane z Surandralu;
- 8102 — Erutia zajmuje Kaalpas;
- 8110 — początek wojny stuletniej;
- 8178 — koniec wojny stuletniej z Erutią, dochodzi do podziału Kaalpasu (Surandral utrzymuje mniejszą część z miastem Bendžën);
- 8214:
- — najazd Âng Qo'or, wiele rejonów południowo-zachodnich zostaje złupionych, a ludność brutalnie potraktowana. Stolica Talš Kaván zostaje znacznie zniszczona;
- — Erutia wykorzystując to rozpoczyna drugą wojnę o Kaalpas;
- 8215 — z powodu krytycznego stanu państwa jeden z mnichów — Kolë — ogłasza się "tymczasowym" dyktatorem, a następnie dziedzicznym Hakiem. Związek Mniszy zostaje z czasem zredukowany do funkcji doradczej, zanim zostaje całkowicie rozwiązany;
- 8221 — rozpoczęcie budowy na jeziorze miasta-twierdzy Náwa Thal na środku jeziora Thal Luék;
- 8237 — koniec drugiej wojny o Kaalpas, nieznaczne korzyści dla Surandralu;
- 8318 — stolica zostaje ostatecznie przeniesiona z Talš Kaván do Náwa Thal;
- 8341 — ugoda rosnących wpływów Haka i szlachty: powstaje Cénë, państwo staje się nietypową diarchią;
- 8566 — początek pierwszej wojny o szlak gór z inicjatywy Surandralu;
- 8582 — koniec owej wojny, brak zmian terytorialnych;
- 8607 — powstaje zasadnicza rezerwa wojskowa;
- 8831 — Cénë przenosi się z Talš Kaván do Náwa Thal;
- 8973 — rok wspólny;
- 8989 — przewrót 8989 EK: Hak Bozá I w czasie obrad parlamentu zmusza go do odwołania dotychczasowego Hacénë i wybrania jego samego. De facto wtedy upadła diarchia surandralski, rozpoczyna się absolutyzacja władzy;
- 8993 — czująca się zagrożoną przez wzmocnienie władzy Haka Erutia rozpoczyna drugą wojnę o szlak gór;
- 9046 — koniec II wojny o szlak gór, druzgocząca klęska Ertutii. Surandral odzyskuje terenu stracone w wojnie wschodniej i przejmuje część nowych. Kaalpas ustanowiony jako państwo neutralne, Surandral i Erutia rezygnują z prób jego zagarnięcia;
- 9073 — podbój Habecji;
- 9081 — Hak Kelzã II koronuje się na cesarza, dosłownie następcę Arewa. Powstaje Cesarstwo Surandralskie.
Demografia
W roku 8873 Surandral zamieszkuje 947 198 mieszkańców. Przy powierzchni 978 056 km² daje to średnią gęstość zaludnienia 0,97 osoby na km², co jest wynikiem znacznie niższym od większość państw Kyonu (np. Tangia 17,38 osoby na km², Ajdynir 3,86 osoby na km²). Oczywistym powodem jest to, że znaczną część kraju pokrywają góry, nienadające się do zamieszkiwania.
Ludność Surandralu układa się przez to nierównomiernie. Zdecydowana większość ludności zamieszkuje Thomkhód oraz doliny wielkich rzek Ihá i Lézõ na południu. Dość zaludniony jest też obszar płaski na prawym brzegu rzeki Leat, czyli tzw. Mevat. Pozostałe rejony są zaludnione bardzo skromnie, często to są różne ludy tubylcze, nierzadko niespokrewnione z Surandralczykami.
Miasta nie są zbyt duże. Jedynymi większymi jednostkami, które mogą odgrywać dużą rolę pozakrajową, są: Náwa Thal, Talš Kaván, Val Ihá, Meã, Bendžën oraz Náčá Mevat.
Klasy społeczne
W Surandralu występuje tradycyjny podział na klasy społeczne, wywodzący się od pradawnych czasów.
- mnisi (i Hak)
- szlachta — klasa wywodząca się z dawnych strażników i właścicieli dużych dóbr. Tradycyjnie zaliczało się także do nich żołnierzy, broniących kraju, jednak od czasu I wojny o Szlak Gór żołnierze są częściej identyfikowani z klasą pochodzenia, przez to nie mają tak wysokiej pozycji. Należy podkreślić fakt, że ta warstwa nie miała aż tak wysokiej pozycji co w Europie;
- prawdopodobnie powstanie tej warstwy to wpływ kejreński, wcześniej nie występowała, za to było większe zróżnicowanie chłopów;
- rzemieślnicy i chłopi — klasa średnia, uważana w Surandralu za podstawę stabilności kraju, przez to nie jest tak "wykorzystywana". Nawet jeśli chłop nie ma ziemi i musi pracować na ziemi szlachty, to dzieje to się na odpowiednich zasadach w formie pracy zarobkowej;
- kupcy — ponieważ według tradycyjnego pojmowania kupcy zarabiają na cudzej pracy są uważani w Surandralu za gorszych;
- niewolnicy — najniższa klasa, pozbawiona jakichkolwiek praw. Jednak niewolnictwo było bardzo rzadkie, niemal zawsze to byli jeńcy wojenni, którzy z czasem mogli odzyskać wolność.
Narody
Surandralczycy stanowią większość w zasadzie tylko w rejonie Thomkhód, w innych miejscach są ludnością napływową. Na zachód od Thomkhódu znajdują się resztki bliskiego ludu Âng Qo'or, którego większość została wygnana. Tutejsi przyjęli talszkawanizm, co umożliwiło im przetrwanie. Posługują się dialektem wschodnim ichniego języka. Na północ zaś znajdują się inne spokrewnione ludy, Čouz i Lhechá. Cała czwórka używa osobnych języków, które są jednak wobec siebie w znacznym stopniu zrozumiałe.
Dolina Ihy to lud Kejkë — historycznej mieszanki Surandralczyków, Kejreńczyków i ludów tutejszych. Obecnie znacznie zasymilowany z Surandralczykami, mówią po surandralsku etc. W efekcie, w odróżnieniu od reszty ludności są bliżsi rasie seframańskiej, podczas gdy pozostała ludność to rasa żółta (indiańska).
Dolinę Leatu zamieszkuje zaś lud Ołłuch, posługujący się językiem ołłuch. Sama nazwa oznacza tyle, co tutejszy i nie są powiązani z innymi ludami, wyznają własną religię, która jednak jest akceptowana powszechnie w kraju.
Na południu zaś znajduje się niewielka część Kaalpasu (sur. Káli), który pozostał przy Surandralu. Zamieszkiwany przez Kaalów często stanowi problem dla Surandralu, zwłaszcza, że nierzadko Kaalowie są podjudzani do oporu przez Kaalpas i Erutię.
Pozostałe ludy są dużo mniejsze, często ograniczone do kilku wiosek, i nie odgrywają znaczącej roli w państwie.
Kultura
Surandralskie zwyczaje mają charakter tubylczy i można je wiązać z innymi ludami zamieszkującymi Surandral, a także z ludem Âng Qo'or. Jednocześnie jako państwo kejrenistyczne, wykazuje wiele cech wspólnych z krajami dawniej podbitymi przez Kejren.
Kazirodztwo
Symbole narodowe
Oba symbole kraju — flaga i herb — mają długą historię.
Trójkolorowa flaga (sur. ñelkeë) lub flaga mnisza (sur. zésgjõ) zawdzięcza swój obecny wygląd symbolice religijnej. Niebieski oznacza boga Šooña, boga wody, uważanej za świętość. Zielony symbolizuje boga życia Tẽpina, zaś żółty, w tradycji surandralskiej kolor kobiety, nawiązuje do bogini płodności Nundazë. Są to najważniejsi bogowie w panteonie i te kolory od wieków są powszechne w talszkawaniźmie, jako wyróżnik prawdziwej wiary.
Umieszczanie ich na płótnie w formie trzech równoległych pasów nastąpiło w celu lepszej identyfikacji klasztorów (stąd nazwa zésgjõ), później też ją zaczęto adaptować jako symbol całej warstwy mniszej, a na koniec awansowała na flagę całego organizmu państwowego. Umieszczanie trzech kolorów w poziomych pasach nie było rzadkie ówczas w tych okolicach, podobny układ ma chociażby flaga Erutii.
Religia
Religia Surandralu, Talszkawanizm (od miasta Talš Kaván, głównego miejsca kultu), jest politeistyczna i charakteryzuje się dużym panteonem bóstw. Najważniejszymi są: Tẽpin — bóg życia, Šooñ — bóg wody, Nësej — bóg harmonii oraz Nundazë — bogini płodności. Panteon ten jest jednak dużo większy.
Według wierzeń, człowiek musiał uczynić kilka rzeczy dla bóstw. Były to: pielgrzymka do Talš Kaván, gdzie znajduje się największa świątynia talszkawanizmu, wejście w związek małżeński (niekiedy kazirodczy, ofiara z żywności dla bogów (gdyż według tych wierzeń, bogowie potrzebowali jedzenia od ludzi) oraz oczyszczenie. Oczyszczenie duszy składało się z przede wszystkim rytualnych myć, dbania o swe słowa, rezygnowania z niepotrzebnych rzeczy. Dawniej istniało wiele innych czynów dla bóstw, jednak wraz z rozwojem kulturalnym wiele z nich już zanikło.
Nad realizacją tych czynów oraz wyjaśnianiem zasad czuwają mnisi (sur. Gjõ), zamieszkujący klasztory, które nierzadko posiadają też obok świątynię. Mnich talszkawanistyczny jest w tradycji surandralskiej najwyższą osobą w hierarchii społecznej. Istnieje kilka stopni wtajemniczenia mnicha, im bardziej jest wtajemniczony, tym bardziej jest uważany za czystszego i bliższego bogom. Dawniej to oni rządzili Surandralem na zgromadzeniach, jednak obecnie zaszły zmiany polityczne, które wyparły ten sposób sprawowania władzy. Mimo to, Gjõowie nadal są kluczową warstwą w polityce, są często wybierani na Žiinów.
Talszkawizm wyraźnie tępi monoteizm, niemniej jednak, nie z powodu stricte religijnych. Wynika to z obrzydzenia bliskim, ale monoteistycznym ludem Âng Qo'or (sur. Háñ Kool), znanego z wielu okrucieństw, jak wyrywanie serc żywcem czy stopniowe usuwanie mięśni żywym osobom. Wśród Surandralczyków narosło więc przekonanie, że morderca, okrutnik oraz monoteista to jest w zasadzie to samo[1]. Prócz Ajdyniru to prawdopodobnie jedyny tak silny antymonoteizm na całej planecie.
Historycznie, prócz talszkawanizmu w Surandralu istniała też inna rodzima, animistyczna religia — pharhi. Dawniej powszechna na terenie Mevatu, w roku wspólnym mocno jednak już podupadła i wyznawana jest przez nieliczne grupy. Niewątpliwie jednak Pharhi mocno odcisnęło piętno na talszkawaniźmie, włączając niektóre bóstwa do panteonu (już uczłowieczeni) czy przyjmując różne mity — o boskim stworzeniu lasów mevackich, o krainiach Tilkháënë (lhe. Tiłohorino, slhe. Tilokhārino) oraz Džasmã (lhe. Džasman), a także porzucono oryginalą wizję końca życia na tą bardziej pharhistyczną.
Polityka
Polityka wewnętrzna
Surandral w roku wspólnym charakteryzuje się specyficznym ustrojem, który można określić jako diarchia monarchy-mnicha (Haka) i parlamentu.
Hak jest oficjalną głową państwa, pierwszym mnichem, jego tron jest dziedziczony, a władzę sprawuje dożywotnio. Parlament zaś (sur. Cénë), złożony z 45 Žiinów jest wybierany okresowo przez szlachtę, chociaż sam Žiin nie musi być szlachciem. 1/3 parlamentu jest wymieniana co kilka lat. Na czele Cénë stoi wybierany Hacénë, będący reprezentantem jego decyzji. Zarówno siedziba pałacu Haka, jak i siedziba parlamentu współcześnie znajduje się w Náwa Thal, chociaż jeszcze niedawno ten drugi obradował w Talš Kaván, dawnej stolicy państwa, i do dziś stolicy kulturowej i religijnej.
Diarchia objawia się na wiele sposobów: wspólne podejmowanie decyzji o wojnie, ustalanie podatków, wydawanie wspólnych decyzji związanych z polityką zagraniczną. Zarówno Hak, jak i Cénë mają swoje prowincje, którym wyznaczają administratorów, przy czym parlament ma prowincje bardziej centralne, spokojniejsze, podczas gdy dla władcy należą prowincje przygraniczne, na których ciągle wymagana jest obecność wojsk. Hak jest najwyższym przywódcą wojsk, co sprawia, że de facto stoi wyżej nad Cénem.
System ten powstał jako forma kompromisowa między zwolennikami Haka, wywodzącego się z warstwy mniszej, a szlachtą dążącą do przejęcia władzy. Jakiś czas po roku wspólnym doszło do przewrotu, w wyniku którego władca zmusił Cénë do ogłoszenia go Hacénë, co rozpoczęło proces absolutyzacji władzy.
Polityka zagraniczna
Erutia
Erutia jest największym rywalem Surandralu. Pierwsze konflikty miały już miejsce w czasach kejreńskich, związanych z wędrówką Erutańczyków. I chociaż ich najazd odparto, doszło do zniszczenia wielu klasztorów i świątyń.
Za przełomowy rok w relacjach uznaje się jednak 7866, kiedy to Erutia zaatakowała zupełnie nieprzygotowany Surandral. W wyniku tego kraj mnichów utracił wiele terenów na wschodzie i rozpoczęła się chęć odwetu. Skutek to długi cykl wojen, za największą uznaje się wojnę stuletnią 8110-8178. Początkowo obiektem walk był Kaalpas, a następnie tereny wzdłuż szlaku gór. Od czasu drugiej wojny o Kaalpas szala przewagi przeniosła się nieco na stronę Surandralu, jednak w roku wspólnym jeszcze nie doszło do rozstrzygnięcia tej kwestii.
Oba kraje nakładają na siebie embarga, które sprawiają, że wobec siebie mogą być jedynie krajami tranzytowymi. Przekroczenie granicy również jest bardzo utrudnione, nawet przez zagranicznych kupców.
Uwagi
- ↑ Zasadniczo, w surandralskim istnieje rozróżnienie pomiędzy mejtmól a mejthak. To pierwsze oznacza typową monarchię, porównywalną do królestwa, natomiast to drugie oznacza bardziej egzotyczny system, w którym monarcha wywodzi się z warstwy religijnej. Rozróżnienia tego nie ma w większości języków, stąd chociażby niemieckie tłumaczenie Königreich Surandralien. Do polskiego to rozróżnienie zostało przeniesione za pomocą słów królestwo oraz mejtak, jednak można też je zignorować i w obu przypadkach używać słowa królestwo.
Przypisy
- ↑ Analogicznie wpż. np. połączenie komunizmu i Żydów w międzywojennych Niemczech
Ajdynir – Azenia – Ażerimowie – Âng Qo'or – Bolosja – Broci – Buania – Cesarstwo Poitów – Czerachowie – Dynastia Aralezejska – Dżaszir – Dżaugria – Emnaegnir – Erutia – Esmia – Giadur – Harenia – Harrun – Ilirion – Iszaria – Jalżpowie – Kadonia – Kauradowie – Kawelia – Kejren – Kǫl – Kuniecy – Lucja – Merawia – Mitenia – Mokucja – Monarchia Olsów (Olsenia – Surd – Rubania – Szyszenia) – Máktowie/Mugadir – Muria – Nuapaq – Nuaria – Państwo Neszów – Państwo Truskie – Pinu – Piri – Punyszowie – Raľuhhruş – Rikkadan – Sanżenia – Secht – Siedmiomieście¹ – Stojeziory – Sulimaq – Surandral – Północni Barbarzyńcy – Szur – Talonbat² – Tangia – Tarum – Taugrowie – Tjevangono – Unagurowie – Unia Lomarska – Wertynia – Wiraflycy – Wolne Księstwa – Zamb – Związek Bałaszasków – Związek Północny
¹ Siedmiomieście jest podmiotem prawa międzynarodowego równoważnym z państwami. ² Wszystkie miasta-państwa Talonbatu znajdują się de iure pod polityczną hegemonią miasta Tȝinur, jednak de facto każde z nich prowadzi niezależną politykę.