Przejdź do zawartości

Religie Kyonu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
 
Linia 45: Linia 45:
{{Główny artykuł|szamanizm tangijski}}
{{Główny artykuł|szamanizm tangijski}}
Szamanizm charakterystyczny dla wysp [[Wyspa Kaori|Kaori]], [[Akeira]], [[Hiranea]] wymarł około 6900 roku, zachowując się prawie wyłącznie w prowincjach pustynnych oraz na skrajnie odizolowanych wyspach. Jak każdy inny, opiera się na praktykach religijnych zakładających kontakt konkretnych osób, zwanych szamanami, ze światem nadprzyrodzonym za pośrednictwem zmienionego stanu świadomości, zwanego transem. W taki sposób szamani są w stanie oddziaływać z duchami, dobrymi i złymi, i za pośrednictwem pewnych praktyk kierować nimi, czy to w ramach praktyk leczniczych (wyganianie złych duchów), zaklinających, czy ofensywnych (rzucanie klątw). Szamani mogą wejść w trans celem interakcji ze światem nadprzyrodzonym, aby odnaleźć odpowiedzi na pytania, doświadczając wizji. Interpretują oni omeny i inne znaczniki świata nadprzyrodzonego w normalnym. Zajmują się też przepowiadaniem przyszłości. Zajmują się pochówkiem zmarłych i kierowaniem ich dusz w zaświaty, leczą bezpłodność, asystują w porodach celem sprowadzenia duszy na świat, i komunikują się z siłami przyrody takimi jak dzikie zwierzęta czy siły natury takie jak słońce, wiatr czy deszcz.
Szamanizm charakterystyczny dla wysp [[Wyspa Kaori|Kaori]], [[Akeira]], [[Hiranea]] wymarł około 6900 roku, zachowując się prawie wyłącznie w prowincjach pustynnych oraz na skrajnie odizolowanych wyspach. Jak każdy inny, opiera się na praktykach religijnych zakładających kontakt konkretnych osób, zwanych szamanami, ze światem nadprzyrodzonym za pośrednictwem zmienionego stanu świadomości, zwanego transem. W taki sposób szamani są w stanie oddziaływać z duchami, dobrymi i złymi, i za pośrednictwem pewnych praktyk kierować nimi, czy to w ramach praktyk leczniczych (wyganianie złych duchów), zaklinających, czy ofensywnych (rzucanie klątw). Szamani mogą wejść w trans celem interakcji ze światem nadprzyrodzonym, aby odnaleźć odpowiedzi na pytania, doświadczając wizji. Interpretują oni omeny i inne znaczniki świata nadprzyrodzonego w normalnym. Zajmują się też przepowiadaniem przyszłości. Zajmują się pochówkiem zmarłych i kierowaniem ich dusz w zaświaty, leczą bezpłodność, asystują w porodach celem sprowadzenia duszy na świat, i komunikują się z siłami przyrody takimi jak dzikie zwierzęta czy siły natury takie jak słońce, wiatr czy deszcz.
===Ko'ari===
{{Ko'ari}}
{{Główny artykuł|Ko'ari}}
System Ko'ari nie posiada bóstw, na piedestale umieszcza człowieczeństwo i ludzkość, za największego wroga uważa mizantropię.
Korzenie Ko'ari sięgają Tangijskiej Wojny Domowej (9901–9999 [[EK]]), podczas której [[Inyorai|frakcja republikańska]], znana jako ''Inyorai'', opracowała pierwsze zręby systemu etycznego odróżniającego ją od totalitarnych oraz monarchistycznych rywali. W okresie największego chaosu, siedmioro myślicieli rozpoczęło formułowanie zbioru zasad opartych na logice, wspólnocie i odpowiedzialności. Ich pisma i przemówienia, znane później jako [[Listy Świadomości]], stanowiły duchową inspirację dla ruchu republikańskiego. Ruch przegrał z rozprzestrzeniającą się falą komunizmu i był drastycznie dyskryminowany przez państwo [[Akioka]]. Był ledwie tolerowany przez [[Wielka Okupacja Kaori|okupantów]] [[Państwo Neszów|neszyjskich]], [[Buania|buańskich]] i [[Secht|sechtońskich]]. Wyzwolenie i narodziny [[FTI|Świętej Republiki Tangii]] usystematyzowały religię.


== Religia tarejska ==
== Religia tarejska ==

Aktualna wersja na dzień 23:53, 20 sie 2025

K Y O N
Czytasz artykuł z serii Kyon.
Narzędzia: Space Engine · AI · Inkscape · Kartografia
Kynografia: Projekt Kyon (Rozszerzenia i alternatywy) · Planeta Kyon · Astronomia · Paleokynologia · Klimat Kyonu (Wielbłąd i Rekin) · biologia · historia (Wielka linia czasu) · Nazewnictwo chronologiczne
Listy: państw (analogie do Ziemi) · regionów · języków · imion · postaci · miejsc · ludów · topograficzne · miast · cywilizacji · religii · ras · kontrowersji
Cywilizacja: nauka i technika · systemy miar · historia po 8973 · historia piśmiennictwa · kalendarze · kyońska twórczość · ciekawostki
Najlepiej opisane państwa: Tangia · Ajdynir · Państwo Neszów · Siedmiomieście · Monarchia Olsów · Erutia · Tarum · Muria · Nuaria · Cywilizacja Enenków
Dziesięć Cudów Kyonu

Na terenie Kyonu występuje wiele religii.

Religie Ajdyniru

Główny artykuł: dżarizm
Zobacz też: religia Mhasalów
Zobacz też: religia Taharenu
Zobacz też: waraizm

Religia Monarchii Olseskiej

Główny artykuł: Łăpizm

Religia Enenków

Główny artykuł: religia Enenków

Religia kawelska

Główny artykuł: wierzenia Kawelów

Religia miteńska

Główny artykuł: Religia Mitengów

Religia murska

Główny artykuł: Religia Murów

Religia neszyjska

Główny artykuł: Wiara Neššów

Religie Nuarii

Główny artykuł: religie Nuarii

Religia qińska

Główny artykuł: qińska religia ludowa
Zobacz też: bohenizm

Religia sechtońska

Główny artykuł: Wiara Sechtońska

Religie tangijskie

Karaizm

Główny artykuł: karaizm

Religia karajska jest systemem filozoficzno-religijnym określającym szereg właściwości świata jako siły nadprzyrodzone, w szczególności siłę dodania, siłę odjęcia, siłę świadomości, siłę sposobu i siłę kontekstu. Według współpracy zgodnie z naturą tych sił powinien żyć człowiek. Nadto, życie jako takie jest zasilane energią wody, zwaną karai, tylko życie nad wodą jest w stanie dać człowiekowi duchowe zdrowie i skierować go do właściwego miejsca po śmierci.

Szamanizm tangijski

Główny artykuł: szamanizm tangijski

Szamanizm charakterystyczny dla wysp Kaori, Akeira, Hiranea wymarł około 6900 roku, zachowując się prawie wyłącznie w prowincjach pustynnych oraz na skrajnie odizolowanych wyspach. Jak każdy inny, opiera się na praktykach religijnych zakładających kontakt konkretnych osób, zwanych szamanami, ze światem nadprzyrodzonym za pośrednictwem zmienionego stanu świadomości, zwanego transem. W taki sposób szamani są w stanie oddziaływać z duchami, dobrymi i złymi, i za pośrednictwem pewnych praktyk kierować nimi, czy to w ramach praktyk leczniczych (wyganianie złych duchów), zaklinających, czy ofensywnych (rzucanie klątw). Szamani mogą wejść w trans celem interakcji ze światem nadprzyrodzonym, aby odnaleźć odpowiedzi na pytania, doświadczając wizji. Interpretują oni omeny i inne znaczniki świata nadprzyrodzonego w normalnym. Zajmują się też przepowiadaniem przyszłości. Zajmują się pochówkiem zmarłych i kierowaniem ich dusz w zaświaty, leczą bezpłodność, asystują w porodach celem sprowadzenia duszy na świat, i komunikują się z siłami przyrody takimi jak dzikie zwierzęta czy siły natury takie jak słońce, wiatr czy deszcz.

Ko'ari

EReligia i filozofia Ko'ari
Tematy ogólne Ko'ariŚwięta Republika Tangia★ (11000)Świątynie Ko'aryjskie (Ko'ari Takomari) · polityczna Izba Etyków · Tangijski kult Republiki
Doktryna Święte pisma Listy Świadomości · Konstytucja FTI
Cnoty główne Hurangán (humanitaryzm) · Hirane (emergencja) · Hakun (logika) · Neika'i (ograniczanie tradycji) · Reo'ina (pragmatyzm) · Yakome (regeneracja psychiczna) · Nitakimaya (psychologia) · Hana (obowiązki) · Nerea (odpowiedzialność)
Cnoty mniejsze Hamiya (czystość intencji) · Tokaré (mądra miłość)
Zło
Obchody Święta i rytuały Dzień Ko'ari
Świątynie Ko'ari Takomari
Ludzie Założyciele Maihano Terepo · Anoa Yamakori · Fana Taukiri · Himi Kureta · Olai Temarua · Neti Hatau · Koama ItuaFrakcja republikańska Inyorai
Święci
Główny artykuł: Ko'ari

System Ko'ari nie posiada bóstw, na piedestale umieszcza człowieczeństwo i ludzkość, za największego wroga uważa mizantropię.

Korzenie Ko'ari sięgają Tangijskiej Wojny Domowej (9901–9999 EK), podczas której frakcja republikańska, znana jako Inyorai, opracowała pierwsze zręby systemu etycznego odróżniającego ją od totalitarnych oraz monarchistycznych rywali. W okresie największego chaosu, siedmioro myślicieli rozpoczęło formułowanie zbioru zasad opartych na logice, wspólnocie i odpowiedzialności. Ich pisma i przemówienia, znane później jako Listy Świadomości, stanowiły duchową inspirację dla ruchu republikańskiego. Ruch przegrał z rozprzestrzeniającą się falą komunizmu i był drastycznie dyskryminowany przez państwo Akioka. Był ledwie tolerowany przez okupantów neszyjskich, buańskich i sechtońskich. Wyzwolenie i narodziny Świętej Republiki Tangii usystematyzowały religię.

Religia tarejska

Główny artykuł: religia tarejska

Religia truska i brocka

Główny artykuł: Religia truska

Religia truska opiera się na dwóch przeciwieństwach - dobra i zła, oraz kobiety i mężczyzny. Jest to kult tradycyjny, do którego jednak przenikają elementy bohenistyczne, jak i pojckie. Po podboju Trugii przez Ajdynir, zostanie dodatkowo zasilony nowymi prądami umysłowymi z całego imperium, tworząc znacząco odmienną religię nowotruską. Religia Brotów zasadniczo nie różni się od religii Trugów, wykazuje tylko mniejszą liczbę obcych wpływów z basenu Morza Słonego.

Religia nowotruska

Główny artykuł: Religia nowotruska

Znaczącą zmianą między dawną, ludową, religią truską a nowopowstałym kultem, jest monoteistyczne ubóstwienie założyciela Państwa Truskiego, Tárolaùgra I, który zastąpił dawne kulty Kouda i Teiz. Jest to skrajnie ekspansywna, nawracająca religia, która ma na celu opanowanie całego świata, jako świętej domeny Tárolaùgra.

Religia unagurska

Główny artykuł: religia Unagurów

Religia wertyńska

Główny artykuł: Kult Bogini Uljery

Dawne religie

Religia zhok-ha

Główny artykuł: palaizm