Szamanizm charakterystyczny dla wysp [[Wyspa Kaori|Kaori]], [[Akeira]], [[Hiranea]] wymarł około 6900 roku, zachowując się prawie wyłącznie w prowincjach pustynnych oraz na skrajnie odizolowanych wyspach. Jak każdy inny, opiera się na praktykach religijnych zakładających kontakt konkretnych osób, zwanych szamanami, ze światem nadprzyrodzonym za pośrednictwem zmienionego stanu świadomości, zwanego transem. W taki sposób szamani są w stanie oddziaływać z duchami, dobrymi i złymi, i za pośrednictwem pewnych praktyk kierować nimi, czy to w ramach praktyk leczniczych (wyganianie złych duchów), zaklinających, czy ofensywnych (rzucanie klątw). Szamani mogą wejść w trans celem interakcji ze światem nadprzyrodzonym, aby odnaleźć odpowiedzi na pytania, doświadczając wizji. Interpretują oni omeny i inne znaczniki świata nadprzyrodzonego w normalnym. Zajmują się też przepowiadaniem przyszłości. Zajmują się pochówkiem zmarłych i kierowaniem ich dusz w zaświaty, leczą bezpłodność, asystują w porodach celem sprowadzenia duszy na świat, i komunikują się z siłami przyrody takimi jak dzikie zwierzęta czy siły natury takie jak słońce, wiatr czy deszcz.
Szamanizm charakterystyczny dla wysp [[Wyspa Kaori|Kaori]], [[Akeira]], [[Hiranea]] wymarł około 6900 roku, zachowując się prawie wyłącznie w prowincjach pustynnych oraz na skrajnie odizolowanych wyspach. Jak każdy inny, opiera się na praktykach religijnych zakładających kontakt konkretnych osób, zwanych szamanami, ze światem nadprzyrodzonym za pośrednictwem zmienionego stanu świadomości, zwanego transem. W taki sposób szamani są w stanie oddziaływać z duchami, dobrymi i złymi, i za pośrednictwem pewnych praktyk kierować nimi, czy to w ramach praktyk leczniczych (wyganianie złych duchów), zaklinających, czy ofensywnych (rzucanie klątw). Szamani mogą wejść w trans celem interakcji ze światem nadprzyrodzonym, aby odnaleźć odpowiedzi na pytania, doświadczając wizji. Interpretują oni omeny i inne znaczniki świata nadprzyrodzonego w normalnym. Zajmują się też przepowiadaniem przyszłości. Zajmują się pochówkiem zmarłych i kierowaniem ich dusz w zaświaty, leczą bezpłodność, asystują w porodach celem sprowadzenia duszy na świat, i komunikują się z siłami przyrody takimi jak dzikie zwierzęta czy siły natury takie jak słońce, wiatr czy deszcz.
===Ko'ari===
{{Ko'ari}}
{{Główny artykuł|Ko'ari}}
System Ko'ari nie posiada bóstw, na piedestale umieszcza człowieczeństwo i ludzkość, za największego wroga uważa mizantropię.
Korzenie Ko'ari sięgają Tangijskiej Wojny Domowej (9901–9999 [[EK]]), podczas której [[Inyorai|frakcja republikańska]], znana jako ''Inyorai'', opracowała pierwsze zręby systemu etycznego odróżniającego ją od totalitarnych oraz monarchistycznych rywali. W okresie największego chaosu, siedmioro myślicieli rozpoczęło formułowanie zbioru zasad opartych na logice, wspólnocie i odpowiedzialności. Ich pisma i przemówienia, znane później jako [[Listy Świadomości]], stanowiły duchową inspirację dla ruchu republikańskiego. Ruch przegrał z rozprzestrzeniającą się falą komunizmu i był drastycznie dyskryminowany przez państwo [[Akioka]]. Był ledwie tolerowany przez [[Wielka Okupacja Kaori|okupantów]] [[Państwo Neszów|neszyjskich]], [[Buania|buańskich]] i [[Secht|sechtońskich]]. Wyzwolenie i narodziny [[FTI|Świętej Republiki Tangii]] usystematyzowały religię.
Religia karajska jest systemem filozoficzno-religijnym określającym szereg właściwości świata jako siły nadprzyrodzone, w szczególności siłę dodania, siłę odjęcia, siłę świadomości, siłę sposobu i siłę kontekstu. Według współpracy zgodnie z naturą tych sił powinien żyć człowiek. Nadto, życie jako takie jest zasilane energią wody, zwaną karai, tylko życie nad wodą jest w stanie dać człowiekowi duchowe zdrowie i skierować go do właściwego miejsca po śmierci.
Szamanizm charakterystyczny dla wysp Kaori, Akeira, Hiranea wymarł około 6900 roku, zachowując się prawie wyłącznie w prowincjach pustynnych oraz na skrajnie odizolowanych wyspach. Jak każdy inny, opiera się na praktykach religijnych zakładających kontakt konkretnych osób, zwanych szamanami, ze światem nadprzyrodzonym za pośrednictwem zmienionego stanu świadomości, zwanego transem. W taki sposób szamani są w stanie oddziaływać z duchami, dobrymi i złymi, i za pośrednictwem pewnych praktyk kierować nimi, czy to w ramach praktyk leczniczych (wyganianie złych duchów), zaklinających, czy ofensywnych (rzucanie klątw). Szamani mogą wejść w trans celem interakcji ze światem nadprzyrodzonym, aby odnaleźć odpowiedzi na pytania, doświadczając wizji. Interpretują oni omeny i inne znaczniki świata nadprzyrodzonego w normalnym. Zajmują się też przepowiadaniem przyszłości. Zajmują się pochówkiem zmarłych i kierowaniem ich dusz w zaświaty, leczą bezpłodność, asystują w porodach celem sprowadzenia duszy na świat, i komunikują się z siłami przyrody takimi jak dzikie zwierzęta czy siły natury takie jak słońce, wiatr czy deszcz.
System Ko'ari nie posiada bóstw, na piedestale umieszcza człowieczeństwo i ludzkość, za największego wroga uważa mizantropię.
Korzenie Ko'ari sięgają Tangijskiej Wojny Domowej (9901–9999 EK), podczas której frakcja republikańska, znana jako Inyorai, opracowała pierwsze zręby systemu etycznego odróżniającego ją od totalitarnych oraz monarchistycznych rywali. W okresie największego chaosu, siedmioro myślicieli rozpoczęło formułowanie zbioru zasad opartych na logice, wspólnocie i odpowiedzialności. Ich pisma i przemówienia, znane później jako Listy Świadomości, stanowiły duchową inspirację dla ruchu republikańskiego. Ruch przegrał z rozprzestrzeniającą się falą komunizmu i był drastycznie dyskryminowany przez państwo Akioka. Był ledwie tolerowany przez okupantówneszyjskich, buańskich i sechtońskich. Wyzwolenie i narodziny Świętej Republiki Tangii usystematyzowały religię.
Religia truska opiera się na dwóch przeciwieństwach - dobra i zła, oraz kobiety i mężczyzny. Jest to kult tradycyjny, do którego jednak przenikają elementy bohenistyczne, jak i pojckie. Po podboju Trugii przez Ajdynir, zostanie dodatkowo zasilony nowymi prądami umysłowymi z całego imperium, tworząc znacząco odmienną religię nowotruską. Religia Brotów zasadniczo nie różni się od religii Trugów, wykazuje tylko mniejszą liczbę obcych wpływów z basenu Morza Słonego.
Znaczącą zmianą między dawną, ludową, religią truską a nowopowstałym kultem, jest monoteistyczne ubóstwienie założyciela Państwa Truskiego, Tárolaùgra I, który zastąpił dawne kulty Kouda i Teiz. Jest to skrajnie ekspansywna, nawracająca religia, która ma na celu opanowanie całego świata, jako świętej domeny Tárolaùgra.